Advocatenkantoren zijn natuurlijk ook altijd enorm defensief, je kan in België gerust iemand ontslaan om die niet genoeg performed, qua risico is België een vrij veilig land op basis van ontslagen, we zijn wel een duur land. In andere landen heb je vaak regelingen waarbij als iemand zijn ontslag aanvecht en dat wint, hij geacht wordt nooit ontslaan geweest te zijn en die kan dan de volgende dag eisen weer te mogen beginnen en al het achterstallige loon opvragen (en je riskeert dan soms nog eens boetes want je hebt uiteraard geen tijdige belastingen betaald op dat achterstallig loon als werkgever). Als je in België iemand ontslaat wordt moet je een bepaalde termijn in rekening brengen of een ontslagvergoeding betalen en als dat ontslag onterecht is zullen daar schadevergoedingen bijkomen maar die zijn meestal objectief vastgesteld door de wet, bijvoorbeeld als het gewoon gaat om iemand ontslaan omwille van slechte prestaties maar die kan bewijzen dat dat niet het geval is, dan krijgt ie daarvoor maximaal 4 maand loon schadevergoeding (maar meestal dus minder). Maar daarmee is de kous wel af voor de werkgever. Je kan het risico als werkgever perfect kwantificeren, wat internationaal echt wel een troef is.Iemand die ontslagen is zal er ook altijd zijn eigen draai aan geven. Ik heb zelf 10 jaar bij de big four gewerkt en de enkele ontslagen die ik gezien heb waren meer dan terecht. Mijn vriend zit nu zelf in het management (andere big four/andere service line) en die moet echt sleuren en doen om de underperformers buiten te krijgen. Als het niet degelijk onderbouwd is met waarschuwingen en ruimte tot herkansing doen ze het niet. Ze gaan u eerder pushen in een richting waarbij je uit eigen beweging vertrekt dan een ontslag (vb geen promotie/zeer geringe opslag).
De wetgeving in België is (misschien maar goed ook) werknemer-beschermend. Mijn vorige opdracht als freelancer hadden we ook iemand in het team die we wouden laten gaan. Persoon had de gewoonte om met heel de thuiswerk-perikkelen te pas en onpas naar het buitenland naar familie te reizen, van daaruit te werken en enkele weken op kantoor niet te verschijnen. Naast het feit dat het in strijd was met de thuiswerkpolicy (max 2 dagen thuiswerk per week) woog het op de productiviteit/teamsfeer. Ze hebben daar een gerenumeerd advocatenkantoor opgezet om te kijken wat de opties waren, conclusie was eerst performance inprovement plan doorlopen alvorens men risicovrij kon overgaan tot ontslag.
De vraag was hier ook geformuleerd als ‘grote ontslagen in de VS, wat gaan ze in België doen?’. Zolang er binnen de organisatie voldoende werk is kan men u niet zomaar ontslaan.
Daarnaast zijn dat organisaties die snel en flexibel kunnen schakelen. Mijn vriend zit eveneens in een tak waarbij de consultingopdrachten recessiegevoelig zijn (grote investeringen voor de klant die makkelijk uit te stellen zijn), ze zijn zich bewust van hetgeen er speelt, maar ze zetten dan meer in op cross-service line selling en Europese initiatives. En het werkt, hij is zo nu bezig op leads die ze anders nooit zouden getarget hebben en waardoor men weer schreeuwt om extra werkkrachten.
Iets van objectiviteit is vereist maar dat moet bijlange geen volledig performance improvement plan te zijn. Het feit dat een big four, die genoeg interne kennis heeft van de ontslagregeling in België daar de wat extreme stap neemt om zich te laten bijstaan door een duur advocatenkantoor voor een ontslag doet me vermoeden dat er wel wat meer aan de hand was.
Laatst bewerkt:
. Ik heb zelf 10 jaar bij de big four gewerkt en de enkele ontslagen die ik gezien heb waren meer dan terecht. Mijn vriend zit nu zelf in het management (andere big four/andere service line) en die moet echt sleuren en doen om de underperformers buiten te krijgen. Als het niet degelijk onderbouwd is met waarschuwingen en ruimte tot herkansing doen ze het niet. Ze gaan u eerder pushen in een richting waarbij je uit eigen beweging vertrekt dan een ontslag (vb geen promotie/zeer geringe opslag).