Blind Gekocht 2025

ilgonwe

Well-known member
Maandag 21 april start een nieuw seizoen van Blind Gekocht. Dit zijn de kandidaten:

De eerste aflevering beginnen we met het pand dat vorig jaar nog niet was afgewerkt.

De "geschokte" reacties van de gekochte panden zijn weer een graad erger geschakeld:

Laatst bewerkt:
Dat jong koppel ... tja mannekes. Ik begrijp wel dat ze dat willen, maar het realisme is dan toch wel ver zoek. Brussel is zeer duur en heeft een heel competitieve huizenmarkt. Daar zijn ze zelf al meerdere keren achter gekomen door het deksel op de neus te krijgen. Dus een charmant art deco-appartement met terras, authentieke elementen, hoge plafonds, meerdere slaapkamers op een goede locatie met een fantastische EPC voor 420k is helaas niet haalbaar. En dat is al een serieuze brok geld, want voor die som koop je "op den buiten" een villa met tuin. Maar dus niet in de hoofdstad.

Gegarandeerd dat er nog koppels gaan zijn die voor een beperkt budget een volledig instapklare woning verwachten. En quasi iedereen zal moeite hebben om het potentieel in een woning te zien.

Dat jong koppel ... tja mannekes. Ik begrijp wel dat ze dat willen, maar het realisme is dan toch wel ver zoek. Brussel is zeer duur en heeft een heel competitieve huizenmarkt. Daar zijn ze zelf al meerdere keren achter gekomen door het deksel op de neus te krijgen. Dus een charmant art deco-appartement met terras, authentieke elementen, hoge plafonds, meerdere slaapkamers op een goede locatie met een fantastische EPC voor 420k is helaas niet haalbaar. En dat is al een serieuze brok geld, want voor die som koop je "op den buiten" een villa met tuin. Maar dus niet in de hoofdstad.

Gegarandeerd dat er nog koppels gaan zijn die voor een beperkt budget een volledig instapklare woning verwachten. En quasi iedereen zal moeite hebben om het potentieel in een woning te zien.
Zeker omdat ze zeggen: we zoeken identiek wat we nu hebben op zelfde locatie, maar dan betere epc en lagere gemeenschappelijke kosten voor 50k minder dan dit kost.

Ben al blij dat er wat speciallekes insteken zoals kangaroewoning, dat zijn projecten waar het los van geld moeilijker te vinden is

Een blind gekocht-renovatie met alle sponsorvoordelen vandien op zo'n goede locatie in Brussel gaat gewoon een gigantische meerwaarde creëeren. Die krijgen hier eigenlijk een zak goud.

Dat jong koppel is de beste deal van hun leven aan het doen en ze zitten alleen maar te zagen & te klagen :laugh:

Een blind gekocht-renovatie met alle sponsorvoordelen vandien op zo'n goede locatie in Brussel gaat gewoon een gigantische meerwaarde creëeren. Die krijgen hier eigenlijk een zak goud.

Dat jong koppel is de beste deal van hun leven aan het doen en ze zitten alleen maar te zagen & te klagen :laugh:
Omdat ze heel hard gefocust zijn op het ideaalbeeld van een charmant pand. En ik kan dat tot op een bepaalde hoogte wel volgen. Ik zou ook liever niet in een modern, zielloos appartementsblok zitten en zo'n art deco gebouw is nu eenmaal mooi. Ik heb er zelf nog in gewoond in Antwerpen: prachtig parket, hoge plafonds, veel licht, marmeren sierschouw ... Zo'n woonst heeft een ziel.

Bij het zoeken naar huizen werd ik zelf ook niet warm van nieuwbouw.

Maar je moet realistisch blijven.

