Kom hier van EY, daar hadden we eerst ProAcc, dan verplicht overgestapt naar Exact Online. Naast het ERP (niet Odoo) pakket waarmee we factureerden en offertes maakten + voorraadbeheer, gebruikten we puur voor de boekhouding Exact Online. Dus in feite dubbel input werk, de aan- & verkoopfacturen kwamen wel automatisch in Exact Online terecht.
Sinds overstap op Odoo zit echt letterlijk alles in één pakket, van facturatie tot de volledige boekhouding.
Idem, vandaar, toen Odoo begon met de Belgische Minimumindeling van het algemeen rekeningenstelsel (MAR), heb ik bij start van het nieuwe boekjaar alles van Exact gebackupt, opgezegd, en ben ik meteen met Odoo boekhouding begonnen. 1 pakket, 1 prijs per jaar. Basta. Nooit kijk ik nog terug naar Exact Online. Zeer duur voor wat het is ook...
Absoluut. Demo op
https://demo.odoo.com of
https://runbot.odoo.com
Ik hou voor zowel helpdesk als bv. on-site werken timesheets bij, die ik wekelijks of maandelijks dan factureer.
Die functies zijn betalend in Exact Online & Odoo. Ik ben er van afgestapt omdat ik vaak goederenfacturen heb, die ook in de voorraad/inventaris moeten, en dan soms sneller ben door manueel aan te passen dan de gescande data te moeten gaan aanpassen.
Dan is er ook nog 'elektronische' facturatie met XML files en PEPPOL. Dan hoef je al helemaal niet meer te gaan 'scannen'. M'n boekhouding is hier 100% digitaal. De documentscanner die ik al 12 jaar gebruik is bijna niet meer in gebruik, af en toe nog wat papierkes van de overheid en leveringsbons, ik scan eigenlijk heel weinig tegenover amper 1 jaar terug...
Als ik dan nog klanten/bedrijven zie sukkelen met papier en klassering in mappen moet ik wel lachen. Als freelancer bedrijven/freelancers helpen met digitale transformatie zou wel nog wat zijn voor mij. 'k Doe het al heel m'n leven met familiebedrijven en een beperkt aantal klanten.
Inderdaad, mijn boekhouder kan niet anders dan meerdere programma's te ondersteunen, ze hebben nu al meerdere Odoo klanten naast mij en zijn gecertificeerd voor Odoo, waardoor de bedrijven geen aparte Odoo licentie meer bij moeten kopen voor de accountant toegang. Dus net als met Exact Online. De export naar Silverfin is toch perfect mogelijk. Ook de koppeling van bankrekeningen binnen Odoo is een plus, ik doe al m'n betalingen via betalingsbestanden uit Odoo, zonder nog aparte betalingen in te voeren in de bank applicatie, een enorme tijdwinst.