Bruto-nettoloon, verschil hogere lonen vs lagere lonen.

Bruto-netto: progressiviteit

• -Behouden zoals nu

• -Nog meer progressiviteit dwz lagere lonen hoger, hogere lonen lager

• -Een beetje minder progressiviteit dus hogere lonen omhoog

• -Veel minder progressiviteit dus hogere lonen sterker omhoog eventueel ten nadele vd lagere lonen

• Extra keuze: extralegale voordelen beperken ten voordele vd lonen

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Je zit er niet ver naast, het is 40% blijkbaar... : "Hieruit blijkt dat, zowel in België als daarbuiten, de inactiviteit onder vrouwen met een nationaliteit van buiten de EU-27 nog een heel stuk problematischer is dan die van de mannen met een dergelijke nationaliteit. In België is bijna 6 op 10 van alle 25- tot 64-jarige vrouwen (59,3%) met een niet-EU-27-nationaliteit inactief, tegenover iets meer dan 1 op 4 (26,6%) van hun mannelijke tegenhangers." (bron: https://www.ugent.be/ugentatwork/nl/acties/sugaw5.pdf, pagina 5)
Dit kan er zeker mee te maken hebben: https://www.bruzz.be/samenleving/belgen-minder-tolerant-voor-hoofddoek-op-het-werk-2018-03-23

(néé, geen discussie over al dan niet toelaten van hoofddoek hier, dat is voor P&A)

Moest ik geen werk vinden in IT, zou ik wel degelijk staan te springen om te gaan poetsen of in de bouw te werken hoor...
Of eender welke andere job die ik kan gaan doen.
tot je effectief het werk moet doen jaar na jaar;
anders zei:
Al zou dat waarschijnlijk niet als diender zijn, maar eerder als elektricien ofzo. Want... Ik heb mezelf dat aangeleerd. Daar heb je geen dure of moeilijke opleiding voor nodig. Gezond verstand is genoeg.
Ik wil je gerust even meenemen naar een school en daar even de kinderen testen op kennis. Want gezond verstand is genoeg, hé. Ook voor een kind dat nu in het derde leerjaar zit en nog niet weet wat 7+5 is? Verder zie Nestorius. Jezelf iets aanleren lijkt voldoende, ja.
Ik veronderstel dat de markt efficiënt werkt, mocht een IT’er zoveel niet bijbrengen zal er geen bedrijf zo zot zijn om hem te betalen.
Tussen efficiënte markt en loon die een weerspiegeling is van vraag en aanbod is er een groot verschil. Daarvoor is het verschil in macht tussen aanbieder en vrager te groot.

Wat je dit jaar verdient :

Schijf 4Meer dan 46.440,01 euro 50%

Als ik hier 13.07% RSZ bijreken is dat +- 52500 euro. Gedeeld door 13.92 (vakantie/eindejaarspremie) = +-3770 euro.
Klopt niet, omdat de je forfaitaire kosten niet rekent en je niet 13,07% mag bijrekenen, maar moet delen door (1-13,07%).

Het correcte bedrag (in de meeste gevallen) is 59772,23 euro op jaarbasis. Ofwel 4293,98 euro op maandbasis. Vanaf dan zal voor de meesten het belastbaar loon aan 50% + gemeentebelastingen belast worden.

Het minimumloon is bijna 2000 netto en als je aan 2400 netto zit dan betaal je 50%.
Dat is toch overdreven?
En als diegene met een minimumloon een bedrijfswagen heeft en maaltijdcheques en die met 2400 netto zijn 50% belastingen dan is deze laatste slechter af....
Het minimumloon is 1.954,99 euro bruto, INCLUSIEF eindejaarspremie. Wat in de post hierboven staat, is het maandloon exclusief eindejaarspremie

Het netto maandloon voor een alleenstaande is trouwens 1.775,83. Wil je een equivalent van het bruto hierboven vergelijken, dan moet je zo'n 4626 euro bruto nemen, wat op 2.726,63 euro netto uitkomt. Het verschil is dus 1000 euro netto voor je begint 50% te betalen. De persoon met een minimum maandloon zit ook al voor een deel aan 40%.

Ik vermoed dat er ooit heel lang geleden een historische bestaansreden was maar dat men nooit de moeite gedaan heeft om dat te schrappen :p.
Je mag zoeken in de personenbelasting. Er is geen belastingvermindering specifiek voor alleenstaanden zonder kinderen.
Er is idd ooit een foutje gebeurd bij een belastingshervorming, die maar niet rechtgezet raakte wegens dan ook andere hervormingen die nodig zijn.

Het minimumloon is 1.954,99 euro bruto, INCLUSIEF eindejaarspremie. Wat in de post hierboven staat, is het maandloon exclusief eindejaarspremie

Het netto maandloon voor een alleenstaande is trouwens 1.775,83. Wil je een equivalent van het bruto hierboven vergelijken, dan moet je zo'n 4626 euro bruto nemen, wat op 2.726,63 euro netto uitkomt. Het verschil is dus 1000 euro netto voor je begint 50% te betalen. De persoon met een minimum maandloon zit ook al voor een deel aan 40%.
Jij maakt berekeningen op jaarbasis en gaat dit dan extrapoleren naar maandbasis. Ik en alle andere werkenden percipieren dit zo niet. Ik kijk wat er op mijn maandelijkse loonbrief komt te staan. En zelfs met die cijfers is de belastingvoet zeer hoog, je zegt het zelf: de persoon met een minimum maandloon zit ook al voor een deel aan 40%.

PS: hoe kom jij aan die 1775.83? Netto minimum is toch hoger? Ik vermoed dat je de eindejaarspremie mee gaat berekenen op jaarbasis om dan 1775.83 netto te komen op maandbasis om dan aan het verschil in belastbaar bedrag van 50% te komen (dus 1000 netto verschil)?

Laatst bewerkt:
Ik heb de schijven in 2021 eens opgezocht van onze buurlanden ter indicatie.
Het is geen ideale vergelijking natuurlijk want het belastingsvrije bedrag verschilt per land maar het geeft je toch een indicatie hoe snel je hier +50% van je loontje mag afdragen.
Je geeft enkel de inkomensbelasting (in Frankrijk betaal je bvb dan wél weer een belasting op de meerwaarde bij verkoop van vermogen behalve op de eerste woning) en enkel de belastingsvoeten, maar de belastingsbasis verschilt heel wat van land per land. Zoals reeds gezegd: extralegale voordelen, forfaitaire kosten (5520 euro aftrek voor de meeste belgen), RSZ-berekening die anders ligt (bij Nederland zit die buiten je loonberekening), ...

Pas op, in België betalen we méér belastingen omwille van de redenen die hierboven gegeven zijn, maar zomaar die percentages vergelijken is ook oneerlijk.

(op de rest van de posts ga ik de komende dag wel reageren)

Jij maakt berekeningen op jaarbasis en gaat dit dan extrapoleren naar maandbasis.
wat de correcte manier van vergelijken is, aangezien voor de meeste mensen er minstens 2 keer een groot verschil zit als je enkel van maand tot maand kijkt.
Brt zei:
Ik en alle andere werkenden percipieren dit zo niet.
ik voel me niet zo verheven om te zeggen dat mijn mening automatisch die van alle andere mensen is, maar doe gerust als je denkt dat je dat helpt bij je argument. .
Brt zei:
Ik kijk wat er op mijn maandelijkse loonbrief komt te staan. En zelfs met die cijfers is de belastingvoet zeer hoog, je zegt het zelf: de persoon met een minimum maandloon zit ook al voor een deel aan 40%.
yep en dat zal hij niet zien op zijn maandelijkse loonbrief, dus doet het er toch niet toe? Of moet je nu plots wél verder kijken dan zijn maandelijkse loonbrief?

Je geeft enkel de inkomensbelasting (in Frankrijk betaal je bvb dan wél weer een belasting op de meerwaarde bij verkoop van vermogen behalve op de eerste woning) en enkel de belastingsvoeten, maar de belastingsbasis verschilt heel wat van land per land. Zoals reeds gezegd: extralegale voordelen, forfaitaire kosten (5520 euro aftrek voor de meeste belgen), RSZ-berekening die anders ligt (bij Nederland zit die buiten je loonberekening), ...

Pas op, in België betalen we méér belastingen omwille van de redenen die hierboven gegeven zijn, maar zomaar die percentages vergelijken is ook oneerlijk.

(op de rest van de posts ga ik de komende dag wel reageren)

Dan is de vraag natuurlijk hoeveel meer belastingen? En hoe fair is die verdeling want niet iedereen heeft extralegale voordelen!
Ons systeem is gewoon pervers als je met al die dingen moet gaan rekening houden.

En dan krijg je arbeid vs overheid in plaats van arbeid vs kapitaal.

tot je effectief het werk moet doen jaar na jaar;
Maar dat geldt voor elke job... Er zijn weinig mensen die jaar na jaar dolenthousiast zijn om IT-er te zijn hoor...
Ik wil je gerust even meenemen naar een school en daar even de kinderen testen op kennis. Want gezond verstand is genoeg, hé. Ook voor een kind dat nu in het derde leerjaar zit en nog niet weet wat 7+5 is? Verder zie Nestorius. Jezelf iets aanleren lijkt voldoende, ja.
Maar... Gaan we nu argumenteren dat het schandalig is dat mensen met het verstand van een kind van het derde leerjaar minder verdient? (pas op, ik vind ook dat mensen in beschutte werkplaatsen een beter inkomen moeten krijgen dan wat ze nu krijgen, maar het blijft gesubsidieerd bandwerk natuurlijk).

En natuurlijk is uzelf iets aanleren niet voldoende om in een grote geïndustrialiseerde omgeving mee te kunnen. Maar ik ben er heel zeker van dat een kleine zelfstandige elektricien mij als gast zou willen aannemen om te helpen.

wat de correcte manier van vergelijken is, aangezien voor de meeste mensen er minstens 2 keer een groot verschil zit als je enkel van maand tot maand kijkt.
Opnieuw: daar gaat niemand naar kijken en als zeker niet iemand die aan de kassa zit en denkt: ik heb 2000 netto en een werkloze 1650 netto + tegemoetkomingen.
ik voel me niet zo verheven om te zeggen dat mijn mening automatisch die van alle andere mensen is, maar doe gerust als je denkt dat je dat helpt bij je argument. .
Ga jij met uw mening de welvaartstaat verdedigen? Bonne chance om het zo uit te leggen aan Debora.
yep en dat zal hij niet zien op zijn maandelijkse loonbrief, dus doet het er toch niet toe? Of moet je nu plots wél verder kijken dan zijn maandelijkse loonbrief?
40% op een laag inkomen dat vind ik extreem. En dus moet dit naar beneden. Maar dan gaat hij netto meer hebben en gaat het verschil met een hoog loon ook lager worden dus dan krijg je een vicieuze cirkel....

40% op een laag inkomen dat vind ik extreem. En dus moet dit naar beneden. Maar dan gaat hij netto meer hebben en gaat het verschil met een hoog loon ook lager worden dus dan krijg je een vicieuze cirkel....
Het is niet 40% op dat lage inkomen he, het hoogste deeltje van dat inkomen zit in de schijf van 40%. De rest wordt lager belast. En een deel zelfs niet (forfaitaire kosten, de korting op de belastingsvrije som (zie hier, maar ik kan er eerlijk gezegd ook niet direct aan uit: https://financeinfo.be/belastingen/belastingvrij-minimum/), en daarna alle extralegale voordelen indien van toepassing).
Je werkelijke belastingvoet is echt wel een pak onder die van je hoogste belastingschijf.

Het is niet 40% op dat lage inkomen he, het hoogste deeltje van dat inkomen zit in de schijf van 40%. De rest wordt lager belast. En een deel zelfs niet (forfaitaire kosten, de korting op de belastingsvrije som (zie hier, maar ik kan er eerlijk gezegd ook niet direct aan uit: https://financeinfo.be/belastingen/belastingvrij-minimum/), en daarna alle extralegale voordelen indien van toepassing).
Je werkelijke belastingvoet is echt wel een pak onder die van je hoogste belastingschijf.
Ja dat weet ik maar het is niet transparant je zegt het zelf dat je er ook niet direct aan uit kan...

De werkelijke belastingvoet ligt lager, maar gaat toch heel snel richting de 40%, dat is wel het grootste verschil met onze buurlanden.

Bv. iemand met een bruto jaarloon van 30 K€ zit al aan gemiddeld 34%, bij 50 K€ is het gemiddelde 40% (voor de eenvoud gerekend door de belastingvoet per loonschaal toe te passen, dat houdt geen rekening met maaltijdcheques, netto vergoedingen en dergelijke)

De werkelijke belastingvoet ligt lager, maar gaat toch heel snel richting de 40%, dat is wel het grootste verschil met onze buurlanden.

Bv. iemand met een bruto jaarloon van 30 K€ zit al aan gemiddeld 34%, bij 50 K€ is het gemiddelde 40% (voor de eenvoud gerekend door de belastingvoet per loonschaal toe te passen, dat houdt geen rekening met maaltijdcheques, netto vergoedingen en dergelijke)
BrutoloonNetto
€ 2.000,00€ 1.838,97
€ 2.200,00€ 1.890,08
€ 2.400,00€ 1.945,53
€ 2.600,00€ 2.000,99
€ 2.800,00€ 2.055,49
€ 3.000,00€ 2.104,12
€ 3.200,00€ 2.175,79
€ 3.400,00€ 2.263,73
€ 3.600,00€ 2.351,68
€ 3.800,00€ 2.439,63
€ 4.000,00€ 2.527,57
€ 4.200,00€ 2.615,52
€ 4.400,00€ 2.703,46
€ 4.600,00€ 2.791,41
€ 4.800,00€ 2.879,36
€ 5.000,00€ 2.965,97

Welke uitleg jpv of wie dan ook geeft: ik vind het overdreven en die extralegale voordelen die kunnen mij gestolen worden...
Net zoals die forfataire aftrekkost 1 x per jaar: het doet er niet toe.
Mijn loon is wat er op mijn maandelijkse rekening gestort wordt en waar alles reeds is afgegaan van belastingen en ik vermoed dat dit voor de meeste wel van toepassing is...

Vanaf hoeveel K aan 50% ? Bruto per jaar en dan per maand (zonder eindejaarspremie) en hoeveel heb je dan netto per maand?
Cfr Jpv: dan moet je zo'n 4626 euro bruto nemen, wat op 2.726,63 euro netto uitkomt

Maar dat is met eindejaarspremie mee ingecalculeerd vermoed ik....

Op alles boven de 41 K€ bruto per jaar (dat is inderdaad inclusief vakantiegeld en eindejaarspremie) betaal je 50%:
https://financien.belgium.be/nl/par...gifte/tarieven-belastbaar-inkomen/tarieven#q1

Voor de meeste bediendenjobs mag je rekenen met 12 maanden + 1,92 maanden vakantiegeld en eindejaarspremie, dus 41 K€ betekent dan net geen 3 K€ bruto, een stuk onder de mediaan. Of 2.1 K€ netto

Die andere krijgt toch precies dezelfde voorwaarde op zijn loon?

Ach ja, ik had 61.600 bruto op jaarbasis in 2021. Dit gaf mij 3000€ netto ongeveer. En mijn heffingspercentage als alleenstaande was 36.4% (kreeg nog een belastingteruggave en eindejaarsgeld en vakantiegeld).

Dat is enorm ver van die 50% die er geclaimd werd die je als alleenstaande effectief zou betalen... dus mogelijks is nuance een mooi ding.

Voor de rest als mensen enkel gaan rekening houden met wat zij percipiëren ipv wat de realiteit is... en als wij daar ons beleid op gaan afstemmen... dat zou pas idioterie zijn...

Misschien moeten we al die mensen die effectief zeggen dat het verschil te weinig is, gewoon hen dat geld direct afpakken (inclusief extralegaal voordeel). Hen 12 maanden zo laten leven. Om dan na de 12de maand hen het effectieve verschil van te gaan werken even terug te geven. Gewoon om eens duidelijk te laten zien hoe groot dat verschil van te gaan werken in realiteit wel niet is. Wel de uitkering die ze op lange termijn hebben, niet de korte termijn uitkering gebruiken natuurlijk. Aangezien de korte termijn uitkering de bescherming tegen de schok van werkloosheid is.

Misschien dat mensen dan wel eens het effectieve verschil naar waarde kunnen achtten alsook die inschatting doen op basis van de gegevens uit het verleden? Dus niet uw werkloosheidsvergoeding van dit jaar gebruiken en te vergelijken met de verloning van 2j geleden om dan te claimen dat het verschil tussen werken gaan en werkloos thuis te zitten te klein is. Zeker bij grote indexaties is dat een enorm onfaire vergelijking...

Ach ja, ik had 61.600 bruto op jaarbasis in 2021. Dit gaf mij 3000€ netto ongeveer. En mijn heffingspercentage als alleenstaande was 36.4% (kreeg nog een belastingteruggave en eindejaarsgeld en vakantiegeld).

Dat is enorm ver van die 50% die er geclaimd werd die je als alleenstaande effectief zou betalen... dus mogelijks is nuance een mooi ding.

Voor de rest als mensen enkel gaan rekening houden met wat zij percipiëren ipv wat de realiteit is... en als wij daar ons beleid op gaan afstemmen... dat zou pas idioterie zijn...

Misschien moeten we al die mensen die effectief zeggen dat het verschil te weinig is, gewoon hen dat geld direct afpakken (inclusief extralegaal voordeel). Hen 12 maanden zo laten leven. Om dan na de 12de maand hen het effectieve verschil van te gaan werken even terug te geven. Gewoon om eens duidelijk te laten zien hoe groot dat verschil van te gaan werken in realiteit wel niet is. Wel de uitkering die ze op lange termijn hebben, niet de korte termijn uitkering gebruiken natuurlijk. Aangezien de korte termijn uitkering de bescherming tegen de schok van werkloosheid is.

Misschien dat mensen dan wel eens het effectieve verschil naar waarde kunnen achtten alsook die inschatting doen op basis van de gegevens uit het verleden? Dus niet uw werkloosheidsvergoeding van dit jaar gebruiken en te vergelijken met de verloning van 2j geleden om dan te claimen dat het verschil tussen werken gaan en werkloos thuis te zitten te klein is. Zeker bij grote indexaties is dat een enorm onfaire vergelijking...
@Renegadexxripxx Herinner je je Patrick nog vh laatste nieuws? En zo zullen er veel werklozen zijn.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan