Ik meen dat deze stelling compleet verkeerd is, de markt werkt namelijk totaal niet efficiënt - praktisch voorbeeld:
10 jaar geleden kon een bekwaam lasser bij ons starten aan de geldende barema’s, eventueel met een klein surplus. Vandaag start een halve lasser, die geen plan kan lezen, de taal niet spreekt en 1 keer om de twee weken te laat komt aan de geldende barema’s + 2 € + 8€ MC.
Dus we betalen nu veel meer, voor de helft van 10 jaar geleden.
Bij Twitter hebben ze begot de helft ontslaan en alles werkt nog …
Ik veronderstel dat dit is omdat ze geen bekwame lassers meer vinden? Beter een halve lasser die meer kost dan helemaal geen.
Daarmee wordt toch aangetoond dat de markt efficiënt werkt?
Bij Twitter hebben ze toch al serieuze problemen gehad met bugs waarbij iedereen die iets van de codebase kende al buiten lag. Ik ga akkoord dat er in bedrijven periodes kunnen zijn dat dat er teveel volk rondloopt (zeker in het voorbije free money era in the big tech), maar ik geloof dat de markt altijd op termijn zal corrigeren.
De verschillende keren dat ik bij de overheid heb gewerkt als consultant had ik het omgekeerde gevoel. In de afdelingen waar ik mee gewerkt heb liep vooral toch wat nutteloos volk rond die op hun 40e al aan uitbollen dacht en zoveel mogelijk van hun eigen werk bij de consultants dumpten om dan met de pluimen te gaan lopen. Mij niet gelaten zoalng mijn factuur betaald is, maar wat een verspilling van belastingsgeld.
Nu komt natuurlijk : Ja maar Phate, hoe ga je dat ooit betalen? Simpel. Dit systeem geldt voor alle vormen van inkomsten. Interest? Erfenis? Zelfstandige in bijberoep? In hoofdberoep? Whatever. Allemaal mee in het potje. Kom je boven het bedrag : Alles aan 50%.
Waarom zou je in België dan nog het ondernemingsrisico nemen om dan alles wat je extra verdient toch ziet wegbelast worden aan 50% ?
Ik ben akkoord met een soort "vlaktaks' van 30-35 % waarbij alles in één pot komt en belast wordt aan 30% voor iedereen, gelijk hoeveel je verdiend. Op die manier gaan we inkomens niet kapotbelasten en toch ondernemingsrisico of mensen die inzetten op carrière belonen.
Om dit te doen moeten we meer volk aan de slag krijgen, een kwart van de bevolking op actieve leeftijd werkt
niet (vooral door de grote hoeveelheid langdurig zieken, vervroegd pensioengerechtigden en huisvrouwen). Ons land hangt daarmee achteraan het Europese peloton, tussen landen als Kroatië, Spanje, Roemenië en Italië.
Momenteel betalen we scandinavische belastingen voor Italiaanse service. Laat ons ook eindelijk eens werkmaken van de onvetting van de overheid, als ik dan van mensen binnen de overheid hoor hoeveel miljoenen er jaarlijks weggegooid worden aan onnozele projecten (veelaal omda de politieker in kwestie er graag mee wil uitpakken) terwijl er nog altijd zoveel kinderarmoede en gebrek aan deftige opvang is dan heb ik geen ander woord dan criminele incompetentie.