Bouwtekeningen van huis digitaliseren

Chris_147

Well-known member
We hebben 8 jaar geleden ons huis laten verbouwen met architect.
Heel tevreden van, maar architect wil ons niet de digitale tekeningen geven, het beste wat ik kan krijgen is een PDF van een plan.
Ik begrijp dat aan de ene kant wel, wil ook betalen voor de originele digitale tekeningen, maar zij wil dat niet vrijgeven.
We zijn allebei vrij slecht in het archiveren van papier, maar digital archiveren kan ik wel goed.

Graag zou ik dus mijn plannen digitaal hebben, ook omdat ik ze af en toe nog wel nodig heb.
Nu moet ik bvb toch nog een elektrisch schema maken waar ik voor de situatieschets toch de grondplannen nodig heb.

Het lijkt mij gewoon gemakkelijker om alles digitaal te hebben in 1 bestand.
Tuinaanleg? export van die en die lagen
Elektrisch schema? export van die en die lagen

Heeft iemand een idee hoe ik papieren tekeningen kan digitaliseren?
Of iemand die dit kan overtekenen in een (liefst gratis of open-source) programma?

inscannen als TIFF. Dan kun je die importeren in autocad en op die manier gebruiken. Is natuurlijk niet hetzelfde als een digitale versie krijgen van de plannen van de architect.

Persoonlijk zou ik echter akkoord gaan met die pdf versie.
En dan proberen om iemand met een autocadlicentie die te importeren en te converteren naar een dwg.

U spreek van de plannen digitaal te hebben maar voor welk software programma want je hebt autocad maar kan ook naar visio of een ander programma.

Mag de architect dat weigeren? Betaal je dan niet daarvoor?
Ik heb die dingen toch allemaal gekregen gelukkig.

Een PDF die rechtstreeks uit een tekenprogramma komt, en die dus uit vectorlijnen is opgebouwd kan in recente autocadversies rechtstreeks terug naar Autocadformaat worden omgezet. De dimensies zijn wel niet 100% nauwkeurig. Een muur van 14cm dik zal bvb 13,97mm zijn. Als je de PDFs naar me doorstuurt dan wil ik ze gerust direct naar cad omzetten

Mag de architect dat weigeren? Betaal je dan niet daarvoor?
Ik heb die dingen toch allemaal gekregen gelukkig.

Plannen zijn auteursrechterlijk beschermd. Maar tegelijk vind ik dat ook wel bizar.

In principe ben je dus geen eigenaar van het ontwerp van je huis. Een architect mag dus in principe het huis dat hij voor jouw tekende gewoon ergens anders steen voor steen nabouwen.

Wij hebben de bestanden gewoon in DWG formaat gekregen.

Plannen zijn auteursrechterlijk beschermd. Maar tegelijk vind ik dat ook wel bizar.

In principe ben je dus geen eigenaar van het ontwerp van je huis. Een architect mag dus in principe het huis dat hij voor jouw tekende gewoon ergens anders steen voor steen nabouwen.

Wij hebben de bestanden gewoon in DWG formaat gekregen.
Het is dan ook niet uw ontwerp :P
Ik hoop dat je toch niet zo naïef bent om te denken dat een ontwerp van een huis altijd uniek is. Veel wordt er gewoon een copy-paste gedaan en de dimensies verandert en wat gedaan aan de indeling.

Het is dan ook niet uw ontwerp :p
Ik hoop dat je toch niet zo naïef bent om te denken dat een ontwerp van een huis altijd uniek is. Veel wordt er gewoon een copy-paste gedaan en de dimensies verandert en wat gedaan aan de indeling.

Da's toch evident. Je kan het wiel ook niet blijven uitvinden. Bovendien ben je beter af met een ontwerp waar de architect ervaring mee heeft zodat je bouwtechnische verrassingen kan vermijden.

Specialekes zijn goed voor de boekskes werd ons destijds gezegd. En dat klopt.

Er is geen probleem met stilistische kenmerken van een architect terug te zien komen. Maar een volledige copy/paste zoals bij SOD's zou voor een particuliere bouw wel wat grof zijn.

Da's toch evident. Je kan het wiel ook niet blijven uitvinden. Bovendien ben je beter af met een ontwerp waar de architect ervaring mee heeft zodat je bouwtechnische verrassingen kan vermijden.

Specialekes zijn goed voor de boekskes werd ons destijds gezegd. En dat klopt.

Er is geen probleem met stilistische kenmerken van een architect terug te zien komen. Maar een volledige copy/paste zoals bij SOD's zou voor een particuliere bouw wel wat grof zijn.
Vriend van ons is architect en doet een mix van hogere klasse particulier en grotere projecten, werkt op een kantoor van 6.
En hetgeen ik hiervoor zei is gewoon waar hoor. Men heeft enkele basisstijlen die men neemt en daarop bouwt men verder. Men rekt alles wat uit, krimpt wat in en doet wat aan fine tuning.
Uiteindelijk komen bepaalde zaken steeds terug, indelingen zijn vrij gelijk en de bouwheer denkt steeds unieke ideeën aan te brengen. Maar de zaken die hij zag op pinterest of andere kanalen zijn al meermaals uitgevoerd.

En dan op het uiterlijk van het huis kan je nog minder variëren.

Trouwens veel architecten tekenen al niet meer met autocad, of gewoon 2D. Veel tekenen al in archicad of een ander BIM-programma.

Er zijn veel die Briscad en vectorworks gebruiken.
Vectorworks is de grote tegenhanger van Archicad.
Beide zijn BIM-pakketten met nagenoeg dezelfde functonaliteiten.

De overstap van tekenen in 2D (autocad) naar tekenen in BIM is wel een fameuze overstap naar het schijnt :P

Oei, al veel reacties. Hedankt allemaal.
Huis is van de jaren 50, maar 8 jaar geleden verbouwd met deze architect.
Zij werken in VectorWorks. Kennelijk is daar een gratis viewer voor.

Als ik de PDF's heb gekregen zal ik ze je doorsturen @Kas de Kalebas, bedankt!

Vectorworks is de grote tegenhanger van Archicad.
Beide zijn BIM-pakketten met nagenoeg dezelfde functonaliteiten.

De overstap van tekenen in 2D (autocad) naar tekenen in BIM is wel een fameuze overstap naar het schijnt :p
Of de plannen nu in 2d gemaakt zijn of een model in 3d, er is altijd de mogelijkheid om een export van de 2d plannen te maken naar autocadformaat waar je als particulier verder mee kunt. Quasi elk tekenprogramma ondersteunt autocad imports/exports. Na drie jaar met Vectorworks gewerkt te hebben weet ik zeker dat dat programma dat ook ondersteunt.. Ik vind het behoorlijk klote van die architect om geen originele plannen te delen. Als je achteraf nog extra verbouwingen wilt doen of elektriciteitsplannen tekenen, is het toch een minimum aan klantvriendelijkheid om die mee te geven zodat klanten direct met de laatste architectenplannen aan de slag kunnen gaan.

Laatst bewerkt:
Een PDF die rechtstreeks uit een tekenprogramma komt, en die dus uit vectorlijnen is opgebouwd kan in recente autocadversies rechtstreeks terug naar Autocadformaat worden omgezet. De dimensies zijn wel niet 100% nauwkeurig. Een muur van 14cm dik zal bvb 13,97mm zijn. Als je de PDFs naar me doorstuurt dan wil ik ze gerust direct naar cad omzetten
Dan moet het originele ontwerp vectorieel opgebouwd zijn, maar dit is toch niet geweten?

Anyhow, perfectionist dat ik ben zou ik alles zelf a.d.h.v. die PDF opnieuw tekenen in AutoCad.
Converteren van PDF naar DXF/DWG zou ik niet doen tenzij je het niet erg vindt dat het geen nauwkeurige, slordige tekening is.

PDF is goed genoeg.
Openen in Photoshop en opslaan als .tiff of eender welk formaat.
Daarna importeren in het gewenste tekenprogramma, en klaar is kees.

Dan moet het originele ontwerp vectorieel opgebouwd zijn, maar dit is toch niet geweten?

Anyhow, perfectionist dat ik ben zou ik alles zelf a.d.h.v. die PDF opnieuw tekenen in AutoCad.
Converteren van PDF naar DXF/DWG zou ik niet doen tenzij je het niet erg vindt dat het geen nauwkeurige, slordige tekening is.
Veel geluk om alles over te tekenen zou ik zeggen :P
Ga je wel even mee zoet zijn. Of je zou alles enkellijnig en met binnenmaten moeten doen.

Maar goed als je een PDF hebt dan is dit toch ruim voldoende? Je kan hier altijd mee verder. Je kan daar gewoon in programma’s op tekenen.

OP zegt dat de tekeningen digitaal zijn. Bestaan er volgens jou CAD-programma's die niet vectorieel werken? Enfin, tussen mijn post en de jouwe is het al duidelijk geworden dat de architect met Vectorworks werkt, dus ja, het is wel geweten.

OK, ik heb de PDF's gekregen en die kunnen importeren in AutoCAD LT.

Nu heb ik 3 layers: PDF_Geometry, PDF_Solid_Fills en PDF_Text.
Ik ben verre van een AutoCAD kenner (lang geleden een beetje mee getekend op school), maar vraag me nu af welke layers men normaal voor een huis maakt.
Ben zo aan het denken:
- laag voor de vorm van het huis
- laag voor de afmetingen
- laag voor doorsnede aanduidingen
- laag voor leidingen
- laag voor elektriciteit
- laag voor interieur
- laag voor extra tekst

Tips hiervoor hoor ik graag!

Wat een plan veel leesbaarder maakt is dat je onderdelen die worden doorgesneden (je muren in een grondplan, je muren en vloeren in een verticale snede) dikker tekent dan onderdelen die niet worden doorgesneden.
Onderdelen die onder het snijvlak zitten teken in je in een dunnere lijn, onderdelen die boven het snijvlak zitten teken je met gestreepte lijn.
bvb zo (getallen zijn lijndiktes)
Hoe groter de schaal van je plan, hoe dikker de lijnen mogen. Hier volgt iets dat wel ok is voor schaal 1/50
laag geometrie 0.50
laag geometrie onder 0.25
laag geometrie boven 0.25 gestreept
laag annotaties (dimensies, text) 0.13
laag snedes 0.35 gestreept
laag arcering 0.05 (evt grijswaarde)
extra lagen voor meubels, omgeving, leidingen, elektriciteit naar behoefte van plan

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan