Beste gratis tool voor harddisk gezondheid controle

Interessant om lezen allemaal...
Met andere woorden een ouderwets fotoplakboek is nog altijd de beste oplossing om uw kinderen met zekerheid over 30j hun babyfotos te laten zien?

(afgezien van brand of andere natuurrampen, maar dan is uw harde schijf of usb stick ook kapot)
Ja en nee, papier, inkt en bijvoorbeeld negatieven en dia’s vergaan ook met de tijd. Ik heb hier ooit een stapel dia’s en foto's gescand en filmrolletjes laten digitaliseren, helaas was er een pak beschadigd die in aanraking was gekomen met vocht. Niet alles blijft intact. En zeker niet als de media ooit met vochtigheid of extreme temperaturen in aanraking kwam.

Als je de fotoboeken goed kan bewaren in een droge omgeving op kamertemperatuur ga je ze uiteraard wel lang kunnen bewaren, maar wie kan dat garanderen?

Ik denk er zelfs aan om een NAS bij te kopen en bij m'n moeder te zetten, of die van m'n pa die in een Afrikaans land woont te gebruiken, om elkaars cruciale data te syncen.

Interessant om lezen allemaal...
Met andere woorden een ouderwets fotoplakboek is nog altijd de beste oplossing om uw kinderen met zekerheid over 30j hun babyfotos te laten zien?

(afgezien van brand of andere natuurrampen, maar dan is uw harde schijf of usb stick ook kapot)
Bij backups geldt de 3-2-1 regel:
3 kopieën (origineel en 2 backups), op 2 verschillende media, en minstens 1 buiten je huis.

Een gangbare manier om eraan te voldoen is een backup op een externe HDD/SSD/USB stick, en een tweede backup in de cloud. Maar 1 backup op een NAS en een tweede op een NAS buitenshuis is ook prima bijvoorbeeld.

USB-sticks en SSD's zijn niet echt de beste opslag mediums voor lange termijn. die hun bitjes zijn met een elektrische lading opgeslagen, die kunnen hun lading verliezen. dit kan al na 2 jaar ongebruikt zijn. maar ook evengoed pas na 10 jaar. maar dit is een grote gok.

beste is nog altijd een HDD voor langetermijn opslag. (tape is nog iets beter, maar dit vereist weer meer budget)

Dit klopt ten dele. Tape > SSD > HDD voor resistentie tegen bitrot, maar alle offline systemen zijn gevoelig aan bits die flippen (letterlijk). De beste methode is nog altijd (periodiek) online schijven met periodieke data scrubbing. Dat doen NAS systemen die goed opgezet zijn voor je.

Dit klopt ten dele. Tape > SSD > HDD voor resistentie tegen bitrot, maar alle offline systemen zijn gevoelig aan bits die flippen (letterlijk). De beste methode is nog altijd (periodiek) online schijven met periodieke data scrubbing. Dat doen NAS systemen die goed opgezet zijn voor je.
eerder in deze thread las ik al dat SSD minder goed was dan een klassieke HDD ?

en NAS? is dat ook niet gewoon een veredelde harddisk in een "easy to acces from home" behuizing? (cloud interface)

Dit klopt ten dele. Tape > SSD > HDD voor resistentie tegen bitrot, maar alle offline systemen zijn gevoelig aan bits die flippen (letterlijk).
Ik luisterde onlangs naar een podcast van een Nederlandse natuurfilmer, en die zei dat het eerste wat ze doen als ze terugkomen van een shoot, de “beelden op tape zetten”.

Gezien we hier enkel maar over familie foto's spreken, dus rond de 100 gb,
zijn er toch usb sticks te vinden van 128 GB .

Gezien we over maar 128GB praten, vraag ik me af waarom je ze niet ergens in de cloud zet, Google Drive, OneDrive, etc... Die diensten hebben ook alles voorzien qua backups e.d. Ik ben vrij zeker dat je data daar veiliger is dan op eender welke HDD, SSD of USB Stick als je zelf geen backups maakt.

Dat gezegd zijnde snap ik niet dat nog zoveel mensen geen backups nemen van belangrijke info. Maar vaak is het kwestie van een keer iets voor te hebben, data kwijt te zijn, en dan wel te beseffen wat het nut/belang is van backups.

eerder in deze thread las ik al dat SSD minder goed was dan een klassieke HDD ?

en NAS? is dat ook niet gewoon een veredelde harddisk in een "easy to acces from home" behuizing? (cloud interface)
SSD is goed en razend snel voor dagdagelijks gebruik in een PC die je echt actief gebruikt, maar dan weer niet goed voor bv. camerabewakingssystemen met continu read/write van grote hoeveelheden data, en cold storage, die je dus letterlijk maanden aan een stuk in een kast zou steken. En is ook duurder in € per GB.

Een klassieke HDD is beter voor long term storage en goedkoper. 'k Ga nu niet in technische details gaan, zie voorgaande posts & Youtube ofzo...

In mijn familie gebruiken we meerdere Synology NAS-systemen, en we synchroniseren onze smartphones met de NAS via de Synology Photos-app.

Mijn foto's, die van mijn ma en één van mijn zussen worden bijvoorbeeld opgeslagen op mijn NAS, terwijl die van mijn vader en zijn gezin op zijn NAS terechtkomen. Mijn oom & tante hebben hun eigen NAS.
Via Google Chromecast kan je dan met je smartphone ook op hetzelfde netwerk naar een recente smart TV je foto's en video's casten, of simpelweg albums maken en delen met je familie op diezelfde NAS.

Een groot voordeel van een NAS is dat hij proactief kan controleren of er problemen zijn met de harde schijf (HDD) en dit via e-mailnotificaties laat weten. Zo kun je tijdig een HDD vervangen. Afhankelijk van de instellingen kan de NAS ook periodiek een waarschuwingssignaal geven bij fouten.

Daarnaast kun je de harde schijven in je NAS spiegelen met RAID1. Vanaf vier à vijf harde schijven kun je RAID5 of RAID6 gebruiken, waardoor één of twee schijven tegelijkertijd defect kunnen raken. Zodra je ze vervangt, wordt je data hersteld vanaf de andere schijven. Dit biedt extra gemoedsrust, omdat je gegevens beter beschermd zijn en gemakkelijker kunnen worden hersteld.

Ik luisterde onlangs naar een podcast van een Nederlandse natuurfilmer, en die zei dat het eerste wat ze doen als ze terugkomen van een shoot, de “beelden op tape zetten”.
Ik vermoed dat ze daarmee bedoelen dat ze het op een SAN, NAS, DAS of iets soortgelijks zetten, en dan misschien backuppen op tapes in z'n geheel... Het zou me sterk verwonderen dat ze dat meteen op tape gaan zetten...

Gezien we over maar 128GB praten, vraag ik me af waarom je ze niet ergens in de cloud zet, Google Drive, OneDrive, etc... Die diensten hebben ook alles voorzien qua backups e.d. Ik ben vrij zeker dat je data daar veiliger is dan op eender welke HDD, SSD of USB Stick als je zelf geen backups maakt.
Bv.: https://www.hetzner.com/storage/storage-share
OF
Als je toch Office nodig hebt, zit er 1TB OneDrive bij.

En als je weg wilt blijven van alle cloud diensten en hun abonnementen, neem je best een NAS en een externe HDD.
OF
Minstens 2 externe HDD.

Dat gezegd zijnde snap ik niet dat nog zoveel mensen geen backups nemen van belangrijke info. Maar vaak is het kwestie van een keer iets voor te hebben, data kwijt te zijn, en dan wel te beseffen wat het nut/belang is van backups.
Inderdaad, vaak is het dan te laat... Zo eens geweten dat ze voor een begrafenis van iemand geen foto's hadden omdat heel het huis werd leeggemaakt, computers & hardware zonder na te denken naar het containerpark... Gelukkig wel nog exact één geprinte foto teruggevonden van de jaren stillekes. 🥸
Nu ja, een foto waar men jonger is, kan beter zijn dan een recente gezien de persoon dan vaak knapper is dan op 80-90-100-jarige leeftijd 🙃

Dat is nog altijd een goed medium dat in heel wat settings (ik geloof zelfs Amazon Glacier) gebruikt wordt. Het heeft voordelen (endurance, cost) maar het is ook traag en sequentieel. Je moet de fysieke tape (al dan niet met een robot) in de lezer plaatsen, en doorspoelen tot waar jouw data staat. Dat is wat trager dan iets van een SSD recoveren natuurlijk.

Ik heb het idee dat een gerepliceerde NAS met HDD's voor archiving in de meeste gevallen de beste oplossing is voor videografen.

Het is frappant hoeveel zich daar aan laten vangen. Ik ken een amateurfotograaf, die zette alles op 1 externe schijf. Foto's van 15 jaar kwijt. 'k Weet niet of hij ze heeft laten recoveren maar dat zou een klein fortuin gekost hebben.

Het is frappant hoeveel zich daar aan laten vangen. Ik ken een amateurfotograaf, die zette alles op 1 externe schijf. Foto's van 15 jaar kwijt. 'k Weet niet of hij ze heeft laten recoveren maar dat zou een klein fortuin gekost hebben.
Maar ook klanten van pro fotografen die verwachten dat de fotograaf alles eindeloos zal bijhouden... En dan nog kwaad zijn ook als 'm niks meer heeft. Terwijl er wel duidelijk in de voorwaarden stond dat alles op een medium naar keuze met specifieke prijzen kan afgeleverd worden aan de klant binnen een bepaalde termijn. Was quasi altijd online, maar na bepaalde termijn werd het dan onherroepelijk verwijderd.

Terug
Bovenaan