Betaalbare restaurants (€30 p.p.)

Ik ga wekelijks wel meermaals uit eten (wel meestal niet-Belgische resto's, ben geen fan van Belgische kost), maar ik vraag me af wat er zo speciaal is aan 25€ voor stoofvlees en 31€ voor een steak. Dat is min of meer de prijs, en mss al een beetje bovengemiddeld. Maar 'budget restaurant' is het zeker niet.
Ik ben niet op zoek naar een budget restaurant, want dan krijg je bagger eten.

De steak Béarnaise bij Meme Gusta is geen klein stuk (belachelijk groot zelfs) met perfecte cuisson en vers gemaakte saus. Dat krijg je bij ons nergens voor €31. Bij steak restaurants zoals Boondocks zit je daar al zeer snel rond €38+€4 = €42 en dat is hier al lang de normale prijs voor een goede steak.

Laat mij toe om te zeggen dat we daar zeer goed gegeten hebben voor amper €70. Dat is eens leuk, want de laatste tijd zat ik overal boven de €100 als koppel en moesten we helaas tegen mekaar zeggen dat dat veel geld was voor wat we kregen. In die restaurants moet ik ook wel toegeven zat het niet vol, integendeel, nog veel plaatsen vrij. Bij mijn voorbeeld hier was iedere stoel bezet op een donderdagavond. Dus ze doen toch iets goed denk ik dan.

Wow, bedankt Fox Toast Zubrowka en Sir Killalot !

Laatst bewerkt:
De steak Béarnaise bij Meme Gusta is geen klein stuk (belachelijk groot zelfs) met perfecte cuisson en vers gemaakte saus. Dat krijg je bij ons nergens voor €31. Bij steak restaurants zoals Boondocks zit je daar al zeer snel rond €38+€4 = €42 en dat is hier al lang de normale prijs voor een goede steak.

...

Bij mijn voorbeeld hier was iedere stoel bezet op een donderdagavond. Dus ze doen toch iets goed denk ik dan.
Jouw voorbeeld ligt in Gent centrum. Een stad, een toeristische stad dan nog, vlakbij een toeristische trekpleister (Gravensteen).

Je andere voorbeeld ligt hier, in het midden van de velden tussen wat dorpen :p
6VYjJPg.png

Dus ja, ze doen zeker iets goed bij Meme Gusta; namelijk hun locatie :D En dat bepaalt ook deel van de prijs en kwaliteit natuurlijk, hoeveel concurrentie er in de buurt is.
Als je andere dingen in Gent centrum zoekt, ga je nog dingen in dezelfde prijsklasse en zelfde kwaliteit vinden. Ik heb er al 1 gegeven maar er zijn er zeker nog. Zoals rond de vrijdagsmarkt. Meerdere restaurants/brasseries in de prijsklasse uit je openingspost en ook met goeie kwaliteit.

Ik ben niet op zoek naar een budget restaurant, want dan krijg je bagger eten.

Laat mij toe om te zeggen dat we daar zeer goed gegeten hebben voor amper €70. Dat is eens leuk, want de laatste tijd zat ik overal boven de €100 als koppel en moesten we helaas tegen mekaar zeggen dat dat veel geld was voor wat we kregen. In die restaurants moet ik ook wel toegeven zat het niet vol, integendeel, nog veel plaatsen vrij. Bij mijn voorbeeld hier was iedere stoel bezet op een donderdagavond. Dus ze doen toch iets goed denk ik dan.

Wow, bedankt Fox Toast Zubrowka en Sir Killalot !

Geen idee, voor mij staat lekker uit-eten synoniem aan iets Thais, Vietnamees, Colombiaans, Arabisch, Indisch ... en dan liggen die prijzen doorgaans toch nog wel een stuk lager dan 31€ voor een stuk vlees.

Geen idee, voor mij staat lekker uit-eten synoniem aan iets Thais, Vietnamees, Colombiaans, Arabisch, Indisch ... en dan liggen die prijzen doorgaans toch nog wel een stuk lager dan 31€ voor een stuk vlees.
Ook wel van mening dat als je in een stad, bv. Brussel, naar een gekend restaurant gaat met Aziatische, Latijnse, of wat dan ook keuken je doorgaans een pak goedkoper een grote, lekkere portie zal hebben dan wanneer je naar zo'n brasserie-achtige restaurants gaat.

Nu goed, deftig vlees is uiteraard duur, maar als je begint met stoofvlees en consoorten is dat nu ook het argument niet.

Jouw voorbeeld ligt in Gent centrum. Een stad, een toeristische stad dan nog, vlakbij een toeristische trekpleister (Gravensteen).
Je andere voorbeeld ligt hier, in het midden van de velden tussen wat dorpen :p
Laat mij toe om te zeggen dat dat restaurant in het midden van de velden makkelijker bereikbaar is dan eender welk pand in centrum Gent. Overal 30km/u, op een dinsdagavond in het donker heb ik daar oprecht angsten om een fietser omver te rijden, amper parking, tenzij in een ondergrondse parking waar je links en rechts 5cm speling hebt. En dan mag je nadien 10 minuten wandelen in de regen. Al meermaals meegemaakt dat de dichtstbijzijnde parking gewoon vol is. Dat andere pand heeft een mega parking voor de deur :p

Ik heb ook al 3x een boete gehad in Gent, omdat ik een straat inreed die ik niet in mocht. Excuseer maar het is daar niet makkelijk 's nachts als onbekende. Je volgt gewoon de baan en BAM €150 boete. Soms zijn er heel wat tekenen dat de baan voor u een "gewone" straat is, maar neen. In de winter als het pikdonker is is dat niet gemakkelijk vind ik.

Waar je 100% gelijk in hebt, is de concurrentie. Dat pand is omgeven door anderen die ook schappelijke prijzen vragen. Dat doet me denken aan onze kust waar je overal mosselen kan eten voor €20. Dat is hier eerder €40 :)

Laatst bewerkt:
Ook wel van mening dat als je in een stad, bv. Brussel, naar een gekend restaurant gaat met Aziatische, Latijnse, of wat dan ook keuken je doorgaans een pak goedkoper een grote, lekere portie zal hebben dan wanneer je naar zo'n brasserie-achtige restaurants gaat.

Nu goed, deftig vlees is uiteraard duur, maar als je begint met stoofvlees en consoorten is dat nu ook het argument niet.

Idd, hier in Antwerpen moet ik toch al goed nadenken wanneer ik voor het laatste 31€ (of meer) heb betaald voor één gerecht. Zondagavond nog de 'vaste' Thai, en dat is 20-25€ per gerecht, en altijd meer dan wij opkrijgen.
De keren dat ik eens een keer in een brasserie iets ga eten is het vol-au-vent. Heb dat vorige week nog gaan eten ergens in Limburg, en dat was denk ik 22€ ofzoiets.

Als er iemand in Gent enkele leuke betaalbare adresjes weet: shoot!
Voorkeur voor Aziatisch, Mexicaans, Spaans, ...

Laat mij toe om te zeggen dat dat restaurant in het midden van de velden makkelijker bereikbaar is dan eender welk pand in centrum Gent. Overal 30km/u, op een dinsdagavond in het donker heb ik daar oprecht angsten om een fietser omver te rijden, amper parking, tenzij in een ondergrondse parking waar je links en rechts 5cm speling hebt. En dan mag je nadien 10 minuten wandelen in de regen. Al meermaals meegemaakt dat de dichtstbijzijnde parking gewoon vol is. Dat andere pand heeft een mega parking voor de deur :p

Ik heb ook al 3x een boete gehad in Gent, omdat ik een straat inreed die ik niet in mocht. Excuseer maar het is daar niet makkelijk 's nachts als onbekende. Je volgt gewoon de baan en BAM €150 boete. Soms zijn er heel wat tekenen dat de baan voor u een "gewone" straat is, maar neen. In de winter als het pikdonker is is dat niet gemakkelijk vind ik.
Voor jou. Voor de 270.000 inwoners (met domicilie), 45.000 kotstudenten en 1,5 miljoen toeristen (op basis van jaarlijkse overnachtingen) in Gent is dat natuurlijk niet zo'n probleem :P

Allez ja, ik wil maar zeggen dat je appels met peren moet vergelijken. Een toeristische studentenstad met zoveel vaste en tijdelijke bewoners is natuurlijk compleet anders dan een locatie midden in de velden. Allez, zelfs een centrumstad in de buurt van die velden zoals Aalst heeft al een andere prijszetting dan Gent. En over het circulatieplan, de zone30 binnen de ring en de dure parkings kunnen we ook een boek schrijven ;)

Ik ga nu toevallig over 2 weken eens gaan eten bij Meme Gusta, zal dan verslag komen uitbrengen :laugh:

Misschien moeten we hier wel eerst eens een definitie plakken op een 'betaalbaar' restaurant, want er lopen er hier genoeg op dit forum rond voor wie een 3-gangen menu bij een gemiddelde 1-ster-restaurant even betaalbaar is als de Lunchgarden voor de gemiddelde bevolking.

Wat zeggen we dan? €25/persoon voor hoofdgerecht + drank? Dan valt een Meme Gusta al af, maar dan heb je in Gent bvb wel nog zaken als Amour en Entr die ik goed ken en aanraders vind.

Voor de mensen die al eens in Brussel komen: Pho Diem Xuan. Vietnamees restaurant op wandelafstand van het station van Etterbeek. Grote porties en voor 20-25 EUR heb je gegeten.

Same here, een steak kan ik zelf bakken in de pan, een goede Vietnamese/Indische schotel klaarmaken is al moeilijker. Ik vind steaks ook belachelijk duur op restaurant voor een gerecht dat je nu net thuis kan maken zonder al te veel cooking skills.

Same here, een steak kan ik zelf bakken in de pan, een goede Vietnamese/Indische schotel klaarmaken is al moeilijker. Ik vind steaks ook belachelijk duur op restaurant voor een gerecht dat je nu net thuis kan maken zonder al te veel cooking skills.
Als het zo'n doordeweekse lap Belgisch Witblauw is, ligt dat misschien anders, maar een goede steak kost wel sowieso wat geld lijkt me. Zie bv. https://www.dierendonck.be/collections/rund, die je kan kopen voor thuis. Natuurlijk zal je goedkoper vinden, maar vlees is gewoon eerder duur. Een restauranthouder zal wel een pak minder betalen, maar dan zit je natuurlijk met de "luxe" dat iemand anders alles doet.

Ik vind van mezelf dat ik best goed en lekker kan koken, en al vaak op restaurant gedacht "dit heb ik zelf al pakken lekkerder gemaakt", maar steak krijg ik vaak toch niet gebakken zoals in een goed restaurant.

Ik zie echt gigantische kwaliteit en smaakverschillen in het vlees dat je krijgt, steak zelf bakken lukt idd voor de meeste aardig - maar de problemen starten doorgaans wanneer je ook een sausje wenst bij dat vlees, veel restaurants gaan daar zelfs compleet de mist in, in datzelfde rijtjes heb je ook nog frieten - hoeveel % van de restaurants serveren ECHT lekkere frietjes - dat is een kleine minderheid.

Ik ga ook nooit steak bestellen in zaken die niet van gastronomische kwaliteit zijn. In de gemiddelde brasserie serveren ze weinig dat ik niet zelf beter kan maken.

Terug
Bovenaan