Blauwdruk fiscale hervorming

Of gewoon verbieden dat mensen nog online kunnen kopen bij Zalando, Amazon, Bol, Coolblue? Zoals je ook niet meer op buitenlandse goksites kunt om de burger "te beschermen". Dat zou veel geld in eigen land houden.
Want we hebben de online boot nog niet hard genoeg gemist?

Gratis? Nee hoor je betaald daar belasting op EN veelal heb je stukje brutoloon er voor ingeleverd
Net zoals iedereen die een bedrijfswagen heeft, het voordeel en de kost veranderen niet voor de werknemer omdat ie ook voor zijn werk moet rijden.

Of gewoon verbieden dat mensen nog online kunnen kopen bij Zalando, Amazon, Bol, Coolblue? Zoals je ook niet meer op buitenlandse goksites kunt om de burger "te beschermen". Dat zou veel geld in eigen land houden.
Het doel is welvaart verhogen, niet geld in eigen land houden. Het effect van zo'n regel op zich is al twijfelachtig, je gaat mensen die nu andere jobs doen en kapitaal dat nu op andere plaatsen ingezet wordt in België daar moeten weghalen om ook nieuwe online winkels ter beschikking te maken voor Belgen, wat een verlies zou kunnen betekenen ipv en winst. Bovendien hangt het effect van zo'n maatregelen ook volledig af van of het buitenland niet exact hetzelfde doet. Als je als enige land zoiets doet kan dat in sommige omstandigheden nog werken. Als het buitenland echter ook jouw export stopt door zo'n regels kom je opnieuw terecht in de "beggar thy neigbours" protectionistische economische strategieën die vroeger toegepast werden en iedereen verarmden.

Laatst bewerkt:

Belgen zijn gewoon te weinig ondernemend waardoor er nauwelijks grote Belgische webshops zijn en we noodgedwongen gebruik maken van Nederlandse, Duitse, Amerikaanse.
Maar op zich geen probleem als er voldoende Belgische bedrijven hun producten op die sites kunnen aanbieden, dan zit je economisch nog met een zekere win-win.

Belgen zijn gewoon te weinig ondernemend waardoor er nauwelijks grote Belgische webshops zijn en we noodgedwongen gebruik maken van Nederlandse, Duitse, Amerikaanse.
Maar op zich geen probleem als er voldoende Belgische bedrijven hun producten op die sites kunnen aanbieden, dan zit je economisch nog met een zekere win-win.
Of omdat onze wetgeving veel te veel problemen heeft om dit deftig te kunnen tov buitenland?

Of omdat onze wetgeving veel te veel problemen heeft om dit deftig te kunnen tov buitenland?

Dat kan ook een grote reden zijn, maar daar weet ik eerlijk gezegd niets van, vandaar dat ik er niets over vermeld heb. Maar het lijkt me heel goed mogelijk, onze wetgeving kennende :(

En waar 'plaats' je quasi alle arbeiders en bvb verpleegkundigen in een ziekenhuis?

Bij de werkgevers die geen zin hebben om bedrijfswagens te geven?
Of bij diegenen die hun loon niet vervangen willen zien door een fiscaal vriendelijke auto?
Just FYI

Verpleegkundigen. Da's nu wel ne sector dien overlaatst in het nieuws gekomen was in verband met bedrijfswagens.

Vrijdag de deur toekletsen bij de huidige werkgever om maandag binnen te komen bij dezelfde werkgevergever via detacherings dienst MET bedrijfswagen.

En volledig terecht als sommigen hiervan deze constructie beter zien zitten. Na alle shit dat deze gekregen hebben de laatste jaren.

Dat is de reden hoor. De te hoge loonkost (surprise surprise) en een verbod op nachtwerk maakt dat het gewoon niet doenbaar was om een Belgische webshop te openen. Want door Europa is er een vrij verkeer van goederen, en waarom zou je bij een Belgische shop kopen aan een hogere prijs en een levering "binnen twee à drie dagen want we kunnen 's nachts niet verwerken" als je next-day-delivery kunt krijgen in Duitsland of Nederland.

Werkgevers mogen geven wat ze willen, daar gaat de discussie niet over, het gaat over de fiscaliteit, moet de staat bepaalde soorten beroepsinkomen lager belasten dan andere?
Moeten niet natuurlijk, maar dan kan je ook evengoed een vlaktaks bepleiten en alle voordelen afschaffen en daar zijn lagere inkomens evengoed of erger gescheten.

Ons systeem zit structureel fout, maar je moet het echrr te al grondig kunnen hervormen wil je voldoende rechtvaardigheidsgevoel creeeren om iedereen mee te krijgen. Het voorstel van Van Petegem gaat in die richting maar zal er wel nooit doorkomen. Kijk gewoon naar de pensioendiscussie.

Moeten niet natuurlijk, maar dan kan je ook evengoed een vlaktaks bepleiten en alle voordelen afschaffen en daar zijn lagere inkomens evengoed of erger gescheten.

Ons systeem zit structureel fout, maar je moet het echrr te al grondig kunnen hervormen wil je voldoende rechtvaardigheidsgevoel creeeren om iedereen mee te krijgen. Het voorstel van Van Petegem gaat in die richting maar zal er wel nooit doorkomen. Kijk gewoon naar de pensioendiscussie.
Het is niet onlogisch dat een overheid verschillen implementeert, ze belast mensen met kinderen bvb ook minder dan mensen zonder kinderen, mensen die aan pensioensparen doet minder dan mensen die dat niet doen etc. Zo'n onderscheid zou echter altijd een maatschappelijk belang moeten dienen en een bewuste keuze moeten zijn. Er is geen enkele goede reden waarom werknemers die een auto van hun werkgever krijgen minder belast zouden moeten worden dan werknemers die bruto krijgen, het grootste argument contra een hervorming is dat we al veel belastingen betalen maar dat heeft op zich niks te maken met het al dan niet een auto krijgen. Zelfs de voorstanders van bedrijfswagens vinden niet dat ze persé een fiscaal voordelige bedrijfswagen moeten krijgen, ze willen gewoon minder belastingen betalen en vrezen (waarschijnlijk terecht) dat ze meer belastingen gaan moeten betalen als er een hervorming is. Het is echter nogal krom om een systeem te laten bestaan waarvan iedereen eigenlijk akkoord is dat het stom is maar sommigen het desondanks niet willen loslaten omdat ze er zelf voordeel aan hebben. Wat niet wegneemt dat het een begrijpelijke reactie is natuurlijk.

Ben net een podcast over de Franse revolutie aan het beluisteren en het gaat erover dat Frankrijk voor de revolutie een lappendeken was van speciale privileges, wetten en voorrechten. Iedereen had door dat het niet echt meer werkte en er een hervorming nodig was maar omdat elke groep van bepaalde van die regels profiteerde, de adel, de boeren, de clerus, de handelaars, de armen, etc waren de meeste meer gefocust op het vrijwaren van de eigen voordelen dan op een hervorming van het systeem waarover nochtans wel min of meer consensus was dat een hervorming nodig was. Het deed mij wat denken aan de Belgische fiscaliteit en begroting in het algemeen, iedereen is het erover eens dat het scheef draait maar niemand wil zijn voordelen opofferen uit de (misschien terechte) vrees als verliezer uit een hervorming te komen.

Niet dat ik wil zeggen dat de huidige situate ook maar enigzins lijkt op de vooravond van de Franse revolutie maar had een "plus ca change plus ca reste la meme chose" moment toen ik luisterde en aan deze discussie dacht.

Niemand wil - enkel - zijn voordelen zien verdwijnen.
Zeker met deze regering staat een afschaffing gelijk aan nog meer geld naar lage lonen en werkloze. Dat is een zekerheid dat elk draagvlak ondermijnt.

Idd, het is een prisoner's dilemma, iedereen weet dat een uitgebreide hervorming de beste uitkomst is maar als jij voor hervorming gaat en de rest niet ben je verloren, waardoor het rationeler is je eigen voordelen te vrijwaren en we als maatscahppij een suboptimale uitkomst hebben.

Zou deze thread niet beter verwijderd worden?
We lopen het risico om deze thread een jaar later opnieuw te moeten lezen en ik vrees dat we zullen constateren dat we allemaal een bende fantasten waren die in sprookjes geloofden.

Er is geen enkele goede reden waarom werknemers die een auto van hun werkgever krijgen minder belast zouden moeten worden dan werknemers die bruto krijgen
Het voordeel van die auto (VAA) wordt even zwaar belast hoor tov zelfde bruto bedrag
Althans bij mij, bij IP-rulers etc zou denk ik het bruto equivalent zelfs lager belast zijn (en zo zijn er nog andere voordelige fiscale systemen)

Ik ben liever baas over mijn eigen geld. Dus voor mijn part schaffen ze mijn maaltijdcheques, bedrijfswagen, tankkaart, ecocheques, internet vergoeding, groepsverzekering, hospitalisatie, gsm met abonnement allemaal af in de ruil voor meer netto loon.
Dan zal ik zelf wel bepalen wat voor auto ik wil of welk internet abonnement ik neem.

Maar schaf dan ook ineens de jobbonus af. Waarom die nog overeind zou moet blijven na het verschuiven van de belastingschalen is mij een raadsel.
Dan geef je gewoon meteen toe dat de nieuwe belastingschalen ook niet goed zijn.

Feit is dat de huidige belastingschalen volledig scheef getrokken zijn. Je zit veel te snel in de 50% schaal, wat wilt zeggen dat er van 100 euro opslag maar zo'n 43 euro overblijft en er 57 euro naar RSZ / belastingen gaat. Dan is het niet verwonderlijk dat bedrijven de extra legale voordelen maximaal uitdelen aan hun werknemers.

Eigenlijk ironisch dat er dan nog mensen zijn die pleiten om de automatische indexatie niet te doen voor de hogere lonen, of om met vaste bedragen te werken. De grootste winnaar bij de indexatie van de hogere lonen is de overheid.

We pakken iedereen zijn maaltijdcheques af. Dat wordt lachen zeker?
Dit dus.. iedereen maar kakken dat bedrijfswagens meer belast moeten worden. Maar altijd zijn het mensen die er geen hebben, die staan te roepen.
"Ja bedrijfswagens zijn een oneerlijk systeem. Ge betaalt daar bijna niks op"
Ga in een hoekje wenen eh..dan had ge ook maar een job moeten zoeken waar ge er ene kreeg.
Een bedrijfswagen hoort bij een loonpakket. Meer belasten = minder bruto.
Is hetzelfde als @cege zegt, laten we de MC afpakken. Is toch ook maar een oneerlijke vorm om minder belastingen te betalen eh. Eens zien wat ge daarvan zult vinden! Of laten we de hospitalisatieverzekering afschaffen eh.
Of laten we iedereen vanaf morgen 10% meer belasting op loon betalen. De staatskas staat int rood, laten we de overheid wat helpen eh.

En over EV's die gesubsidieerd worden in Noorwegen. Noorwegen is wel een apart geval. Met inkomsten uit olie zorgen ze voor die mega subsidies om ev's te kopen. Hypocriet, maar kei goed gezien. België heeft zo geen natuurlijke rijkdommen waar ze zoiets mee zou kunnen doen.

Sorry voor de rage..ma ben die simplistische argumentaties wat beu.
Ge kunt ni aan iemand met een bedrijfswagen plots zeggen "ahja btw, vanaf volgende maand verdiende 200€ netto minder" (of meer).
Heel het leven van die persoon is gebaseerd op het loon dat hij nu verdient: de lening/huur/... En als ge dan zegt dat em minder gaat verdienen, kan die mss de lening/huur/whatever niet meer betalen eh. En ik heb het niet over iemand die 8000 + wagen verdient. Maar over mensen die 1800-2500 met wagen hebben.

Het voordeel van die auto (VAA) wordt even zwaar belast hoor tov zelfde bruto bedrag
Althans bij mij, bij IP-rulers etc zou denk ik het bruto equivalent zelfs lager belast zijn (en zo zijn er nog andere voordelige fiscale systemen)
het voordeel zit hem dan ook in de lage forfaitaire schatting, het VAA, van de waarde van het gratis gebruik van een auto, niet in lagere tarieven.

Ik ben liever baas over mijn eigen geld. Dus voor mijn part schaffen ze mijn maaltijdcheques, bedrijfswagen, tankkaart, ecocheques, internet vergoeding, groepsverzekering, hospitalisatie, gsm met abonnement allemaal af in de ruil voor meer netto loon.
Dan zal ik zelf wel bepalen wat voor auto ik wil of welk internet abonnement ik neem.

Maar schaf dan ook ineens de jobbonus af. Waarom die nog overeind zou moet blijven na het verschuiven van de belastingschalen is mij een raadsel.
Dan geef je gewoon meteen toe dat de nieuwe belastingschalen ook niet goed zijn.

Feit is dat de huidige belastingschalen volledig scheef getrokken zijn. Je zit veel te snel in de 50% schaal, wat wilt zeggen dat er van 100 euro opslag maar zo'n 43 euro overblijft en er 57 euro naar RSZ / belastingen gaat. Dan is het niet verwonderlijk dat bedrijven de extra legale voordelen maximaal uitdelen aan hun werknemers.

Eigenlijk ironisch dat er dan nog mensen zijn die pleiten om de automatische indexatie niet te doen voor de hogere lonen, of om met vaste bedragen te werken. De grootste winnaar bij de indexatie van de hogere lonen is de overheid.
Awel hier ben ik wel voor te vinden. Schaf alle voordelen af en geef iedereen meer netto (tov bruto). Effe fictief getal.
Stel dat ge van 3000€ bruto maar 2000€ netto overhoudt, maak er dan 2500€ van. MAAR laat mensen ook volledig zelf voor hun pensioen sparen.
Eigenlijk veel eerlijker systeem. Als ge dan slecht spaart voor uw pensioen..ja uw probleem eh. Is ieder zn eigen verantwoordelijkheid.
Ziekenzorg zou ik wel nog steeds integreren in de belastingen. Ziekte kiest ge ni zelf voor ;).

Terug
Bovenaan