Bioscoopbeleving

Kinepolis in Hasselt of de Pathé in Genk zijn voor ons even ver rijden, maar af en toe is het toch nog twijfelen.

Pathé heeft in mijn ogen vaak "mindere" schermen. Zelfs als ge erin slaagt in de Kinepolis voor een "niet laser-ultra/4DX" voorstelling te kiezen, dan nog zijn de schermen in Pathé veel donkerder dan die van Kinepolis.

Pathé is echter goedkoper in elk opzicht en in mijn ogen ook gezelliger dan Kinepolis...

maar Kinepolis kan af en toe iets cool doen gelijk anime-films met een beperkte release. Probleem is echter dat ze nog meer geld aanrekenen voor die zaken.

Meestal hangt mijn keuze af van de mensen met wie ik naar de cinema ga... Sommige kameraden zijn kieskeurig en willen hun langverwachte film niet in "beperkte" kwaliteit zien in de Pathé. Voor andere mensen, maakt het niets uit en zijn ze flexibel.

Soms is het wel frustrerend als ge vrienden hebt die per se de première willen zien in Kinepolis terwijl het letterlijk een week later 6 tot 10 euro goedkoper is in de Pathé.

En geen reclame want ik woon in de verste verte niet in die côté en ken die eigenaar niet, maar zag reclame passeren op Instagram:

Lijkt mij een prachtig idee voor met vrienden/familie een cinéma-"feestje" te organiseren, jammer dat er hier zo niets in de buurt is, maar ik weet ook niet of het een leefbaar concept zou zijn om zoiets in pakweg Hasselt uit te baten. Afgaande op mijn enthousiasme erover zou ik bijna bellen om achter een franchise te vragen, maar ik vrees dat de gemiddelde mens content is met zijn scherm/zetel thuis, en zelf ga ik ook iets lever naar de échte cinéma. 😅

Soms is het wel frustrerend als ge vrienden hebt die per se de première willen zien in Kinepolis terwijl het letterlijk een week later 6 tot 10 euro goedkoper is in de Pathé.

Sterker nog, ik ben klant bij Orange, dus op dinsdagen kan ik voor 1+1 naar de film, zonder dat soort kortingen was ik naar verschillende flutfilms (looking at you Ghostbusters The Frozen Empire of Borderlands) nooit gaan kijken in de cinéma. Eten/drank pas ik aan naargelang, soms is dat met een etentje vooraf, soms gewoon een drankje in de cinéma.

Onlangs Nosferatu gaan zien in UGC Mechelen. Enkele maanden geleden kostte een ticket 12,80 euro. Nu plots 14,20 euro.

Bij 12,80 euro was het al op het randje. Maar nu voelde ik me echt bekocht. Vuile zalen en stoelen, muffe geur, stoelen die je rugpijn bezorgen, geen HD beeld en tegenwoordig moet je daar ook al je zitjes reserveren (wat op niets slaat). Verder zijn de meest interessante films daar nooit meer dan twee weken te zien, dus je moet dan ook nog is snel zijn (dus voor iemand die liever niet in de drukte zit, is daar geen plaats). Het breekpunt is bereikt. Lumière/Filmhuis Mechelen: here I come.

Ik ben zo blij dicht bij twee goede alternatieven (Pathé/Euroscoop) te wonen, Kinépolis verziekt met zijn monopolie en hoge prijszetting de markt gewoon compleet. Daar kan je gemakkelijk nog gaan voor €20 pp max (tickets schommelen tussen € 9 en 13, popcorn is natuurlijk aan cinémaprijzen) en ook de horecazaken in de buurt zijn beter dan Kinépolis en z'n fastfood-rommel.

Ik ga gemakkelijk 10 à 12 keer per jaar naar de bioscoop maar mocht dat bij Kinépolis zijn zou ik ofwel eten/drank laten vallen en/of de helft minder gaan, en zelfs als je er dan nog af en toe komt persen ze alles eruit:
de film speelt enkel op hun zogenaamde speciale schermen, supplement lange film, supplement als je de betere plaatsen in de zaal wilt (want dat zijn "cosy seats"), f*ck off echt waar.
Gij woont toch in dezelfde regio als mij he? Is Lumière in Maastricht niks? Kleine gezellige cinema, maar wel geen blockbusters.

Gij woont toch in dezelfde regio als mij he? Is Lumière in Maastricht niks? Kleine gezellige cinema, maar wel geen blockbusters.

Ook al geweest, maar inderdaad voor de blockbusters moet je daar (meestal) niet zijn. Vergelijkbaar met Cinéma ZED, zelfs iets beter nog (wel parking vinden in Maastricht maar) zeker de moeite;

Jammer genoeg kan ik niet naar om het even welke film (of toneelstuk) zonder achteraf met barstende koppijn terug thuis te komen. Stom, want mijn partner krijgt jaarlijks gratis filmtickets van het werk. Eerst dacht ik nog dat het aan de veel te luide Kinepolis lag, maar zelfs het gebruik van oordoppen - wat nochtans enorm hielp - veranderde hier niets aan. (Vaak nam de druk wel af eens ik thuis kwam.)
Lag het aan de temperatuur binnen, eventueel gebrek aan zuurstof, mijn houding,... Geen enkel idee. Maar goed, daardoor dus al een paar jaar geen cinema meer voor mij.
Dat buiten beschouwing gelaten ga ik ook liever naar onafhankelijke bioscopen. Jammer genoeg zijn die steeds dunner bezaaid. Enfin, in bepaalde steden dan toch... Daar breekt men liever de kleine cinema's af om serviceflats in de plaats te zetten.

Hier eigenlijk de omgekeerde ervaring: wij vermijden de grote Kinepolis/UGC zalen en gaan naar de kleinere onafhankelijke cinema's (bv Palace/Galeries/Vendome in Brussel, Sphinx/Scoop in Gent,...). Goedkoper (€10-12 ticket), geen overpriced snackshop waar je door moet maar een bar met lokale biertjes, en doorgaans ook veel minder irritante mensen rond u. Ge gaat natuurlijk meestal wel niet de laatste marvel toestanden of generische actiefilm elvendertig vinden, maar dat is eigenlijk ook een plus voor mij.
al die kleine bioscopen hebben dan als nadeel shitty geluid en een shit beamer. veel van die zaaltjes hebben nog regular 5.1 en prehistorische beamers... dan leg ik liever 8 euro op voor een deftige beeld en geluidservaring.

Ik vind het nu al onverantwoord op 50 euro te betalen voor dat uitgewassen beeld op die laser ultra beamers van kinepolis. eens je oled gewoon bent kan je daar helaas niet meer naast zien. die kleinere cinema's dat is nog een pak erger.. precies of ge zit naar een film te kijken op iemand zijn beamer van 1000 euro die dient voor powerpoints :/

heb thuis een 77 inch oled en dat is qua beeld een pak beter, maar met mijn 5.1.2 atmos setupje kan ik natuurlijk niet winnen van een zaal met akoestische behandeling en een hele hoop meer high end speakers.

zijn er dan kleine cinema's met laser ultra beamers en atmos of tenminste HD geluid?
Volgens mij is er gewoon geen alternatief voor kinépolis als je de premium beeld en geluidservaring wilt.

Laatst bewerkt:
dan leg ik liever 8 euro op voor een deftige beeld en geluidservaring.
De gustibus et coloribus. Voor veel films is de meerwaarde van laser ultra/iMax etc beperkt imo, en met atmos geluid ben je ook weinig als je de helft van de tijd gestoord wordt door popcorn en ander irritant geluid.

Hier eigenlijk de omgekeerde ervaring: wij vermijden de grote Kinepolis/UGC zalen en gaan naar de kleinere onafhankelijke cinema's (bv Palace/Galeries/Vendome in Brussel, Sphinx/Scoop in Gent,...). Goedkoper (€10-12 ticket), geen overpriced snackshop waar je door moet maar een bar met lokale biertjes, en doorgaans ook veel minder irritante mensen rond u. Ge gaat natuurlijk meestal wel niet de laatste marvel toestanden of generische actiefilm elvendertig vinden, maar dat is eigenlijk ook een plus voor mij.
Ik ben destijds de Hobbit films (ik denk 2 en 3) in de Sphinx gaan zien. Ik was echt aangenaam verrast. Ik had een muf zaaltje met klein schermpje verwacht maar je krijgt echt wel de cinema ervaring, alleen minder plat commercieel.
Een tijd geleden in Antwerpen naar cinema Lumière geweest, om Oppenheimer op 35 mm te kijken. Dat was al iets spartaanser qua stoelen maar toch ook een aanrader. Zaaltje was ook klein, met een 5-tal rijen. Ik denk niet dat daar 100 man zat.

De Kinepolis kom ik wel nog, maar ik schat 1x per jaar nog. Vroeger ging ik nochtans bij momenten bijna maandelijks. Het scheelt ook wel dat ik de nieuwe releases veel minder volg, en ik ook minder vaak warm loop dat ik een film echt op het grote doek moet gezien hebben.

Verschil tussen een ticket en de film op blu-ray wordt zo steeds kleiner en kleiner.

