Als je buitenvliegt heb je ook geen loon meer, of dat dan ecocheques of maaltijdcheques of whatever zijn.
Bij mijn weten als je buitenvliegt, heb je uw ontslagvergoeding. Die ontslagvergoeding is echter zonder ecocheques, wagen, maaltijdcheques of whatever. Dus gewoon uw basis cash.
Daarom dat het mij dan ook interessanter lijkt om ipv in bonnen en wagens betaald te worden, in cold hard cash betaald te worden.
En een auto, je kunt dat altijd zelf kopen. In de car policy bij ons zit by the way een clausule dat je de auto na ontslag nog 12mnd mag gebruiken, moest her solliciteren een issue zijn.
Je hebt gelijk voor de beter verdienenden onder ons. Aan de andere kant, zie ook volgend antwoord, is dat veel geld om iets tijdelijks te kopen om dan wanneer je 3 maand later een nieuwe job heb met bedrijfswagen om dan die wagen terug te verkopen of van de hand te doen. En daarnaast is het gewoon ook een bom geld...
Ik snap de discussie over auto bezit niet. Het is een depreciating asset. Als je een auto van 10k of 20k prive koopt, elk jaar verliest die 5-10% van zijn waarde. Dat is more or less even veel als de VAA van een dikke leasebak.
Daarom heb ik geen wagen.
Bij een leasebak heb je gratis naft en de ontzorging want je weet, probleem = gratis oplossing.
Voorlopig heb je gratis naft, eigenlijk zou men gerust bij de VAA de VAA kunnen toevoegen voor de naft. En die gewoon berekenen op basis van de gemiddelde naftkost van het jaar / maand ervoor. Omdat je daar de cijfers van hebt. Als je dan op 100km van uw woning werkt en uw woon-werk is, dan dok je de naftkost er dan nog gewoon bovenop.
Dit dan voor de ontzorging en geen kost voor verzekering, etc...
Ik snap je redenering niet echt. Maar ik de kans niet dat er veel mensen met een leasebak gaan auto privé kunnen kopen als ze hun job verliezen. Ik had vroeger ook gewoon een auto en ik verdiende een pak minder. Ik heb die gewoon verkocht als ik een leasebak kreeg. En ik koop een nieuwe als ik de leasebak verlies.
Je verliest veel geld daarmee... het inschrijfgeld is ook niet echt goedkoop.
Daarnaast mag je niet vergeten dat het niet enkel mensen zijn met een super goed inkomen (heck, big 4 heeft 2100€ bruto of zoiets met een leasebak) die dat hebben. En niet iedereen heeft de luxe om dat zomaar gewoon te doen. Wat niet wil zeggen dat ik het niet zou kunnen... maar niet iedereen heeft dezelfde opportuniteiten of hetzelfde niet gat in zijn hand of gewoon tgv omstandigheden die reserve om dat te doen.
Er is by the way spanning in de job markt van hier tot in Tokyo, ik werk in een long-term booming sector, en ik kan mijn mannetje wel staan in corporate omgevingen. I'll be fine.
Het kan allemaal snel verkeren hé. Omstandigheden van 2007 - 2009 waren vb niet zo eenduidig (ik en
@makila hebben het toen eventjes niet onder de markt gehad...). En als we kortelings even een dippertje krijgen tgv recessie... dan is het toch allemaal iets anders.
Daarnaast zit je nog niet op de leeftijd waar andere mensen ook dachten dat ze hun mannetje wel kunnen staan in een corporate omgeving, waarna ze moeten tevreden zijn met een reductie van loon met 70% om terug aan de bak te komen (mijn nonkel heeft het meegemaakt op zijn 49ste... en die had dat echt niet gedacht hoor...). Al zie je dat eerder bij het middelmanagement. Het topmanagement is of lijkt daar volledig van vrijgesteld.