Budget keuken en badkamer

Dogo Argentino

Well-known member
Hallo,

Ik ben momenteel in gesprekken voor een nieuwbouwwoning. Ik ben nu vooral benieuwd naar de voorziene budgetten voor badkamer en keuken, aangezien de meeste mensen hier altijd boven gaan. Het gaat om een redelijk kleine open keuken (375x226) met een keukeneiland en een badkamer van 273x371. Voor de keuken wordt 12100 voorzien en voor de badkamer 7000 incl btw. De tegels zijn apart voorzien in een ander budget. Voor de keuken heb ik keuze uit Ixina of Keukencenter Vanderstraeten. Voor de badkamer kan ik bij Sax sanaitair terecht. Wat denken jullie van deze budgetten? Kan je op voorhand met de bank regelen om wat meer te lenen voor wat meer budget voor de keuken/badkamer te hebben? Wellicht heb je hier offertes voor nodig? Het zou mijn eerste aankoop zijn, dus dit is allemaal nieuw voor mij. Bedankt!

Keuken kan wel lukken, uiteraard niet met dure toestellen en duur werkblad.

Idem voor badkamer (is dat budget puur badkamer of ook wc beneden). Je kan een toiletpot zetten van 50 euro of een van 1000 bv

Bij SOD extra budget voorzien is altijd beste, afhankelijk van hun startpakket tot 25% zelfs ;)
Tenzij je tevreden bent met alle basics

Idem voor badkamer (is dat budget puur badkamer of ook wc beneden). Je kan een toiletpot zetten van 50 euro of een van 1000 bv

Bij SOD extra budget voorzien is altijd beste, afhankelijk van hun startpakket tot 25% zelfs ;)
Ja ik ben sowieso van plan om extra budget te voorzien. Ook moet ik zelf tuin en oprit doen, maar daar ga ik eigen middelen voor gebruiken. Sanitaire toestellen budget van 7000 is ook voor de 2 wc’s.

Maar ik denk dat het starterspakket wel echt degelijk is. Ventilatie systeem C+ healthbox 3.0, BTicino stopcontacten/schakelaars, keramische tegel gelijkvloers en badkamer €48,4/m2, tabletten in natuursteen bij ramen etc

Beste antwoord dat je hebt: ga naar de winkels ;)

Badkamers is (mijn ervaring) bij SOD altijd aan adviesprijs (dus duur), keuken kan je wel kortingen krijgen (zoals alle consumenten)

Maar ik denk dat het starterspakket wel echt degelijk is. Ventilatie systeem C+ healthbox 3.0, BTicino stopcontacten/schakelaars, keramische tegel gelijkvloers en badkamer €48,4/m2, tabletten in natuursteen bij ramen etc
Oei c+

Tegelbudget vind je wel wat voor normaal ja, maar is er ook al bv vloerverwarming voorzien? Deuren die beetje deftig zijn of gewoon 2 kartonnen platen tegen elkaar, aantal stopcontacten + lichtpunten, ...
Op zich is elke post extra niet noodzakelijk superveel maar alle kleintjes kan al snel 20k zijn :p

Ventilatie C+? Zeker dat je dat niet fout onthouden hebt?
Geen enkele nieuwbouw wordt nog met C gedaan toch?

Ik dacht ook dat D gewoon standaard was. Zelfs al bij grondige verbouwingen.

Persoonlijk zou ik toch ook wat extra budget voorzien hoor. 7000 lijkt me krap voor een volledige badkamer, wanneer ik me net bedenk dat enkel mijn douche al zoveel gekost heeft.
Het kan wel lukken hoor. Wanneer je een basic keuken koopt met goedkope toestellen en werkblad, en in principe ook de badkamer zo goedkoop mogelijk aanpakt. Maar het is ook wel eens fijn om uw zin te kunnen doen :-) zeker in die ruimtes, die toch wel uitermate belangrijk zijn in een woning.

Beste antwoord dat je hebt: ga naar de winkels ;)

Badkamers is (mijn ervaring) bij SOD altijd aan adviesprijs (dus duur), keuken kan je wel kortingen krijgen (zoals alle consumenten)
Idem,

Mijn ervaring is wel dat je bij die aangeduide winkels geen korting krijgt. En er moet al duidelijk in het contract staan dat je zelf TIJDENS de werken een andere aannemer werken moogt laten uitvoeren en dat je niet verplicht bent om hun aannemer te kiezen (zoals badkamer plaatsen of keuken plaatsen).
Maar hangt af van welke SOD je hebt natuurlijk. Maar beter safe then sorry zou ik daarover zeggen.

Daarnaast is het wel belangrijk dat je voor sommige zaken (de sanitairist of de elektricien) weet waar welke toestellen of den afbak / vaatwas van uw keuken komen zodanig dat die afvoeren kan voorzien. Alsook als je in de toekomst van plan bent om airco's te zetten... dat je daar in de geburen een afvoertje voorziet voor het condenswater (vervloekt zich nog altijd daarover... irritante pompjes...). Dus dat als je van plan bent om zelf een keukenleverancier aan te duiden, dat je dan ook die info goed op tijd kunt en zult doorgeven.

Daarnaast kan ik enkel de raad geven aan de OP dat hij vraagt om ventilatie C aan te passen naar D. Daar ga je later blij om zijn...

Nu wat betreft de keuken en sanitair, daar maak je het zo duur als je zelf wilt. Mijn douchebak was 600€, mijn douchestang was 1500€. Had ik die zelf gekozen buiten de SOD firma was er 50% korting geldig. Keuken hadden mijn buren 25k voor hun keuken, terwijl mijne 12k was en ze de mijne groter en beter vonden... Dus voordat je tekent bij die SOD eerst eens binnenspringen bij de aangeduide firma's voor een offerte voor een keuken. Zeg wel dat je door die firma bent doorverwezen, zodanig dat ze hun SOD prijslijst met u bespreken :p.

Bedankt alvast om dat te melden van die ventilatie, daar was ik dus niet van op de hoogte. Nu wat ik me afvraag: zijn die budgetten dingen dat ik kan/moet vastleggen vooraleer ik definitief de lening aanvraag? Ik heb natuurlijk wel wat marge met mijn eigen middelen, maar nu ook niet om te zeggen dat ik 20k extra kan leggen meteen.

Onlangs bij Ixina geweest via SOD. 4m25 tegen muur + keukeneiland (afmeting weet ik niet juist meer, zitplaats voor 4p + spoelbak). Ook bij een andere firma gaan kijken. Die prijzen zaten initieel gelijkaardig (17k), maar bij Ixina ging daar nog een korting van 6500 euro af omdat dat via de SOD-firma was, dus uiteindelijk 10,5k inclusief btw. Vond ik eigenlijk wel veel dat er ineens afging toen ik dat hoorde, maar goed, daar gaan we niet over klagen :) Wel geen fancy toestellen of materialen, basic maar degelijk (of dat zou toch moeten :D)

Badkamer zitten we wel boven 7k. maar we gaan uiteindelijk alleen douchebak en bad bij de firma die rechtstreeks met SOD-firma werkt nemen. Lavabomeubel is via schrijnwerker (zat qua prijs eigenlijk gelijkaardig, maar wel volledig wat we wilden ipv standaardkastjes).

Bij onze SOD-firma zijn ze wat betreft die 'eigen' aannemers redelijk soepel. Voor sanitair was het voldoende als we 'iets' bij hun aannemer namen, bv. alleen de toiletten. Keuken waren we volledig vrij in (maar daar bleek er dus wel wat korting op te zitten bij 'hun' aannemer).

Wat betreft budget en lening, ik zou toch zoveel als mogelijk een beeld proberen vormen van de totale kosten. Of je moest voldoende marge hebben om bij te leggen. Hangt er ook wat van af of je meteen alles 'af' wilt hebben, of dat er bepaalde zaken mogen blijven liggen voor een paar jaar.

Bedankt alvast om dat te melden van die ventilatie, daar was ik dus niet van op de hoogte. Nu wat ik me afvraag: zijn die budgetten dingen dat ik kan/moet vastleggen vooraleer ik definitief de lening aanvraag? Ik heb natuurlijk wel wat marge met mijn eigen middelen, maar nu ook niet om te zeggen dat ik 20k extra kan leggen meteen.
Wij hadden onze keuken al volledig laten uittekenen en meerprijs vast laten leggen, lijst van meerkost van andere zaken hadden we ook. Dus ja best wel eigenlijk

Wij hadden onze keuken al volledig laten uittekenen en meerprijs vast laten leggen, lijst van meerkost van andere zaken hadden we ook. Dus ja best wel eigenlijk
Bij mijne SOD wist die nog niet welke dat zou zijn.

Voor de badkamer sprak die eerst of desco bij de offertefase. Bij de uitvoeringsfase was dat een andere.

C+ systeem kan, maar dan ga je niet te veel moeten verwachten qua E-peil.
Waarschijnlijk is D-systeem een optie, maar daar ga je (en let nu heel goed op) voor moeten bijbetalen!
BTicino schakelmateriaal, dat zal waarschijnlijk de goedkoopste lijn zijn. Heb je dat al gezin? Persoonlijk zou ik om te beginnen al niemand BTicino aanraden en al zeker niet hun goedkoopste lijn. Ook het aantal stopcontacten enzo zal doorslaggevend zijn. Maar reken hier toch op een meerkost. Zaken zoals RJ45 aansluitingen en ga zo maar door gaat niet zo een vette zijn. Dus als je dat wilt, en dat wil je in een nieuwbouw, ga je mogen opleggen.

Zoals somedude zegt mag je 25% extra rekenen boven de geafficheerde prijs.

C+ systeem kan, maar dan ga je niet te veel moeten verwachten qua E-peil.
Waarschijnlijk is D-systeem een optie, maar daar ga je (en let nu heel goed op) voor moeten bijbetalen!
BTicino schakelmateriaal, dat zal waarschijnlijk de goedkoopste lijn zijn. Heb je dat al gezin? Persoonlijk zou ik om te beginnen al niemand BTicino aanraden en al zeker niet hun goedkoopste lijn. Ook het aantal stopcontacten enzo zal doorslaggevend zijn. Maar reken hier toch op een meerkost. Zaken zoals RJ45 aansluitingen en ga zo maar door gaat niet zo een vette zijn. Dus als je dat wilt, en dat wil je in een nieuwbouw, ga je mogen opleggen.

Zoals somedude zegt mag je 25% extra rekenen boven de geafficheerde prijs.
RJ45 zit in iedere kamer dacht ik. Ik vraag sowieso het volledig lastenboek op. Wil ook alles vastleggen op voorhand qua keuzes materialen om zo later niet voor verassingen komen te staan. Als ze mij die tijd niet willen geven, dan wacht ik liever nog even voor een andere woning

RJ45 zit in iedere kamer dacht ik. Ik vraag sowieso het volledig lastenboek op. Wil ook alles vastleggen op voorhand qua keuzes materialen om zo later niet voor verassingen komen te staan. Als ze mij die tijd niet willen geven, dan wacht ik liever nog even voor een andere woning
Probeer van die brolcino af te geraken en te veranderen door Niko...

Terug
Bovenaan