Is dat nu zo een ramp dat die schaars gekleed zijn? Welke bron je ook linkt? P-Magazine. De neutraliteit van het artikel is al even erg als een random artikel als Pallieterke, sterker nog, het is zelfs slechter. Sceptr heeft meer kwaliteit dan dat artikel van P-Magazine. Als P-magazine uw bron is van politiek nieuws...
Ze is niet schaars gekleed op een persconferentie ofzo of bij een interview. Wat iemand in zijn vrije tijd doet is zijn/haar keuze. Heeft weinig met politiek te maken, maar is puur een aanval op haar identiteit en leefstijl.
Wel mee akkoord dat ze het niet goed gaan doen bij de volgende verkiezingen. Deels de reden waarom weinig grote namen zich kandidaat hebben gesteld, omdat ze dat bij Groen ook beseffen. En of het nu Jenna Boeve of iemand anders is, wie nu voorzitter(s) van Groen worden, is een sacrificial lamb. Maar de overgangsperiode kan wel van nut zijn om grenzen te verleggen en de partij her uit te vinden. Persoonlijk denk ik dat Jeremie Vaneeckhout de sterkste kandidaat zou zijn (samen met zijn co-voorzitter). Enig probleem is dat ik niet denk dat de Almaci discours blijven volgen succesvol zal zijn. Bij Groen voelt men de concurrentie van op links (PVDA), van Vooruit en lijkt men ook soms in hetzelfde vaarwater te vissen als de VLD en linkse CD&V'ers, maar Groen kan wel leunen op een loyale en sterke traditionele achterban en op dat de ideologie toch wel relevante issues vandaag nog heeft. Het thema klimaat is een issue dat ze toegeëigend hebben, hoewel met de energiecrisis je daar nu niet veel nieuwe mensen mee kan aantrekken. En ook op sociale issues staan ze op de uitersten van het politieke landschap, samen met PVDA wellicht. Al zijn er bij PVDA ook wel wat minder sociaal progressieve mensen terug te vinden, en is die partij sterker op vlak van zaken als koopkracht.
Het voordeel van Boeve is bijvoorbeeld dat zij niets te verliezen heeft door zich nu kandidaat te stellen. Als Groen het slecht zou doen bij de volgende verkiezingen. En dan, het is niet dat ze op een ander moment veel kans zou maken om voorzitter te worden. Maar voor een grotere naam is het beter om te wachten nu. Iemand als Boeve heeft toch lage naamsbekendheid, dus ze kan er alleen maar bijwinnen, en wordt het niets, dan wordt het niets, maar ze heeft dan wel haar issues in de kijker gezet.
Uiteindelijk is De Sutter de enige die daar een beetje goed werk heeft geleverd.
De Sutter inderdaad de beste groene minister op dit moment. De rest heeft ofwel pech met de omstandigheden of is gewoon niet competent.
Vooruit heeft zich goed kunnen profileren tijdens de coronacrisis door duidelijke communicatie, of toch duidelijk aan één kant te staan. En uiteraard is het Rousseau-effect niet te onderschatten. Het is geen partij waarvoor ik zou stemmen, maar ze doen blijkbaar wel goed werk in de campagne, moet ik toegeven.
Waarom VLD zakt is me niet enorm duidelijk. Maar van wat ik lees verliezen ze vooral hun rechterzijde aan de rechtse oppositie. En hebben ze niet genoeg kunnen profiteren van de positie van eerste minister die ze voorlopig hebben. En over CD&V is genoeg gezegd, maar door Beke & Coens bvb. een ramp, en dat ze wat verloren lijken te lopen voor de kiezer, ook al heb je daar wel competente figuren. Ze zeggen zelf dat in hun communicatie verwezenlijkheden niet duidelijk genoeg gecommuniceerd worden, of overgenomen worden door andere partijen. Ik volg het niet genoeg om te weten of ze daar gelijk in hebben, maar ik zou er toch sowieso niet op stemmen, maar ik denk wel dat Mahdi potentieel wel wat kan redden, maar CD&V zal zich toch moeten heruitvinden, anders is het op middellange of lange termijn gedaan.