Beweging en invloed op de gezondheid.

Hoeveel bewegen jullie gemiddeld op een week?

• Ik beweeg bijna niet (sedentair leven)

• Ik beweeg wel, maar haal de WHO-criteria niet

• Ik beweeg en voldoe aan de WHO-criteria

• Ik beweeg en haal ruimschoots de WHO-criteria

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

MrCipo

Well-known member
Ik wil wel eens weten hoeveel jullie bewegen.
Professioneel zie ik veel 50-plussers met een ongezonde levensstijl en die daar nu de gevolgen van dragen.
Onderdeel van een gezonde levensstijl is oa voldoende beweging.
Vaak dezelfde excuses: onwetend over wat een gezonde levensstijl is, te weinig tijd of geen zin om te bewegen, geen motivatie om levensstijl aan te passen...

De WHO heeft hierover richtlijnen

Samengevat voor 18-64 -jarigen:
  • Doe 150 tot 300 minuten matig intensieve beweging of 75 tot 150 minuten intensieve beweging per week, verspreid over verschillende dagen. Een in tijdsduur vergelijkbare combinatie van de twee kan ook. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten.
  • En: voorkom veel stilzitten. Compenseer zitten met meer bewegen.

Ik probeer het recent om hier aan te komen, maar de eerlijkheid gebied wel om te zeggen dat dat echt véél beweging is als je een zittende job hebt.

Ik zit boven de richtlijn (ongeveer 5-6 uur per week).
Dat is wel een keuze, ik heb een job met lange autoritten en veel computerwerk. Zonder dat bewegen zit ik gewoon vast, in de schouders, onderrug.

ik ga 1 à 2x per week 50min zwemmen (mix van verschillende slagen)
voor de rest: weinig beweging. (bureaujob, onvoorspelbaar als projectleider, bijhorende stress), wat bricoleertaakjes in huis, en opvoeding van 2 kleine kinderen
mijn dagelijkse beweging moet omhoog.

"Professioneel zie ik veel 50-plussers met een ongezonde levensstijl en die daar nu de gevolgen van dragen."
Welke gevolgen merk je: rugpijn, atrose?

Ik probeer het recent om hier aan te komen, maar de eerlijkheid gebied wel om te zeggen dat dat echt véél beweging is als je een zittende job hebt.
Doe 150 tot 300 minuten matig intensieve beweging of 75 tot 150 minuten intensieve beweging per week, verspreid over verschillende dagen.

Dit is minimum 10 intensieve minuten sport per dag, veel kan je dit toch echt niet noemen.
Wandel paar dagen een half uur en inclusief uw 10 minuten intensief zit je er al ruim over.

Zo goed als dagelijks gewichten heffen of joggen (~50 min.) met gewoonlijk op zondag een iets langere loopsessie. Ik heb het gewoon nodig om na een dag stilzitten even mijn hoofd leeg te maken door te bewegen. Het voelt dan ook niet als op een opgave voor mij. Ik heb wel geen kinderen.

Doe 150 tot 300 minuten matig intensieve beweging of 75 tot 150 minuten intensieve beweging per week, verspreid over verschillende dagen.

Dit is minimum 10 intensieve minuten sport per dag, veel kan je dit toch echt niet noemen.
Wandel paar dagen een half uur en inclusief uw 10 minuten intensief zit je er al ruim over.
Het is wel een feit dat iemand zonder sportieve achtergrond met een 9to5 kantoorjob en nadien huishouden of andere taken/hobbies zeer snel in een sedentaire levensstijl kan verzeild raken.

Als ik geen wandelband had, heb ik echt geen half uur tijd om te wandelen overdag. Of ik moet 's avonds om 21u in het donker gaan wandelen. Dat is nu ook niet bepaald ontspannend en echt wel een opgave om te doen.

ik ga 1 à 2x per week 50min zwemmen (mix van verschillende slagen)
voor de rest: weinig beweging. (bureaujob, onvoorspelbaar als projectleider, bijhorende stress), wat bricoleertaakjes in huis, en opvoeding van 2 kleine kinderen
mijn dagelijkse beweging moet omhoog.

"Professioneel zie ik veel 50-plussers met een ongezonde levensstijl en die daar nu de gevolgen van dragen."
Welke gevolgen merk je: rugpijn, atrose?
Gevolgen door ongezonde levensstijl:

- hoge bloeddruk (hypertensie)
- verhoogd cholesterol
- te hoog BMI/obesitas
- verstoord suikermetabolisme: diabetes type 2
- Mechanische klachten die immobiliteit geven (atrofie spieren, rug/knie...)
-...

Dat haal ik met gemak denk ik.

Ga elke dag een uur met de hond wandelen, dus dat is al 420 minuten matig.
3x per week +-1u intensieve full body krachttraining (daar zal ik dan de helft intensief van tellen, want is natuurlijk ook veel rust tussen sets) en 2x 1,5u per week intensief padellen, voor de friem zal ik dat 1u intensief tellen, want natuurlijk komt niet elke bal mijn richting uit. Ongeveer 210 minuten intensief.

Ik de zomermaanden haal ik dat zeker en vast, in de wintermaanden zal het minder zijn. Zeker als het nog regent en ik amper buiten kom.

De intensieve beweging, daar kom ik nog wel aan op een week. Maar daarnaast zit ik veel te veel stil (kantoorjob+autorit). Ik sta wel geregeld recht aan mijn bureau, probeer af en toe te bewegen, maar dat zijn toch maar druppels op een hete plaat. Krachtoefeningen, dat komt er al helemaal niet van.

Sinds de kinderen er zijn merk ik een serieuze achteruitgang. Ondanks een 2x krachttraining, 1x lopen en 1x boksen, doe ik in tegenstelling tot vroeger alles met de wagen terwijl ik dat vroeger allemaal met de fiets deed. Reden: kinderen ophalen, boodschappen doen, enz. Dat in combinatie met een kantoorjob en ik merk dat mijn beenspieren sterk achteruit gegaan zijn i.v.m. vroeger.

Ik probeer daar echt wel aan te werken. Als ik een trap zie, dan sprint ik die op i.p.v. die traag te nemen bijvoorbeeld. Sta ik in de douche: 10 squats. Enz.

Uurtje wandelen per dag(hond)

Uurtje of 2 krachttraining per week.
En dan nog proberen elke week een half uurtje of meer te gaan zwemmen om aan te voelen of er nieuw kwaaltjes in aantocht zijn.
En zoveel mogelijk poepn natuurlijk.

Enorm veel ouderen zien aftakelen. Ik zal het niet volledig kunnen tegenhouden, maar we gaan zeker proberen.

Eigenlijk al even aan het peinzen om wat te bulken om meer "buffer" in te bouwen maar ik zou het sowieso onder begeleiding moeten doen want de discipline voor dat zelf correct te doen zit er hier gewoon niet in.

Een uur of 4 krachttraining op de week, enorm hard gamen wanneer ik tijd heb, en elke UFC kaart nabootsen op voorbijgangers.
En de dochter die plots graag voetbalt.

Dus is wel ok denk ik.

Als ik geen wandelband had, heb ik echt geen half uur tijd om te wandelen overdag. Of ik moet 's avonds om 21u in het donker gaan wandelen. Dat is nu ook niet bepaald ontspannend en echt wel een opgave om te doen.
Niet op u persoonlijk.
Ik snap dat het 'moeilijk' is om u nog op te laden, maar dat moet iedereen doen die een job en een huishouden heeft en toch sporten er zeer veel mensen in de avond.
Is het ook niet een beetje van luiigheid, na een lange dag u gewoon neer te zetten en tv te kijken, gamen, ...
Het is wel een feit dat iemand zonder sportieve achtergrond met een 9to5 kantoorjob en nadien huishouden of andere taken/hobbies zeer snel in een sedentaire levensstijl kan verzeild raken.
Kan ik in komen, maar toch vooral een situatie van niet willen.

Kan ik in komen, maar toch vooral een situatie van niet willen.
Of het dan echt van niet willen is, weet ik niet.
Iemand die in zijn jeugd nooit veel (sport)activiteiten gedaan heeft, kent dit aspect gewoon ook niet.
Bewustzijn van wat beweging doet en welke voordelen het heeft is bij velen gewoon helemaal niet aanwezig.
De behoefte om dan te gaan bewegen is er gewoon niet.

edit: of de prioriteiten liggen gewoon ergens anders.
Net zoals in ander topic aangehaald werd dat niet iedereen alle dagen vers kookt en dergelijke.
Iedereen kan er tijd voor maken maar als de prioriteiten ergens anders liggen lukt het niet.

Ik haal dat met gemak:
Naar het werk fietsen
dagelijks wandelen met in het weekend langere wandelingen
2 x per week krachttraining
2 x per week cardio

Afhankelijk van hoeveel tijd ik heb kunnen die krachttrainingen of cardio variëren in lengte van 20 minuten tot 1u. Die gebeuren ook gewoon thuis, dus geen tijd verloren aan verplaatsingen.

Ik vind de aanbeveling eerlijk gezegd heel laag liggen. Met amper 22 minuten matig of 11 minuten intensief bewegen per dag kom je er dus al.

Terug
Bovenaan