Beste deal van hun leven? Dat zal dan toch vooral afhangen van het inzicht én de uitvoering van de renovatie. Want eerlijk: er is weinig om écht warm van te lopen van dat appartement :

• Er is amper natuurlijk licht, en wat erger is: je kan daar ook weinig aan veranderen. Je zit tenslotte nog altijd in een appartement. Er zijn maar X aantal muren waarin je kan werken en je kan er plotsklap ook niet 1 grote loft van maken.
  • De ruimtes zijn relatief klein, en dat wordt alleen maar versterkt door dat gebrek aan licht. Akkoord, dat kan je hier en daar oplossen door ruimtes te connecteren maar ook niet volledig. Vermoed dat keuken/living zowat de enige optie is.
  • Tenzij je de badkamers volledig verplaatst (wat op een appartement al snel een huzarenstuk is), heb je ook daar geen natuurlijk licht. De indeling voelt ook wat vreemd aan in het algemeen.
  • Het blijft een appartement. Dus écht privacy heb je eigenlijk nergens, en je bent altijd aan het prutsen met liften en gemeenschappelijke delen.
  • Copy carbon, dat heeft nu toch eens nul leuke 'authentieke' elementen?

Akkoord, ze moeten inderdaad niet neuten over de vloeren, de keuken of gebruikte materialen. Dat zijn allemaal dingen die je relatief makkelijk kan aanpakken. Maar realistisch gezien is dit een pand dat ik zelf ook met een grote boog zou vermijden want een budget van 80K is snel op, ongeacht sponsordeals.

Trouwens, dat uizicht is ook serieus opgeklopt om een kat in een zak te verkopen he. Natuurlijk is een mooi zicht meegenomen, maar mensen zitten echt niet uren naar dat uitzicht te staren eens je in een woning leeft en de gewenning opgetreden is. Belangrijker is dat je een aangenaam zicht hebt vanuit je leefruimtes, wat hier op zich wel zo is, maar dat moet niet verkocht worden als sterkte van het pand, vind ik.

Het blijft natuurlijk TV, als ze meteen verkocht waren zou het veel minder drama genereren en zouden we er nu ook niet over discussiëren. Ik denk dat voor dat budget in Brussel niet veel beter te kopen is.
Dat is eigenlijk zot dat wij voor hetzelfde geld een vrijstaande woning met tuin gekocht hebben in Lommel. Valt natuurlijk niet te vergelijken qua locatie.

80.000 renovatiebudget is toch nog wel wat, en inderdaad met de nodige sponsors gaat dat appartement er heel anders uitzien. Ik kreeg het zelf wel een beetje benauwd qua leefruimte en badkamer, hopelijk wordt het wel een beetje opengetrokken.

Worst-case voor hun kunnen ze dat over een x-aantal jaar met een mooie winst verkopen.

Dat jong koppel kan gewoon goed acteren. Iedereen die al ooit een aflevering gezien heeft van Blind Gekocht weet dat het uiteindelijk goed komt. De regie vraagt waarschijnlijk om ferm te overdrijven (negatief), zonder drama geen kijkcijfers. Hetzelfde met de keuze van de interieurarchitect, waarschijnlijk wisten ze al dat het hem ging zijn en moesten ze wat dramatiseren. Zoals gezegd is er niemand die Blind Gekocht kent die niet beseft welke winst je achteraf hebt door het ontwerp en sponsordeals.

Het blijft natuurlijk TV, als ze meteen verkocht waren zou het veel minder drama genereren en zouden we er nu ook niet over discussiëren. Ik denk dat voor dat budget in Brussel niet veel beter te kopen is.
Dat is eigenlijk zot dat wij voor hetzelfde geld een vrijstaande woning met tuin gekocht hebben in Lommel. Valt natuurlijk niet te vergelijken qua locatie.

80.000 renovatiebudget is toch nog wel wat, en inderdaad met de nodige sponsors gaat dat appartement er heel anders uitzien. Ik kreeg het zelf wel een beetje benauwd qua leefruimte en badkamer, hopelijk wordt het wel een beetje opengetrokken.

Worst-case voor hun kunnen ze dat over een x-aantal jaar met een mooie winst verkopen.
Echt zalige locatie, smijt daar wat geld tegenaan en breek wat muren open en ge maakt daar wel echt iets van hoor, zo moeilijk is dat toch allemaal niet. Maar bon, die mensen hadden natuurlijk echt zo'n oud herenhuis in gedachten met een visgraatparket en plafonds van 3+m hoog, dat zal het nooit zijn idd, maar dat hebt ge voor die prijs ook niet in Vorst, en zeker niet bij Altitude 100.

Laatst bewerkt:
Echt zalige locatie, smijt daar wat geld tegenaan en breek wat muren open en ge maakt daar wel echt iets van hoor, zo moeilijk is dat toch allemaal niet. Maar bon, die mensen hadden natuurlijk echt zo'n oud herenhuis in gedachten met een visgraatparket en plafonds van 3+m hoog, dat zal het nooit zijn idd, maar dat hebt ge voor die prijs ook niet in Vorst, en zeker niet bij Altitude 100.
Het geld dat ze er tegenaan kunnen smijten is €80k, want budget was €420k en aankoopprijs was €340k. Met hun eisen/verwachtingen mee te nemen bovenop de basisdingen die gaan moeten gebeuren, lijkt mij da niet echt realistisch. Zelfs met de sponsoring van dit soort programma's ;)

"Smijt er wat geld tegenaan" is geen mogelijkheid en dat is net heel de insteek van dit programma hé; de mensen die meedoen vinden niks binnen hun budget :p

Het geld dat ze er tegenaan kunnen smijten is €80k, want budget was €420k en aankoopprijs was €340k. Met hun eisen/verwachtingen mee te nemen bovenop de basisdingen die gaan moeten gebeuren, lijkt mij da niet echt realistisch. Zelfs met de sponsoring van dit soort programma's ;)

"Smijt er wat geld tegenaan" is geen mogelijkheid en dat is net heel de insteek van dit programma hé; de mensen die meedoen vinden niks binnen hun budget :p
80k is toch mega veel geld om wat muren te slopen, een nieuwe badkamer en een nieuwe keuken te steken? Zeker als ge de keuken en de badkamer al niet moet betalen.

80k is toch mega veel geld om wat muren te slopen, een nieuwe badkamer en een nieuwe keuken te steken? Zeker als ge de keuken en de badkamer al niet moet betalen.
Niet als je het deftig wilt doen tegenwoordig hoor. Als je inderdaad het enkel esthetisch wilt doen, dan misschien. Maar sinds hun verreisten wel wat vergaander waren, zitten er meer werken aan te komen.

Dan is het bovenop nieuwe badkamer en nieuwe keuken:
  • Vochtprobleem keuken oplossen
  • Muur uitbreken want ze wouden een open keuken
  • Nieuwe vloer
  • Verwarming vernieuwen en zeker de ramen die enkel glas zijn, mogelijk nog andere energetische ingrepen want ze wouden een goed EPC
  • Elektrische installatie op orde brengen
  • ...

Nee, met €80k kom je tegenwoordig niet ver hoor om dat allemaal te doen. Als ze het natuurlijk enkel esthetisch aanpakken (zoals wel vaak het geval is in Blind Gekocht), gaan ze niet content zijn en is dat weggesmeten geld. Want dan moet er later toch nog een ingrijpendere renovatie gebeuren.

Niet als je het deftig wilt doen tegenwoordig hoor. Als je inderdaad het enkel esthetisch wilt doen, dan misschien. Maar sinds hun verreisten wel wat vergaander waren, zitten er meer werken aan te komen.

Dan is het bovenop nieuwe badkamer en nieuwe keuken:
  • Vochtprobleem keuken oplossen
  • Muur uitbreken want ze wouden een open keuken
  • Nieuwe vloer
  • Verwarming vernieuwen en zeker de ramen die enkel glas zijn, mogelijk nog andere energetische ingrepen want ze wouden een goed EPC
  • Elektrische installatie op orde brengen
  • ...

Nee, met €80k kom je tegenwoordig niet ver hoor om dat allemaal te doen. Als ze het natuurlijk enkel esthetisch aanpakken (zoals wel vaak het geval is in Blind Gekocht), gaan ze niet content zijn en is dat weggesmeten geld. Want dan moet er later toch nog een ingrijpendere renovatie gebeuren.
- EPC wise is er niet veel aan te doen, vermoedelijk is het niet het app onder het dak want anders zijt ge sowieso gechareld, afhankelijk zijn van copropriété in Brussel om uw dak te isoleren -> bonne chance dus dat gaan ze niet gedaan hebben.
Wat resteert dan nog van energetische ingrepen buiten de ramen vervangen (pak dat dat 15k kost, is al ruim denk ik).
- vochtprobleem in de keuken, geen idee wat dat is, mogelijks van ene van't verdiep er boven die ooit een accident heeft gehad ofzo, zou niet weten wat dat anders moet zijn maar bon er van uit gaande dat ze niet recht onder het dak zitten zal da wel geen groot probleem zijn

Voor de rest is't wat muren er uit knallen, elentriek, plakken, gesponsorde keuken laten zetten, gesponsorde badkamer laten zetten .. lijkt mij toch nog altijd goed doenbaar binnen dat budget. Veel materiaal hebt ge niet nodig en 80k aan manuren daar kunt ge toch al iets mee he voor een app van 100-120m2 of hoe veel het ook is. Ik denk dat ik u direct 5 aannemers vind die dat appartement opnieuw opdelen en schilderklaar zetten voor 30k ofzo.

- EPC wise is er niet veel aan te doen, vermoedelijk is het niet het app onder het dak want anders zijt ge sowieso gechareld, afhankelijk zijn van copropriété in Brussel om uw dak te isoleren -> bonne chance dus dat gaan ze niet gedaan hebben.
Wat resteert dan nog van energetische ingrepen buiten de ramen vervangen (pak dat dat 15k kost, is al ruim denk ik).
- vochtprobleem in de keuken, geen idee wat dat is, mogelijks van ene van't verdiep er boven die ooit een accident heeft gehad ofzo, zou niet weten wat dat anders moet zijn maar bon er van uit gaande dat ze niet recht onder het dak zitten zal da wel geen groot probleem zijn

Voor de rest is't wat muren er uit knallen, elentriek, plakken, gesponsorde keuken laten zetten, gesponsorde badkamer laten zetten .. lijkt mij toch nog altijd goed doenbaar binnen dat budget. Veel materiaal hebt ge niet nodig en 80k aan manuren daar kunt ge toch al iets mee he voor een app van 100-120m2 of hoe veel het ook is. Ik denk dat ik u direct 5 aannemers vind die dat appartement opnieuw opdelen en schilderklaar zetten voor 30k ofzo.
Je hebt altijd mogelijkheden. Van extra isoleren tot warmtepomp. En indien niet, dan is het gewoon een slechte aankoop gezien het koppel hun vereisten.
Want nu klink je exact zoals de programmamakers hé: Een pand dat niet aan de vereisten voldoet kopen omdat die "experten"/makelaars het wel mooi vinden, wat esthetische renovaties doen en op't einde is de koper eigenlijk niet content. Ook de reden dat veel van die Blind Gekocht panden verkocht worden vanals ze onder hun contract uitkunnen :P
Toen dit artikel vorig jaar uitkwam, was het niet betalend: https://www.hln.be/tv/exclusief-vij...ijn-huis-opnieuw-te-koop-kan-zetten~a2f53f77/
Kwam hier op neer: slecht verbouwd, structurele gebreken verborgen/niet verholpen, enkel esthetisch prutswerk, geheimhoudcontracten (met boetes).

Wat jij wilt doen, is niet naar de vereisten zetten van de kopers. Als jij daar tevreden mee zou zijn, goed voor jou, maar het zijn nog altijd de kopers die tevreden gehouden moeten worden... En ik zie ze dat appartement niet naar hun eisen omvormen met het budget dat ze hebben. Ze kunnen inderdaad wat oppervlakkige werken uitvoeren. Vergeet niet dat het interieur ook nog van dat budget moet komen.

Het voorfilmpje van de volgende aflevering doet uitschijnen dat ze 25.000 euro extra verbouwbudget gaan vragen aan het koppel uit Brussel.

Je hebt altijd mogelijkheden. Van extra isoleren tot warmtepomp. En indien niet, dan is het gewoon een slechte aankoop gezien het koppel hun vereisten.
Want nu klink je exact zoals de programmamakers hé: Een pand dat niet aan de vereisten voldoet kopen omdat die "experten"/makelaars het wel mooi vinden, wat esthetische renovaties doen en op't einde is de koper eigenlijk niet content. Ook de reden dat veel van die Blind Gekocht panden verkocht worden vanals ze onder hun contract uitkunnen :p
Goh ja dat is een andere discussie natuurlijk. Hier is de insteek dat wat dat koppel wilt gewoon niet mogelijk is voor hun budget, en dan positioneert dat programma zich inderdaad soms op ergelijke wijze als de stem van het gezond verstand dat die mensen eens terug met hun benen op de grond gaat zetten. Dat er dan mensen ontevreden wegwandelen van de hele ervaring kan ik mij goed inbeelden. Maar hier maken ze dan een berekende gok dat dit een goed compromis is tussen fijn wonen/valt iets van te maken/komt overeen met de regio/het zal er niet giga warm of koud worden/valt binnen budget. We zullen zien wat ze er mee doen maar ik zie in elk geval wel echt mogelijkheden met dat appartement. Heb het nu niet goed gezien, maar ik heb onthouden dat het wel deel uitmaakt van een vrij groot gebouw, dat is het enige waar ik tegenop zou kijken, om met 20 andere mede-eigenaars te moeten sukkelen om een keer een dak te vernieuwen.

In elk geval, dat ziet er mij een appartement uit in ne grote woningblok, een warmtepomp is niet in alle gevallen een efficiënte keuze, ge kunt dat niet zo maar aan de buitenkant van dat gebouw hangen, om dat te doen zou ge ook al idealiter voor vloerverwarming moeten zorgen (hetgeen ze wss ook al niet gaan kunnen doen binnen dat budget). Maar OK, idealiter zou dat ook nog wel binnen de renovatie moeten vallen, da's waar.

Maar in de praktijk gaat ge los van die EPC score wel een appartement hebben dat vrij goedkoop is om warm te stoken he, uwe buur boven en onder u zorgen dat het ge goed gesandwicht zijt, de ramen kunt ge best effort vervangen, maar voor- en achtergevel gaat ge niet doen dus ja ik denk toch dat ge rap uitgepraat gaat zijn. Dat zou met zo'n jaren 30 charme-woning niet anders zijn uiteindelijk.

Dus ja, ge kunt het er niet mee eens zijn omwille van die redenen maar de realiteit is altijd wel dat ge voor energetische renovaties van het gebouw zelf in grote mate zijt aangewezen op samenwerking met uw buren, en zeker bij van die schone herenhuizen zult ge nooit een 'goede' EPC hebben want ja a) 3-4m hoge plafonds b) ge kunt uw voorgevel niet isoleren zonder hem te verneuken.

Ik doe er nu wel heel blasé over maar nogmaals ik denk dat ik er met mijn schatting van 30k niet ver naast zit om dat appartement gewoon casco of zelfs met wat stopcontacten af te leveren, dan hebt ge nog pak nog 20k voor uw vensters, dan hebt ge nog 30k om verf, laminaat, stopcontacten en zetels mee te kopen. Ik weet natuurlijk niet in welke mate die van Dovy/X2O gratis cadeaus uitdelen.

Terug
Bovenaan