Beste kredietkaart, met verzekering?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum Startdatum
Ik neem het zekere voor het onzekere en beschouw de medische dekking buiten EU als niet bestaand bij de mutualiteiten.

Idd, wat mutualiteiten aanbieden is maar een 'extraatje' in een resem van "voordelen" om klanten bij hen te houden. MUTAS vervangt een 'echte' reisbijstandsverzekering maar heel beperkt.

En Dkv heeft als voorwaarde dat ze enkel 100% dekking geven als de ziekteverzekering minstens 1 cent betaalt. Wat het geval is.

Wat is dit voor onzin. De voorwaarde is gewoon dat je in orde bent met je ziekteverzekering, wat altijd is als je aangesloten bent bij een mutualiteit en je jaarlijkse bijdrage betaalt. Zelfs als de mutualiteit voor geen enkele cent tussenkomt bij een (dringende) medische behandeling (om de één of andere reden), dan nog komt DKV tussen.

Laatst bewerkt:
En Dkv heeft als voorwaarde dat ze enkel 100% dekking geven als de ziekteverzekering minstens 1 cent betaalt. Wat het geval is.
Wat is dit voor onzin. De voorwaarde is gewoon dat je in orde bent met je ziekteverzekering, wat altijd is als je aangesloten bent bij een mutualiteit en je jaarlijkse bijdrage betaalt. Zelfs als de mutualiteit voor geen enkele cent tussenkomt bij een (dringende) medische behandeling (om de één of andere reden), dan nog komt DKV tussen.
Terugbetaling verlaagd tot 50% voor hospitalisatie, pre- en posthospitalisatieperiode en Zware Ziekten indien de wettelijke ziekteverzekering helemaal niet tussenkomt (op geen enkele post van de ziekenhuisfactuur).

Mijn excuses ik was niet duidelijk genoeg.

Ik heb niet gezegd dat DKV niet tussenkomt. :tongue: Ze komen echter anno 2025 (jammer genoeg) nog maar voor 50% tussen betreffende ziekenhuisfacturen in oa de USA als de mutualiteit voor geen enkele cent tussenkomt. (Vroeger was dat nog 100% maar ze hebben dit aangepast :frown: )

Laatst bewerkt:
Terugbetaling verlaagd tot 50% voor hospitalisatie, pre- en posthospitalisatieperiode en Zware Ziekten indien de wettelijke ziekteverzekering helemaal niet tussenkomt (op geen enkele post van de ziekenhuisfactuur).

Mijn excuses ik was niet duidelijk genoeg.

Ik heb niet gezegd dat DKV niet tussenkomt. :tongue: Ze komen echter anno 2025 (jammer genoeg) nog maar voor 50% tussen betreffende ziekenhuisfacturen in oa de USA als de mutualiteit voor geen enkele cent tussenkomt. (Vroeger was dat nog 100% maar ze hebben dit aangepast :frown: )

Ah oops, ik verwarde DKV met DVV. 😅

Heb nu een terugbetaling gekregen van paar honderd euro op mijn BEOBANK creditcard.

bij andere creditcards moet je dan naar mijnkaart.be gaan, en een formulier in vullen, om dat geld terug op je zichtrekening te krijgen. Anders blijft dit voor maanden op je CC staan, tot je ooit aan dit bedrag uitgeeft, om zo op nul te komen.

Hoe zit dat juist bij Beobank? Gezien die niet via het standaard CC principe werken, maar die kaart/contract wordt eerder als "lening" gezien.
Iemand die dit weet?

Via de eerstgenoemde manier lukt het alvast niet:
Als ik daar wil invullen, en eerste cijfers ingeven van mijn creditcard, staan mijn eerste cijfers "54xx" alvast niet in het keuzemenu.
Heb een Beobank kredietkaart en Beobank zichtrekening.
Ik kan gewoon overschrijven van mijn kredietkaart naar zichtrekening.
Wel enkel naar mijn eigen zichtrekening, niet naar een andere...maar kan uiteraard in 2 stappen, eerst naar Beobank zichtrekening en dan naar eender welke andere rekening.

Aangezien mijn gratis Golden Mastercard bij KBC komt te vervallen en ik minstens 25€/jaar moet betalen voor een iets of wat dezelfde kaart met bijhorende verzekeringen, ben ik benieuwd naar goede alternatieven.
Ik zag dat Beobank bv heel wat kaarten heeft, weliswaar met een (kleine) maandelijkse kost. Idealiter een kaart met extra garantie en annulatie verzekering.

Ik leef hier al een aantal jaar niet meer op krediet en gebruik al sinds '19 altijd een VISA of Mastercard debet (bancontact) kaart, sinds men die debetkaarten onder VISA/Mastercard zoals een kredietkaart werken, zonder et kredietgedeelte dus, nooit geen nood meer gehad aan een echte kredietkaart.
Reis(annulatie)verzekering e.d. neem ik jaarlijks af, net als een familiale.

Zo heb ik geen enkele verplichting iets te kopen mét die kredietkaart, om die verzekeringen geldig te maken.

Ik leef hier al een aantal jaar niet meer op krediet en gebruik al sinds '19 altijd een VISA of Mastercard debet (bancontact) kaart, sinds men die debetkaarten onder VISA/Mastercard zoals een kredietkaart werken, zonder et kredietgedeelte dus, nooit geen nood meer gehad aan een echte kredietkaart.
Reis(annulatie)verzekering e.d. neem ik jaarlijks af, net als een familiale.

Zo heb ik geen enkele verplichting iets te kopen mét die kredietkaart, om die verzekeringen geldig te maken.
Spijtig genoeg geen optie als je veel reist.
Er zijn nog steeds hotels die een "echte" kredietkaart vereisen (dus ook geen pre-paid kaart zoals Revolut).
Wagens huren is ook een lastige dikwijls zonder kredietkaart.

Voor de rest inderdaad een hele vooruitgang sinds ze op het visa of mastercard netwerk zitten!

Ik heb trouwens geen enkele "krediet" kaart, al mijn kaarten zijn "charge" cards, dus elke maand 100% te voldoen en ook geen interest...

Spijtig genoeg geen optie als je veel reist.
Er zijn nog steeds hotels die een "echte" kredietkaart vereisen (dus ook geen pre-paid kaart zoals Revolut).
Wagens huren is ook een lastige dikwijls zonder kredietkaart.
Reservering op een Visa of Mastercard debit is zelfde systeem als bij credit. Dus jawel, met o.a. Revolut destijds perfect kunnen huren bij AVIS buiten de EU en ook Europcar in Tenerife.
Revolut heeft geen prepaid kaarten, is gewoon debit zoals bijna elke gewone kaart nu bij elke Belgische bank.

De maandelijkse 'charge' kaarten zijn ook gewone kredietkaarten want de limiet komt als schuld in de CKP database.

De Nationale Bank van België (NBB) beheert de Centrale voor kredieten aan particulieren (CKP). Hierin staan al je lopende consumenten- en hypothecaire kredieten en eventuele betalingsachterstanden geregistreerd. Je kunt jouw eigen kredietoverzicht op elk moment gratis en direct online opvragen.

Reservering op een Visa of Mastercard debit is zelfde systeem als bij credit. Dus jawel, met o.a. Revolut destijds perfect kunnen huren bij AVIS buiten de EU en ook Europcar in Tenerife.
Revolut heeft geen prepaid kaarten, is gewoon debit zoals bijna elke gewone kaart nu bij elke Belgische bank.

De maandelijkse 'charge' kaarten zijn ook gewone kredietkaarten want de limiet komt als schuld in de CKP database.

De Nationale Bank van België (NBB) beheert de Centrale voor kredieten aan particulieren (CKP). Hierin staan al je lopende consumenten- en hypothecaire kredieten en eventuele betalingsachterstanden geregistreerd. Je kunt jouw eigen kredietoverzicht op elk moment gratis en direct online opvragen.
Geen enkele van mijn charge kaarten staan in de nbb/ckp.
En ik heb er zelfs eentje zonder limiet...zou lastig zijn om dat erin te zetten 😉

Screenshot-20260720-194945-Chrome.jpg

Bij Avis hangt het af van locatie.
Er zijn er redelijk wat die debit kaarten aanvaarden, maar evengoed die enkel kredietkaarten accepteren.
Thailand is er alvast zo eentje (uit eerstehand ervaring, niet alleen van hun website):
Screenshot-20260720-195534-Chrome.jpg

Mijn Golden Mastercard van Argenta (een maandelijke "charge" kaart) staat helemaal niet in de CKP database.
Ik heb het zonet voor de zekerheid nog nagekeken.

