Buitenlands voetbal 2022-2023 / Eredivisie / Ligue 1 / Bundesliga / Serie A / …

Ik vind het vooral erg omdat dit eigenlijk geen racismeprobleem is. Die supporterscultuur is doordrongen van intimiderende gezangen, al dan niet via een racistische invalshoek. Het is maw meer een "keuze" voor een bepaalde vorm van supporteren dan dat het een uiting is van een kijk op mensen die "anders" zijn.

Vreemde opmerking. Ik heb nog nooit supporters oerwoudgeluiden horen roepen naar blanke spelers. Aangezien dat enkel naar zwarte spelers gebeurt, is dat dus een racistische insteek om hen met apen te vergelijken. Ergo, een racismeprobleem.

Ik vind het vooral erg omdat dit eigenlijk geen racismeprobleem is. Die supporterscultuur is doordrongen van intimiderende gezangen, al dan niet via een racistische invalshoek. Het is maw meer een "keuze" voor een bepaalde vorm van supporteren dan dat het een uiting is van een kijk op mensen die "anders" zijn.
Of je spelers nu racistisch bejegent uit een gevoel van raciale superioriteit of omdat je denkt zo de match te kunnen winnen, maakt toch geen hol uit. Als je het acceptabel vindt om oerwoudgeluiden te maken naar zwarte spelers, ongeacht de reden, ben je een racist.

Vreemde opmerking. Ik heb nog nooit supporters oerwoudgeluiden horen roepen naar blanke spelers. Aangezien dat enkel naar zwarte spelers gebeurt, is dat dus een racistische insteek om hen met apen te vergelijken. Ergo, een racismeprobleem.

Een blanke speler zou zich ook niet aangesproken voelen. Die supporters willen gewoon die speler "raken", maakt niet uit hoe.

Als ze zingen "al wie dat niet springt is Sporting jood" is dat niet omdat die supporters tegen Joden zijn. Als ze roepen naar een speler "vuil Janet" is dat niet omdat ze homofoob zijn. Het zelfde voor uitspraken a la "vuile neger", dat zeggen ze niet omdat ze racistisch zijn.
Kijk bijvoorbeeld ook naar de vele gezangen over de Napolitanen in de jaren 70-80 (vandaag ook nog, maar minder).

Dat zijn stuk voor stuk laakbare uitspraken he. Het overkoepelende probleem is dus niet "racisme" maar gewoon een gebrek aan beschaving of normbesef eens de wedstrijd begint.

Of je spelers nu racistisch bejegent uit een gevoel van raciale superioriteit of omdat je denkt zo de match te kunnen winnen, maakt toch geen hol uit. Als je het acceptabel vindt om oerwoudgeluiden te maken naar zwarte spelers, ongeacht de reden, ben je een racist.

Ik snap niet hoe je met zo een gebrek aan nuance in het leven kan staan. Maar dat is een nadere discussie.

Een blanke speler zou zich ook niet aangesproken voelen. Die supporters willen gewoon die speler "raken", maakt niet uit hoe.

Als ze zingen "al wie dat niet springt is Sporting jood" is dat niet omdat die supporters tegen Joden zijn. Als ze roepen naar een speler "vuil Janet" is dat niet omdat ze homofoob zijn. Het zelfde voor uitspraken a la "vuile neger", dat zeggen ze niet omdat ze racistisch zijn.
Kijk bijvoorbeeld ook naar de vele gezangen over de Napolitanen in de jaren 70-80 (vandaag ook nog, maar minder).

Dat zijn stuk voor stuk laakbare uitspraken he. Het overkoepelende probleem is dus niet "racisme" maar gewoon een gebrek aan beschaving of normbesef eens de wedstrijd begint.
Maar het kan toch ook gewoon beiden zijn?

Heel raar om ten gaan beweren dat dit geen racismeprobleem is. Is zowel een racismeprobleem, als een probleem van normvervaging bij supporters, als de manier waarop ze supporteren.

Maar het kan toch ook gewoon beiden zijn?

Heel raar om ten gaan beweren dat dit geen racismeprobleem is. Is zowel een racismeprobleem, als een probleem van normvervaging bij supporters, als de manier waarop ze supporteren.

Het kan zeker, maar ik geloof niet dat het dat is. Want dan ga je er van uit dat al die supporters effectief een racistisch mensbeeld er op na houden. Lijkt mij nogal overdreven. Zeker gezien de vele onderzoeken die al hebben aangetoond dat gewoon normale mensen met een normaal wereldbeeld helemaal los gaan bij het fluitsignaal.

En dat maakt het enkel erger imo. Want dat zijn dan supporters die gewoon dingen roepen waar ze niet eens achter staan. Waarvan ze weten dat het verkeerd is. Vind ik zo mogelijk nog erger omdat ze zo de marginalen (want die zijn er uiteraard wel, maar per definitie marginaal in aantal) echoën.

Hoe dan ook zouden ze met al hun campagnes misschien eens moeten richten op het fatsoen ipv enkel racisme. Zeker goed dat ze dat doen voor racisme, maar als ze na de commercial gewoon "hoerezoon" roepen, tsja... Is niet meteen veel beter, toch?

Waarom zou ik uitspraken doen over iets wat ik niet ken?
Omdat je zegt dat dit niet te maken zou hebben met het racismeprobleem (in Italie) ?

Over dat supporters meer hun manieren moeten houden volg ik u. Maar eens je oerwoudgeluiden gaat maken, ga je toch echt wel een lijn over.

Het is niet omdat je niet uitgesproken racist of homofoob bent, dat je daarom niet onbewust je zo kan voelen. Een beetje zoals zogenaamd geen problemen hebben met een mannelijke collega als homo, maar als je zoon zich out als homo dat je daar boos/ongelukkig over wordt. Of geen probleem hebben met Marokkanen/Moslims, tot je dochter er eentje date.
Ik vind het overigens geweldig naief van je om die duizenden Italiaanse supporters, die jij van toeten noch blazen kent, te gaan bestempelen als niet racist zijnde, terwijl racisme enerzijds een groot probleem is in Italie en anderzijds de voetbalsupporter gemiddeld gezien een pak rechtser is dan de samenleving.

Moet eens die reacties lezen op Eleven Sports, is er los over.
Ik heb het niet voor Lukaku (nog zacht uitgedrukt) maar zijn reactie is te begrijpen en doet eigenlijk niets verkeerd.
Voetbal is nu eenmaal marginaal, maar door er niets aan te doen zullen de (racistische) gezangen alleen maar toenemen.

Wat kan die Cuadrado daar trouwens debiel doen zeg. Nog eventjes de scheidsrechter gaan wijzen op hetgeen Lukaku gedaan heeft :laugh: Zielige vent.

Snap sowieso niet wat die van Juventus daar in de eerste plaats zijn komen moeien, die hebben dat alleen maar erger gemaakt.

Dan zijt ge als scheidsrechter trouwens ook gewoon een lulletje die het gewoon compleet niet aanvoelt en niet snapt toch? Wat een belachelijke kaart.

Terug
Bovenaan