Bestelwagen met extreem hoge kilometerstand: nadelen?

Herman De Croo

Well-known member
Ik ben op zoek naar een grote camionette, die ik dagelijks gebruik voor 50-100km.
Ik kwam zoiets tegen, die heeft dus 5 jaar lang, 220 dagen per jaar ELKE dag 340 km gereden. Is dus transport en veel autostrade.
Wat is de impact van zo'n hoge kilometerstand? Enerzijds gaat die altijd warm gebruikt zijn, maar anderzijds kan bij slecht onderhoud echt ook alles vervangen moeten worden? Wat is de kost van het worst-case scenario?

Ik zie geen probleem met de km stand an sich, op voorwaarde natuurlijk dat alle vloeistoffen (inclusief transmissie-olie) en riemen zoals voorgeschreven vervangen werden, banden en schokdempers nog ok etc. Het is een professionele verkoper dus in principe heb je garantie.

Zou vooral de precieze onderhoudshistoriek nagaan.
Als de onderhoudsintervallen gerespecteerd zijn zit ie ondertussen aan 18 onderhouden. (Afwisselend klein/groot per 20dkm dacht ik bij VW?)
In Car-pass zie ik 8 geregistreerde kilometerstanden staan (die geloof ik worden opgeschreven bij een onderhoud).

Een elektrische bestelwagen met manuele versnellingsbak en een 2.0 dieselmotor? Wat gaan ze nog allemaal uitvinden.
Niet mijn fout dat die verkoper hem adverteert als edeliver9, de diesel versie is zonder die e.
En dat voor amper het dubbel van de prijs van wat hij zelf voorstelt!
Als het kleiner mag, kan het goedkoper.
En afhankelijk hoe de TS kan laden, kan hij wel veel aan brandstof uitsparen tov een diesel.

Ik zie geen probleem met de km stand an sich, op voorwaarde natuurlijk dat alle vloeistoffen (inclusief transmissie-olie) en riemen zoals voorgeschreven vervangen werden, banden en schokdempers nog ok etc. Het is een professionele verkoper dus in principe heb je garantie.
B2b niet natuurlijk.

Gekende duurdere problemen bij diesels/ automaat met hoge kilometerstanden
Sleet op de verstuivers, ugr klep, turbo, versnelingsbak op ( want zogezegd onderhoudsvrij, nooit olie vervangen)
Wanneer distributieriem laatst vervangen?
Olieverbruik door versleten zuigerveren, kleppen vervuild, oliekeerringen klepstelen hard
Brandstof lage en hogedrukpomp versleten.
Roetfilter/nox katalysator/ adblue systeem algemeen? Lang warm rijden is heel goed voor de roetfilter, veel in opwarmfase zitten is het slechtste, maar ooit is de levensduur bereikt.

Terug
Bovenaan