Boeken aanbevelingen

Zonet the Three Body Problem gelezen. Wie into sci-fi is weet allicht al beter. Maar ik wou het toch nog even melden, nu ik de drie boeken gelezen heb

Het is in mijn boekenclub van expats mijn beurt om drie boeken voor te stellen en het is de gewoonte om auteurs uit eigen land te selecteren. Iemand suggesties die geschikt zijn voor een boekenclub? Dus Belgisch, vertaald in het Engels, max. 300p.

Mijn voorlopige selectie:
De helaasheid der dingen - Verhulst
Boerenpsalm - Timmermans
Gelukkige slaven - Lanoye
Menuet - Boon
Stupeur et tremblements - Nothomb
Kaas - Elsschot

Boerenpsalm vind ik een geweldig boek maar ik vrees dat dit niet veel discussie zal uitlokken? De andere hierboven ken ik nog niet.
Het smelt sla ik over.

Het is in mijn boekenclub van expats mijn beurt om drie boeken voor te stellen en het is de gewoonte om auteurs uit eigen land te selecteren. Iemand suggesties die geschikt zijn voor een boekenclub? Dus Belgisch, vertaald in het Engels, max. 300p.

Boerenpsalm - Timmermans
Menuet - Boon
Kaas - Elsschot

Boerenpsalm vind ik een geweldig boek maar ik vrees dat dit niet veel discussie zal uitlokken? De andere hierboven ken ik nog niet.
Het smelt sla ik over.
Ik heb eigenlijk nog niet zoveel boeken van Vlaamse auteurs gelezen maar deze voldoen denk ik:

Stefan Hertmans - Oorlog en Terpentijn (nipt over de 300?)
Jeroen Olyslaegers - Wil

Wat meer over de 300 blz, nog niet zelf gelezen maar wel al veel goeds van gehoord:
Tom Lanoye - Sprakeloos

Boerenpsalm - Timmermans
Menuet - Boon
Kaas - Elsschot

Het smelt sla ik over.
Kaas - Elsschot heb ik echt graag gelezen, leest ook supervlot en voelt modern aan. Na dat boek heb ik heel het repertoire van Elsschot gelezen en wel van genoten.

Dankzij de film Nuremberg interesse gekregen in het figuur Göring. Iemand toevallig ooit een interessant boek over hem gelezen dat hij of zij wil aanbevelen?

Na periode van boeken met veel personages, op zoek naar boeken met weinig personages. Karakters zijn dan meer in detail uitgewerkt en kan ik me veel beter inleven in het verhaal.
Aanraders?

Boeken waar ik echt van genoten heb met weinig personages...
Andy Weir, Martian en project hail mary
Stephen king, misery
Jon Krakauer, into the wild

Dit zijn de eerste die in mij opkomen. Genre maakt niet echt uit maar wel vlot leesbaar.

Laatst bewerkt:
Ik ook voornamelijk via goodreads. Hun aanbevelingen zijn doorgaans redelijk goed voor mij.

Daarnaast kan ik het aantal boekenpodcasts die ik al heb geprobeerd al lang niet meer op 2 handen tellen. Jammer genoeg zijn de meeste niet mijn ding, maar nu zijn er wel 2 waar ik bijna iedere nieuwe aflevering van beluister, die goed aanleunen bij de dingen die ik graag lees (niet de booktok-achtige boeken dus :p):

Life On Books
The Mookse & the Gripes Podcast

Iemand nog aanraders voor historische non-fictie boeken?
Voorlopig al genoten van :
- de bourgondiërs
- Rubicon + dynasty

Iemand nog aanraders voor historische non-fictie boeken?
Voorlopig al genoten van :
- de bourgondiërs
- Rubicon + dynasty

Beetje ruim natuurlijk. Zijn er specifieke periodes of onderwerpen die u aanspreken?

Boeken die ik in de laatste paar jaar las, die ik durf aanraden:

Jack Fairweather - The Volunteer
Over een Poolse verzetstrijder die zich vrijwillig liet opsluiten in Auschwitz om bewijsmateriaal te verzamelen.
Ian Morris - Why the West Rules - for Now
Een algemeen historisch werk dat tracht te verklaren waarom het Westen de wereld domineerde de afgelopen eeuwen en of de opkomst van China en India daar eventueel een einde aan gaat brengen.
Adam Hochschild - King Leopold's Ghost
Voor elke Belg wel een must-read vind ik, over de geschiedenis van Leopold II en (in mindere mate) België in Congo rond de 19e eeuwwisseling.
Eric Cline - 1177 B.C.: The Year Civilization Collapsed
Zoals de titel verklapt, gaat het over de antieke Oudheid en meer bepaald hoe rond ongeveer dezelfde periode verscheidene relatief geavanceerde beschavingen rond de Middellandse Zee plots allemaal met zware problemen te kampen kregen en implodeerden/verdwenen, en het enkele honderden jaren duurde voor er weer nieuwe, geavanceerde beschavingen zich ontwikkelden.
James Barr - Setting the Desert on Fire
James Barr - A Line in the Sand

Twee boeken van dezelfde auteur over hoe de Britten de Arabieren tot opstand tegen het Ottomaanse Rijk probeerden te overhalen ten tijde van de Eerste Wereldoorlog, en hoe na die oorlog het Midden Oosten hertekend werd op basis van de wensen van Westerse mogendheden ipv rekening te houden met de lokale culturen, waardoor we nu 100 jaar later nog altijd problemen hebben in die regio.

Terug
Bovenaan