Bijscholing frans

Glidsor

New member
Ik ben bijna afgestudeerd en ben stilletjes aan al naar de toekomst aan het te kijken. Echter weet ik dat de taal Frans een belangrijke factor is bij vele vacatures.

Daarom zou ik me graag bijscholen in de taal Frans. Iemand die hier suggesties heeft of ervaring met bepaalde zaken? Het is vooral om vlot te spreken en in dialoog te gaan met mensen. Alvast bedankt!

• Oefenen via Duolingo om gestructureerd aan je Frans te werken. Je hebt zo een idee van je niveau en vooruitgang.
  • Franstalige artikels lezen op websites over jouw vakdomein of interessegebied. Plak de volledige tekst in Google Translate voor een vertaling naar het Nederlands. Lees dan het artikel 3 keer: 1 keer zonder de vertaling te bekijken om te weten te komen waarover de tekst gaat en welke stukken je niet begrijpt. 1 keer met de vertaling ernaast om de woorden en constructies die je niet begreep "in te studeren". En dan nog 1 keer zonder de vertaling om te zien of je deze keer wel alles begrijpt en dus de nieuwe woorden en constructies onthouden hebt. Zo breid je je relevante woordenschat uit.
  • Franstalige Youtube filmpjes (van betere kwaliteit) bekijken over je vakdomein of interessegebied. Door veel Frans te luisteren ga je courante constructies oppikken en veel minder moeite hebben tijdens een conversatie om je gesprekspartner te begrijpen. Je kan je dan beter focussen op het zelf spreken.

Ik heb daar zelf avondschool voor gevolgd. Ik had wel al een ok basis van het middelbaar. Netflix in Franse ondertiteling zetten, Franse boeken lezen (online kan je wel vinden welke voor je niveau zijn),..en dan natuurlijk de stap zetten en bewust en project in Wallonië/Brussel kiezen als dat kan. In het begin moeilijk maar wel de beste leerschool.

Ik heb eigenlijk écht Frans leren spreken op het werk. Nu ik had wel het voordeel dat het geen vereiste was voor de job, was gewoon door te babbelen met francophone collega's. Wel eerst een hele tijd enkel geluisterd voor ik ook actief begon te spreken.

Er zijn geen gouden regels over hoe je het best een taal kan leren. Zo ben ik bijvoorbeeld zelf geen fan van Duolingo of dergelijke maar het kan geen kwaad. Hier enkele zaken die voor mij essentieel zijn:

• Anki
  • Language exchange partner (te vinden via Tandem app of HelloTalk app, FR - NL zéér gemakkelijk te vinden)
  • Ga naar de bib en leen enkele Franse boeken/strips. Zoek niet elk ongekend woord op, enkel wanneer je dit woord regelmatig tegenkomt. Ik raad een fysiek woordenboek aan, computer of smartphone zullen je snel afleiden.
  • Franse films/series zonder subtitles. De subtitles komen namelijk zelden overeen met wat er effectief gezegd wordt wat voor frustratie zal zorgen. Het is niet erg wanneer je niet alles verstaat, het beeld is vaak genoeg om het verhaal te kunnen volgen
  • Niet te veel op grammatica focussen in het begin. Dit zal je later vanzelf of met weinig moeite kunnen leren. In het begin zal dit enkel voor frustratie zorgen. Je zal al snel bepaalde patronen herkennen bij het voeren van gesprekken
  • Language exchange events (i.e. Taalcafé Mundial Gent, momenteel wel enkel online wegens covid)

Focus op content die jou interesseert, zo zal het niet snel een sleur worden. Al bij al is het eigenlijk niet zo moeilijk om een taal te leren, het vraagt gewoon doorzettingsvermogen en tijd. Hou je daarom niet vast aan, vaak onhaalbare, short term goals maar creëer enkele gewoonten waardoor je dagelijks toch minstens 45 tot 90 minuten met de taal bezig bent (i.e. elke ochtend de actualiteit in het Frans bijbenen, tijdens het pendelen naar een Franse podcast luisteren, voor het slapen een halfuurtje lezen, ...).

Succes!

Google Translate is niet zo goed, Deepl is een pak beter en levert in het algemeen geloofwaardigere vertalingen af. Volledig gratis, trouwens.

Wat betreft ondertitels wil ik nog zeggen dat je best ondertitels in het Frans gebruikt. Dan lees je exact hetgeen er gezegd wordt, wat enorm kan helpen om te verstaan/begrijpen wat er wordt gezegd.

Terug
Bovenaan