Andermans zaken: seizoen 2026

math

Well-known member
1774517440737.png

Morgen start het nieuw seizoen

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik de trailer bekijk lijkt het me toch wat gelikter over te komen. Er zijn ook ondersteunende evenementen rond de reeks waar ondernemers vragen kunnen stellen. Het zou me niet verbazen dat er bij de hulp van de kandidaten plots een soort "reclameblok" verschijnt. Ik denk bvb aan een of andere boekhoudcursus, een planningstool of stockbeheer.

Ze gaan dit jaar een starter met een speelcafé begeleiden en een ijssalon in Kreta.

Gek genoeg één van de weinige TV programma's waar ik wel van kan genieten. Het ziet er ook dit jaar weer interessant uit. :)

De 1ste aflevering was eens iets anders; Kamal begeleidt een starter die een speelcafe wil openen.

Interessante aflevering
Vonden wij hier ook.

Ik ken te weinig van horeca, maar lijkt mij toch moeilijk om zo een "concept" (snel) heel rendabel te maken? Vond het al heel stevig dat ze een bedrag van 200.000 euro nodig had om nog maar op te starten. Dan nog al die lopende kosten vanaf het begin: huur van het pand, lening afbetalen, lonen van het personeel (goedkopere flexi-jobbers?), logistiek, ... Maar chapeau dat er mensen zijn die aan zoiets willen beginnen, die vrouw had dat allemaal goed aangepakt voor zover in beeld is gekomen.

Locatie speelt ook wel veel rol in het succes van zoiets, lijkt mij.

Laatst bewerkt:
lijkt me nogal te ambitieus voor dat gemeenteke. Hoeveel betreft de huur, werd volgens mij niet aangehaald?

De opstart was nu in de herfst- en wintermaanden. Ik vraag me wel af hoe het zal draaien in de lente- en zomermaanden. Bij slecht weer zeker, maar als het goed weer is dan gaan mensen met (kleine) kinderen toch liever naar een speeltuin, kinderboerderij, dierentuin of andere uitstapjes? Er leek niet echt een terras aan? In die maanden blijft de huur en personeel wel doorlopen natuurlijk, tenzij de herfst- en wintermaanden veel goedmaken. Het idee en concept was wel heel goed uitgewerkt.

Tot hiertoe zit het daar denk ik wel altijd redelijk vol (ook al enkele keren geweest), maar er is inderdaad geen terras aan. Het is ook niet zo goedkoop natuurlijk, dus bij beter weer lijkt me de concurrentie van een gewone speeltuin al groot.

Het leek mij wel een gemotiveerde madam, leuk dat zo'n gevallen ook belicht worden
Haar website: https://ei-genwijs.be/

Hoe raak je met zo'n zaak trouwens rond op het einde van de maand? Zo'n pand, wellicht 2000€pm huur, 2500€ pm afbetaling (250kEUR over 10j), al dat personeel, winst, ... Is idt haalbaar met zo'n horecazaak?

Respect voor die vrouw haar doorzettingsvermogen alleszins. Er waren daar meerdere momenten waarop ze gerust de handdoek had kunnen gooien. Gelukkig heeft ze hier wel begeleiding gehad want haar origineel idee zou een complete ramp geworden zijn. €400k betalen voor een pand waar een halve keuken en 4 tafeltjes in konden, dat zou nooit rendabel geweest zijn.

Aan de andere kant stel ik mij toch de vraag hoe dit op lange termijn verder moet en of ze wel op lange termijn heeft nagedacht over de impact op haar gezinsleven (en dat zeg ik niet gewoon omdat het een vrouw is voor alle duidelijkheid). Ze heeft 2 jonge kinderen en toch ga je jezelf in een avontuur smijten waar je elk vrij moment dat je normaal met je kinderen zou kunnen hebben (woensdagnamiddag/weekends/schoolvakanties) in die zaak gaat moeten steken. En voor wat? Dit is niet de high-margin business waar je op termijn gewoon personeel in de zaak zet en zelf enkel nog achter de schermen werkt of gewoon de zaak af en toe even kan dicht doen in één van die 15 weken schoolvakantie want dat zijn de periodes waar je het juist van moet hebben denk ik dan...

Tegelijk was het ook wel héél flou hoe ze plots aan maar liefst €57k kapitaal kwam nadat het pitch eigenlijk een bust was. Ik ga er toch half vanuit dat er funding van familie en vrienden mee in de zaak zit maar dat lijkt mij gewoon een legendarisch slecht idee... als den boel ooit begint te sputteren kan je er eigenlijk niet zomaar uit. En als het écht slecht gaat zit je niet alleen met een financiële put maar krijg je gratis waarschijnlijk ook nog eens een hoop miserie in uw sociale kring bij met geldschieters uit uw omgeving.

