Burengeschil

In mijn wildste dromen zet ik een speaker op en laat ik dat geluid een hele dag spelen terwijl ik naar mijn werk ben en hij id tuin bezig is. Ik ga dit natuurlijk niet doen maar vraag me wel af indien ik dit gewoon eens moet doorsturen zodat hij beseft wat ik precies te horen krijg... Al zal dit niet veel uithalen, de wijkagent heeft hem duidelijk gemaakt, net als zijn zoon dat het geluid hoorbaar is ...

Ik sta op het punt om terug de wijkagent te sturen, de milieudienst heeft geen zin in metingen trouwens. Ze stuurden wel tips maar verwezen vooral naar wijkagent en vredegerecht , helaas.

In mijn wildste dromen zet ik een speaker op en laat ik dat geluid een hele dag spelen terwijl ik naar mijn werk ben en hij id tuin bezig is. Ik ga dit natuurlijk niet doen maar vraag me wel af indien ik dit gewoon eens moet doorsturen zodat hij beseft wat ik precies te horen krijg... Al zal dit niet veel uithalen, de wijkagent heeft hem duidelijk gemaakt, net als zijn zoon dat het geluid hoorbaar is ...

Ik sta op het punt om terug de wijkagent te sturen, de milieudienst heeft geen zin in metingen trouwens. Ze stuurden wel tips maar verwezen vooral naar wijkagent en vredegerecht , helaas.

“This is the sound of Rotterdam” will do: dan speel je nog wel “muziek” af. Nee grapje.

Maar geen aanrader: op het moment dat jijzelf ook een dader wordt, krijgt jouw buur opeens (gratis en voor niets) meer sympathie en men zal vinden dat jij minder recht hebt om te klagen.

Het systeem wijst je verder het systeem in. Het systeem weet niet beter. Dat kan, maar daar wordt het conflict scherper, dieper, groter van. Als je dat wilt, prima. En het eindpunt laat zich raden: de buurman zal mogelijk alleen stoppen als hij er toe opgedragen wordt en dan nog alleen als hij zich er aan houdt. Hij kan er op verschillende tijden mee doorgaan, erger/minder erg, want er staat niemand naast hem die controleert en hem subiet op de vingers tikt. Dat betekent dus dat je moet gaan aantonen dat hij zich niet houdt aan de regels/het vonnis. Daar gaat natuurlijk weer een tijd overheen.

Als het je gaat om begrip krijgen van jouw buurman, jij gaat geen goodwill krijgen omdat .. het voorbeeld van jou komt. Jij bent een ketter in zijn ogen. Zoek dan een neutraal iemand. Iemand wiens insteek niet zijn persoon/ego is maar die beide buren vriendelijk wil bewegen open te staan voor elkaars noden dmv afspraken maken. Iemand die niet de irritaties als irritaties bespreekt maar als behoeftes waarmee de buur ook kans krijgt om zijn behoeftes naar voren te brengen. Afspraak die je op die manier maakt, heeft een grotere slagingskans omdat iemand uit vrije wil toestemt in zijn aandeel in de afspraken en er ook wat voor terugkrijgt. En die afspraken zet je natuurlijk zwart op wit met handtekeningen. Je kan altijd nog naar de rechter als dit mislukt. En dan sta je gelijk iets sterker (als jij het niet was die de afspraak ondermijnt). Ruzie maken kan altijd nog.

Ook al is jouw buurman een grote kl**tz*k in sommige ogen, ook een kl**tz*k wil graag in pais en vree wonen. Heel gek. Daarin ligt dus een kans. Hij zou jou daarom ook zomaar een stoorzender vinden (het maakt niet uit of dat waar is of niet). Dus, zoek eens naar een kundige bemiddelaar. Als die persoon met de buurman contact maakt, zal de buurman eerder naar dit YouTube filmpje willen kijken dan wanneer jij het brengt.

Ik weet niet precies hoe je een goede bemiddelaar (mediator) vindt. Uit je netwerk, het netwerk van iemand uit jouw netwerk, misschien een praktijk in familierecht die veel gebruik maakt van mediators? Ik heb ooit een kundige mediator aan het werk gezien en die bleek in haar vrije tijd burengeschillen te bemiddelen om scherp te blijven in het haar professionele leven.

Er hangt natuurlijk een prijskaartje aan.. maar wellicht vooralsnog goedkoper dan een officiele en bureaucratische weg. Je kan natuurlijk bespreken met de mediator of het verstandig zal zijn om de buurman te vragen of hij ook een deel van de rekening op zich wil nemen. Een goede mediator zal dat niet meteen in het eerste gesprek vragen en waarschijnlijk met een omweg. Een voordeel kan zijn dat iemand die meebetaalt, eerder genegen is te werken voor het succes van de onderneming dan het ondermijnen ervan.

Een recept voor een hoge bloeddruk, elke avond slaapmedicatie, irritaties en ruzies thuis omdat je toch eea af moet reageren: een rekening van een mediator is misschien dan een stuk minder erg.

't is ongelofelijk, na het bezoek van de wijkagent vorige zomer was het id nazomer beter, de honden werden iets verder in de megatuin gestoken en het gepiep werd uitgezet. We konden de honden nog horen, maar 't was niet constant geblaf aan onze omheining.

Nieuw jaar is ingezet dus alle klachten vervallen volgens de buurman en we zijn terug naar af. Denkt die nu dat we opeens geen last meer hebben omdat het nu 2025 is ? Wat een absolute k****zak; fout lotje getrokken langs deze kant.

Terug
Bovenaan