Buurman klaagt over planten naast oprit - dreigt al met rechtbank

Komaan, uit de foto is toch af te leiden dat er ruimte genoeg is om op een deftige manier uit te rijden? Als dat al te moeilijk is wel dat hij zijn rijbewijs inlevert.

Heb je al eens rondgekeken op de baan? Ik denk dat velen hun rijbewijs beter zouden inlveren :D.

Maar volgens de TS is de eerste struik reeds weg en zit er 3 meter tussen struik en fietspad, dat is van deze hoek slecht in te schatten. Geen enkele snuit van een auto is 3 meter lang natuurlijk. Zelfs achteruit is dat goed te doen als je dat met beleid doet.

Je hebt gelijk hebben en gelijk krijgen (zonder gelijk aan jouw zijde te hebben). Beiden kan apart, zelden vallen ze samen. Dus, verlaat die hele high ground van gelijk hebben (wie dat ook zou hebben).

Ga je naar de rechter, zal één van jullie verliezen. Hoe zal de relatie als buren in de toekomst zijn als jij wint of als hij wint. Een voorspelling: wie er ook wint, jullie verliezen beiden.

Jammer dat de buurman jou aanspreekt zonder jou eerst vriendelijk voor te bereiden dat er een mogelijk probleem is en dan gelijk op heel emotioneel wijze. Hij had beter even kunnen wachten. Daardoor reageer jij ook emotioneel.

Ik zou eerder (buren)mediation inschakelen dan de weg naar de rechtbank voor te bereiden. Het zal veel minder moeite kosten en de kans is dat de relatie met de buurman niet verslechtert. Je investeert in een mogelijke betere relatie met je buur dan met een rechtzaak. Met die laatste verslechteren verhoudingen doorgaans. Je hoeft geen vrienden te zijn maar door 1 deur kunnen is een groot goed. Maar misschien is mediation helemaal (nog) niet nodig en kunnen jullie dit samen.

Je buurman is sociaal niet handig geweest, misschien omdat hij nogal geschrokken is van de fietser die hij bijna aanreed en hij zich daar verantwoordelijk voor voelt. Als je alles stript, zegt hij eigenlijk dat hij flink geschrokken is, en het zou hem enorm helpen als jij de grassen snoeit, weghaalt. Als je het zo bekijkt, hoe kijk jij er nu tegen aan?

Laatst bewerkt:
We hebben via via een agent gevraagd om eens langs te komen of te zien wat hij zegt van de situatie, volgens hem kan de buurman ons helemaal niets maken.

Een agent? Een politieman die in functie langs komt of 'een agent' die in zijn vrije tijd voor jou als vriendendienst de situatie komt bekijken?
In het eerste geval vind ik het belachelijk dat je hiermee de politie gaat lastig vallen, alsof er geen belangrijkere zaken zijn waar die zich mee moeten bezighouden. In beide gevallen lijkt me dit gewoon een actie van jou om het nog meer op zijn spits te drijven; en ik zie er het nut ook niet van in. Ga jij dan dreigen met 'meneer de flik' nadat uw buurman met 'meneer de rechter' heeft gedreigd? Wat een kinderachtig gedoe allemaal. Dat twee volwassen mensen over zulks banaals probleem niet overeen komen... arm Vlaanderen.

Ik ga altijd uit van het goede van de mensen en dat mensen ter goeder trouw handelen. Uw buurman zegt die klacht niet zomaar tegen jou. Sommige mensen zijn slecht in het formuleren van iets dat hun dwars zit en misschien dat hij het al lang opkropt en daarom meteen begint te dreigen. Dat is misschien kinderachtig, maar je moet jezelf daarboven kunnen zetten. Als je deze situatie nu gewoon objectief bekijkt (los van alle voorschriften, principes en regeltjes), gewoon pragmatisch kan je dit zeeeer eenvoudig oplossen door nog een tweede struik te verwijderen of kort te knippen (want het is me ook niet duidelijk of je nu die eerste struik hebt verwijderd of kortgeknipt).

Je buurman is sociaal niet handig geweest, misschien omdat hij nogal geschrokken is van de fietser die hij bijna aanreed en hij zich daar verantwoordelijk voor voelt. Als je alles stript, zegt hij eigenlijk dat hij flink geschrokken is, en het zou hem enorm helpen als jij de grassen snoeit, weghaalt. Als je het zo bekijkt, hoe kijk jij er nu tegen aan?
Vlaanderen heeft meer nood aan buren zoals jou.

Ik geef je 99% gelijk, want er zijn nu gewoon ook mensen die jouw inlevendheid gebruiken om nog meer te eisen wat in dit geval had de TS al een effort gedaan en kwam hij daarna nog dreigen. Je hebt nu eenmaal mensen zonder normbesef.

Ik geef je 99% gelijk, want er zijn nu gewoon ook mensen die jouw inlevendheid gebruiken om nog meer te eisen wat in dit geval had de TS al een effort gedaan en kwam hij daarna nog dreigen. Je hebt nu eenmaal mensen zonder normbesef.

Die mensen heb je en dat is heel moeilijk mee omgaan. Zo eentje hebben wij ook gehad. Die kan je beter tevreden houden, oppervlakkig contact en zoveel mogelijk vermijden. Blijf uit hun hoofd. Voor je er zeker van bent, probeer het eens vriendelijk. Ruziemaken kan altijd nog (en die rechtszaak eventueel ook).

Laatst bewerkt:
Vlaanderen heeft meer nood aan buren zoals jou.

Mensen zonder normbesef?

Ge hebt ook mensen die hun van niks aantrekken en hun eigen zin maar doen.

OP is daar nu wel het perfecte voorbeeld van met zijn tuin die letterlijk volledig verhard is. Met bloembakken als kers op de taart zodat zeker niemand op 'zijn' stuk grond zou parkeren. Ik moet toegeven dat die bloembakken wel mooier zijn dan de biggenruggen die de meeste plaatsen met dezelfde ingesteldheid.

Hier wat feedback komen vragen maar als mensen met deftige antwoorden komen wordt dat totaal genegeerd want het strookt met zijn visie. Hij antwoordt enkel op mensen die zijn standpunt innemen/hem gelijk geven.
Bewijst imo dat mijn vooroordeel klopt.

Laatst bewerkt:
Ergens begrijp ik het wel, niet de manier waarop de buur protesteert maar wel de overlast. Dat is toch hatelijk dat mensen hun grond hermetisch willen afsluiten, zeker als uw oprit rechtsstreeks grenst aan een fietspad zoals hier. Dat is gewoon gevaarlijk, punt. Zorg dat uw haag dan niet tot aan de straat komt denk ik dan of als je wat groen wilt zet dan een lage haag of planten, veel meerwaarde heeft die haag hier toch niet. Toch een beetje common sense. Dat de buur het maar moet oplossen door achteruit op zijn oprit te rijden voor uw haag vind ik toch ook maar bij de haren gegrepen.

Trouwens denk ik dat een vrederechter ook onmiddelijk zou aanraden om de eerste aantal meter lager te maken en minstens 2m van het fietspad weg te blijven met beplanting.

Laatst bewerkt:
Ik vind het een beetje komisch hoe deze thread evolueert eigenlijk. Eerst had een je een hoop posts die meer richting internet tough guy gingen, die TS duidelijk zeiden dat hij in zijn gelijk was, en dat hij geen strobreed mocht toegeven en ze het zelfs nog wat meer op de spits zouden drijven. Nu zijn we kennelijk 180° gedraaid en is de werkelijke boeman eigenlijk de TS die een gevaarlijke situatie in hand werkt en dan ook nog eens zelf in overtreding is.

Misschien moet iedereen gewoon eens kalmeren? Het verbaast mij niet dat half Vlaanderen overhoop ligt met de buren, jezus zeg. Ik vind die voortuin ook lelijk, en misschien is dat effectief een overtreding, maar die kiezelstenen hebben wel niets te maken met het zicht van de buurman. Anderzijds vind ik ook dat je misschien volledig in orde bent volgens de letter van de wet, maar dat je ook best probeert overeen te komen met je buren, aangezien iedereen daarvan gelukkiger wordt op lange termijn.

Mensen zonder normbesef?

Ge hebt ook mensen die hun van niks aantrekken en hun eigen zin maar doen.

OP is daar nu wel het perfecte voorbeeld van met zijn tuin die letterlijk volledig verhard is. Met bloembakken als kers op de taart zodat zeker niemand op 'zijn' stuk grond zou parkeren. Ik moet toegeven dat die bloembakken wel mooier zijn dan de biggenruggen die de meeste plaatsen met dezelfde ingesteldheid.

Hier wat feedback komen vragen maar als mensen met deftige antwoorden komen wordt dat totaal genegeerd want het strookt met zijn visie. Hij antwoordt enkel op mensen die zijn standpunt innemen/hem gelijk geven.
Bewijst imo dat mijn vooroordeel klopt.
Als ik er zelfs maar aan gedacht had dat niemand op “mijn” stuk zou mogen parkeren, dan had ik de bloembakken wel dichter tegen het fietspad gezet. Nu passen er nog 2 vrachtwagens tussen. Die staan er puur esthetisch.

Mensen oordelen en veroordelen ook maar op basis van 1 foto. Net zoals de andere poster die zegt dat er minstens 2 meter van de fietspad moet gebleven worden. De grassen staan minstens 3 meter van de fietspad.

Voor mij mag het hier einde discussie zijn, ik heb het al moeilijk genoeg met de situatie as it is, ik hoef hier niet nog eens te worden weggezet als het archetype van de Vlaamse NIMBY-Man. Ik kwam hier gewoon om advies vragen, het is niet nodig om op de man te gaan spelen. Het is niet omdat ik niet reageer op “advies dat niet strookt met mijn visie”, dat ik dat niet in beraad neem.

Ik ga in ieder geval terug in gesprek met de buurman, hopelijk is hij ondertussen ook wat gekalmeerd en kunnen we tot een oplossing komen.

Ik vind het een beetje komisch hoe deze thread evolueert eigenlijk. Eerst had een je een hoop posts die meer richting internet tough guy gingen, die TS duidelijk zeiden dat hij in zijn gelijk was, en dat hij geen strobreed mocht toegeven en ze het zelfs nog wat meer op de spits zouden drijven. Nu zijn we kennelijk 180° gedraaid en is de werkelijke boeman eigenlijk de TS die een gevaarlijke situatie in hand werkt en dan ook nog eens zelf in overtreding is.

Misschien moet iedereen gewoon eens kalmeren? Het verbaast mij niet dat half Vlaanderen overhoop ligt met de buren, jezus zeg. Ik vind die voortuin ook lelijk, en misschien is dat effectief een overtreding, maar die kiezelstenen hebben wel niets te maken met het zicht van de buurman. Anderzijds vind ik ook dat je misschien volledig in orde bent volgens de letter van de wet, maar dat je ook best probeert overeen te komen met je buren, aangezien iedereen daarvan gelukkiger wordt op lange termijn.

Nouja, eigenlijk heel menselijk. Wij reageren in eerste instantie emotioneel, zeker als we met emotie aangesproken worden. Pas daarna gaan we onze voorkwab gebruiken 😉. Eigenlijk zouden we pas beter reageren als de eerste emoties zijn geconsumeerd maar de behoefte om er gehoor aan te geven is op dat moment zo groot.

Voor mij mag het hier einde discussie zijn, ik heb het al moeilijk genoeg met de situatie as it is, ik hoef hier niet nog eens te worden weggezet als het archetype van de Vlaamse NIMBY-Man. Ik kwam hier gewoon om advies vragen, het is niet nodig om op de man te gaan spelen. Het is niet omdat ik niet reageer op “advies dat niet strookt met mijn visie”, dat ik dat niet in beraad neem.

Ik ga in ieder geval terug in gesprek met de buurman, hopelijk is hij ondertussen ook wat gekalmeerd en kunnen we tot een oplossing komen.

Heb je nog kans gezien om de buurman te spreken?
Heb je iets gehad aan de adviezen die je hebt gekregen?

We hebben ook voorgesteld dat hij achteruit zijn garage zou inrijden, dan moet hij niet achteruit zijn oprit afrijden, maar dat ging niet want dan kon zijn elektrische wagen niet in het stopcontact.
correct lijkt me 👍

Ik kan de foto niet zien, maar snoei de haag gewoon tot Max 1m hoog

Laatst bewerkt:
Update

De snoeier was gisteren geweest voor de achtertuin, ik heb gevraagd of hij die 2 grassen kon afdoen tot 1 meter.

Vandaag ging ik dan naar de buurman in een poging tot verzoening, lang verhaal kort, hij verdraait alles wat de wijkagent gezegd heeft, en legt me woorden in de mond die ik nooit gezegd heb. Die man leeft in zijn eigen realiteit, echt triestig.

Voor sommige mensen kan je nooit goed doen, geef ze een vinger en ze willen een arm.

Update

De snoeier was gisteren geweest voor de achtertuin, ik heb gevraagd of hij die 2 grassen kon afdoen tot 1 meter.

Vandaag ging ik dan naar de buurman in een poging tot verzoening, lang verhaal kort, hij verdraait alles wat de wijkagent gezegd heeft, en legt me woorden in de mond die ik nooit gezegd heb. Die man leeft in zijn eigen realiteit, echt triestig.

Voor sommige mensen kan je nooit goed doen, geef ze een vinger en ze willen een arm.
Dus je hebt gesnoeid tot 1m en hij zaagt nog steeds?
In dat geval het je gewoon gedaan wat je kon. Een goede relatie komt niet van 1 kant.

Een agent? Een politieman die in functie langs komt of 'een agent' die in zijn vrije tijd voor jou als vriendendienst de situatie komt bekijken?
In het eerste geval vind ik het belachelijk dat je hiermee de politie gaat lastig vallen, alsof er geen belangrijkere zaken zijn waar die zich mee moeten bezighouden.
Is nochtans één van de hoofdtaken van een wijkagent, bemiddeling. Het is nu niet dat ze daarvoor een inspecteur gaan opsturen he.

Is nochtans één van de hoofdtaken van een wijkagent, bemiddeling. Het is nu niet dat ze daarvoor een inspecteur gaan opsturen he.
Pff bemiddeling door een wijkagent? Dat is vragen om ellende, denk ik dan. Welk gesprek ontspant daarvan? Geen enkel denk ik?

Voor de rest, een goede verstandhouding is tweerichtingsverkeer. Meer doen dan je gedaan hebt, kan niet. Toch zou ik als ik jou was even een documentje maken met data en acties, een verslag van het gesprek, foto voor het snoeien en erna, naam wijkagent en naam van de man die snoeide. Gewoon voor jezelf. Deze man klinkt als ellende die nog moet komen. Je kan ervoor kiezen een slap aftreksel van dit document aan de buurman te geven. Komt hij niet in actie dan is hij het eens met het verhaal zoals jij dat weergeeft. Maar dat hoeft niet. Veroorzaakt de buurman nu een ongeluk of hij besluit u van iets te beschuldigen, kan je een verhaal overleggen dat te controleren is op feiten én dat niet pas erna maar ervóór is gemaakt.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan