Burgerlijk ingenieur KU Leuven: elektrotechniek of computerwetenschappen?

engi

New member
Ik moet nu een hoofd- en nevenrichting kiezen in de 2e fase van bachelor burgerlijk ingenieur en ben nog aan het twijfelen... Wat ik op dit moment heel interessant vind is bijvoorbeeld de auto-industrie, maar ook in het achterhoofd iets als luchtvaart of andere sectoren... Als hoofdrichting lijkt mij werktuigkunde sowieso het beste. Als nevenrichting twijfel ik nog tussen elektrotechniek en computerwetenschappen. Eerst was ik overtuigd van elektrotechniek, dat leek me nuttigere kennis ivm bv elektrische auto's enzo. Maar als ik zo is hoor en bv is kijk naar vacatures bij automerken als ingenieur heb ik heel vaak het gevoel dat een kennis van software en programmeren vereist en dit doet me dan weer twijfelen. Ook het feit dat autonome wagens misschien een belangrijke toekomst hebben... Iemand die me hierbij kan helpen?

Ikzelf heb bij Punch Powertrain (Stellantis e-transmissions) en Van Hool gewerkt op de afdeling software en elektronica.

Heel veel den dag van vandaag is software. Elektronica/elektrotechniek blijft heel belangrijk. Ongeacht als ge meer in software terrecht komt of niet. Als uw hoofdrichting werktuigkunde is denk ik wel dat ge genoeg elektrotechniek krijgt om verder te kunnen. Dan lijkt mij computerwetenschappen wel handiger. Maar dat is een mening...

Over automotive, als automotive uw ding is... zeker doen. Het is een interessante sector maar mijn ervaringen zijn slecht. Altijd veel gedoe, veel besparingen (lees ontslagen). Ik ben blij dat ik daar weg ben. Het is niet dat ik negatief over die sector wil spreken. Maar het is een relatief kleine sector in Belgie terwijl er veel andere sectoren zijn die momenteel wel het goed doen.

Terug
Bovenaan