Bol.com heeft pakketje opgestuurd, nooit aangekomen maar beweren van wel.

DylanD17

Member
Op 31 Juli een pakket t.w.v €979 besteld bij bol.com
Ging op 1 Augustus geleverd worden, maar toen waren ik en m'n vrouw niet thuis.
Toch een mail gekregen op 1 Augustus dat het geleverd zou zijn, dus wij meteen bij thuiskomst in onze appartementenblok gekeken, nergens een pakket te bespeuren. Bij de buren gehoord via whatsapp, en deze hadden ook niets gezien/gehoord of iemand binnengelaten.

Uiteindelijk contact opgenomen met bol.com, en de hele uitleg gedaan. Zij gingen dan een onderzoek starten bij Bpost en gingen ons verder op de hoogte houden. Na 2 weken werd ons dan verteld dat het naar het hoofdkantoor zou doorgestuurd worden aangezien het om een serieus bedrag ging.

Vandaag krijgen wij de mail dat ze "voldoende bewijs hebben dat het pakket geleverd is" aangezien Bpost blijft beweren dat de buren hem/haar hebben binnengelaten en hebben gezegd dat ze het veilig in de gang mogen zetten. Dit heb ik ook zwart op wit via tekstberichten dat dit niet het geval is, dat niemand heeft opengedaan.

Bol.com weigert nu dus een nieuw product op te sturen, of een terugbetaling..

Wie weet wat ik hier mee kan doen? Heb de betaling via mastercard gedaan, maar heb oprecht bang dat dit een straatje zonder eind gaat zijn...
Op de tracking staat ook nerges een handtekening dus dan begint het gissen natuurlijk.

Iemand die hier ervaring heeft met bpost, en mss weet of ze dashcams hebben of camera's dat ik misschien beelden kan opvragen uit hun busje?

Geen handtekening zou ik al direct mastercard inschakelen. Bpost persoonlijk onder vuur krijgen.. geen ervaring met. Maar betwijfel dat het je energie waard is. Mastercard cashback claimen en daar heel uw betoog doen. Succes.

Ik vind het toch een beetje absurd dat je een vrij waardevol pakket besteld en dan niet thuis bent 😅. Laat dit dan toch op een postpunt bezorgen.

Ik zou, als ik eerlijk ben, mijn buren ook niet zo vertrouwen. Het is makkelijk gezegd dat ze geen pakket in ontvangst hebben genomen. Nu ik hoop dat je buren eerlijk zijn, maar dit is toch niet altijd het geval. En iemand die gewoon zegt 'nee ik hebt het niet ontvangen' zou ik toch ook niet als bewijs aanvaarden.
Het is natuurlijk altijd moeilijk om te bewijzen dat je iets niet hebt gekregen.

Ik begrijp wel waarom bol moeilijk doet. Er wordt best wel wat gesjoemeld met pakketjes helaas. Gelukkig heb je het wel via Mastercard betaald.
Hopelijk raakt het opgelost ☺️

Ik vind het toch een beetje absurd dat je een vrij waardevol pakket besteld en dan niet thuis bent 😅. Laat dit dan toch op een postpunt bezorgen.
Helft van de tijd is dit toch gewoon niet mogelijk? Laatst een pakket via onderaannemer van Bpost. Geen mogelijkheid voor postpunt. Krijg je bericht : 'Wordt geleverd die dag tussen 8h en 22h, verander het moment naar een andere dag als je niet beschikbaar bent'

Serieus? Wie kan er garanderen 14h onafgebroken thuis te zijn?

Maar inderdaad ik zou er via Mastercard mee aan de slag gaan en eventueel nog klacht indienen, bij testaankoop en Consumentenbescherming

Ik zou, als ik eerlijk ben, mijn buren ook niet zo vertrouwen. Het is makkelijk gezegd dat ze geen pakket in ontvangst hebben genomen. Nu ik hoop dat je buren eerlijk zijn, maar dit is toch niet altijd het geval. En iemand die gewoon zegt 'nee ik hebt het niet ontvangen' zou ik toch ook niet als bewijs aanvaarden.
Het is natuurlijk altijd moeilijk om te bewijzen dat je iets niet hebt gekregen.

Ik begrijp wel waarom bol moeilijk doet. Er wordt best wel wat gesjoemeld met pakketjes helaas. Gelukkig heb je het wel via Mastercard betaald.
Dat is toch de fout bij de verkeerde persoon leggen. Klant is niet thuis => pakje retour naar kantoor en ofwel 2de poging ofwel klant naar kantoor laten komen. Of ze laten het bij een specifieke buur achter met handtekening en een melding aan de klant bij welke buur het achtergelaten is. Maar gewoon onbeheerd in de algemene gang van een appartement, dan ligt de fout helemaal bij Bpost, imo. Dat is een risico die de postbode heeft genomen, niet de klant.

Maar OP gaat Bpost niets kunnen doen, want hij is niet de opdrachtgever volgens de logica van Bpost. Bol is degene die het verzonden heeft, dus zij zijn de klant, zogezegd. Ik denk dat OP best gewoon Mastercard aanschrijft en er een les uit leert. Als je een duur pakje besteld is de veiligste optie het te laten leveren in een postpunt zeker als je weet dat je niet thuis gaat zijn.

Hoezo is dat absurd? De ene keer komen ze om 9u, dan om 11. Mijn vriendin was op dat moment niet thuis meer, en dan verwacht je gewoon common sense en dat ze het dus naar een postpunt brengen. Niet meer niet minder…

Ik heb de bewijzen dat ik op het werk was, en dat de buren niets hebben opengedaan of aangepakt.

Het enige dat ze in twijfel kunnen trekken is dat mijn vriendin er niet was. Maar dan moeten we binnenkort allemaal met een gopro rondlopen.

Er is ook nergens een handtekening te vinden, dus dan wordt het moeilijk te traceren he,

Heb ook nooit een leveringsvoorkeur gegeven dus dit is dus ook raar dat ze beweren dat ik het bij de buren moet verhalen

voor zo'n dure zaken kies ik altijd ofwel:

leveren bij een gepensioneerde persoon, of leveren in postpunt.

nooit zomaar vertrouwen, want helft van de keren zetten ze het aan uw voordeur, en kan iedereen er mee weg lopen.

Hoezo is dat absurd? De ene keer komen ze om 9u, dan om 11. Mijn vriendin was op dat moment niet thuis meer, en dan verwacht je gewoon common sense en dat ze het dus naar een postpunt brengen. Niet meer niet minder…

Ik heb de bewijzen dat ik op het werk was, en dat de buren niets hebben opengedaan of aangepakt.

Het enige dat ze in twijfel kunnen trekken is dat mijn vriendin er niet was. Maar dan moeten we binnenkort allemaal met een gopro rondlopen.

Er is ook nergens een handtekening te vinden, dus dan wordt het moeilijk te traceren he,

Heb ook nooit een leveringsvoorkeur gegeven dus dit is dus ook raar dat ze beweren dat ik het bij de buren moet verhalen
Het maakt toch niet uit of ze thuis was. Je kan ook thuis zijn en net op toilet zitten of onder de douche staan. Ze hebben besloten het onbeheerd achter te laten en er is zelfs geen handtekening, dus Bpost is nalatig geweest in het nakomen van hun taak. Ze hadden het gewoon weer moeten meenemen als er niemand thuis is en ze het niet veilig konden achterlaten.

Kan je Bol niet blijven aanspreken? Een tijd terug iets gelijkaardig voorgehad, waarbij ik het vermoeden had dat de (nieuwe, niet onze gewoonlijke) postbode de goederen had gestolen.

Nu, dat was toen wel met "goederen achterlaten op veilige plek" of hoe het heet (terwijl de standaard ook is dit op te sturen naar het postpunt), en dan had die persoon een foto gemaakt dat de dozen naast de brievenbus stonden van de buren, open en bloot. Dus dat gaf wel een sterker dossier om de fout bij Bpost te leggen. Dus na volhouden hebben ze mijn geld teruggestort.

Laatst bewerkt:
Als ze niet kunnen bewijzen dat het pakket ontvangen is door jou moeten ze een nieuwe sturen of geld terug storten. Dit ook zo communiceren.

Al paar keer meegemaakt, telkens geld terug gekregen via de verkoper zelf. O.a. 1 keer via bol.

Met bpost heb je geen directe band, enkel met Bol. Jij hebt een koopcontract met Bol voor de levering van een product, en Bol heeft bpost ingeschakeld voor de levering. Als er iets misgaat, neem je contact op met Bol, niet met bpost. Bol moet het probleem met bpost oplossen.

Als Bol blijft beweren dat de levering correct is uitgevoerd, kun je bij je kredietkaartmaatschappij een betwisting indienen. Ze zullen bewijs van Bol vragen. Een simpele trackingpagina kan echter als prima facie bewijs aanvaard worden als jij je zaak helemaal niet stoffeert. Maar als jij bijvoorbeeld camerabeelden kan bijvoegen die aantonen dat het pakket niet werd geleverd, gaat zo'n trackingpagina niet volstaan voor Bol.

Als je geen bewijzen of camerabeelden hebt, dan moet je twijfel laten ontstaan inzake de levering.
  • Toon aan dat je meteen een case opende bij Bol.
  • Voeg de tekstcommunicatie met uw buren toe - en zorg dat elk bericht gedateerd is tot op de minuut.
  • Highlight alle onregelmatigheden in de trackinginformatie, hoe klein of onbenullig ook.
  • Doe aangifte bij de politie en voeg het proces-verbaal toe. Bewijst niets, maar voegt serieux toe.
  • Voeg je bestelhistoriek toe, als bewijs dat je een trouwe klant bent en anders nooit problemen hebt.
De regel is: vanaf er twijfel bestaat dat het goed wel conform geleverd werd, win je de chargeback. Je moet dus niet kunnen bewijzen dat het niet geleverd is - alhoewel dat natuurlijk uitstekend is als je dat kan - je moet enkel voldoende reden tot twijfel geven. Bol daarentegen moet wel kunnen bewijzen dat het conform geleverd is, en een simpele trackingpagina zal enkel volstaan als er anders geen reden tot twijfel bestaat.

Let wel op: een succesvolle chargeback kan ertoe leiden dat je uit wraak verbannen wordt van Bol en alle Ahold e-commerce sites, zoals AH, Delhaize en Food Lion, maar je behoudt wel je garantie- en retourrechten.

Laatst bewerkt:
Let wel op: een succesvolle chargeback kan ertoe leiden dat je uit wraak verbannen wordt van Bol en alle Ahold e-commerce sites, zoals AH, Delhaize en Food Lion, maar je behoudt wel je garantie- en retourrechten.
Hoe gaan ze dat dan doen? Op naam? Adres? Kredietkaartnummer?
Ze kunnen je account gaan blokkeren, maar het is te gemakkelijk om een nieuw te maken natuurlijk :).

Ze kunnen je account gaan blokkeren, maar het is te gemakkelijk om een nieuw te maken natuurlijk :).
Je kan dit idd omzeilen, maar het kost wel moeite. Andere naam, nieuw adres, nieuwe kredietkaart (die ook op een nieuw adres moet staan), etc. Je mag niets ingeven waarmee zij (of hun AI) je kunnen linken aan je vorige account.

Ik zeg ook niet dat het zal gebeuren, enkel dat ze die mogelijkheid hebben: hun voorwaarden laten het expliciet toe (art. 8 icm art. 6). Ze staan zichzelf ook toe om uw omzeil-accounts per direct opnieuw af te sluiten wanneer ze ze ontdekken (art. 9).

Als je iets duur besteld op Amazon dan moet je de postbode een OTP code geven. Geef je die niet dan kan de postbode uw pakket niet bevestigen (dat hij/zij het geleverd heeft).

Bol kan zoiets toch ook opzetten? Maar ja ..

(En ja mijne recentste laptop heb ik via Amazon besteld net wegens die extra veiligheid)

Als je iets duur besteld op Amazon dan moet je de postbode een UTP code geven. Geef je die niet dan kan de postbode uw pakket niet bevestigen (dat hij/zij het geleverd heeft).
Maar dan kan er wel nog altijd een baksteen inzitten als ik het goed begrijp. En als je dan die code gegeven hebt ga jij dan wel gejost zijn vrees ik.

Dat is een beetje hetzelfde als pincodes of 3DS bij betaalkaarten. Maakt fraude veel moeilijker, maar als er dan toch nog fraude voorkomt heb je vaak geen poot meer om op te staan want "volgens ons systeem heeft u deze transactie bevestigd met uw code". De bankwereld heeft daarmee vooral zichzelf goed beschermd.

Maar dan kan er wel nog altijd een baksteen inzitten als ik het goed begrijp. En als je dan die code gegeven hebt ga jij dan wel gejost zijn vrees ik.

Dat is een beetje hetzelfde als pincodes of 3DS bij betaalkaarten. Maakt fraude veel moeilijker, maar als er dan toch nog fraude voorkomt heb je vaak geen poot meer om op te staan want "volgens ons systeem heeft u dit bevestigd met uw code".
Ja dat is waar. Niks is 100% bulletproof he. Het beste is (maar ik geef toe ik doe dat ook niet) van eerst je pakje open te snijden (en ja dat recht heb je) en dan pas de code te geven.

PP heeft mijn account ooit eens geblokkeerd toen ik een chargeback indiende nadat ze onterecht een claim hadden afgewezen. Ze hebben na +- een jaar mijn account toen terug vrijgegeven.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan