Black Sabbath

Black Sabbath

Kleine threaddig.

Tijdje stilgelegen maar ondertussen weer regelmatig Black Sabbath gedraaid de laatste weken. Voornamelijk de eerste 3 albums. En damn dit begint me echt heel goed te bevallen. En holy sh*t man. Die loden riffs waar Iommi kwistig mee rondstrooit 👐.

Dus, met het droeve nieuws van gisteren, laat ons Ozzy en BS eren, nog eens wat albums draaien en erover discussiëren. :unsure:

Ik wil absoluut geen afbreuk doen aan Paranoid, maar ik heb S/T altijd een overlooked album gevonden en zeker t.o. die eerste. Dat zalige warme, bluesy geluid was daar toch vooral aanwezig, met nog een vleugje mystica erbij. De cover heeft dan ook altijd voor zich gesproken.
Nu kan ik op Paranoid Iron Man en Electric Funeral wel erg smaken. (War Pigs blijft goed, maar heb ik vrees ik te veel gehoord intussen. Paranoid zelf was een leuke kennismaking met BS destijds, maar is ook veel te grijs gedraaid imo.)

Ik zou S/T dringend nog eens moeten opleggen op vinyl. Indertijd heb ik het exemplaar van mijn vader gekregen, en het werd dan ook een periode vaak gespeeld in mijn kamer. Good times!

Zou de dood van Ozzy wat bredere interesse in die vroegere "heavy bluesrock" kunnen wekken (wat uiteindelijk stoner & doom/heavy psychedelic zou worden)? Dat is toch wat ik hoor op die albums, maar ik vind discussiëren over proto-materiaal nogal leuk, dus indien iemand een andere mening heeft... :)

De S/T is nog net iets te trouw aan de blues vind ik. Logisch he maar op Paranoid is die al subtieler, het laatste beetje flower power is er uit. War Pigs is voor mij zo episch, kan niet grijsgedraaid worden.

En Ozzy zijn dood gaat velen hier en elders vooral nog eens dat materiaal doen herbeluisteren vermoed ik. Maar daar zal het ook wel stoppen. Lemmy zijn dood heeft ook geen 10 nieuwe Motorhead varianten voortgebracht

De S/T is nog net iets te trouw aan de blues vind ik.
Inderdaad, maar ik kan blues dan ook erg appreciëren. In Black Sabbath (track) hoor ik dan weer helemaal geen blues, maar enkel onheil.
Voor mij is BS dan ook niet de eerste metalband (al is dat een discussie zonder einde, want vanaf wanneer klinkt iets als "metal"? Het is dan ook nog eens een heel breed genre), maar het is uiteraard wel de band die dit "geluid" bekendheid heeft gegeven. Er waren wel al bands - het "bekendste" voorbeeld is volgens mij Blue Cheer - die < 1970 experimenteerden met een steviger geluid, maar vooral ook Coven, die al meteen met het occulte thema kwam.

War Pigs is voor mij zo episch, kan niet grijsgedraaid worden.
Dat snap ik. Misschien moet ik eens een live-versie beluisteren.

En Ozzy zijn dood gaat velen hier en elders vooral nog eens dat materiaal doen herbeluisteren vermoed ik. Maar daar zal het ook wel stoppen. Lemmy zijn dood heeft ook geen 10 nieuwe Motorhead varianten voortgebracht
Maar was Motörhead in vergelijking met BS niet iets onbekender?

Inderdaad, maar ik kan blues dan ook erg appreciëren. In Black Sabbath (track) hoor ik dan weer helemaal geen blues, maar enkel onheil.
Voor mij is BS dan ook niet de eerste metalband (al is dat een discussie zonder einde, want vanaf wanneer klinkt iets als "metal"? Het is dan ook nog eens een heel breed genre), maar het is uiteraard wel de band die dit "geluid" bekendheid heeft gegeven. Er waren wel al bands - het "bekendste" voorbeeld is volgens mij Blue Cheer - die < 1970 experimenteerden met een steviger geluid, maar vooral ook Coven, die al meteen met het occulte thema kwam
Tuurlijk waren die bands er al maar beetje zoals The Kinks met punk he. You really got me legt alle puzzelstukjes voor een punksong klaar maar steekt ze niet in elkaar. Net zoals veel voorgangers van Sabbath dat niet deden.
Maar was Motörhead in vergelijking met BS niet iets onbekender?
Bwa ik denk dat Ozzy en Lemmy als figuur wel aan elkaar gewaagd waren en net zoals het grote publiek Motörhead enkel van Ace of Spades kende kende het grote publiek waarschijnlijk ook enkel Paranoid. Beide hebben wel hun toevoeging gehad en hun impact is aan elkaar gewaagd. Puur qua snelheid was Motörhead cruciaal voor genres als thrash metal. En in de 70's waren punk en metal heel afgesplitste genres die qua visie lijnrecht tegenover elkaar staan. Lemmy als figuur was cruciaal als brug, de metalartiest die punkers ook cool mochten vinden.

De S/T is nog net iets te trouw aan de blues vind ik. Logisch he maar op Paranoid is die al subtieler, het laatste beetje flower power is er uit. War Pigs is voor mij zo episch, kan niet grijsgedraaid worden.

Vreemd genoeg is Planet Caravan één van m'n favoriete Black Sabbath nummers, nummer staat in schril contrast met hun ander werk maar er straat een heerlijke vibe vanaf.

Vreemd genoeg is Planet Caravan één van m'n favoriete Black Sabbath nummers, nummer staat in schril contrast met hun ander werk maar er straat een heerlijke vibe vanaf.
Vergeet ook Solitude niet, een overlooked nummer op Master Of Reality dat ook een buitenbeentje is:

Planet Caravan een van hun beste nummers imo. Van alle Ozzy albums zou ik Changes nomineren als het buitenste beentje van allemaal. I kinda like it tho.

Eigenlijk zijn die eerste vijf platen stuk voor stuk steen goed.
Sabotage ook nog wel. Na stone cold crazy staan daar de eerste nummers op die ik als thrash zou bestempelen: die riff van symptoms of the universe.

Planet Caravan een van hun beste nummers imo. Van alle Ozzy albums zou ik Changes nomineren als het buitenste beentje van allemaal. I kinda like it tho.
Vond dat altijd hun zwakste uit de Ozzy albums. Bij vol 4 zaten ze op te nemen in LA en dan merk je wel dat ze meer coke als water gebruikten. Bold statement maar die Yungblud versie van 2 weken geleden komt bij mij beter binnen.

I am Ozzy kan ik wel aanraden. Ben nu 180 blz ver (het Sabbath gedeelte). Goudeerlijk geschreven, vol hilarische anekdotes maar de man beschrijft ook zijn dieptepunten en legt de schuld bij zich.

Vanochtend War Pigs nog eens gehoord op de radio, was al vergeten hoe goed dat nummer wel niet is :music:

Doe mij gewoon e plezier: als we op het einde vant jaar terug voor de traditionele zelfkastijding stemmen (de tijdloze) stem dan nog eens op Paranoid. De man verdient het. Terug die top 100 in.

Laatst bewerkt:
@Fusetea
Deze versie dan graag.

En deze krachtpatser uit Vol. 4 heb ik aanvankelijk leren kennen van een cover door Soulfly in mijn nu-metalperiode, maar het origineel is geweldig en het album staat vol met andere sterke nummers.

Morgen heen en weer naar Gent om te gaan werken, dus heen en weer zal het Black Sabbath worden.

Terug
Bovenaan