Ik vraag mij af of dit over 2-3 jaar nog zo'n positief verhaal blijft...

Leuk concept maar veel vraagtekens zoals hierboven al gezegd. Niks van eigen inleg en ja ze hebben een nieuwbouw maar buiten moest alles ook nog aangelegd worden, tuin, redelijke oprit,... 2 kleine kinderen. Ik denk dat het veel hooi op de vork is genomen voor iemand met 0 horeca ervaring. Soit hopelijk blijft het goed lopen en vinden ze een goeie balans.

Fantastische vrouw, die ook wel eigenwijs is 🥳 de man zal wel een tandje moeten bijsteken thuis. Alhoewel ik de openingsuren niet snap:
Maandag en vrijdag van 9 tot 16u open. Dat zijn toch de uren dat de kinderen op school zijn?

Woensdag 8u tot 16u, prima maar waarom open van 8-12u? Zaterdag en zondag open tot 14u, waarom zo snel sluiten? Vooral op zaterdag? Ik zou in de week minder uren kloppen en woensdag / vrijdagavond en in het weekend veel meer.

Alles ziet er werkelijk fantastisch uit, het pand, het interieur, de marketing, de website, … maar dit heeft allemaal een prijskaartje hoor. Als mama en papa een koffie bestellen, kom je daarmee niet rond.

Mag ik vragen wat nu het verschil is tussen haar zaak (als het druk is op zaterdag) en de vele zaken met binnenspeeltuin waar je iets kan drinken? Kamal vond dat de hel in het begin van de aflevering, maar dat is toch even erg als er daar veel volk en veel kinderen zijn?

Ik kan verkeerd zijn maar al mijn vrienden gaan om te beginnen weinig uit en dat zijn ook geen big spenders. Die hun leven is gewoon heel druk, lopen van hier naar daar, hebben 88 zaken te doen per dag en hebben al zeker geen tijd om rustig een koffie en gebak te gaan eten.

Laatst bewerkt:
Respect voor die vrouw haar doorzettingsvermogen alleszins. Er waren daar meerdere momenten waarop ze gerust de handdoek had kunnen gooien. Gelukkig heeft ze hier wel begeleiding gehad want haar origineel idee zou een complete ramp geworden zijn. €400k betalen voor een pand waar een halve keuken en 4 tafeltjes in konden, dat zou nooit rendabel geweest zijn.

Aan de andere kant stel ik mij toch de vraag hoe dit op lange termijn verder moet en of ze wel op lange termijn heeft nagedacht over de impact op haar gezinsleven (en dat zeg ik niet gewoon omdat het een vrouw is voor alle duidelijkheid). Ze heeft 2 jonge kinderen en toch ga je jezelf in een avontuur smijten waar je elk vrij moment dat je normaal met je kinderen zou kunnen hebben (woensdagnamiddag/weekends/schoolvakanties) in die zaak gaat moeten steken. En voor wat? Dit is niet de high-margin business waar je op termijn gewoon personeel in de zaak zet en zelf enkel nog achter de schermen werkt of gewoon de zaak af en toe even kan dicht doen in één van die 15 weken schoolvakantie want dat zijn de periodes waar je het juist van moet hebben denk ik dan...

Tegelijk was het ook wel héél flou hoe ze plots aan maar liefst €57k kapitaal kwam nadat het pitch eigenlijk een bust was. Ik ga er toch half vanuit dat er funding van familie en vrienden mee in de zaak zit maar dat lijkt mij gewoon een legendarisch slecht idee... als den boel ooit begint te sputteren kan je er eigenlijk niet zomaar uit. En als het écht slecht gaat zit je niet alleen met een financiële put maar krijg je gratis waarschijnlijk ook nog eens een hoop miserie in uw sociale kring bij met geldschieters uit uw omgeving.

Ik vraag mij af of dit over 2-3 jaar nog zo'n positief verhaal blijft...

Vond het leuke aflevering, respect voor die vrouw haar doorzettingsvermogen.
Hoop voor haar dat het een positief verhaal blijft... 'maar' is het ook niet in de aflevering gezegd dat ze net moest gaan huren exact voor wanneer het zou mislopen? Op voorwaarde dat ze de eerste jaren minstens een bepaalde bedrijfswinst boekt, kan die daar daar over X aantal jaar toch perfect ook uitstappen zonder er haar broek aan te scheuren?

50% van alle horeca zaken gingen overigens ook de eerste 5 jaar failliet, belanden al die mensen dan in armoede? Verliezen de banken er geld aan? No clue.

Vind alleen die win-win lening een vreemd concept, geld lenen bij familie en vrienden is iets dat ik persoonlijk nooit zou doen net omwille van de "drama"-reden. Ofwel krijg/geef je het geld cadeau van/aan familie/vrienden, ofwel doe je het beter niet.

Vond het leuke aflevering, respect voor die vrouw haar doorzettingsvermogen.
Hoop voor haar dat het een positief verhaal blijft... 'maar' is het ook niet in de aflevering gezegd dat ze net moest gaan huren exact voor wanneer het zou mislopen? Op voorwaarde dat ze de eerste jaren minstens een bepaalde bedrijfswinst boekt, kan die daar daar over X aantal jaar toch perfect ook uitstappen zonder er haar broek aan te scheuren?

50% van alle horeca zaken gingen overigens ook de eerste 5 jaar failliet, belanden al die mensen dan in armoede? Verliezen de banken er geld aan? No clue.

Vind alleen die win-win lening een vreemd concept, geld lenen bij familie en vrienden is iets dat ik persoonlijk nooit zou doen net omwille van de "drama"-reden. Ofwel krijg/geef je het geld cadeau van/aan familie/vrienden, ofwel doe je het beter niet.
Dat was inderdaad een reden om te huren maar ondanks het feit dat de aankoopkost van het pand weg viel was er wel nog steeds een stevige up front investering te doen, werd er niet over €150-200k gesproken? Inrichting zaak, keuken, inboedel... los van het feit dat ze niet aan een pand vast hangt is er wel degelijk een serieuze put gegraven die moet gevuld worden. Worst worst case kan een deel inboedel waarschijnlijk wel verkocht worden om die investering deels te recupereren maar dat zal met zware verliezen zijn.
Allé op zich zijn schulden geen probleem, dat is onderdeel van ondernemen maar die put gaat over 2-3 jaar niet dichtliggen en dan zit er dus nog steeds wel geld in van familie en vrienden (veronderstel ik).

Dat was inderdaad een reden om te huren maar ondanks het feit dat de aankoopkost van het pand weg viel was er wel nog steeds een stevige up front investering te doen, werd er niet over €150-200k gesproken? Inrichting zaak, keuken, inboedel... los van het feit dat ze niet aan een pand vast hangt is er wel degelijk een serieuze put gegraven die moet gevuld worden. Worst worst case kan een deel inboedel waarschijnlijk wel verkocht worden om die investering deels te recupereren maar dat zal met zware verliezen zijn.
Allé op zich zijn schulden geen probleem, dat is onderdeel van ondernemen maar die put gaat over 2-3 jaar niet dichtliggen en dan zit er dus nog steeds wel geld in van familie en vrienden (veronderstel ik).

Ken er niet veel van, maar leek me een origineler concept dan de zoveelste brasserie of koffiezaak... Zou denken dat ouders met kinderen daar wel op afkomen en die zaak in Mechelen draaide ook goed waar ze zijn gaan kijken?

Maar geen kinderen hier, dus what do I know.

Zou idd ook geen geld van vrienden of familie willen voor een zaak, maar als zij daar geen probleem mee heeft, kan je enkel hopen op het beste. € 50k is worst case een bedrag dat je behoudens ziekte ofzo, altijd wel zal kunnen terugbetalen, al is het dan op 10 jaar ofzo.

Snap alleen niet waarom ze eerst niet als Flexi is gaan meedraaien in de horeca om wat ervaring op te doen. Als ik een frituur wil openen, zou ik eerst ook even in een andere frituur de stiel gaan leren.

Dat bouwbedrijf was het zoveelste voorbeeld van iemand die zijn hobby verward met zijn bvba 😇
Deed mij een beetje denken aan die sofa man, alleen had ik daar nog een warmer hart voor. Ik vond dat ze hier op het einde een beetje teveel goed nieuws show wouden brengen. Kvraag mij af of die binnen een jaar nog gaan bestaan. Hij had alles om er een succes van te maken, maar vastgeroest in zijn angstpatroon.

Voor wie het kan lezen (ik ook niet) kan je lezen hoe het met (sommige van) de vorige deelnemers gaat.

Terug
Bovenaan