Britse politiek - De conservatieve onrust

Zelf heb ik ook zo'n filmpjes gezien maar geen waar ze iemand aanvallen. Ik denk dat het tegenbetogers waren.
Tegenwoordig op platforms zoals 9gag zie je de laatste tijd meer extreem rechtse 'content'. Heb het gevoel dat dit meer en meer is sinds de invasie van Rusland. Hybride oorlogvoering van Rusland?
Daar moet je niet over twijfelen.

Deze morgen is er iets verschenen in de HLN van engeland. Er zijn een paar artikels die bepaalde uitspraken gelijk geven maar ook geen vermelding van messteken etc.
Laat ons hopen dat er zo geen artikels verschijnen in de nabije toekomst en de rust snel terugkeert.

https://www.thesun.co.uk/news/29706765/shocking-footage-gang-palestinian-flags-punch-man-kick-head/
The group are understood to be a rival gang who formed after rumours of a planned far-right protest in the area.
https://www.dailymail.co.uk/news/ar...riots-shops-close-fears-violence-looting.html
Scores of Muslims gathered near a mosque in Birmingham yesterday after rumours of a far-right gathering spread online. Some of those who had travelled to the area were filmed attacking a pub, the Clumsy Swan

Laatst bewerkt:
Wat er nu aan het gebeuren is, is fout en verfoeilijk.
Oa in Blackpool, daar vaak net dat weekend gezeten vanwege het Rebellion festival (punk, oi, ska,..). Dat er nu daar ook prijs is, is niet verwonderlijk.
Wat waren je indrukken van Blackpool?

Wij zijn daar een vijftal jaar geleden eens gestopt op doortocht en het liet echt een troosteloze indruk op ons na. Huizen die waren dichtgespijkerd. Veel commerciële leegstand. Zwerfvuil. Mensen halfdronken op straat. Zichtbare armoede. Eén en al verval.

De promenade (boulevard langs de kust) was een aaneenschakeling van speelhallen, junkfood en souvenirwinkels.

Zelf heb ik ook zo'n filmpjes gezien maar geen waar ze iemand aanvallen. Ik denk dat het tegenbetogers waren.
Tegenwoordig op platforms zoals 9gag zie je de laatste tijd meer extreem rechtse 'content'. Heb het gevoel dat dit meer en meer is sinds de invasie van Rusland. Hybride oorlogvoering van Rusland?
Mij valt het ook op dat de paar keren dat ik 9gag open ik meteen een hoop posts zie over hoe ofwel zwarten niets als miserie geven in de VS, of hoe heel Europa/het VK wordt gekoloniseerd door moslims en op weg is naar een burgeroorlog. Dat is echt heel duidelijk meer dan vroeger. En ja, het zou mij nu niets verbazen dat daar wat bots achter zitten gestuurd vanuit Rusland.

Nu, on-topic vind ik het absurd hoe machtig wat fake news is om bestaande onlusten te doen ontploffen. Bevind je als brave burger maar eens in een positie waarin je het doelwit wordt, zoals die mensen in die Holiday Inn. Kennelijk heeft ondertussen oppertrol Elon Musk ook al gezegd dat een burgeroorlog onvermijdelijk is.

Violence incites violence.

In alle kampen zijn er politici, influencers, publieke figuren die de boel ophitsen, groeperingen tegen elkaar opzetten.
Vinger wijzen heeft weinig zin. We moeten die extreme stemmen monddood maken, maar geen idee of dat uberhaupt mogelijk is.

richtlijn
Net zoals in het Oekraïnetopic, en overal in P&A, is het niet de bedoeling om hier (mogelijke) fake news-filmpjes te komen delen. De moderatie kan echt niet alle bronnen nagaan, maar bij straffe beweringen hoort altijd een onderbouwing. Die bewijslast ligt bij de poster. En we gaan hier geen twitterfeed van maken.

Wat waren je indrukken van Blackpool?

Wij zijn daar een vijftal jaar geleden eens gestopt op doortocht en het liet echt een troosteloze indruk op ons na. Huizen die waren dichtgespijkerd. Veel commerciële leegstand. Zwerfvuil. Mensen halfdronken op straat. Zichtbare armoede. Eén en al verval.

De promenade (boulevard langs de kust) was een aaneenschakeling van speelhallen, junkfood en souvenirwinkels.
Ik zeg altijd: Blankenberge meets Lloret de Mar maar dan in de jaren stillekes.
Heb er mij telkens kostelijk amuseerd, maar bon als je ergens bent voor een dag of 4-5 met als doel een festival en voor de rest op de lappen gaan, kunde u haast overal amuseren.
Was telkens voor het Rebellion festival dus voor mij qua muziek een hoogmis.

Verder idd een stad met veel armoede en dus ook ideale broeihaard voor populisme.
Kzou er niet meteen willen wonen alleszins.

Onder invloed van de English Defence League. Daar zitten ook veel voetbalhooligans met fascistische sympathieën bij.

Farage zit ook olie op het vuur te gieten.

Deze week heel wat extreem-rechtse protesten in Engelse steden nadat fake nieuws na een dodelijke steekpartij in Southport zich als een wildvuur verspreidde.

Pakistan arrests man over Southport attack disinformation

Blijkt dat het aanzetten tot geweld uit pakistan kwam. Niet dat EDL of farrage daar gretig in meegaan natuurlijk maar deze invalshoek had ik nu ook niet verwacht.

Elon Musk gaf afgelopen weekend een speech op een rally van extreem-rechts in het Verenigd Koninkrijk. Hij zei onder andere dat geweld naar het VK zal komen en dat je ofwel terugvecht of sterft. Eerder zei hij al dat een burgeroorlog onvermijdelijk is.

For a while, Musk was allied with Nigel Farage, the leader of the populist party Reform UK. But the friendship fell apart earlier this year when Farage refused to echo Musk’s support for Robinson, the founder of the now-defunct anti-immigration English Defence League (EDL), who was previously jailed for being in contempt of court by repeating false accusations about a Syrian refugee.
“There needs to be massive government reform in Britain and the people need to be in charge, not some bureaucracy that doesn’t care,” Musk said in a Q&A with far-right political activist Tommy Robinson, the organizer of the rally, whose real name is Stephen Yaxley-Lennon.

“We must have revolutionary government change… This really requires everyone to sort of marshal the people, to take charge, reform the government, and make sure that you actually have a government that is for the people, by the people,” the billionaire said.

Musk has been wading into UK politics for some time now. Last summer, during a wave of violent anti-immigration riots in Britain, the Tesla chief executive and owner of X said that “civil war is inevitable.
In other inflammatory remarks on Saturday, Musk told the crowd via livestream on a big screen that “violence is coming to you. You either fight back or you die.”

De leider van de Liberal Democrats Ed Davey vraagt in een brief aan de PM Keir Starmer alvast om sancties tegen Elon Musk.

Labour verliest een van haar meest veilige zitjes in een tussentijdse verkiezing nabij Manchester. Het werd voorspeld als een 3-way race tussen Labour, Reform en de Groenen maar uiteindelijk wonnen die laatsten nog vrij overtuigend met 41%.

Ook speelt mee dat Starmer de populaire burgemeester van Manchester, Andy Burnham, de kans heeft ontnomen om zich verkiesbaar te stellen voor de parlementszetel in Gorton en Denton. Burnham liet in januari al weten dat hij wilde meedoen, maar het Nationaal Uitvoerend Comité van Labour blokkeerde zijn kandidatuur, volgens insiders op aandringen van Starmer zelf.

Er wordt namelijk gefluisterd dat Burnham ooit een mogelijke opvolger van Starmer zou kunnen zijn. Om daar überhaupt voor in aanmerking te komen, moet hij in het parlement zitten. Door hem nu niet toe te laten, is die dreiging voorlopig van de baan. Maar als Labour vandaag verliest, kan dit verhaal als een boemerang op Starmer terugkomen.

Stoel van Starmer wankelt meer dan ooit. Ik gok dat Starmer blijft zitten tot aan de lokale verkiezingen in mei waarna de druk onhoudbaar zal worden.

Terug
Bovenaan