Mijn lening staat er wel in. En toen ik vroeger nog een Beobank kredietkaart had toen stond deze er ook in.

Zelf ook eens nagekeken, noch mijn Amex, noch mijn Belfius kredtiet "charge" kaarten staan erin vermeld.
Wel heb ik blijkbaar een "Budgetline" zichtrekening bij Belfius waar ik 2000€ onder nul mee kan gaan en waarvan ik niet het totale onder 0 bedrag in één keer moet aflossen, maar in maandelijks termijnen van minimum X% van het uitstaande negatief bedrag.
Wist dat eigenlijk zelfs niet meer.
Maar die staat wel netjes onder consumentenkrediet en zonder einddatum...

Zoals @makila al aangaf, staan kredietkaarten die je maandelijks moet terugbetalen niet in de CKP database. Zolang je het maandelijks moet terugbetalen, is het geen echt krediet. Bij Beobank kredietkaarten hoef je niet maandelijks terug te betalen, dus die komen er wel in. Net als zichtrekeningen waarmee je in het rood kan gaan.

Daar vroeger, vòòr 2021, of was het nog verder, nochtans m'n klassieke Keytrade, Belfius en KBC kredietkaarten zien staan, nadat een medewerker van KBC me zij dat veel kredietkaarten soms een rode vlag kunnen zijn bij aanvragen van een krediet en de maandbedragen x12, van die kaarten afgetrokken worden van je "terugbetalingscapaciteit".
Toen had ik dat eens gecheckt. Intussen misschien (wet?) veranderd... Zal het later eens zien...

@berenod, dat van die Avis Thailand is oude info van voor het VISA/Mastercard debit tijdperk
Maar het is wel correct in de veronderstelling dat je niet het volledige bedrag hebt staan dat ze willen reserveren/pre-authoriseren. Het moet dus ter beschikking zijn, en als je bv. andere reserveringen hebt staan en niet genoeg overblijft voor een nieuwe, wordt het geweigerd.

Ze laten dat misschien hier en daar nog staan voor mensen, of om die eruit te filteren, die niet veel op hun zichtrekening hebben staan, waardoor een hoger bedrag reserveren zou falen.
Hier met Avis alles betaald met m'n Revolut Mastercard debit, idem Europcar.

Probeer het eens zou ik zeggen. Maar zou me niet verwonderen dat Thailand wat achterloopt.
Technisch gezien moet je het bedrag zonder andere reservaties die dat innemen, hebben staan.

Daar vroeger, vòòr 2021, of was het nog verder, nochtans m'n klassieke Keytrade, Belfius en KBC kredietkaarten zien staan, nadat een medewerker van KBC me zij dat veel kredietkaarten soms een rode vlag kunnen zijn bij aanvragen van een krediet en de maandbedragen x12, van die kaarten afgetrokken worden van je "terugbetalingscapaciteit".
Toen had ik dat eens gecheckt. Intussen misschien (wet?) veranderd... Zal het later eens zien...

@berenod, dat van die Avis Thailand is oude info van voor het VISA/Mastercard debit tijdperk
Maar het is wel correct in de veronderstelling dat je niet het volledige bedrag hebt staan dat ze willen reserveren/pre-authoriseren. Het moet dus ter beschikking zijn, en als je bv. andere reserveringen hebt staan en niet genoeg overblijft voor een nieuwe, wordt het geweigerd.

Ze laten dat misschien hier en daar nog staan voor mensen, of om die eruit te filteren, die niet veel op hun zichtrekening hebben staan, waardoor een hoger bedrag reserveren zou falen.

Probeer het eens zou ik zeggen. Maar zou me niet verwonderen dat Thailand wat achterloopt.
Technisch gezien moet je het bedrag zonder andere reservaties die dat innemen, hebben staan.
Ongeveer 6 weken geleden nog eens geprobeerd, en in Thailand (kantoor op de luchthaven waar ze het grootste volume verwerken), staat er zelfs speciaal een bordje aan de balie waar in koeien van letters "only creditcards" op staat.
Vergeet niet dat bij Avis (geen idee bij de andere merken) dit echt verschillende bedrijven zijn per land (de franchisehouders) die binnen wat Avis hoofdkantoor toelaat zelf hun regels mogen zetten.

Ook in hotels (de wat hogere klasse), en de reden daar is dat ze zelfs geen "pin code" transactie doen, je geeft je kaart af bij inchecken, deze wordt ingelezen, en na het uitchecken, dikwijls pas uren erna (laatste verblijf in Singapore was dat zelfs pas enkele dagen later), gaat men het totale bedrag van je kaart halen.
Dit soort transactie is voor zover ik weet met een debetkaart niet mogelijk, je moet altijd bevestigen met pin code.
In die hotels is dit een beetje een "vertrouwensrelatie" tussen hotel en klant, bij het uitchecken verlies je dan bijvoorbeeld ook geen tijd tot er iemand is gaan kijken wat je uit je minibar hebt geconsumeerd.

Dit is trouwens ook de reden dat nog steeds veel wagenverhuurkantoren die kredietkaart eisen.
Indien er voor een of andere reden na het inleveren van de wagen toch nog kosten komen, dan kan men die gewoon aan je kaart aanrekenen zonder dat jij er iets voor doet! Denk dan aan verkeersboetes die binnenkomen pas weken nadat je de wagen hebt ingeleverd.
Staat ook meestal in je contract! Je geeft daar geen pincode voor maar je tekent daarvoor via je huurovereenkomst.
Je kan daar misschien wel makkelijk een reverse charge op activeren, maar wanneer die merchant aan je kredietkaart uitgever je getekend contract kan laten zien plus de boete bijvoorbeeld kan je voor fraude aangeklaagd worden (charge back abuse).
Ik dacht zelfs in België dat je daarvoor op de "zwarte lijst" van de NBB kan komen te staan.
Wanneer ze via een debitkaart hebben gewerkt gaat het voor dat verhuurbedrijf quasi onmogelijk zijn om eventuele kosten bij jou te recupereren wanneer je terug ver weg in je thuisland zit.

Er zijn ook soms andere verschillen wanneer je toch met een debitcard mag werken (en dit doet).
In een Hilton hotel bijvoorbeeld mag je perfect met een debit kaart werken, maar dan gaat men bij check in het bedrag van de kamer gelijk afhouden, en bijkomend een "hold" op je kaart zetten ten bedrage van 200US$ per dag dat je er verblijft. Zit je er twee weken dan loopt dat snel op (2800$ geblokkeerd op je zichtrekening).
Dit om zich in te dekken dat men met onbetaalde bar/restaurantrekeningen/minibar zou blijven zitten.
In die hotels is het gangbaar dat je gewoon in de bars/restaurants van het hotel je de rekening op je kamer laat zetten.

Idem bij Avis in New zealand (ongeveer een jaar geleden wagen gehuurd). Bij betaling met debitcard, wordt de huur geblokkeerd plus een extra 200 NZ$ hold. Betaal je met kredietkaart doen ze die 200$ hold niet!
  • When paying with a debit card, we’ll place a pre-authorisation at time of pick up for the estimated rental cost plus an additional hold. After the vehicle is returned, the final rental amount will be charged. The original pre-authorisation taken at time of collection will be released which may take 5–10 business days to appear back in your account depending on your bank.
Dus ja, in veel gevallen kan het wel zeker, gewoon met debit kaart werken, er zijn voor de gebruiker wel wat nadelen aan, namelijk dat er een hoop cash kan geblokkeerd worden, die dan nog een ettelijke dagen kan duren om vrijgegeven te worden.
En in het geval in New Zealand, waar een collega van me met zijn Belgische debit kaart had betaald, werd er bij het inleveren van de wagen het huurbedrag van de wagen van zijn rekening gehaald, maar bleef die volledige pre-authoriastie hold wel staan (ongeveer een dikke week wist hij me achteraf te vertellen). Dus dat is een week dat er meer dan het dubbele van de wagenhuur niet beschikbaar was op zijn zichtrekening!

Komt er op neer dat een kredietkaart minder en minder echt nodig gaat zijn, maar dat het met een kredietkaart wel nog steeds een heel stuk praktischer werken gaat zijn.

Laatst bewerkt:
Die begrijp ik niet goed.
Dus als je twee kaarten van 5000€ had, werd er 120,000€ leencapaciteit afgetrokken?
Hoe werkt dat dan? Want leencapaciteit voor een hypotheek is toch een héél ander verhaal dan leencapaciteit voor een andere lening (wagen, persoonlijke lening, consumentenkrediet, ...)?

Je kan met zulke kredietkaart ook nooit 12 keer het maandbedrag in schuld staan, enkel het maandbedrag zelf, je moet aan het begin van de volgende maand alles hebben terugbetaald, en zolang je dat niet hebt gedaan komt het uitstaande bedrag ook niet terug beschikbaar op de kaart...Dus zie al helemaal niet waar die 12X zou van moeten komen...

De enigste die ooit in mijn CKP heeft gestaan is Beobank.

Ik vermoed dat kredietkaarten die gekoppeld zijn aan een zichtrekening waar het geld altijd volledig gedomicilieerd wordt op het einde van de maand, niet aanzien worden als een "schuld" voor een CKP.

Je schuld is dan eerder als negatief saldo op je zichtrekening en niet die van de kredietlijn, moest je toch in de 0 geraken.
Revolut is geen kredietkaart. Dat is een VISA debit

Die begrijp ik niet goed.
Dus als je twee kaarten van 5000€ had, werd er 120,000€ leencapaciteit afgetrokken?
Hoe werkt dat dan? Want leencapaciteit voor een hypotheek is toch een héél ander verhaal dan leencapaciteit voor een andere lening (wagen, persoonlijke lening, consumentenkrediet, ...)?

Je kan met zulke kredietkaart ook nooit 12 keer het maandbedrag in schuld staan, enkel het maandbedrag zelf, je moet aan het begin van de volgende maand alles hebben terugbetaald, en zolang je dat niet hebt gedaan komt het uitstaande bedrag ook niet terug beschikbaar op de kaart...Dus zie al helemaal niet waar die 12X zou van moeten komen...

Nee, eerder de "minimum" afbetaling per maand waarschijnlijk.

Dus een Beobank kaart met een kredietlijn van 1.250 euro heeft een minimumafbetaling van 25 of 50 euro de maand. Dus *12 -> leningscapaciteit daalt met 300 of 600 euro. Anders is dat niet echt logisch.

Nee, eerder de "minimum" afbetaling per maand waarschijnlijk.

Dus een Beobank kaart met een kredietlijn van 1.250 euro heeft een minimumafbetaling van 25 of 50 euro de maand. Dus *12 -> leningscapaciteit daalt met 300 of 600 euro. Anders is dat niet echt logisch.
Maar dat is net wat meerderen hier proberen te vertellen.
Een "charge" kaart heeft geen "minimum" afbetaling per maand. Alles wat je over de afgelopen maand hebt uitgegeven moet in het begin van de volgende maand 100% afgelost worden. Al dan niet via domicilering, mijn eerste Amex Gold kaart was verplicht via domiciliering, latere kaarten (platinum en nu de black) zijn gewoon zo terug te betalen via overschrijving.

Ik vermoed dat de meesten bij het horen van de naam "kredietkaart" er automatisch een langer durend krediet aan koppelen, maar dat is dus niet altijd zo (niettegenstaande men die charge kaarten ook kredietkaarten noemen).

Banken slijten natuurlijk véél liever die kaarten met kredietopening en hopen dat die permanent in de (toegelaten) negatieve zone zitten, daar verdienen ze stevige interesten op (wettelijk maximum tot 20.5% JKP op kaarten met een kleine limiet tot max 1250€, zakkend tot 14.5% op de kaarten met een hogere limiet boven de 5000€).

Er zijn dus best veel banken die gewoon charge kaarten aanbieden, maar de gebruikers in één zucht proberen die kredietopening mee aan te smeren, zelfs amper aangeven dat dat een apart product is en helemaal niet verplicht om die kaart te krijgen.

Bij Bnp Paribas noemt dat bijvoorbeeld "optiline", dat is het apart kredietopeningsstukje dat je kan bijnemen bij hun kredietkaarten (en trouwens evengoed op hun debet kaarten of je zichtrekening).
Bij KBC noemen ze dat KBC Flex Budget. Evengoed een aparte optie die van hun charge kaart een kaart maakt waar je maandelijks een minimum bedrag voor afbetaalt.

Laatst bewerkt:
Aangezien mijn gratis Golden Mastercard bij KBC komt te vervallen en ik minstens 25€/jaar moet betalen voor een iets of wat dezelfde kaart met bijhorende verzekeringen, ben ik benieuwd naar goede alternatieven.
Ik zag dat Beobank bv heel wat kaarten heeft, weliswaar met een (kleine) maandelijkse kost. Idealiter een kaart met extra garantie en annulatie verzekering.
Is heel beperkt eigenlijk, 't is te zeggen, de goedkope versies.
In Europa is het wettelijk beperkt hoeveel kredietkaartmaatschappijen kunnen verdienen aan de uitgevoerde transacties.
Zij hebben dus, in tegenstelling tot bijvoorbeeld in Amerika, zeer beperkte middelen om freebees mee te betalen.

Bijgevolg ga je bij de kredietkaarten met deftige verzekeringen dan ook stevigere prijskaartjes aan zien hangen.
Ik vind eigenlijk het nieuwe concept van KBC wel goed (ik spreek niet over de prijszetting, enkel het concept).
De kredietkaart is gratis, en dan kan je apart bijkomende verzekeringen nemen die aan je noden aansluiten.
Ga je niet echt op reis maar winkel je veel online, extra 1.5€/maand geeft je die specifieke verzekering die je dat wat veiliger kunnen laten doen.

Reis je veel, dan is het 7€/maand voor de typische dekkingen die daar bijhoren.
Geeft je dan ook de vrijheid van de gratis kaart te nemen en bij een externe partij verzekeringen af te sluiten die bij je noden passen.

Ik heb persoonlijk trouwens weinig vertrouwen in de verzekeringen die aan de "goedkope" kredietkaarten hangen.
Het blijft "you get what you pay for", en wat kan je verwachten voor 25€/jaar? Er is geen misterieuze manier waarop kredietkaarten je voor 25€ zouden kunnen geven wat bijvoorbeeld bij Europ Assitance meer dan 100€ zou kosten.
Die bovenstaande 7€ van KBC gaat al richting ergens tussen de Europe Asiistance Light en Smart uitkomen qua prijs, dus kan wel een degelijk (maar nog steeds beperkt) product zijn.

Is persoonlijk natuurlijk, als je veilig wil reizen neem je ofwel een deftige reisverzekering, of je neemt een kredietkaart waar een deftige verzekering aanhangt.
En dan spreek ik zelfs niet over een Beobank Elite Travel mastercard van 60€/jaar, met de verzekering die daar bijhoort zou ik me niet op mijn gemak voelen.

Ik zie gewoon véél te veel GoFundMe's passeren op mijn facebook (en in kranten) van mensen die in hospitalen terechtkomen op hun reis om dan erop uit te komen dat de maximum hulp van hun reisverzekering "inbegrepen" in hun 50€/jaar kredietkaart al snel uitgeput is! DAn de famillie hun spaarcenten uitputten en dan komen de GoFundMe's.

Dan heb ik het eerder over een Amex Gold kaart (240€/jaar) of Revolut metal (215€/jaar).
Reis je echt intensief dan zou ik al eerder een Amex Platinum (730€/jaar) of Revolut Ultra (840€/jaar) nemen, gesteld dat de (zeer uitgebreide) benefits kan nuttigen en/of er effectief geld mee kan uitsparen.

Terug
Bovenaan