Bureauwerk: welke stappen onderneem jij om gezond te blijven?

Mr.Anderson

Well-known member
We weten ondertussen allemaal dat geen of weinig beweging gezondheidsproblemen met zich kan meebrengen, dit zowel fysiek als mentaal.
Naast aan tafel zitten om te eten, zitten in de trein of wagen en 's avonds in de zetel zitten, hebben velen onder ons dan ook nog eens een zittende job.

Na 4 jaar werken ben ik serieus beginnen sukkelen met mijn rug (iets waarmee ik al langer problemen had vanwege schoolcarrière op de lesbanken zonder al te veel sport). Ik heb dat aangepakt door 16 kg af te vallen, chiropractie en oefeningen in mijn wekelijkse routine te steken.

Ik werk nu 14 jaar. Vorige week kreeg ik groen licht van de kinesiste om terug vollen bak te sporten nadat ze een golf- en tenniselleboog constateerde aan m'n rechterarm. Eerst werd gedacht aan sport, maar het bleek het bedienen van m'n muis te zijn. Wederom kreeg ik oefeningen mee om dat probleem van de baan te houden.

Ik word ook dagelijks geconfronteerd met m'n slechte ogen, die na een laserbehandeling een enorm zwak accommodatievermogen hebben.

Het is zoeken naar een evenwicht om het vele zitten te compenseren. Concreet doe ik het volgende:
  • 1x per week sporten, 1x per week lopen
  • 2-3x per week calisthenics (ligt in periodes, soms is dat maar 1x)
  • Naast zaken bespreken over de telefoon ga ik ook ter plaatse in onze productiehal (+ 20.000 m²)
  • Onnozel misschien, maar ik sprint elke trap naar boven die ik tegenkom op het werk
  • Om de x-aantal uren stretchoefeningen voor muisarm en rug
  • Ik let heel hard op m'n houding tijdens het werken aan bureau
  • Ergonomische muis

Ik maak mij ook veel zorgen over m'n ogen. 8 uren op een scherm kijken, TV kijken, scrollen op smartphone tijdens pauze, enz. Dichtbij kijken is de standaard, maar dichtbij kijken kan myopie versterken. Daarom probeer ik a.d.h.v. een desktop timer de 20-20-20 regel te hanteren (om de 20 minuten, 20 meter ver kijken voor 20 seconden). Maar meestal ben ik dan net met iets bezig of aan het bellen waardoor ik dat veel te weinig naleef.

Houden jullie zich daar bewust mee bezig? Zo ja, wat doen jullie om de gezondheid optimaal te houden wanneer je een zittende job hebt?

1) standing desk
2) walking pad
3) stepper (voor als het stil moet)
4) ergonomisch toetsenbord en muis
5) massagestoel

Ik heb ook een bril die blauw licht filtert, maar ik vergeet die vaak op te zetten.

Persoonlijk heb ik best veel beweging door contact met productie- maar administratie gaat regelmatig gewoon eens wandelen voor 10min, naast de tips die hier al staan. Denk dat ze bvb. bij Jan De Nul zelfs een sportprogramma hebben voor personeel, er zullen er hier mss nog zijn die kunnen genieten van dergelijke dingen bij de grotere werkgevers.

Ik verkies onderstaande maar nog op zoek naar budget

Laatst bewerkt:
Niks eigenlijk, ik zie er eerlijk gezegd weinig nut in :p Ik ben nu bij 41, niks van klachten en het zal het waarschijnlijk nog wel een jaar of 20 trekken vermoed ik

Niks eigenlijk, ik zie er eerlijk gezegd weinig nut in :p Ik ben nu bij 41, niks van klachten en het zal het waarschijnlijk nog wel een jaar of 20 trekken vermoed ik
Tem mijn 42ste had ik nooit enige klacht. En toen is het begonnen ..

Veel kan je er niet aan doen maar dingen die je wel deels kan bepalen

1. Op gewicht pogen te blijven
2. Voldoende vezels eten maar niet TE. Van te platte schijt of net te harde schijt krijg je aambeien
3. Regelmatig blijven bewegen anders gaan je organen de pijp uit (grapje maar bewegen is heel belangrijk)
4. Cholesterol en andere bloedwaarden in het oog houden
5. Letten op alarmsignalen ook al lijken deze soms banaal te zijn

Voorbeeld van mijzelf: Toen ik tijdelijk (amper) een paar minuten blind werd in 1 oog tijdens de werkuren en ik naar de oogarts ging (omdat ik het toch niet helemaal vertrouwde) zeiden letterlijk 100% van mijn vrienden en familie dat ik mij maar wat aanstelde en niemand zou gegaan zijn:
Had ik niet geweest dan was ik waarschijnlijk letterlijk blind geweest in één oog en had ik veel schade opgelopen in mijn ander oog. Ik was er net op tijd bij.

Ik maak mij ook veel zorgen over m'n ogen.
Ivm de ogen. Ergens vermoed ik dat dit komt omdat ik zonder dit te weten een tijdje een extreem verhoogde oogboldruk had waardoor ik onbewust mijn ogen getraind heb.

