In Spirit Island zijn de Dahan al eeuwen de vreedzame inwoners van het eiland. Door het eiland met de nodige zorg te cultiveren, leven ze in alle rust samen met de natuurgeesten. Dit alles dreigt echter verstoord te geraken door indringers die het land, weliswaar met minder zorg, wensen te koloniseren en hierbij de natuurlijke balans verstoren. Als eilandgeest zal je samenwerken met de Dahan om de indringers te verdrijven en het land naar zijn oorspronkelijke rust te laten terugkeren. Ik was alvast benieuwd naar deze topper in zijn genre. Ook benieuwd naar mijn bevindingen, ontdek ze in onderstaande review!
Spirit Island
is een complex en thematisch coöperatief bordspel voor één tot vier spelers. Ervaren board gamers zullen het spel ongetwijfeld kennen, aangezien het al sinds jaar en dag de toplijsten van de sector haalt. Het strategisch spel van de hand van R. Eric Reuss wordt sinds kort in onze contreien verdeeld door 999 Games. Zij bezorgden ons een exemplaar waarmee we maar al te graag aan de slag gingen.
Afhankelijk van het aantal spelers bestaat het eilandbord uit één, twee, drie of vier delen. Hierop worden de verschillende speelstukken geplaatst, zoals beschreven in de handleiding of één van de beschikbare scenario’s. Deze geven niet enkel de Dahan en de indringers weer, maar ook de invloed van je spirit en eventueel aanwezige plagen. Vervolgens kiest elke speler een eilandgeest en de bijhorende spelersbordjes. Het gemeenschappelijk indringersbord wordt centraal geplaatst. Op dit bord wordt door middel van de angststapel weergegeven wat het paniekniveau is en wordt opgevolgd hoeveel angstfiches er in het spel zijn. Angstfiches zijn positief, want ze zorgen ervoor dat indringers worden verwijderd. Winnen doe je door de indringers te vernietigen en eventuele overlevenden te verjagen. Wordt het eiland door een plaag overspoeld, wordt een spirit volledig vernietigd of kan je de indringers niet op tijd verdrijven, dan wint het spel. Simpel toch?
De indringers laten zich uiteraard niet zomaar doen. Tijdens de indringersfase kunnen zij verwoesten, bouwen en verkennen, waarbij zij respectievelijk schade toebrengen aan het land of de Dahan en hun invloed op het eiland uitbreiden door het bouwen van dorpen en steden en het aantrekken van nieuwe kolonisten. Sterke spirits zijn dus absoluut noodzakelijk, maar let op dat dit niet ten koste gaat van een te sterke groei van de kolonisten. Speel je liever solo? Dan kan dat perfect. Het spelverloop is exact hetzelfde, al ligt de geluksfactor ietsjes hoger doordat je minder de zwakte van je spirit kan compenseren door medespirits.
Zelf speelde ik het spel enkel solo en met twee spelers. Hoewel je met meer spelers ook meer spirits kan laten samenwerken, leken de mogelijkheden en strategieën nu al legio, waardoor ik mij kan voorstellen dat het spelen met meerdere spelers ook bijdraagt tot de complexiteit en al snel kan ontaarden in analysis paralysis. Daarnaast zal je merken dat je best al een ervaren bordspelspeler moet zijn om meteen mee te zijn met de hele opzet. Hoe vaker je speelt, hoe leuker het ook wordt, waarbij ik het vooral fijn vond om de verschillende eilandgeesten te ontdekken. Daarenboven speelt elke spirit zodanig anders en heb je nog verschillende scenario’s, wat de herspeelbaarheid alleen maar ten goede komt. Geraak je meer en meer vertrouwd met het spel, dan kan je het naar eigen believen nog moeilijker maken, al zal je merken dat dat zeker niet hoeft.
Spirit Island
Gebruik de eilandkrachten om de rust te herstellen
In Spirit Island word je de verpersoonlijking van een eilandgeest. Door gebruik te maken van specifieke krachten zal je de indringers van het eiland moeten weren. Slaag je er niet in om voldoende angst te zaaien, dan zullen de kolonisten je eiland overrompelen en zal er van het eens zo vredige bestaan niets meer over blijven. Let wel op, Spirit Island is best een complex spel. Daarom wordt aangeraden om te starten met een spirit met lagere moeilijkheidsgraad. Voel je je comfortabel bij de spelregels, dan kan je voor een moeilijkere variant gaan of één van de beschikbare scenario’s spelen.Afhankelijk van het aantal spelers bestaat het eilandbord uit één, twee, drie of vier delen. Hierop worden de verschillende speelstukken geplaatst, zoals beschreven in de handleiding of één van de beschikbare scenario’s. Deze geven niet enkel de Dahan en de indringers weer, maar ook de invloed van je spirit en eventueel aanwezige plagen. Vervolgens kiest elke speler een eilandgeest en de bijhorende spelersbordjes. Het gemeenschappelijk indringersbord wordt centraal geplaatst. Op dit bord wordt door middel van de angststapel weergegeven wat het paniekniveau is en wordt opgevolgd hoeveel angstfiches er in het spel zijn. Angstfiches zijn positief, want ze zorgen ervoor dat indringers worden verwijderd. Winnen doe je door de indringers te vernietigen en eventuele overlevenden te verjagen. Wordt het eiland door een plaag overspoeld, wordt een spirit volledig vernietigd of kan je de indringers niet op tijd verdrijven, dan wint het spel. Simpel toch?
