Leeftijd en de arbeidsmarkt

Lubach besprak dit onlangs in een topic omtrent dit thema, en uit onderzoek bleek dat 50-plussers het minst afwezig zijn van allemaal. Vooral omdat ze geen kleine kinderen meer hebben waarvoor ze thuis moeten blijven bij ziekte en andere ongemakken.
Blijkt een mythe te zijn, maar eentje die helaas veel impact heeft.
Zou dat zoals vele vooroordelen ook niet iets van vroeger zijn? De vijftiger van vandaag is niet die van 20-30-... jaar geleden op vlak van fysieke paraatheid en gezondheid denk ik. Ook zijn we als land/economie gemiddeld gezien een pak minder fysieke arbeid gaan verrichten denk ik.

Als ik mijn vrouw hoor vertellen over haar werk, een grootkeuken, heeft zijn wel de indruk dat de 50+ collega's een pak trager zijn en ook vaker out zijn wegens gezondheidsklachten. Zuiver anekdotisch natuurlijk. Maar dat is dan ook een job waar er weinig mogelijkheden zijn om "aangepast werk" te doen.

Lubach besprak dit onlangs in een topic omtrent dit thema, en uit onderzoek bleek dat 50-plussers het minst afwezig zijn van allemaal. Vooral omdat ze geen kleine kinderen meer hebben waarvoor ze thuis moeten blijven bij ziekte en andere ongemakken.
Blijkt een mythe te zijn, maar eentje die helaas veel impact heeft.

Werd er ook gekeken of het fysieke jobs of niet waren? Want bij fysiek zware jobs is het een zekerheid dat de leeftijd vroeg of laat parten begint te spelen: een 50+'er zal dus vanzelfsprekend sneller fysieke klachten krijgen (en dus uitvallen) dan pakweg een 30'er. Gemiddeld genomen wrs toch.

Bij zo van die kantoorjobs waar je bij manier van spreken 100 jaar kan worden op dezelfde stoel, kan het idd goed zijn dat de 50'er zonder kinderlijke lasten minder afwezig is dan de 30'er die kinderen, een job, verbouwingen, etc. moet combineren.

Werd er ook gekeken of het fysieke jobs of niet waren? Want bij fysiek zware jobs is het een zekerheid dat de leeftijd vroeg of laat parten begint te spelen: een 50+'er zal dus vanzelfsprekend sneller fysieke klachten krijgen (en dus uitvallen) dan pakweg een 30'er. Gemiddeld genomen wrs toch.

Bij zo van die kantoorjobs waar je bij manier van spreken 100 jaar kan worden op dezelfde stoel, kan het idd goed zijn dat de 50'er zonder kinderlijke lasten minder afwezig is dan de 30'er die kinderen, een job, verbouwingen, etc. moet combineren.

Je kan het even nakijken en de studie opzoeken.

Wou gewoon aankaarten dat voor de algemene arbeidsmarkt, het een mythe is dat ouderen vaker ziek zijn of minder flexibel zijn.

Is het ook niet vaak de mindset? Ik ken veel 50/60+ die er nog volop voor gaan, maar ik ken er waarschijnlijk nog meer die het wel nog zouden kunnen, fysiek en/of intellectueel, maar het allemaal wel gehad hebben en koppiger zijn dan een steenezel.

Een jonge manager die even gaat zeggen hoe de vork aan de steel zit? Ik ben hier wel die met de (levens)ervaring he. Nieuw computerprogramma? Je kan dat ook gewoon op papier hoor. Nieuw reglement? Dat die 30-jarige eerst eens leert schrijven zonder dt-fouten, ik zal het dan eens lezen

Een beetje het "vroeger was het beter" type, vaak met enige grond, maar het type dat het maar moeilijk kan loslaten.

As said, ik wil niet veralgemenen maar t.o.v. 40/50- zijn er toch heel wat met dergelijk minder flexibele mindset. Ik heb ook heerlijk gemotiveerde 60+ collega's gehad die moeite hadden om mee te kunnen met bv. IT zaken maar dan 2 avonden in de week avondschool gingen volgen omdat ze het echt wel willen kunnen.

Als je dan ontslagen wordt op 50/60+, is de kans misschien ook groter dat je tot de minder gemotiveerde groep behoort? De gemotiveerde zal men wel aan boord houden?

Het is een observatie en ik heb geen harde cijfers.

@Valkuil en ons systeem gebaseerd op anciënniteit helpt er ook niet bij.

Een 60jarige verdient, in dezelfde functie, vaak meer dan die 35/45 jarige die minstens even goed werkt, maar ja “anciënniteit weet je wel”.

Idem met ontslagvergoedingen: 35 jaar dienst en huis afbetaald, partner die werkt en kinderen het huis uit plus nog een mooie spaarboek? Sommigen zouden niet liever willen dan die cheque te incasseren.

Dat men niet meer wil investeren in 55+'ers kan ik nog ergens begrijpen, maar 30-35 is toch wel een heel jonge leeftijd om te denken dat je afgeschreven bent.
Juist dat is het probleem, sommigen zijn dan nog maar 30 jaar aan het werken (zeker met de nieuwe wet) maar we gaan wel eisen dat je dan nog 10 jaar moet werken, terwijl dat echt niet gemakkelijk is op die leeftijd.

Ik zou bv de laatste 10 jaar willen uitbollen met een deeltijdse job, maar als dat niet meetelt voor mijn pensioen vraag ik mij echt af waarom ik geen burnout zou faken

Terug
Bovenaan