Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn ideale partij
  • Democratisch herstel, technocratische elementen: Focus op samenwerking met andere partijen, bestrijden desinformatie en macht van big tech. Bij regeringsvorming zoveel mogelijk trachten om expertise te laten primeren.
  • Sociaal progressief en inclusief, 'woke' zonder het in het belachelijke te trekken.
  • Economisch: belastingsverschuiving van arbeid naar kapitaal, bestrijden armoede, level playing field voor kleine en grote bedrijven
  • Streng immigratiebeleid met sterke focus op taalverwerving, maar soepeler asielbeleid.
  • Prioritaire focus op doelstellingen klimaatverwarming en hernieuwbare energie.
  • Inzetten op herindustrialisering en gezondheidszorg door nog sterker in te zetten op wetenschap in het onderwijs en uitgebreidere omscholingstrajecten te voorzien voor volwassenen. Op alle niveau's moet STEM de standaard zijn.
  • Inzetten op democratischere en sterkere EU die aan geopolitiek durft doen.
  • Veel hardere politiek bedrijven tegenover niet-democratische regimes als Rusland en China.
  • Ruimtelijke ordening: Sterk durven optreden tegen ruimtelijke wanorde op lange termijn te verbeteren en centraler te wonen.
Ik ben duidelijk eerder links, maar er zijn wel wat standpunten die me diametriaal ten opzichte van linkse partijen zetten. Daarom vind ik het meer dan ooit een moeilijke oefening.

Ik heb nog altijd een zwak voor partijen die 'power to the people' prediken, onder de vorm van referenda voor bepaalde beslissingen die moeten genomen worden...zelfs op klein/gemeentelijk vlak. Natuurlijk heeft dit systeem zijn nadelen, maar het zou ook veel gekibbel kunnen oplossen binnen gemeenschappen. Geen enkele klassieke partij heeft dit ooit serieus in zijn vaandel gedragen, buiten dus enkele kleinere groeperingen (Piratenpartij).

Die bestaat nog steeds, vooral ergens streek rond Antwerpen dacht ik (en ws dan nog in zeer beperkte mate)...maar heus niet meer wat het was.

Wie zal aan tafel zitten en wie ziet een historisch moment aan zich voorbij gaan. De komende verkiezingen gaan denk ik echt wel enorm veel bepalen voor (minstens) het komende decennium denk ik.
Ik maak mij daar eigenlijk nog weinig illusies over. Vorige keer was er ook een historisch akkoord in de maak tussen de grootste partij van Vlaanderen en Wallonië waar er fundamentele zaken op tafel lagen langs beide kanten. Dan komt er plots een kaper op de kust die plat op de buik wou gaan voor de Wetstraat 16 en zo geschiede.

Heeft links (groen/vooruit) hier ooit zo hoog gescoord?
Daar lijkt het wel op, N-VA en VB blijven hier natuurlijk incontournable. Net zoals bij de vorige peiling.

Ik kan nog steeds niet de motivatie begrijpen achter de massale stemmen voor het Vlaams Belang, @TooChé heeft het wel gedaan (waarvoor dank) maar verder vind ik het vrij stil. Als je kiest voor zo'n extreme partij moet je toch een reden hebben?

het meest opvallende vind ik nog de bijna 20 procent blanco/niet stemmers voorlopig. De steekproef is super klein uiteraard maar ik zou dat enorm vinden moesten we daar uiteindelijk maar zelfs bij in de buurt komen (niet positief imo).

Probably NVA stem hier weer al is Jambon een achterlijke debiel. Maar qua standpunten zal ik daar toch nog steeds het meest bij aansluiten denk ik.

Mocht het probleem van N-VA zich louter beperken tot de figuur van Jambon, dan was er misschien nog hoop om zich opnieuw te ontwikkelen tot brede volkspartij door hem weg te promoveren, maar helaas.

Waar De Wever nog Vlaamse medestanders denkt te vinden om in 2024 in een federale coalitie te stappen, is mij een raadsel. CD&V ligt meer dan ooit in de touwen en Open VLD probeert hij op alle mogelijke manieren uit elkaar te spelen. Vooruit ja, maar die lopen op socio-economisch vlak de PS achterna. De weg voor de verderzetting van Vivaldi (al dan niet in licht gewijzigde vorm) ligt op deze manier wagenwijd open. Het grote akkoord tussen N-VA en PS lijkt mij verder weg dan ooit.

Ik kan in eer en geweten geen enkele machtspartij nog een lijststem geven; ze hebben het voor mij allemaal verkloot en aan foertstemmen doe ik evenmin. Misschien een persoonlijke voorkeursstem voor een kandidaat die ik boven zijn of haar partij zie uitstijgen op basis van degelijk parlementair werk, maar dit soort figuren worden ook steeds zeldzamer. Anders is wordt het een blanco of een dwergpartij die sowieso de kiesdrempel niet haalt.

Hier ook NVA, Niet omdat ik wil, maar omdat er geen beter optie is imo. oVLD heeft zijn kans gehad en heeft die helemaal verkwanselt.
Links zal ik nooit stemmen. Groen vind ik zelfs een gevaarlijke partij voor de hard werkende Vlaming.

Dus er zijn gewoon geen opties voor mij. Moest rechtsgroen bestaan, zou ik die pakken denk ik.

Mocht het probleem van N-VA zich louter beperken tot de figuur van Jambon, dan was er misschien nog hoop om zich opnieuw te ontwikkelen tot brede volkspartij door hem weg te promoveren, maar helaas.

Waar De Wever nog Vlaamse medestanders denkt te vinden om in 2024 in een federale coalitie te stappen, is mij een raadsel. CD&V ligt meer dan ooit in de touwen en Open VLD probeert hij op alle mogelijke manieren uit elkaar te spelen. Vooruit ja, maar die lopen op socio-economisch vlak de PS achterna. De weg voor de verderzetting van Vivaldi (al dan niet in licht gewijzigde vorm) ligt op deze manier wagenwijd open. Het grote akkoord tussen N-VA en PS lijkt mij verder weg dan ooit.

Ik kan in eer en geweten geen enkele machtspartij nog een lijststem geven; ze hebben het voor mij allemaal verkloot en aan foertstemmen doe ik evenmin. Misschien een persoonlijke voorkeursstem voor een kandidaat die ik boven zijn of haar partij zie uitstijgen op basis van degelijk parlementair werk, maar dit soort figuren worden ook steeds zeldzamer. Anders is wordt het een blanco of een dwergpartij die sowieso de kiesdrempel niet haalt.

Jambon en Weyts zouden van mij per direct mogen vertrekken. Demir mag blijven.

Ik stem met overtuiging op het programma van N-VA en op Bart De Wever, maar ik ga met jullie akkoord dat N-VA een personeelsprobleem heeft. Als ik Jambon op tv zie, zeg ik al tegen mijn vrouw dat hij het weer gaat verknallen. Van Weyts zijn gehakkel word ik hypernerveus. Kan die nu eens niet op een rustige, eloquente manier uitleggen wat de langetermijnkoers van het Vlaamse onderwijs wordt? Matthias Diependaele komt bij mij over als een degelijke vakminister, maar ik kan nu niet zeggen waar die man voor stáát. Zuhal Demir vind ik een sympathieke en empathische politica die het goede probeert te doen, maar ik twijfel aan haar intelligentie en vakkennis; als ik haar in debatten bezig zie, bijt ik soms op mijn tanden. Theo Francken heeft goede ideeën rond migratie, maar krijgt het soms in tv-studio's ook niet goed uitgelegd. Valerie Van Peel en Peter De Roover vind ik wel sterke parlementsleden.
In 't kort: ik mis de strategische en retorische intelligentie van Bart De Wever bij de meeste N-VA'ers. Kon Vlaanderen maar bestuurd worden zoals de stad Antwerpen.

In 2009 en 2010 stemde ik nog op de VLD. Dat was toen een Vlaamse, Liberale en Democratische partij, voor een confederale omslag van het land (
). Ze deed wat moest (Quicky als minister van pensioenen bv.) en stond voor vooruitgang en continue verbetering. Vandaag is de VLD een Belgische, Progressieve partij zonder Respect voor zichzelf en haar leden. Ook al kan ik ministers De Croo en Van Quickenborne appreciëren qua capaciteiten, ik geloof niet meer in de partij. Mensen zoals Lorin Parys en Annick De Ridder, nu N-VA, zeggen ook dat zij zelf weinig veranderd zijn, maar dat VLD veranderd is.

Conner Rousseau verbaast mij wel positief. Hij heeft populistische kantjes, maar ik denk dat hij dat populisme wel inzet om zaken ten goede te veranderen. Hij lijkt ook een verbindende figuur te zijn, knap op die jonge leeftijd. Ik besef dat zowel links als rechts moeten vertegenwoordigd zijn voor een stabiele koers voorwaarts, en dan heb ik 1000 keer liever Vooruit erbij dan PVDA of Groen.

In Vlaams Belang ben ik diep teleurgesteld, zeker in de figuur van Dries Van Langenhove. Dat is een nar en volksmenner die steeds grotere groepen weet op te hitsen tegen alles wat hij maar wil eigenlijk. VB heeft een meute boze mensen achter zich verzameld en instrumentaliseert hen om onrust te stoken. Tom Van Grieken ziet eruit als de ideale schoonzoon maar de oneerlijkheid en het populisme waarmee hij zijn kiespubliek laat groeien maakt mij droef.
Ik moet toegeven dat ik het ook gewoon gehad heb met "VB-volk", zelfs in mijn eigen familie. Complottheorieën, kernracisme ("en gaat ge dan uw zoontje later met van die bruin mannen laten spelen?"), seksisme, de ideologie van het individu (egoïsme, afgunstig zijn maar zelf frauderen, klagen over de storende jeugd maar zelf sluikstorten, ... ) ik zie het allemaal passeren en ik ben het kotsbeu.

Groen heeft mij nooit kunnen bekoren, ook al ben ik vóór het terugdringen van de CO2-uitstoot en een proper leefmilieu. Ik heb gewoon geen voeling met die mensen en vind geen aansluiting bij hun methodologie of stijl. Ik vind het wel knap hoe ze met <10% van de Vlaamse stemmen heel de energiestrategie van dit land naar hun hand kunnen zetten. Nu ja, ik vind die geschaakte kernuitstap verschrikkelijk, maar ik vind het knap hoe ze erin slagen. De pannenkoeken van de VLD helpen daar natuurlijk wel bij.

PVDA heb ik geen affiniteit mee. Die Raoul Hedebouw vind ik een grappige komiek, voor de rest wens ik hen het beste.

Geef mij maar een regeringsprogramma vergelijkbaar met het bestuur in Antwerpen, N-VA / Vooruit. Welke personen achter de knoppen zitten maakt me minder uit, als de beslissingen maar goed zijn.

edit: ik was de CD&V vergeten. Dat zegt genoeg. :rofl:

Ik stem met overtuiging op het programma van N-VA en op Bart De Wever, maar ik ga met jullie akkoord dat N-VA een personeelsprobleem heeft. Als ik Jambon op tv zie, zeg ik al tegen mijn vrouw dat hij het weer gaat verknallen. Van Weyts zijn gehakkel word ik hypernerveus. Kan die nu eens niet op een rustige, eloquente manier uitleggen wat de langetermijnkoers van het Vlaamse onderwijs wordt? Matthias Diependaele komt bij mij over als een degelijke vakminister, maar ik kan nu niet zeggen waar die man voor stáát. Zuhal Demir vind ik een sympathieke en empathische politica die het goede probeert te doen, maar ik twijfel aan haar intelligentie en vakkennis; als ik haar in debatten bezig zie, bijt ik soms op mijn tanden. Theo Francken heeft goede ideeën rond migratie, maar krijgt het soms in tv-studio's ook niet goed uitgelegd. Valerie Van Peel en Peter De Roover vind ik wel sterke parlementsleden.
In 't kort: ik mis de strategische en retorische intelligentie van Bart De Wever bij de meeste N-VA'ers. Kon Vlaanderen maar bestuurd worden zoals de stad Antwerpen.

In 2009 en 2010 stemde ik nog op de VLD. Dat was toen een Vlaamse, Liberale en Democratische partij, voor een confederale omslag van het land (
). Ze deed wat moest (Quicky als minister van pensioenen bv.) en stond voor vooruitgang en continue verbetering. Vandaag is de VLD een Belgische, Progressieve partij zonder Respect voor zichzelf en haar leden. Ook al kan ik ministers De Croo en Van Quickenborne appreciëren qua capaciteiten, ik geloof niet meer in de partij. Mensen zoals Lorin Parys en Annick De Ridder, nu N-VA, zeggen ook dat zij zelf weinig veranderd zijn, maar dat VLD veranderd is.

Conner Rousseau verbaast mij wel positief. Hij heeft populistische kantjes, maar ik denk dat hij dat populisme wel inzet om zaken ten goede te veranderen. Hij lijkt ook een verbindende figuur te zijn, knap op die jonge leeftijd. Ik besef dat zowel links als rechts moeten vertegenwoordigd zijn voor een stabiele koers voorwaarts, en dan heb ik 1000 keer liever Vooruit erbij dan PVDA of Groen.

In Vlaams Belang ben ik diep teleurgesteld, zeker in de figuur van Dries Van Langenhove. Dat is een nar en volksmenner die steeds grotere groepen weet op te hitsen tegen alles wat hij maar wil eigenlijk. VB heeft een meute boze mensen achter zich verzameld en instrumentaliseert hen om onrust te stoken. Tom Van Grieken ziet eruit als de ideale schoonzoon maar de oneerlijkheid en het populisme waarmee hij zijn kiespubliek laat groeien maakt mij droef.
Ik moet toegeven dat ik het ook gewoon gehad heb met "VB-volk", zelfs in mijn eigen familie. Complottheorieën, kernracisme ("en gaat ge dan uw zoontje later met van die bruin mannen laten spelen?"), seksisme, de ideologie van het individu (egoïsme, afgunstig zijn maar zelf frauderen, klagen over de storende jeugd maar zelf sluikstorten, ... ) ik zie het allemaal passeren en ik ben het kotsbeu.

Groen heeft mij nooit kunnen bekoren, ook al ben ik vóór het terugdringen van de CO2-uitstoot en een proper leefmilieu. Ik heb gewoon geen voeling met die mensen en vind geen aansluiting bij hun methodologie of stijl. Ik vind het wel knap hoe ze met <10% van de Vlaamse stemmen heel de energiestrategie van dit land naar hun hand kunnen zetten. Nu ja, ik vind die geschaakte kernuitstap verschrikkelijk, maar ik vind het knap hoe ze erin slagen. De pannenkoeken van de VLD helpen daar natuurlijk wel bij.

PVDA heb ik geen affiniteit mee. Die Raoul Hedebouw vind ik een grappige komiek, voor de rest wens ik hen het beste.

Geef mij maar een regeringsprogramma vergelijkbaar met het bestuur in Antwerpen, N-VA / Vooruit. Welke personen achter de knoppen zitten maakt me minder uit, als de beslissingen maar goed zijn.

In grote lijnen eigenlijk akkoord met jouw analyse. Ik was vrij overtuigd van N-VA, maar buiten de bloedarmoede heb ik daar toch echt de indruk dat ze de weg van de minste weerstand kiezen om de nieuwe CVP te worden, maar dan met wat extra sociale afbraak.

Dat maakt mij voor de volgende verkiezingen dus op zoek naar een partij om op te stemmen. Zoals hier al gezegd sta ik infeite achter de ecologische standpunten van Groen!, maar het is de rest van hun programma/aanpak die mij wat tegensteekt. Als je kijkt naar de alternatieven is het ook gewoon niet beter natuurlijk. Ooit overweegde ik VB als proteststem, eenmaal aan de macht zouden die toch moeten compromissen sluiten, maar door DVL op te nemen in de partij is dat net zoals bij jou gewoon geen optie meer. Ik zou mij ook zorgen maken voor mijn vrouw en eventuele kinderen als het typische "VB-volk" nog wat meer als aanvaardbaar wordt gezien.

Enorm goeie analyse imo.

VB hier , ik heb er al op gestemd , ook op CD&V en(LDD en PVDA) . CD&V is vergane glorie , de vernieuwing lijkt compleet mislukt , ik heb daar geen vertrouwen meer in .

PVDA leek een vergissing achteraf , voor N-VA heb ik zeker sympathie maar heb het niet voor de figuur De Wever . Ik kan niet stemmen op een partij die liever samenwerkt met een Groen of Vooruit dan een meer gelijkgezind Vlaams Belang .

Vooruit/Groen/open VLD zijn no-go zone voor mij .

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
704
Weergaven
39K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven