Buur zaagt haag om

Lifen

Well-known member
Crowdfunder FE
Mijn buur heeft drie Taxusbomen die als gemeenschappelijke haag zijn gezet, omgekapt. Het hout heeft hij bijgehouden en zo te zien een groot deel verhakseld.
De landmeter was voordien al geweest en de bomen staan net op mijn stuk, of op de lijn. Deze bomen staan daar al decennia (aan de dikte te zien zeker meer dan de dertig jaren die relevant zijn voor de wet) en zijn niet door mij gezet of door de buur.

Hij heeft al mondeling enkele keren heel boers laten weten ofja geëist dat ik de bomen zou rooien. Daar ben ik nooit op ingegaan. In ieder geval heeft hij deze actie zonder overleg genomen (al hadden we het wel kunnen verwachten).

Wat kan ik doen? Eigenlijk hoop ik op tree law justice à la reddit maar dat zal in België wel niet lukken.

Voor je begint te vechten, definieer wat je wil bereiken.

Met kwaad zijn en 'het is niet fair' bereik je niks. Life sucks nu eenmaal.

De bomen gaan ook niet terugkomen uit het niks. Een nieuwe haag planten zal 5-10y duren alvorens die dik staat.

Wat wil je ? centen ? Een schutting ? Een haag en wachten ? Iets anders ?

Wat @cege zegt

Voorbeeld hoe zoiets (vernietigen van een stuk haag dat niet van u is) lelijk kan escaleren:
  • Een kennis is aan het bouwen en zoals dat vaak gaat ligt er daar een berg grond voor paar jaar, niet onderhouden - staat vol onkruid. Dat werd wat te gortig en hij heeft die berg grond en nabije omgeving laten sproeien met onkruidverdelger.
  • Paar weken later begint de +2m hoge haag tussen hem en buurman kapot te gaan - buurman legt de link met de sproeistof en laat dat onderzoeken - onderzoek afgerond met als besluit dat dit de oorzaak is (compleet met satellietbeelden etc.)
  • rechtszaak want haag deels kapot, veel kosten, tijd en gezever
  • uitspraak rechter: kennis volledig verantwoordelijk gesteld en veroordeeld tot het herstellen van de haag in zijn originele staat (dus +2m hoog), kostprijs: net geen 80.000 (tachtig duizend) euro.
Het spreekt voor zich dat deze buren nooit vrienden gaan zijn en dat elke stap die de ene verkeerd zet zal gemeld en vastgelegd worden.

Als je daar hinder door ondervind kan je via de vredrechter eventueel een schadevergoeding vragen. Lijkt me niet onredelijk gezien uw buurman profijt (verhakseld hout) heeft gehaald uit het eenzijdig verwijderen van die haag.

Maar je moet je inderdaad afvragen of het je tijd waard is.

Kijk, ik wil met iedereen vrienden zijn, zeker met buren. Maar de zijbuur (die er 3 heeft omgezaagd) heeft vanaf begin gewoon boertig en onbeschoft gedaan. Ik heb op zijn vraag een schutting gezet (voor zijn honden!). Ik heb de taxus gesnoeid. En nu 'm wist dat we er een tijd niet gingen zijn heeft 'm ze gewoon zonder te vragen of verwittigen gekapt.

De achterbuur heb ik 1x gesproken, en ook hij heeft de dikste taxus een groot stuk laten kappen.

Die haag staat inderdaad té dicht bij de rand. Maar die haag staat er al minstens 50 jaar. En da's dan meteen 49 jaar langer dan de zijbuur en mogelijk 45 jaar langer dan de achterbuur. Dit is gewoon hallucinant.

Taxus groeit 1-2 mm per jaar aan de stam. De stammen die overblijven zijn tussen de 21 en de 41 cm dik. Waar ga ik zo'n boom vinden om 'm te vervangen? Nergens.

Dus wat wil ik? Ja één deftige buren misschien. Maar dit kan ik niet over me laten gaan, dit is té veel geld.

Hier in naaste omgeving is een buur veroordeeld tot een schadevergoeding bij vredegerecht. Haag stond er al 60 jaar en dan zijn de regels qua afstand tot de erfgrens denk ik anders of zo. De moeite waard om je alleszins in te verdiepen.

Kijken voor buurtbemiddeling eventueel, kosten nieuwe schutting verhalen op uwe buur dmv vredegerecht.

Hopelijk hebt ge nog ergens foto's van hoe de situatie was voor kappen.

Ja ik heb foto's, want de bui zag ik hangen. Daarom ook de landmeter laten komen. Ik wil benadrukken dat ik bij iedereen bevriend wil zijn. Bij de zijbuur is het echter gewoon onredelijkheid troef. De achterbuur... da's al moeilijker. Gewoon crazy dat er twee tegelijk beginnen kappen aan mijn haag. WTF zelfs, dit is echt ongelooflijk.

Blijkbaar kan dit mogelijk onder mijn rechtsbijstand vallen... interessant.

Gelieve de neerbuigende toon wat te minder a.u.b.
Blablabla.

Ik geloof best dat de buur een pipo is en iets gedaan heeft dat niet mag. Maar wat wil je ?

Binnen het speelveld van realistische uitkomsten.

Een nieuwe buur, nieuwe hagen, whatever. Dat zal allemaal niet gebeuren. Wil je wat klagen of wil je een oplossing ?

De vraag "wat kan ik doen" is redelijk irrelevant. Je kunt vanalles doen, maar dat start allemaal met wat je wil.

Je rechtsbijstand is ook alleen maar handig als je weet wat je wil eisen. Schadevergoeding, een nieuwe haag, een schutting, .... ?

Sowieso melding van maken. Voor hetzelfde geld klopt de gemeente aan bij jou waarom je groen gekapt hebt zonder vergunning, en moet jij instaan voor de herstelling. Oke boom vs struik is nog wat anders.
Maar hier is de gemeente daar toch erg alert op.

Blablabla.

Ik geloof best dat de buur een pipo is en iets gedaan heeft dat niet mag. Maar wat wil je ?

Binnen het speelveld van realistische uitkomsten.

Een nieuwe buur, nieuwe hagen, whatever. Dat zal allemaal niet gebeuren. Wil je wat klagen of wil je een oplossing ?

De vraag "wat kan ik doen" is redelijk irrelevant. Je kunt vanalles doen, maar dat start allemaal met wat je wil.

Je rechtsbijstand is ook alleen maar handig als je weet wat je wil eisen. Schadevergoeding, een nieuwe haag, een schutting, .... ?

Ik zou denken
A: een nieuwe haag op kosten van de buur want ge wilt die zen kop nie elke keer zien als ge buiten komt

B: principieel gewoon duidelijk maken aan andere dat ze niet met alles wegkomen omdat ze overtuigd zijn van hun grote gelijk

Als hij in het verleden al een paar keer heeft aangegeven dat die haag niet weg mocht, kan hij nu enkel melding doen of naar de vrederechter stappen. Zelf in gesprek gaan met die buur gaat ook niks (meer) oplossen want duidelijk niet de persoon die oren heeft naar zijn mening

Ondertussen is de politie langsgeweest om vaststellingen te doen. Er is ook een verzekeringsdossier geopend bij onze bank (allez, 2). Boomexpert heeft ook al offerte gegeven voor taxatie van de bomen. Alleen beetje kijken of we die al mogen aanstellen of moeten wachten op de verzekering.

Straf dat de politie dat heeft willen doen. Meestal doen ze dat af als burgerlijk en moet je maar de deurwaarder laten komen.

Hier heeft de buur ook een struik een tijdje geleden uit gedaan terwijl ik meermaals neen gezegd had.

Maar hij is klusjesman. Dus voor wat hoort wat. Als ik hem anno 2026 nodig heb voor een klus die ik zelf niet kan (of niet alleen), dat roep ik hem en staat hij daar. Dat is de deal hierover die we gemaakt hebben (nadat ik erg boos was hierover)

Allé iedereen doet wat hij wil maar ik zag er voordelen in en ik maak er gebruik van. Op lange termijn maak ik hier winst op.

Laatst bewerkt:
Hier heeft de buur ook een struik een tijdje geleden uit gedaan terwijl ik meermaals neen gezegd had.

Maar hij is klusjesman. Dus voor wat hoort wat. Als ik hem anno 2026 nodig heb voor een klus die ik zelf niet kan (of niet alleen), dat roep ik hem en staat hij daar. Dat is de deal hierover die we gemaakt hebben (nadat ik erg boos was hierover)

Allé iedereen doet wat hij wil maar ik zag er voordelen in en ik maak er gebruik van. Op lange termijn maak ik hier winst op.

En wat is je verwachting dat die deal wordt ingelost? En als hij het doet dat dat klusje degelijk gedaan wordt?
:p
Dat is gewoon miserie uitstellen in mijn ogen :p.

En wat is je verwachting dat die deal wordt ingelost? En als hij het doet dat dat klusje degelijk gedaan wordt?
:p
Dat is gewoon miserie uitstellen in mijn ogen :p.
Ik heb als syndicus veel bijgeleerd, ik doe veel klusjes al zelf, dus ik merk wel op als een klusje slecht gedaan is.
En voor sommige zware klussen heb je gewoon ne tweede man nodig.

Ik heb als syndicus natuurlijk ook best wat invloed.

Bovendien is hij den Lover :tongue: van de bejaarde buurvrouw (ook eigenaar) met wie ik al jaren wél een goeie relatie mee heb. (Niet in DE zin lol)

Ik begrijp dat de situatie bij @Lifen helemaal anders is. Iedereen moet de voor- en nadelen afwegen en voor zich of haarzelf een beslissing nemen hé.

En wat is je verwachting dat die deal wordt ingelost?
Hij heeft al een paar klusjes uitgevoerd en die waren in orde.

Terug
Bovenaan