Over een paar jaar gaat ne ticket nog meer kosten dan de blu-ray. :help:
Ik betaal minder voor mijn 4k blu-rays dan aan de kassa als ik naar de cinema zou gaan...

De meeste 4K blu-rays hebt ge tegenwoordig vaak voor 13 euro.

Arthouse cinema zoals je Budascoop in Kortrijk hebt, al moet je daar niet voor de blockbusters zijn. Veel aangenamer publiek en goedkopere tickets. Het enige eten dat ze daar hebben zijn Suzywafels, net omdat die geen geluid maken als je ze eet.
Het was een grap hé vrienden, ik dacht dat het doorstreept woord dat zou duidelijk maken. Ik ga eigenlijk nog amper maar de film. Dat was wel altijd Kinepolis, maar de minst "fancy" soort film, want ik vind dat ook nooit een meerwaarde. De laatste keer was het een buurtcinema met maar twee zalen en dat was zeker even goed én goedkoper.

Ik doe het toch nog altijd graag, al is het inderdaad erg duur geworden. Met de kinderen erbij ben je toch heel wat kwijt.

Maar films als Dune in de cinema zien, of bv. Een Nosferatu onlangs, heeft voor mij toch nog altijd een grote meerwaarde. Een gewone klassieke drama film al iets minder natuurlijk.

Die panoramische view is hier al een tijdje in Antwerpen. Al een keer of 2 gedaan (1x uit nieuwsgierigheid, 1x omdat dat tijdstip het best uitkwam). Geen meerwaarde voor mij, de zij projecties zijn (uiteraard) veel onscherper en voegen dus maar weinig toe.

Kinepolis hier in Antwerpen is voor mij het meest praktische. Deze zomer eindelijk toch Cartoons eens gedaan. Toch niet helemaal overtuigd. Uiteindelijk betaalde ik toch ook 11 euro voor een ticket, wat voor mij evenveel is als in de Kinepolis (want daar heb ik wat korting). Maar je krijgt dan wel een zaaltje waar het veel te warm was en natuurlijk minder comfortabele zitplaatsen.

Ik vind die kleine cinema’s nog wel charmant, maar om mij echt naar daar te lokken, zou de prijs toch meer moeten verschillen met Kinepolis. Wil de Lumière ook nog wel eens proberen. Of misschien moet ik eens in Lier of Mechelen gaan proberen.

In de lokale cinema hier kan je met een Duvel in de zaal gaan zitten, dat is wel leuk. Maar de filmselectie is niet zo groot of zo denderend. In de zomer op een snikhete dag naar Twisters gaan kijken in UGC Turnhout. Er zat amper iemand in de zaal. Heerlijk was dat. Airco, rust en tornado's.

Vroeger toen ik in Antwerpen centrum woonde ging ik veel vaker naar de cinema. Nu een handvol keer per jaar, als het dat al is.

Het was een grap hé vrienden, ik dacht dat het doorstreept woord dat zou duidelijk maken. Ik ga eigenlijk nog amper maar de film. Dat was wel altijd Kinepolis, maar de minst "fancy" soort film, want ik vind dat ook nooit een meerwaarde. De laatste keer was het een buurtcinema met maar twee zalen en dat was zeker even goed én goedkoper.
Was niet zo duidelijk. Ik dacht dat je iets bedoelde in de richting van de Alamo Drafthouse cinema's in de VS. 1 keer de kans gehad om daar een voorstelling mee te nemen, en dat is effectief een premium theater: recliners, mogelijkheid om op het gemak een biertje of eten te bestellen voor of tijdens de film, dat discreet gebracht wordt met minimale hinder voor de andere kijkers + personeel die er op toekijkt dat iedereen de basisetiquette respecteert. Was iets van een $15 voor een ticket, dus niet eens duurder dan kinepolis.

Ben de laatste jaren al niet meer naar de cinema geweest. Veel te duur, veel te veel gezeik van de mensen rondom.

Laatste keer dat ik ben geweest was met Avengers Endgame en daar serieus wat gezeik gehad met iemand die continu aan't bellen was en berichten aan't sturen was.
Had die er over aangesproken en hij was 'Business' aan't doen. Uiteindelijk een sms gestuurd naar die overlast nummer op de muur en er kwam iemand van Kinepolis langs om die mens op zijn plaats te zetten en zijn bakkes te laten houden want hij was het racism-kaartje aan't gebruiken.

Ik zal wel het geld in mijn zak steken en wachten dat die op Bluray uitkomen.
Heb een 65" TV en 5.1 Surround dus cinema-ervaring is goed genoeg voor mij.

Terug
Bovenaan