Ik ben nu 50, ik werk al 18 jaar non stop aan een bureau, ik heb letterlijk nooit getraind om van ver te zien en ik kan nog gewoon zonder bril de tekst lezen op een scherm van meters afstand. (Ik heb wel een bril maar ik heb die alleen nodig voor het donker. Rijden tijdens de donkere uurtjes zonder bril is dus not done want daar heb ik wel last van)

En ik kan nog van dichtbij alles lezen zonder enig probleem zonder bril. Als enige van mijn vrienden trouwens. Alle vrienden hebben nu ne bril nodig.

Laatst bewerkt:
zit/ sta bureau
deskbike
koffiemachine/printer staan niet in dezelfde ruimte
ipv collega's per teams/ email te contacteren, langs gaan
's middags een half uurtje gaan wandelen/ soms 's middags gaan lopen
altijd de trap nemen ipv lift
met de speedpedelec naar het werk

1) standing desk
2) walking pad
3) stepper (voor als het stil moet)
4) ergonomisch toetsenbord en muis
5) massagestoel

Ik heb ook een bril die blauw licht filtert, maar ik vergeet die vaak op te zetten.
Standing desk is ondertussen ook al achterhaald in die zin dat een hele dag stilstaan eigenlijk ook gewoon niet goed is. Beweging blijft noodzakelijk. Content van?

Is de functie 'night light' oftewel nachtlamp in Windows geen goed alternatief voor zo'n bril? Bij mij staat dat altijd aan en dat zou ook blauw licht wegfilteren.

Standing desk is ondertussen ook al achterhaald in die zin dat een hele dag stilstaan eigenlijk ook gewoon niet goed is. Beweging blijft noodzakelijk. Content van?

Is de functie 'night light' oftewel nachtlamp in Windows geen goed alternatief voor zo'n bril? Bij mij staat dat altijd aan en dat zou ook blauw licht wegfilteren.
Zo'n night light functie zal wss het kleurprofiel van uw schermaanpassen om minder blauw licht uit te zenden. Maar het zal nooit echt filteren natuurlijk. Maar ik denk ook dat blauw licht wss overrated als risico is hoor.

Wel heel content van standing desk. Het klopt dat een hele dag recht staan ook geen goed idee is (logisch eigenlijk :p) dus hier is het afwisselend.
Maar ik doe ondertussen wel gewoon vlot 10000 stappen per dag zonder buiten te komen. Dat is gewoon 2 of 3x per dag wandelen en je vergeet eigenlijk dat je dat aan het doen bent. Het grootste fysiek voordeel bij mij is echter dat je niet kan "hangen" als je wandelt. Op een bureaustoel krijg ik het niet voor elkaar om een hele dag actief op mijn houding te letten...

Tem mijn 42ste had ik nooit enige klacht. En toen is het begonnen ..

Veel kan je er niet aan doen maar dingen die je wel deels kan bepalen
Punt was dat als het ok was tot 41 is de kans klein dat ik ineens morgen doodval en dat ik de 60 ofzo wel zal halen.

Tip die mogelijks niet voor iedereen haalbaar is ( locatie, budget, kinderen/hobbies ) ....
Koop een huis met een veel te grote tuin. In het weekend haal ik op sommige dagen bijna 40K stappen.
Bovendien hoef ik niet naar de fitness want heel de dag snoeien/vellen ( 500 kg per remork .. ), week in week uit jaar in jaar uit maakt je voelbaar sterk. Natuurlijk moet het je liggen want bijvoorbeeld het traditionele tuinierswerk als wieden/planten vind ik vreselijk, maar het is een zeer goede uitweg voor mezelf.

Voor op het werk; auto veel te ver parkeren en constant 'dingen in de auto vergeten zijn' + onder de middag een uur gaan wandelen en je lunch al bewegende opeten, maar dat is ook niet voor iedereen weggelegd, ik ben geen "foodie" :biglaugh:
Dan bij aankomst thuis een halfuur met je partner/kind/huisdier gaan wandelen.
Als er een aannemer komt verlof nemen om de 'aangever' te spelen, bij te leren en fysiek bezig te zijn.
Altijd en overal de trap nemen. Ik werk op het tiende en 'vergeet' veel gerief in mijn auto, dus tel maar uit.

Ogen en pols heb ik ook last van, daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden. Ik zal je 20/20/20 regel eens uitproberen, merci !!

Veel fietsen (en af en toe lopen/fitness als het slecht weer is). Als het weer het toelaat met de fiets naar het werk (is 20km enkel en niet elektrisch).
Op het werk heb ik een standing desk dus ik sta af en toe als ik zou last krijgen van mijn bil of rug door te lang te zitten. Tijdens de middagpauze ga ik soms wel eens een kwartierke tot een half uur wandelen.

Tip die mogelijks niet voor iedereen haalbaar is ( locatie, budget, kinderen/hobbies ) ....
Koop een huis met een veel te grote tuin. In het weekend haal ik op sommige dagen bijna 40K stappen.
Bovendien hoef ik niet naar de fitness want heel de dag snoeien/vellen ( 500 kg per remork .. ), week in week uit jaar in jaar uit maakt je voelbaar sterk. Natuurlijk moet het je liggen want bijvoorbeeld het traditionele tuinierswerk als wieden/planten vind ik vreselijk, maar het is een zeer goede uitweg voor mezelf.
Ik denk dat gewoon gaan wandelen en een fitnessabonnement of zelfs home gym voor veel mensen haalbaarder zijn :)

Aanrader (doch minder in de winter - en je moet de mogelijkheden hebben): start met een groentetuin - complete work-out, mooie aanvulling voor opvoeding eventuele kinderen, je bent buiten, lekkere (bio -indien gewenst) groenten, niet nodig je te verplaatsen, ook mogelijk om voor zeer korte periode, zeer milde besparing, ...

Ik heb die fout ook gemaakt: dat is gewoon je stappenteller die denkt dat je wandelt, terwijl je eigenlijk gewoon op de grasmachine zit.

Voor mijn woon-werk verplaatsing moet ik 40 minuten fietsen en 40 minuten stappen (heen + terug samengeteld). Voor ik naar het werk vertrek, laat ik ook nog de hond een 25-tal minuten uit.

Daarnaast neem ik altijd de trappen op kantoor (3 verdiepingen). Ik sta vrijwel elk uur eens op om water te halen of naar het toilet te gaan. Dat doe ik dan ook vaak op een ander verdiep zodat ik die extra trappen doe.

Tijdens de middag probeer ik ook een 20-tal minuten gewoon buiten een wandeling te maken.

Ik heb dus niet zozeer last van een gebrek aan beweging. Maar dat intens/geconcentreerd turen op een scherm, daar heb ik soms wel last van.

Voor het eerst een job redelijk ver van de operatie, waardoor zelfs bezoeken veel meeting room is:
- regelmatig koffie gaan halen: en als iemand vraagt om er eentje mee te nemen zeggen dat je meewandelt. Dat ontspant op veel vlakken
- basis dingen zoals geen lift nemen, de auto eens laten staan
- sporten (1-2 week)
- beetje op gewicht letten
- met mijn zoon spelen op de grond, hem dragen etc

Vind het met het ouder worden vooral moeilijk om gewicht onder controle te houden.

Fitness, frequent rechtstaan en de lange weg nemen naar koffieapparaat, 's middags even gaan wandelen.
In 't weekend zoveel mogelijk met de kinderen met bakfiets of te voet doen.
Als ik naar m'n gewicht kijk doe ik te weinig, want ik blijf stabiel terwijl 't te veel is. Maar qua ergonomie wel een pak beter - heb toch al paar jaar geen last meer van rugpijn/stramheid/etc. Daar waar ik vroeger vaak last had van onderrug of armen na het werken of slapen. Slaapkwaliteit on the whole is ook enorm verbeterd sinds ik sport.

Op mentaal vlak: andere job gezocht drie jaar terug met pak minder stress en meer voldoening. Dat heeft héél veel geholpen.
Had daarvoor migraine bijna maandelijks - soms wekelijks, of gewoon gans weekend waar ik als een vod bijhing om beetje op te laden voor maandag. Dat is nu niet meer, integendeel. Meer energie dan ooit eigenlijk om leuke dingen te gaan doen met 't gezin. (Algemeen natuurlijk, ene weekend meer dan 't andere.)

Zo'n night light functie zal wss het kleurprofiel van uw schermaanpassen om minder blauw licht uit te zenden. Maar het zal nooit echt filteren natuurlijk. Maar ik denk ook dat blauw licht wss overrated als risico is hoor.

Wel heel content van standing desk. Het klopt dat een hele dag recht staan ook geen goed idee is (logisch eigenlijk :p) dus hier is het afwisselend.
Maar ik doe ondertussen wel gewoon vlot 10000 stappen per dag zonder buiten te komen. Dat is gewoon 2 of 3x per dag wandelen en je vergeet eigenlijk dat je dat aan het doen bent. Het grootste fysiek voordeel bij mij is echter dat je niet kan "hangen" als je wandelt. Op een bureaustoel krijg ik het niet voor elkaar om een hele dag actief op mijn houding te letten...
Ma kunt ge typen terwijl ge wandelt? Dat lijkt me echt ingewikkeld of overschat ik dat

Ma kunt ge typen terwijl ge wandelt? Dat lijkt me echt ingewikkeld of overschat ik dat
Typen valt eigenlijk heel goed mee. Je kan minder snel typen, maar ik zit zelden in een "typ-wedstrijd" tijdens het werk eigenlijk.
Muis controleren is moeilijker met een normale muis, maar ik had al een trackball (Logitech MX Ergo) en dat werkt wel heel goed omdat bewegingen van uw pols niet worden doorgegeven naar de muis.

Terug
Bovenaan