Bizarre oplichting Marketplace

Fons

New member
Mijn zoon wou een maand geleden een Playstation 5 kopen en vond er één op Marketplace. Eerst was de afspraak dat hij een voorschot van 50 euro moest betalen en dat de verkoper dan de PS zou opsturen. Deze betaling heb ik kunnen tegenhouden en aangezien ik door de aard van de berichten meteen begreep dat het om fraude ging, heeft mijn zoon het contact verbroken. Hij had wel het adres van mijn ouders als leveradres gegeven. Vanaf de volgende dag kwamen er dagelijks mensen langs bij mijn ouders om een PS5 te kopen. Na anderhalve week stopte dit, maar sinds enkele dagen is dit opnieuw begonnen. De personen die naar mijn ouders gaan hebben geen voorschot betaald, ze komen met cash geld om de PS5 te kopen. Ik begrijp niet wat de 'verkoper' hierbij wint, of welk risico wij lopen. Kan iemand mij hierbij helpen?

Lijkt me niet echt oplichting, maar eerder een soort revanche om de afgesprongen deal. Verkoper heeft wellicht ergens een zoekertje voor een zeer goedkope PS5 gezet met de adresgegevens van je ouders. Ik zou hiervoor zelfs naar de politie durven gaan want is pure doxxing.

Doen ze op 2dehands ook, is vooral om de frauduleuze advertentie zo lang mogelijk online te houden.
De grote hoop wil het toestel komen afhalen, dus maken ze een afspraak op het "zogezegde" adres van de verkoper.
Meestal pas na een week of 10 dagen omdat de verkoper zogezegd niet thuis is.
Gedurende die periode gaan die potentiele kopers dus ook niets rapporteren want ze weten nog niet dat ze hebben afgesproken op een adres waarm men van niet weet.
In die periode proberen ze dan enkelen te vinden die verzenden kiezen en op voorhand betalen.
Het is uiteindelijk pas wanneer de eerste fraude meldingen binnenkomen dat de advertentie/gebruiker van het platform wordt gegooid.

Wat ik in feite niet snap is dat ze geen geografische blokkering instellen op zo'n platformen.
Dat zou wettelijk verplicht moeten worden.

Niet elke scammer gebruikt een VPN, dus al die IP's uit Afrika kunnen al geblokkeerd worden, en als ze wel een VPN gebruiken, ook de IP-adressen van VPN diensten blokkeren ofzo? Dit lijkt me toch logisch... Als Netflix VPN diensten zoals NordVPN kan blokkeren, dan kan 2dehands.be dat ook éh.

Het is ook al even abnormaal te noemen dat iemand met een IP uit de VS bv. inlogt op 2dehands.be om iets te verkopen als iemand met een IP uit Nigeria...? Dat ze die niet systematisch blokkeren, flaggen of in de gaten houden is onbegrijpelijk.

Nu goed, het gaat al zover dat ze van de weinige mensen die ze konden scammen de kredietkaartgegevens hebben en daarmee hostingpaketten of virtuele servers bij providers zoals OVH/Hetzner e.d. aanschaffen en daarop dan hun eigen VPN opzetten... Dat maakt het allemaal nog veel moeilijker natuurlijk... Of gehackte servers en computers van mensen ongezien gebruiken voor zo'n doeleinden...

Wat ik in feite niet snap is dat ze geen geografische blokkering instellen op zo'n platformen.
Dat zou wettelijk verplicht moeten worden.

Niet elke scammer gebruikt een VPN, dus al die IP's uit Afrika kunnen al geblokkeerd worden, en als ze wel een VPN gebruiken, ook de IP-adressen van VPN diensten blokkeren ofzo? Dit lijkt me toch logisch... Als Netflix VPN diensten zoals NordVPN kan blokkeren, dan kan 2dehands.be dat ook éh.

Het is ook al even abnormaal te noemen dat iemand met een IP uit de VS bv. inlogt op 2dehands.be om iets te verkopen als iemand met een IP uit Nigeria...? Dat ze die niet systematisch blokkeren, flaggen of in de gaten houden is onbegrijpelijk.

Nu goed, het gaat al zover dat ze van de weinige mensen die ze konden scammen de kredietkaartgegevens hebben en daarmee hostingpaketten of virtuele servers bij providers zoals OVH/Hetzner e.d. aanschaffen en daarop dan hun eigen VPN opzetten... Dat maakt het allemaal nog veel moeilijker natuurlijk... Of gehackte servers en computers van mensen ongezien gebruiken voor zo'n doeleinden...
Op 2dehands zijn het echt wel veel lokale scammers hoor, met Belgisch bankrekeningnummer.
Al dan niet mule, ze weten gewoon dat het gerecht voor die 100 of 200€ zelfs niet gaat zoeken achter hen (bevelschrift bij procureur opvragen om bij een bank de naam van de eigenaar van de rekening te achterhalen is al teveel werk).
Ze proberen het totaal opgelichte bedrag relatief laag te houden en gebruiken dan andere naam/rekeningnummer.

Wat ik niet snap is dat wanneer je de overschrijving ingeeft in je app/online bankieren, de naam van de tegenpartij niet op voorhand verschijnt.
Zou het ook makkelijker maken om fraudeurs eruit te vissen...
Soms doet die gdpr wetgeving meer slecht dan goed, je schrijft geld naar iemand over, dus je kent ze toch al?

Wat ik niet snap is dat wanneer je de overschrijving ingeeft in je app/online bankieren, de naam van de tegenpartij niet op voorhand verschijnt.
En dan? Als het niet de naam uit de advertentie is, dan vinden ze wel een excuus uit.

Bedankt voor jullie reacties. De verkoper heeft mijn zoon gebeld, vanuit Benin. Andere accounts waren ook te linken aan Benin. Dit zou inderdaad moeten gefilterd worden door deze platformen. Ik heb zelf eens gedaan alsof ik interesse had en afgesproken om de PS te gaan ophalen. Ik ben natuurlijk niet gegaan, maar ik heb nooit een bericht gekregen om te vragen waar ik bleef of dat ik nog zou komen. Er was daar dus duidelijk niemand op mij aan het wachten.

Zou het ook makkelijker maken om fraudeurs eruit te vissen...
Dan weet je nog niets he ...
Wat ik niet snap is waarom banken niet werken met 1 Belgisch register waarin personen geregistreerd staan wiens bankrekening in het verleden gebruikt is voor frauduleuze doeleinden. Op die manier zouden die personen geen bankrekening meer kunnen openen bij een Belgische bank en het zou rap gedaan zijn met die oplichterij en mule praktijken. Zal wel met privacy te maken hebben, maar zo kan iemand frauduleuze bankrekeningen blijven openen.

Tegen eind dit jaar moeten alle Belgische banken (volgens mij ook Europese) de naam van de begunstigde controleren en meedelen of de naam die jij hebt ingegeven correct is of niet.

2dehands doet echt het allerminimum tegen scammers en brol. Ik denk dat die hun core business er al eeuwen uit bestaat om die betaalde advertenties te pushen, en geld te kassen van Catawiki e.a. Al de rest dient gewoon om oogballen op hun site te houden.

Op die manier zouden die personen geen bankrekening meer kunnen openen bij een Belgische bank en het zou rap gedaan zijn met die oplichterij en mule praktijken. Zal wel met privacy te maken hebben, maar zo kan iemand frauduleuze bankrekeningen blijven openen.
Nochtans voor wanbetalers bestaat zo'n register wel. Maar daar verliezen de banken op natuurlijk :) .
Ik denk eig dat je idee zo slecht nog niet is maar niet uitvoerbaar door "onschuldig tot bewezen".
Als ze voor 100-200€ er niet achter gaan nu zal dat in de toekomst ook niet gebeuren. Je zal enkel aan zo'n register kunnen toegevoegd worden als je effectief veroordeeld bent. Zo lang dat niet gebeurd heeft men het vermoeden van schuld maar op basis daarvan kan je niet acteren.

Nochtans voor wanbetalers bestaat zo'n register wel. Maar daar verliezen de banken op natuurlijk :) .
Ik denk eig dat je idee zo slecht nog niet is maar niet uitvoerbaar door "onschuldig tot bewezen".
Als ze voor 100-200€ er niet achter gaan nu zal dat in de toekomst ook niet gebeuren. Je zal enkel aan zo'n register kunnen toegevoegd worden als je effectief veroordeeld bent. Zo lang dat niet gebeurd heeft men het vermoeden van schuld maar op basis daarvan kan je niet acteren.
Ik heb voor mijn werk al een paar keer een frauduleuze bankrekening gemeld (met bewijs van vervalste facturen), normaalgezien blokkeert de bank dan de rekening en de fondsen totdat een rechter een uitspraak doet. Dat kan lang duren, maar éénmaal die uitpraak er is zou die naam geregistreerd moeten worden. Op die manier kan je zorgen dat alle banken geïnformeerd worden dat een fraudeur bij hen een rekening heeft of toch probeert te openen.

Bedankt voor jullie reacties. Ik begin de oplichting te begrijpen. Ze gebruiken het adres van mijn ouders (en veel andere adressen) als mensen kiezen voor afhaling, maar verdienen hun geld aan mensen die geloven dat ze, eens ze een voorschot betaald hebben, het product opgestuurd krijgen en dan pas de rest moeten betalen. De mensen die langskomen bij mijn ouders hebben nooit een voorschot betaald, ze komen met cash geld om iets te kopen (ondertussen is het niet meer alleen een Playstation 5). Ik heb het bankrekeningnummer waar mijn zoon het voorschot naar heeft overgeschreven, iemand een idee waar ik hiermee terecht kan om uit te zoeken van wie het is?

Ik heb het bankrekeningnummer waar mijn zoon het voorschot naar heeft overgeschreven, iemand een idee waar ik hiermee terecht kan om uit te zoeken van wie het is?

Politie en die kunnen in principe de bank in kwestie contacteren.

Rechtstreeks naar de bank bellen gaat niet lukken wegens wet op privacy.

Ik ben al meerdere keren naar de politie gegaan, maar er is op zich geen misdrijf te melden. Mijn zoon is zijn geld niet kwijt en de mensen die bij mijn ouders komen hebben nog geen voorschot betaald, dus er is nergens een financieel verlies. Kan ik het adres van mijn ouders laten blokkeren op Marketplace?

Ik ben al meerdere keren naar de politie gegaan, maar er is op zich geen misdrijf te melden. Mijn zoon is zijn geld niet kwijt en de mensen die bij mijn ouders komen hebben nog geen voorschot betaald, dus er is nergens een financieel verlies. Kan ik het adres van mijn ouders laten blokkeren op Marketplace?
Is een foutief adres gebruiken dan gewoon toegelaten? Je ouders hebben daar toch gewoon last van, dus lijkt me dat ze daar effectief wel iets mee kunnen/moeten doen.

Ik heb het bankrekeningnummer waar mijn zoon het voorschot naar heeft overgeschreven, iemand een idee waar ik hiermee terecht kan om uit te zoeken van wie het is?
Je hebt de IBAN code? Dan kan je opzoeken bij welke bank deze rekening hoort (https://www.ibancalculator.com/iban_validieren.html).
Je kan die bank dan contacteren om te zeggen dat die bankrekening wordt gebruikt voor frauduleuze doeleinden. Normaal start er dan een intern onderzoek bij de bank.

Blokkeren niet, verwijderen wel.

Ik heb exact dit gehad via Facebook Marketplace. Mijn adres stond met willekeurige foto’s en een random beschrijving te huur. Mensen belden dan aan om te bezichtigen, 1 keer ook iemand die zogezegd een voorschot betaald had.

Politie kon voor mij niets doen want ik ben geen slachtoffer. Facebook doet geen zak want wat kan hen dat schelen.

Lang over gepiekerd, tot het me inviel dat een adres een persoonsgegeven is en dus onder recht op verwijdering valt. GDPR is gelukkig in Europa nog iets waar zo platformen wel naar luisteren.

Ik heb dus na alle stappen bij Facebook zelf doorlopen te hebben zonder respons, de gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) gecontacteerd.

Dit was hun antwoord

U vraagt wat u kan doen als de verwerkingsverantwoordelijke (Facebook) niet antwoordt op uw vraag om uw gegevens te wissen.

Ingevolge artikel 17, eerste lid, van de AVG heeft de betrokkene het recht van de verwerkingsverantwoordelijke zonder onredelijke vertraging wissing van hem betreffende persoonsgegevens te verkrijgen en de verwerkingsverantwoordelijke is verplicht persoonsgegevens zonder onredelijke vertraging te wissen wanneer een van de genoemde gevallen van toepassing is. Facebook is dus verplicht om de gevraagde gegevens (uw adres) te wissen.

U kan de verwerkingsverantwoordelijke benaderen via:

Meta Platforms Ireland Limited

Attn: Data Protection

4 Grand Canal Square

Grand Canal Harbour

Dublin 2

Ireland

Of https://www.facebook.com/help/contact/540977946302970

Facebook heeft dan 1 maand om u te antwoorden nadat hij uw vraag ontvangen heeft.

Opgelet: in bepaalde situaties kan de termijn verlengd worden met 2 maanden.

Facebook moet u dan op de hoogte brengen:

● dat de termijn verlengd is;

● hoelang de termijn verlengd is;

● wat de redenen voor de verlenging zijn.

Facebook moet dat doen ten laatste 1 maand nadat hij uw vraag ontvangen heeft. Dus hoe dan ook moet u een 1ste antwoord ontvangen binnen de maand, ook al wordt de termijn verlengd.

Als Facebook u niet geantwoord heeft binnen de maand na uw vraag, dan kan u bij ons een klacht indienen of een bemiddeling aanvragen.

Het formulier zelf wimpelt Facebook af, maar in combinatie met de modelbrief hebben ze na veel heen en weer de advertentie met mijn adres verwijderd. Ik heb vlak daarvoor wel nog een klacht ingediend bij de GBA, maar buiten bevestiging heb ik daar niets meer van gehoord.

Echt een schrijnende praktijk en voor mij een extra reden om totaal gedegouteerd te zijn door Facebook. Van de ondersteuning van de GBA daarentegen wel heel tevreden.

Terug
Bovenaan