Buurman klaagt over planten naast oprit - dreigt al met rechtbank

Hierboven zou ik de eerste 2 struiken wegdoen, je doet de community daar een grote dienst mee en je verliest eigenlijk niets.

Ik heb geen dodge ram, maar een iX3. Aangezien mijn perceel 30cm hoger ligt dan de straat komt de snuit ook wel wat hoog uit. Omdraaien heeft geen zin, want door 2x getint glas ga je ook niets zien en kan ik niet laden. Maar de laatste 4 meter heb je vrij zicht, aangezien het voorrang van rechts is hoef je zelf niet perse rechts te kijken als je naar rechts wilt (waar ik woon), maar zou het toch aanraden :D.
Dus...een wagen ergens vrij centraal op een voor de rest open oprit is toch iets helemaal anders dan de situatie hier?

Dus...een wagen ergens vrij centraal op een voor de rest open oprit is toch iets helemaal anders dan de situatie hier?

Natuurlijk, de wagen is geen vast object en moet die ergens kwijt. Ik doe verder mijn best om hem zoveel mogelijk uit de weg te zetten. Hij staat bvb nog steeds 6 meter van de zijstraat weg en de laatste 4 meter is die altijd afwezig van de hoofdbaan (hoofdbaan is een rustige weg eh, geen fietspad/voetpad etc, zijweg is een geasfalteerd pad waar net een wagen door kan, geen huizen etc). Maar sommige zullen dat alsnog storend vinden.

Hierboven zou dat zelfs geen dicussie mogen zijn om daar 2 struiken weg te doen als de buurman dat vraagt. Ongeacht of het is toegestaan of niet, ze belemmeren het zicht naar links en dat is net de kant waar al het verkeer van komt.

Moest de buurman normaal gedaan hebben, hadden die grassen ondertussen al lang gesnoeid geweest.

Buurman vraagt om iets aan de grassen te doen, ik doe er iets aan, maar is niet genoeg voor hem, dan begint hij al te dreigen dat het mijn verantwoordelijkheid is als er iets gebeurt, dag later dreigt hij al met rechtbank, terwijl we hier al 3 jaar wonen en geen enkel probleem gehad hebben met elkaar.

Ik hou er niet van om in mijn eigen huis opgejaagd en bedreigd te worden.

Ivm de commentaar op de woestenij, wij hebben alle 2 gezondheidsproblemen en hebben gekozen voor een onderhoudsvriendelijke oplossing.

Ik snap de buurman wel.
Nergens groen te bespeuren in die voortuin maar er staan dan wel ambetante bosjes naast zijn oprit die zijn zicht belemmeren.

Doe die eerste 1 of 2 uit en gedaan met de discussie. Een buur hou je best te vriend.
Dat maakt nu toch echt niets uit dat er niets anders in die tuin staat, ik zou het gewoon laten staan iemand die direct begint te dreigen zijn gedacht gunnen om hem tevreden te houden gaat me toch een brug te ver.

Moest de buurman normaal gedaan hebben, hadden die grassen ondertussen al lang gesnoeid geweest.

Buurman vraagt om iets aan de grassen te doen, ik doe er iets aan, maar is niet genoeg voor hem, dan begint hij al te dreigen dat het mijn verantwoordelijkheid is als er iets gebeurt, dag later dreigt hij al met rechtbank, terwijl we hier al 3 jaar wonen en geen enkel probleem gehad hebben met elkaar.

Ik hou er niet van om in mijn eigen huis opgejaagd en bedreigd te worden.

Ivm de commentaar op de woestenij, wij hebben alle 2 gezondheidsproblemen en hebben gekozen voor een onderhoudsvriendelijke oplossing.

Aangezien kiezels een (waterdoorlantende) verharding zijn en dat in je voortuin ligt, kan je met zo een buurman maar beter een omgevingsvergunning hebben hiervoor... Ik weet niet of je dat hebt en hoe ambetant uw buurman is, maar 2 struikjes wegdoen om hem tevreden te houden zou wel eens het minste werk kunnen zijn.

Jep ik deed die eerste 2 ook weg. Het enige stomme zou ik dan vinden dat die buurman dan denkt dat zijn rechtbankdreigementen impact hadden.. dat zou ik hem dan weer niet gunnen.

Ik zou ze gewoon eens uitdoen op een moment dat het er al een tijdje niet mee over gegaan is.

Maar verdomme je kan toch pech hebben met je buren. Zo een zaken kan ik me hier niet inbeelden.

Je kan toch pech hebben met je buren. Een buur met zo'n gruwelijk lelijke voortuin, ik zou er toch ook niet willen naast wonen.
Kan iemand me vertellen waarom zulke steken naar de OP nodig zijn? Dit brengt echt niks bij en als de OP daarmee content is, wie zijn wij om daar over te oordelen. Leef en laat leven.

Laatst bewerkt:
De buurman doet belachelijk dus wat doe jij dan? Je gaat je dan verlagen tot zijn niveau. Is dat dan goed? Mmm het heeft zijn voor en nadelen zeker?

Ik zou zeggen: Wring ferm tegen en laat hem maar een beetje zweten. 'Timing' is money. Maar vroeg of laat zou ik die struiken dan wel uit doen.

Dit is sowieso niet zo simpel vind ik. Geef je asap toe dan gaat die buurman denken: Dat is ne gemakkelijke buur! Volgende maand (of zelfs sneller) komt hij dan vermoedelijk opnieuw af met een andere 'probleemke' en begint hij weer asap te dreigen.

Geef je helemaal niet of nooit toe? Dan heb je dus zolang je daar woont die eeuwig durende burenruzie en dat is ook enorm vermoeiend.

We hebben via via een agent gevraagd om eens langs te komen of te zien wat hij zegt van de situatie, volgens hem kan de buurman ons helemaal niets maken.

Ik denk dat de foto ook nog wel een beetje bedriegt, want er zit nog zeker 3 meter tussen het fietspad en de 2e struik (de eerste had ik een dag later al afgedaan).

Ik moet wel zeggen dat ik helemaal geen zin heb in een langdurige burenruzie vanwege zoiets banaal, ik merk ook aan mezelf dat het wel wat weegt op mijn gemoedstoestand, maar nu zijn het inderdaad die grasjes, volgende maand kan het weer iets anders zijn.

Zijn aanpak was om te beginnen al totaal verkeerd. Komen dreigen heeft bij sommige mensen, waaronder mezelf, een totaal omgekeerd effect. Waar ik bij 'normaal vragen' nog geneigd zou zijn om de meest linkse in te korten of zelfs weg te doen, is bij dreigen die goodwill ineens (en definitief) helemaal weg.

We hebben via via een agent gevraagd om eens langs te komen of te zien wat hij zegt van de situatie, volgens hem kan de buurman ons helemaal niets maken.

Ik denk dat de foto ook nog wel een beetje bedriegt, want er zit nog zeker 3 meter tussen het fietspad en de 2e struik (de eerste had ik een dag later al afgedaan).

Ik moet wel zeggen dat ik helemaal geen zin heb in een langdurige burenruzie vanwege zoiets banaal, ik merk ook aan mezelf dat het wel wat weegt op mijn gemoedstoestand, maar nu zijn het inderdaad die grasjes, volgende maand kan het weer iets anders zijn.
De inschatting van een agent doet eigenlijk weinig ter zake, net zomin als die van ons ter zake doet.

Als uw buurman naar de vrederechter zou trekken bv, dan gaat die in de eerste plaats voor de verzoening gaan en mss voorstellen om 1 of 2 planten te verwijderen. Of de vrederechter oordeelt dat er geen sprake is van hinder. Het is een feitenkwestie die op dat moment enkel door de rechter kan beoordeeld worden (ervan uitgaande dat er geen bouwvoorschriften zijn waarmee die grassen in strijd zouden zijn).

Wat de verharding betreft: de eerdere opmerking over de omgevingsvergunning is zeker wel terecht. Als de buurman echt ambetant wil doen en naar de gemeente stapt, kan dat weleens zuur opbreken.

Je hebt eigenlijk weinig te winnen met het been stijf te houden imo.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp de reactie wel van @Neef Jo , als er iemand dreigend afkomt zou ik ook eerder geneigd zijn om doelbewust tegendraads te doen. Als die het op een normale manier vraagt, en eventueel voorstelt om het eens zelf te ervaren zouden die grassen waarschijnlijk onmiddellijk ingekort zijn.

Ik zou de 2 eerste struikjes ook uitdoen om de vrede te bewaren. Dat soort conflicten is het niet waard. We kennen ook maar 1 kant van het verhaal. Misschien hebt ge eens terug geantwoord en is het geescaleerd naar " Ik ga naar de rechtbank ..." Mensen flappen er al eens iets uit in het heetst van de strijd.

Ik zou de 2 eerste struikjes ook uitdoen om de vrede te bewaren. Dat soort conflicten is het niet waard. We kennen ook maar 1 kant van het verhaal. Misschien hebt ge eens terug geantwoord en is het geescaleerd naar " Ik ga naar de rechtbank ..." Mensen flappen er al eens iets uit in het heetst van de strijd.
Wie weet is die gewoon aan het meelezen :LOL:

De buurman is ook van het type dat zijn vuilzakken op onze grond zet, in de hoek tegen zijn oprit en het fietspad, omdat dat gemeentegrond betreft.
Ik denk dan, normale mensen zetten dat niet op andere mensen hun perceel, maar gewoon op dat van zichzelf.

Ik heb daar nooit geen probleem van gemaakt omdat ik geen zin had in burenruzie omv zo’n pietluttigheid, tot nu dan.
Als de eerst reactie van je buur een rechtszaak is en jouw drijfveer op een forum vragen of je die gaat winnen, zitten we ver van een oplossing.

Terwijl dit iets vrij banaal is, is de 2e alinea al meteen voer voor mooie tv bij de vrederechter die verwoede pogingen doet om 2 partijen te verzoenen.

Uiteindelijk is de discussie zelfs niet meer de inhoud maar gaat het bijna over een persoonlijk standpunt: “Ik ga niet toegeven nadat hij mij zo behandeld heeft”.

Ik ken de specifieke situatie niet, noch het karakter van jullie beiden, maar ik zou adviseren om elkaars standpunt te begrijpen: hoe zou jij je voelen als je zicht belemmerd wordt bij het uitrijden?
Om dit te ontmijnen iets in de vorm van: buurman, na jouw uitspraak over de rechtbank heb ik mij echt niet goed gevoeld. Ik heb me daarop verder ingelicht en ik voldoe aan alle richtlijnen, maar het feit dat je zo reageerde, is dit een punt dat gevoelig ligt, want dit is de eerste keer dat wij niet overeenkomen en we gaan nog lang buren zijn en ik zou dat graag in een goede verstandhouding zijn.

Of zeg een papieren zak met stront voor zijn deur en steek die in brand en bel aan :)

Volgens de regels doe je ook helemaal niets mis zolang de struiken onder de meter blijven. Dan mag je tot aan de rooilijn gaan zonder ongevingsvergunning.

Weet er ondertussen alles van na discussie van de gemeente. Ik zou graag iets aan de inkijk doen, maar aangezien ik op een hoekperceel woon mag ik maar 1 meter hoog gaan. Ik zou aan de zijkant graag 1,5 meter hoog gaan en dan de omheining beperken tot 4m achter de gevel (10m rooilijn, 12m straat) om het zicht open te houden voor het verkeer, 50km/h zone, voorrang van rechts, smal straatje van 2,2m dat uitkomt in een gewone straat (4,5-5m breed zonder markeringen).

Moest ik mijn perceel afbakenen met 1m tot aan de rooilijn, dan zie je in een gewone auto echt niks meer, dat is in mijn ogen veel gevaarlijker maar dat mag. Je houdt de regelgeving niet voor mogelijk. Aangezien het voorrang van rechts is komt het 'gevaar' dan ook nog eens van links, waar je dus shit ziet.

Ik ga een omgevingsvergunning proberen, maar als dat afgekeurd wordt zet ik net zoals mijn overbuur (en velen andere met mij in de buurt) ook gewoon een haag en kort ik ze niet in.

Komaan, uit de foto is toch af te leiden dat er ruimte genoeg is om op een deftige manier uit te rijden? Als dat al te moeilijk is wel dat hij zijn rijbewijs inlevert.

Terug
Bovenaan