Break plug in wagen

Thin Liz

Well-known member
Crowdfunder FE
Hallo,

Ik zal binnenkort afscheid moeten nemen van mijn tien jaar oude I40 Wagon 2.0 . Een enorm praktische wagen die jammer genoeg na een kleine 100.000 kilometer de eerste gebreken begint te vertonen (enorm hoog olieverbruik dat blijkbaar niet zomaar op te lossen valt-motorspoeling bracht al weinig of geen soelaas). Voordat de echte problemen beginnen, wil ik dus overstappen naar iets nieuws. Ik dacht meteen aan een plug in hybrid benzine break, alleen is die markt niet zo heel dik bezaaid precies. Hyundai mag dan wel de Tucson en Santa Fe hebben, van een SUV loop ik niet wild. Helemaal niet zelfs.

Iemand ervaringen in deze markt?

BMW 330/320e (aanvaardbare koffer)
Mercedes CLA250e/c300e (precies wel heel kleine koffer door grote batterij, wel heel mooi afgewerkt)
Skoda Superb Combi
Peugeot 508...

Zeker de Skoda heeft een vrij ruime koffer...
Omwille van zeer korte woon-werkafstanden is een grote batterij sowieso geen must.
Het merk interesseert me op zich niet zoveel wel: kofferruimte (dit is op zich wel een moeilijke want als ik afga op wanneer ik nu mijn volledige kofferruimte gebruik: enkele keren/jaar op reis...het blijft wel praktisch natuurlijk), betrouwbaarheid, afwerking en sportiviteit (in iets mindere mate). De 530e en e300 zijn sowieso off-limit omwille van de prijs en de soms zeer grote lengte (>5 meter).

Hallo,

Ik zal binnenkort afscheid moeten nemen van mijn tien jaar oude I40 Wagon 2.0 . Een enorm praktische wagen die jammer genoeg na een kleine 100.000 kilometer de eerste gebreken begint te vertonen (enorm hoog olieverbruik dat blijkbaar niet zomaar op te lossen valt-motorspoeling bracht al weinig of geen soelaas). Voordat de echte problemen beginnen, wil ik dus overstappen naar iets nieuws. Ik dacht meteen aan een plug in hybrid benzine break, alleen is die markt niet zo heel dik bezaaid precies. Hyundai mag dan wel de Tucson en Santa Fe hebben, van een SUV loop ik niet wild. Helemaal niet zelfs.

Iemand ervaringen in deze markt?

BMW 330/320e (aanvaardbare koffer)
Mercedes CLA250e/c300e (precies wel heel kleine koffer door grote batterij, wel heel mooi afgewerkt)
Skoda Superb Combi
Peugeot 508...

Zeker de Skoda heeft een vrij ruime koffer...
Omwille van zeer korte woon-werkafstanden is een grote batterij sowieso geen must.
Het merk interesseert me op zich niet zoveel wel: kofferruimte (dit is op zich wel een moeilijke want als ik afga op wanneer ik nu mijn volledige kofferruimte gebruik: enkele keren/jaar op reis...het blijft wel praktisch natuurlijk), betrouwbaarheid, afwerking en sportiviteit (in iets mindere mate). De 530e en e300 zijn sowieso off-limit omwille van de prijs en de soms zeer grote lengte (>5 meter).
Bij Stellantis verkopen ze nu ook Leapmotor. De C10 REEV is misschien wel iets voor jou, wel een SUV maar de prijs maakt veel goed. En geen enkele andere PHEV geraakt zo ver puur elektrisch. Een echte PHEV is het nu wel niet, wel een elektrische wagen met range extender.

Mercedes CLA250e (precies wel heel kleine koffer door grote batterij, wel heel mooi afgewerkt)
Skoda Superb Combi
Twee van mijn collega's hebben die wagen. Onderschat de koffer niet van de CLA, die is wel ruimer dan je denkt, maar lijkt klein door het kleine kofferdeksel. Is wel geen echte break-break. Die Superb combi (zeker de geupdate versie die 100km elektrisch kan) is gewoon een no-nonsense discrete wagen die zeer praktisch is. Mercedes rijdt wel iets leuker.

Er is niets dat qua ruimte aan een Superb kan tippen, als daar je prioriteit ligt.
Maar de tijd dat Skoda goedkoop was, ligt ook al ver achter ons.

Of misschien de Lynk&Co 01 eens bekijken. Dit is een rebadged Volvo XC40 die goedkoper is maar wel beter uit vergelijkende testen komt. Heeft recent een face-lift gehad en ziet er nu beter uit (imho)

Laatst bewerkt:
Er is niets dat qua ruimte aan een Superb kan tippen, als daar je prioriteit ligt.

Of misschien de Lynk&Co 01 eens bekijken. Dit is een rebadged Volvo XC40 die goedkoper is maar wel beter uit vergelijkende testen komt. Heeft recent een face-lift gehad en ziet er nu beter uit (imho)
De lynk&co een rebadged Volvo noemen is wel een brug te ver. Hij heeft het chassis en aandrijflijn gelijk aan een xc40 maar alles erond is in China gemaakt naar lynk&co hun ontwerp.

Een Skoda en Audi zijn ook niet dezelfde wagen als ze dezelfde motor en platform gebruiken. Rebadged is zoals de stelantis groep doet met de citroen Berlingo ook te verkopen als een Opel combo en als een Peugeot partner en.... . Dat is gewoon dezelfde auto met een ander logo en soms licht aangepaste plastiek op de neus.

Heb van die Lynk & Go toch al veel slechts gehoord (veelvuldige defecten, pannes), was mogelijks issue van de eerste generaties en nu beter, maar zou toch eerst wat research doen...

En men vraag blijft, privé of vennootschap? Ik zie niet echt het voordeel van privé naar de duurdere hybrides te gaan, er kan meer aan fout, je blijft het gewoon onderhoud nodig hebben zoals bij elke andere verbrandingsmotor, en ze zijn duurder.
Wanneer ik kijk dat je je vorige wagen heb behouden tot de kosten eraan komen, lijkt me dit bij hybride toch wel een beslissingspuntje te zijn.
Op vennootschap speelt dat bedrag wat minder en je hebt nog steeds wat fiscale voordelen t.o.v. verbrandingsmotor, die al een klein stukje van de meerprijs absorberen, en bedrijfswagens gaan dikwijls weg ruim alvorens de ouderdomskosten opduiken.

Gebruikersprofiel van korte woon-werk dat je quasi altijd op batterij kan doen is wel goed natuurlijk voor PHEV's (als je kan laden).

Heb zelf lang met een 330e gereden (bedrijfswagen) en was daar héél tevreden van, maar was géén goedkope wagen!
Nu een i4 elektrisch (M50), en als je dat gewoon bent wil je al helemaal niet meer terug naar verbrandingsmootor.
Allee, ik toch, en spreek van "gewone" daily wagen, een wat "speciale" privé fun wagen is iets anders natuurlijk, dat kan er altijd wel bij!

Laatst bewerkt:
Bij Stellantis verkopen ze nu ook Leapmotor. De C10 REEV is misschien wel iets voor jou, wel een SUV maar de prijs maakt veel goed. En geen enkele andere PHEV geraakt zo ver puur elektrisch. Een echte PHEV is het nu wel niet, wel een elektrische wagen met range extender.
Is die al verkrijgbaar in België? Een maat van mij had daar onlangs voor geïnformeerd bij zijn garage, maar ze waren nog niet beschikbaar. Lijkt mij wel een goede combinatie, hybride en een lange elektrische range.

Hij heeft het chassis en aandrijflijn gelijk aan een xc40
En dat maakt een auto toch grotendeels? Uiteraard zijn er verschillen, zowel interieur als exterieur (de Lynk is een stukje langer en hoger). Beiden zijn van Geely.
Maar ik begrijp je punt, bij Stellantis doen ze ook totaal geen moeite om het te verbergen :giggle:

Heb van die Lynk & Go toch al veel slechts gehoord (veelvuldige defecten, pannes), was mogelijks issue van de eerste generaties en nu beter, maar zou toch eerst wat research doen...
Eerste bouwjaar moest je vermijden, maar dat is met elk nieuw model/aandrijflijn zo. Als consument ben je de eerste jaren zelf de beta tester. Als er dan defecten opduiken die ernstig genoeg zijn, doen ze wel een recall (of niet).
Er kwamen ook exemplaren op de markt afkomstig van die huurformule en dat waren auto's die niet allemaal even goed werden behandeld...
Volvo had exact dezelfde problemen met hun Recharge lijn (staan massa's reviews van online).
Die zijn intussen allemaal wel opgelost.

En dat maakt een auto toch grotendeels? Uiteraard zijn er verschillen, zowel interieur als exterieur (de Lynk is een stukje langer en hoger). Beiden zijn van Geely.
Maar ik begrijp je punt, bij Stellantis doen ze ook totaal geen moeite om het te verbergen :giggle:
Is niet uniek aan stelantis, Renault met Dacia en tegenwoordig Mitsubishi zijn geen haar beter. Of zelf Suzuki met hun rebadged Toyota Corolla die ze dan de Suzuki swace noemen. Mercedes hun citan is ook een vermomde Renault.

Maar een platform delen maakt het niet dezelfde auto en is voor mij dus geen rebadge. Er is imo een heel groot verschil tussen een rebadge die enkele plastieken onderdelen wisselt maar voor de rest in dezelfde fabriek kan worden gebouwd en een platform delen maar voor de rest wel eigen ontwerp zijn.

Technisch (platform/aandrijving) is het dezelfde wagen hé, dat is mijn punt basically wanneer het om betrouwbaarheid gaat. Die plastieken opsmuk boeit niet zo op technisch vlak.
Ik nam die Lynk als voorbeeld omdat (bijna) niemand de "link" met Volvo legt, net omwille van die verschillende opsmuk.

Veel discussie over een wagen die de threadstarter niet wilt, is een SUV ipv een break ;)

De vraag die nog niet beantwoord werd en waar ik ook wel benieuwd naar ben, waarom PHEV? Als particulier zou ik de kost van aanschaf niet willen maken en al zeker niet de hogere kans op defecten simpelweg omdat je meer componenten hebt.

De vraag die nog niet beantwoord werd en waar ik ook wel benieuwd naar ben, waarom PHEV?
Omdat er een publiek voor is. Stel 1/je hebt zonnepanelen in combinatie met een digitale teller waar je dus voor je overschotten een aalmoes krijgt en 2/ je woont niet zo ver van je werk en hebt dus voldoende aan een kleine batterij die je vult met gratis stroom waar je anders toch niets aan hebt. Je hoeft nauwelijks nog te tanken en ook niet privé te investeren in laadinfra want een PHEV laad je perfect met een granny. Tegelijk behoud je de flexibiliteit voor de occasionele lange rit of autovakantie op benzine.

'Problemen' kunnen er bij quasi elke wagen opduiken maar dat heb je deels zelf in de hand door met je aankoop in een goede garantie te voorzien. Bijv. BMW gaf op hun occasies 4 jaar Premium Selection garantie (ook op de PHEV's)

Als je een EV+laadpaal+terugbetaling laadkosten krijgt als onderdeel van je salarispakket, dan is het een ander verhaal natuurlijk
Een PHEV is niet voor iedereen, net zomin als een EV, er zijn zoveel verschillende situaties

Je hoeft nauwelijks nog te tanken en ook niet privé te investeren in laadinfra want een PHEV laad je perfect met een granny
Dit geldt ook voor een EV. Als je nauwelijks moet tanken met een hybride en met een granny lader toekomt, kom je bij een EV ook toe met een granny.

Er is nog een groot verschil tussen regelmatig een PHEV batterij aftoppen met 10kw of een BEV batterij van pakweg 60kw (of meer) grotendeels volladen met een granny.
Uw laadverliezen gaan in dat laatste geval ook fors oplopen, los van het feit dat een standaard 220v stopcontact daar niet voor is gemaakt.
Maar goed, laat ons wachten op de input van ts, anders komen er weer neuten over off topic. :giggle:

Er is nog een groot verschil tussen regelmatig een PHEV batterij aftoppen met 10kw of een BEV batterij van pakweg 60kw (of meer) grotendeels volladen met een granny.
Uw laadverliezen gaan in dat laatste geval ook fors oplopen, los van het feit dat een standaard 220v stopcontact daar niet voor is gemaakt.
Maar goed, laat ons wachten op de input van ts, anders komen er weer neuten over off topic. :giggle:
Ik rij EV en laad enkel met een granny.
Lukt me perfect!
Heb wel een 16A CEE stopcontact op zijn eigen zekering zodat de continu 16A stroom veilig kan verlopen.
Ik kan buiten wat uitzonderingen 13 à 14 uur per dag laden, dikwijls zelfs langer als ik in de namiddag wat vroeger thuis ben of 's morgens wat later moet vertrekken.
Komt er op neer dat ik voor 200 à 230km rijbereik per dag kan laden.
In de winter leek me dat grofweg 10% minder te zijn, combinatie laadverlies en hoger verbruik.
De relatief lage kost van het laadverlies zou een zeer lange ROI betekenen voor een laadpaal...

10A granny met gewone stekker zou inderdaad een heel stuk minder efficient zijn in de winter (laadverlies), en uiteraard een stuk minder rijbereik dat jer er dagelijks in stopt...

Wel, in principe is dit een privé-aankoop. AU79 Vat daar perfect mijn redenering samen. Kijk, ik ben een leek en daarom kom ik hier naar jullie advies vragen (wat absoluut al goud waard is geweest). Probleem is ook dat ik misschien redeneer op basis van het huidige mankement aan mijn auto, maar ook zijn voordelen. Mijn auto is enerzijds enorm praktisch om op reis te gaan (ruime koffer, 75 liter tank op een 2 liter naft met een enorme autonomie), anderzijds zouden (volgens de garagist) mijn zeer korte thuis-werk afstanden (10km per dag) er net voor gezorgd hebben dat mijn motor vroegtijdig de geest gaat geven (samen met een dosis pech want zeker niet elk model heeft dit). Dus wat wil ik nu: langs de éne kant wil ik mijn autonomie behouden want we reizen praktisch uitsluitend met de auto tijdens vakanties, anderzijds zou het wel tof zijn om dagelijks op de 'gratis' electriciteit te kunnen rijden van mijn zonnepanelen. Ja, wat denk je dan als leek? Oh: plug in hybrid.
Ik ben nog maar begonnen aan mijn zoektocht en heb gisteren met de C300E een testrit gedaan, wat me enorm bevallen is: een jong tweedehands 'Mercedes Certified' wagen (2024 10.000km) met hoge korting 70.000 naar 49.000 en uitgebreide garantie naar 5 jaar. Nadeel is de kleinere koffer... Het zal een moeilijke keuze worden, dat merk ik nu al. De Cupra Leon ziet er ook vet uit, de Skoda lijkt praktisch gezien gewoon de beste, terwijl de 508 wat betreft design het specialleke van de lijst lijkt...Ik lees hier dat electrisch/Plug in hybrid net wat betreft onderhoudskosten beter scoren dan klassiek...Ik weet het ook effe niet meer.
Voor de rest: geen SUV :D Merci voor de tips, maar ik zie mezelf er niet in rijden. Voor mij gaat niets boven de looks en het praktische van een break. Ik heb het ook tegen mijn Hyundai-garagist gezegd, wiens garage bomvol met Tucsons staat (die buiten vliegen): jammer dat de I40 niet meer gemaakt wordt.

Laatst bewerkt:
Na een uitgebreide testritten-marathon heb ik gekozen voor de eerste: de C300e. Nog nooit Mercedes gereden en in feite wist ik het al na 5 minuten: wat is het toch aangenaam rijden met dat model in vergelijking met andere auto's. Rustig, zacht, subtiel...maar toch 313pk op de achterwielen (met luchtvering) als het nodig is. Wat een prachtige afwerking ook, vanbinnen en vanbuiten. Het is de 'jong' tweedehandsversie geworden van 2024: 10.000km in blauw, de AMG-line. 5 Jaar garantie zowaar er bij. Enkel het comfort-plus pak zit er niet op, maar daar valt mee te leven. Nadelen zijn wel: de beperkte koffer (dus dakkoffer meteen er bij genomen voor de vakanties) en het ontbreken van enkele USB-C poorten voor de achterpassagiers (foei Mercedes, daar is niets premium aan). Voor de rest heb ik bij deze wagen elke eis kunnen afvinken.
Daarnet wel opgebeld door de werkplaats 'dat mijn auto klaar staat en de motorkapisolatie geïnstalleerd was'. Blijkbaar foutje van de garage. Auto staat voor verkoop in de werkplaats ze controleren voor de Mercedes Benz Certified-garantie wellicht. Terug gebeld en bleek dat er schade was aan de isolatie en dat ze dit meteen vervangen hebben :wtf:
Maar bon: ik kijk er naar uit en post nadien hier wel enkele foto's.

Terug
Bovenaan