Een race tegen de klok
Spirit Island wordt in verschillende fasen gespeeld, waarbij je steeds zal moeten afwegen of je meer inzet op de groei van je spirit, je energie verzamelt om de krachten van je geest te gebruiken of eigenschappenkaarten speelt. Deze laatste worden onderverdeeld in snelle eigenschappen en trage eigenschappen, waarbij de snelle getriggerd worden vooraleer indringers een actie kunnen uitvoeren en de trage pas nadien. Binnen elke fase mogen spelers tegelijkertijd de acties uitvoeren. Van downtime is er dus alvast weinig sprake. Bij het spelen met meerdere spelers raad ik aan om slim om te springen met je actiekaarten, want je zal merken dat er heel wat synergiën te halen vallen uit de samenwerking met andere spirits.Een must have voor je collectie!
De indringers laten zich uiteraard niet zomaar doen. Tijdens de indringersfase kunnen zij verwoesten, bouwen en verkennen, waarbij zij respectievelijk schade toebrengen aan het land of de Dahan en hun invloed op het eiland uitbreiden door het bouwen van dorpen en steden en het aantrekken van nieuwe kolonisten. Sterke spirits zijn dus absoluut noodzakelijk, maar let op dat dit niet ten koste gaat van een te sterke groei van de kolonisten. Speel je liever solo? Dan kan dat perfect. Het spelverloop is exact hetzelfde, al ligt de geluksfactor ietsjes hoger doordat je minder de zwakte van je spirit kan compenseren door medespirits.
Uitdagend! Maar het meer dan waard!
Dat Spirit Island al jaren in de toplijsten staat is absoluut niet overdreven. Het is namelijk een fantastisch, thematisch bordspel, waarbij alles tot in de kleinste details is uitgewerkt. Dan heb ik het niet enkel over de kleurrijke en kwalitatieve spelcomponenten, maar ook over de uitgebreide spelregels, de gameplay, de strategische mogelijkheden en de variatie aan eilandgeesten en te spelen scenario’s. Kortom, Spirit Island biedt heel wat waar voor zijn geld. Dat heeft uiteraard ook tot gevolg dat het best uitgebreid is, waardoor het even zal duren alvorens je alle regels ten gronde hebt bestudeerd en spelletjes al weleens durven uitlopen.Zelf speelde ik het spel enkel solo en met twee spelers. Hoewel je met meer spelers ook meer spirits kan laten samenwerken, leken de mogelijkheden en strategieën nu al legio, waardoor ik mij kan voorstellen dat het spelen met meerdere spelers ook bijdraagt tot de complexiteit en al snel kan ontaarden in analysis paralysis. Daarnaast zal je merken dat je best al een ervaren bordspelspeler moet zijn om meteen mee te zijn met de hele opzet. Hoe vaker je speelt, hoe leuker het ook wordt, waarbij ik het vooral fijn vond om de verschillende eilandgeesten te ontdekken. Daarenboven speelt elke spirit zodanig anders en heb je nog verschillende scenario’s, wat de herspeelbaarheid alleen maar ten goede komt. Geraak je meer en meer vertrouwd met het spel, dan kan je het naar eigen believen nog moeilijker maken, al zal je merken dat dat zeker niet hoeft.
Conclusie
Spirit Island is een erg thematisch, coöperatief bordspel voor één tot vier spelers, waarbij je als eilandgeest het eiland moet beschermen tegen de invasie van kolonisten. Samen met de lokale bevolking ga je de strijd aan en zal je je spiritkrachten moeten gebruiken om de lokale rust te herstellen. Hoewel het spel pittig kan zijn en je best voldoende tijd neemt om de regels te doorgronden, bleek het terecht als topper te worden bestempeld. Een must have voor je collectie en mijn inziens het beste solospel dat ik al heb gespeeld!
Pro
- Thematisch en erg goed uitgewerkt bordspel
- Grote diversiteit en hoge herspeelbaarheid
- Nagenoeg geen downtime
- Ook erg leuk solo
Con
- Neem voldoende tijd om de regels te bestuderen. Spelletjes durven ook wel eens uitlopen
- Het spel is best uitdagend, waardoor de winstkansen niet altijd erg hoog zijn
9
Over
Uitgever
- 999 Games
Designer
R. Eric Reuss
Aantal spelers
1-4
Tijdsduur
90-120 minuten