Blowerdoortest: wat te verwachten?

Timboektoe

Well-known member
Crowdfunder FE
Hallo,

Wij moeten dit jaar nog ons definitief EPB-verslag in orde maken voor onze nieuwbouw. De bouwaanvraag is van 2020 en daardoor ontsnappen we er niet aan om als S-peil 31 te halen. Dit maakt een blowerdoortest zo goed als verplicht.

Nu staat er in ons verslag het volgende in de puntenschaal:

Blowerdoortest: luchtdicht bouwen: v50 = Lekdebiet door de verliesoppervlakte
v50 = 12 m3/h/m2 standaard in het programma ingesteld
v50 = 5 m3/h/m2 - S-peil -9

De waarde die wij moeten halen op de blowerdoortest is dus maximum "5 m3/h/m2" om dan 9 punten te winnen in het S-peil. Als we "2 m3/h/m2" halen, dan winnen we zelfs 13 punten in het S-peil. Maar ik vraag mij af hoe moeilijk het is om die waarde van 5 m3/h/m2 te halen?

Wat is zo typisch de waarde die jullie gehaald hebben bij een blowerdoortest? Ik weet dat niet elk huis/situatie hetzelfde is, maar ben toch eens benieuwd naar anderen hun ervaring met de beruchte blowerdoortest. :)

Groeten,
T.

Hier wel verschoten, nieuwbouw begonnen in 2019 en afgewerkt in 2021 met 1,249.
Zeer grote en vele raampartijen, niets specifiek gedaan naar ’lichtdicht bouwen’, …
Dus ik zou zeggen dat dit normaal gezien wel haalbaar moet zijn.

Bij mij was het nog in E-peil dus kan niet goed zeggen hoeveel punten je gaat winnen. Maar het enigste wat waar wij ons zelf nog mee beziggehouden hebben voor die test was het afkitten van ramen en deuren. Als dat ok is komt dat wel goed (denk ook dat je weinig kan doen voor de rest).

Wij hebben in onze hsb alles afgeplakt met luchtdichtheidstape (behalve een paar moeilijk bereikbare ramen die door de hsb firma zijn toegeplakt, iets minder grondig denk ik dan als wat wij hebben gedaan). Enige plaats waar het niet geweldig ging is de voordeur (waar de houtvezelplaat tot "binnen" loopt) en een hoek aan een grote raampartij, aangezien daar gewoon wat isolatieplaatmateriaal gestoken is door de ramenfirma (dit heb ik dan met veel tape ook afgeplakt).
We hebben resterende tochtplaatsjes met speciale luchtdichtheidskit toegespoten, maar echt 100% content ben ik niet van het geheel. Ik hoop gewoon dat ik te streng ben en geen grote, nu achter de gyproc verstopte gaten ben vergeten...

Onze ramen moeten nog wat bijgesteld/gerepareerd worden na een botched plaatsing. Ik voel dus nog tocht aan een drietal gesloten ramen. Daarnaast moet ons systeem D nog geplaatst worden, dus zijn er ook twee afgeplakte ventilatiebuizen op zolder.
Eens dat opgelost is gaan we de blowerdoor laten doen. Momenteel staat onze EPB op 4 ingesteld, waarmee we volgens mijn berekening S28/E16 halen. Als dat iets hoger uitvalt of ik blijk iets te optimistisch iets te hebben ingegeven hebben we nog marge.

De huidige EPB getalletjes zijn nog steeds E en S. Het is het K-peil dat er niet meer toe doet (maar nog wel weergegeven wordt in de software). De luchtdichtheidsgraad heeft nog een reële invloed op het E-peil ook (per eenheid ongeveer 1 punt), logischerwijze, alsook het S peil natuurlijk.

Wat is zo typisch de waarde die jullie gehaald hebben bij een blowerdoortest? Ik weet dat niet elk huis/situatie hetzelfde is, maar ben toch eens benieuwd naar anderen hun ervaring met de beruchte blowerdoortest. :)

Groeten,
T.
Als ze V50 5m3/(h/m²) hebben uitgerekend zit je heel safe.

Ik ben eens mee gaan kijken naar een woning van een kameraad, toen ze de test aan het doen waren. (was zeer benieuwd in zijn situatie)
-Hellend dak, waar niet echt veel aandacht is geschonken aan luchtdichtheid.
-Inpandige garage, waar geen aandacht is geschonken aan luchtdichtheid. Waren openingen naar de spouw
-Kelder met open verluchting. Toegankelijk via inpandige garage met een gewone binnen deur.
-Elke raam met rolluiken. Afgewerkt met MDF en dicht gekit. (hier hadden ze geen enkel lekdebiet gemeten uiteindelijk.)
-ramen zijn niet speciaal ingetapet ofzo.

Die kwam toen uit op 3,8. Dan heb je denk ik zowat elk slecht scenario in huis denk ik.
Heeft me dan toch ook wel doen inzien dat er redelijk overdreven wordt.

Laatst bewerkt:
Heeft het kitten van plinten veel invloed op die test? Op het gelijkvloers staan bijna overal plinten die zowel boven als onder zijn afgekit (laten doen). Maar op het 1ste verdiep is dat nog niet gebeurd. Er staan wel veel plinten al, maar meestal kit ik ze enkel van boven af (onderaan vind ik een lastige met mijn beperkte skills).

Hallo,

Wij moeten dit jaar nog ons definitief EPB-verslag in orde maken voor onze nieuwbouw. De bouwaanvraag is van 2020 en daardoor ontsnappen we er niet aan om als S-peil 31 te halen. Dit maakt een blowerdoortest zo goed als verplicht.

Nu staat er in ons verslag het volgende in de puntenschaal:

Blowerdoortest: luchtdicht bouwen: v50 = Lekdebiet door de verliesoppervlakte
v50 = 12 m3/h/m2 standaard in het programma ingesteld
v50 = 5 m3/h/m2 - S-peil -9

De waarde die wij moeten halen op de blowerdoortest is dus maximum "5 m3/h/m2" om dan 9 punten te winnen in het S-peil. Als we "2 m3/h/m2" halen, dan winnen we zelfs 13 punten in het S-peil. Maar ik vraag mij af hoe moeilijk het is om die waarde van 5 m3/h/m2 te halen?

Groeten,
T.

Wij hebben naar niks van luchtdichtheid gekeken en ons resultaat na de blowerdoortest was 1.27 m3/(h/m2)

Heeft het kitten van plinten veel invloed op die test? Op het gelijkvloers staan bijna overal plinten die zowel boven als onder zijn afgekit (laten doen). Maar op het 1ste verdiep is dat nog niet gebeurd. Er staan wel veel plinten al, maar meestal kit ik ze enkel van boven af (onderaan vind ik een lastige met mijn beperkte skills).
Het kitten van plinten op gelijkvloers wel maar op het verdiep niet is me verteld. Hier bij mij zijn ze boven ook niet gekit.

Heeft het kitten van plinten veel invloed op die test? Op het gelijkvloers staan bijna overal plinten die zowel boven als onder zijn afgekit (laten doen). Maar op het 1ste verdiep is dat nog niet gebeurd. Er staan wel veel plinten al, maar meestal kit ik ze enkel van boven af (onderaan vind ik een lastige met mijn beperkte skills)
Als de kit rond de plinten jouw luchtdichte laag is, is er toch iets mis.
Normaal vormt je snelbouwsteen of beton of de binnenste OSB van je buitenmuur (met getapete naden) voor luchtdichting. Of ben ik hier mis?

Of ben ik hier mis?
Het is de plaaster die luchtdicht is. Teveel gaten in die snelbouwstenen. Daarmee dat ze luchtdichte potjes steken. Die sluiten normaal aan met de plaaster.

In HSB is het inderdaad meestal een OSB laag die gelijmd of getaped is die zorgt voor de luchtdichtheid

luchtdichte potjes en ge zit goe.
Maar die waarde bij ontstentenis is gewoon belachelijk hoog dat iedereen wel beter doet in nieuwbouw.
12m³ lucht per uur per vierkante meter bij 50 pascal drukverlies.... Das dus doorheen glas, muren, vloeren....

Wat betreft luchtdicht bouwen. Snelbouwsteen is redelijk luchtdoorlatend. Zeker nu met die verlijmde verwerkingen. Je hebt echt luchtkanaaltjes over heel de muur. Als je daar gewone potjes inbouwt heb je wel kans op luchtlekken.
4-Lijmen-D6DA.jpg

Wat betreft plinten.. Die zou ik zeker afkitten want je pleisterlaag (welke voor de luchtdichtheid zorgt) is daar plaatselijk onderbroken.

Maar een echte goede bouwer verlijmt de isolatieplaten op de gevel en werkt deze af met tape. Dat is de eerste verdedigingslijn.

Den truuk met de natte vinger man. works like a charm.

Thanks voor de reacties! Wat ik hier allemaal lees, stelt mij toch wel wat gerust. :)

Om wat meer details te geven over ons huis:
  • plat dak;
  • toch ook wel wat grote raampartijen (achtergevel bijvoorbeeld 8 meter);
  • inpandige garage, maar wel de moeite gedaan om dit qua "luchtdichtheid" zo goed mogelijk aan te pakken. Tussen poort en spouwmuur is bijvoorbeeld een extra profiel gezet om dit echt dicht te krijgen. Was in samenspraak met stukadoor en EPB-man.
  • op veel plaatsen (dak, gevelbekleding, garagepoort) de isolatie dikker gelegd dan minimum voorgeschreven.
En ook wel wat keuzes gemaakt met een negatieve invloed op het S-peil:
  • we hebben de traphal naar de kelder bijvoorbeeld niet geïsoleerd, omdat we geen breedte willen verliezen in die traphal;
  • deur naar kelder zal ook een "gewone binnendeur" worden in plaats van een echte "luchtdichte deur".
Vandaag nog ff gebeld met onze "EPB-man" en die zei dat met een plat dak en de ingrepen die we gedaan hebben aan de garage toch wel realistisch moet zijn om bij de blowerdoortest tussen de 2 en 3 m3/h/m2 te halen.

Wij ook een blowerdoortest laten doen. Met die test + extra zonnepanelen zouden we aan E29 moeten komen ( voor 50% korting op OV). Uiteindelijk op E24 uitgekomen, dus blijkbaar was die blowerdoortest vrij goed...
Bij ons was er ook een controleur van de overheid aanwezig, dit terzijde

Wij ook een blowerdoortest laten doen. Met die test + extra zonnepanelen zouden we aan E29 moeten komen ( voor 50% korting op OV). Uiteindelijk op E24 uitgekomen, dus blijkbaar was die blowerdoortest vrij goed...
Die controleur van de overheid, was dat enkel tijdens de blowerdoortest of bij opmaak/controle definitief EPB-verslag? Ik heb wel opgevangen dat er een "controle op controle" is en dat EPB-mannen dat ook moeten doorgeven bij een organisatie als ze ergens een blowerdoortest gaan doen. En dat ook zij dan controle kunnen krijgen.

Laatst bewerkt:
Die controleur van de overheid, was dat enkel tijdens de blowerdoortest of bij opmaak/controle definitief EPB-verslag? Ik heb wel opgevangen dat er een "controle op controle" is en dat EPB-mannen dat ook moeten doorgeven bij een organisatie als ze ergens een blowerdoortest gaan doen. En dat ook zij dan controle kunnen krijgen.
Bij de test zelf ( heel de tijd aanwezig). Blijkbaar moet de firma de dag voordien ingeven naar welke adressen ze zullen gaan, en dat kan de overheid blijkbaar inzien en dan zo steekproefgewijs controles doen

En welke waarde hadden jullie gehaald op de blowerdoortest?

Terug
Bovenaan