Bye bye bij?

Squidward

Well-known member
Ik twijfel nu of ik te veel online lees, maar ik vind dit jaar onze tuin bij-zonder zonder bijen? Daarnet zag eentje, piepklein ding, maar voor de rest dus niks? Er is niets anders aan onze tuin, behalve dat het verste stuk dat verkocht is wel helemaal ‘gutted’ is, helemaal leeg nu. Dan nog had de tuin die we nu nog hebben vorig jaar veel bijtjes. De struiken en bloemen waar ze toen legio zaten, zijn er nog altijd maar dus zonder bezoekers.
Ik heb nu wel aantrekkelijke bloemen bij-geplant en ik denk van de bijenwas-techniek ook eens te proberen, maar het verschil is gewoon zó groot. Is bij jullie de tuin nog goed bevolkt of waar zijn ze heen?

Bovenop alle problemen die al jaren bezig zijn en bijensterfte met zich meebrengen (minder bloemen, pesticiden, ziektes, de opkomst van de hoornaar, ...) is er natuurlijk ook nog de impact van het weer.

We hebben in 2023 een mooie nazomer gehad, het was de warmste september sinds begin van de metingen van het KMI. Oktober was ook nog warmer dan normaal. Dat betekent dat er een periode is met weinig voedsel waar de bijen nog actief waren.
Combineer dat met de lente/zomer van 2024 die ook niet optimaal zijn, zowel voor de bloemen die voedsel voorzien als voor de bijen zelf. April/mei en zelfs juni was veel te nat. Dat merkte ik zelf ook in mijn tuin, veel minder bloemen dan anders en ook minder bijen.

De laatste 2jaar is het idd zeer triest gesteld met de bijen. Ook hommels en vlinders. Zie er bijna geen in de tuin en vooral in het bos en natuurgebied waar er veel (of meer) zouden moeten zitten ... verder zie ik ook weing sprinkhanen, libelles ... Veel bermen zijn overheerst door brandnetel en distels (minder bloemachtige planten).

De honingbij staat al langer onder druk door oa pesticides zoals reeds aangehaald, en er speelt nu het klimaat ook mee ...

Laatst bewerkt:
Hier in onze tuin zie ik wel geen enkel verschil, kan er makkelijk tien tellen elk moment van de dag en we hebben niet echt bloemen. Enkel wat onkruidachtige bloemen, kinderen ook al drie maal gestoken tov vorig jaar niet.

Moet de vriendin ook wel tegenhouden om t gras ni te maaien en die bloemen dus te laten stan vr wat bijen te laten leven.

In de afgelopen jaren doken er al meerdere verontrustende berichten op over insectensterfte. In 2017 concludeerde een Duits onderzoeksteam dat de vliegende insectenbiomassa (het gewicht van alle vliegende insecten samen) in 27 jaar tijd met ruim 75 procent was afgenomen. Volgens de Vlinderstichting was het aantal dagvlinders in Nederland zelfs met minstens 84 procent achteruitgegaan.

Niet getreurd, weldra is de mens aan de beurt.

Hier in de tuin zitten er ook nog veel bijen en andere insecten. Ik merk geen verschil met andere jaren. Maar mijn vriend zorgt wel voor genoeg lekkers in de tuin en laat de natuur wat zijn gang gaan.

Voor veel mensen zal dit te wild zijn, maar de insecten zijn er dol op. Zeker gezien veel huizen rond ons veel verhard hebben, met een effen grasvlak, is dit een welgekomen oase.

PXL_20240728_080645395.jpg

Zoals al gezegd gaat het al jaren bergaf met de meeste insecten, en dit jaar was het weer gewoon barslecht voor hen. Ook de effecten van de Aziatische hoornaar worden denk ik meer en meer merkbaar voor imkers. Honingbijen zijn eigenlijk niet zo belangrijk, al die wilde bijen en hommels is veel erger.

Nu het weer wat "oppikt" zie ik wel dat de natuur op dat vlak heropleeft: vele bijen en zelfs heel wat vlinders. Maar of dat nu evenveel is als vorige jaren, ik vrees het.

Veel bermen zijn overheerst door brandnetel en distels (minder bloemachtige planten).
Distels geven net heel goede bloemen voor veel insecten dacht ik. En de brandnetel is een waardplant voor het dagpauwoog.

Ik zie hier eigenlijk meer en meer dat er (wilde) bloemen in de berm groeien, omdat de gemeenten dat niet meer kortsnoeien zoals vroeger.

Ja en ook meer en meer dat de “maai mei-niet maand” wordt doorgetrokken naar juni, juli….
Dat hangt af van je buren, heb hier enkele buren op pensioen die geen mm gras te hoog kunnen verdragen, en dan een andere die dit jaar eindelijk eens elke maand maait na dat twee+ jaren niet te doen.

Zelf wacht ik ook wel vrij lang, liever wat bloemen op mijn klavers.

Zoals al gezegd gaat het al jaren bergaf met de meeste insecten, en dit jaar was het weer gewoon barslecht voor hen. Ook de effecten van de Aziatische hoornaar worden denk ik meer en meer merkbaar voor imkers. Honingbijen zijn eigenlijk niet zo belangrijk, al die wilde bijen en hommels is veel erger.

Nu het weer wat "oppikt" zie ik wel dat de natuur op dat vlak heropleeft: vele bijen en zelfs heel wat vlinders. Maar of dat nu evenveel is als vorige jaren, ik vrees het.

Distels geven net heel goede bloemen voor veel insecten dacht ik. En de brandnetel is een waardplant voor het dagpauwoog.

Ik zie hier eigenlijk meer en meer dat er (wilde) bloemen in de berm groeien, omdat de gemeenten dat niet meer kortsnoeien zoals vroeger.
Komt deels door verzuring van landbouw ook dacht ik. Zure grond trekt de woekerplanten aan die erop gedijen. Gemeenten doen dat idd meer opzettelijk die bermen niet meer compleet maaien, en hier zaaien ze zelf stukjes bloemenweide op sommige plaatsen.

Met distel bedoelde ik eerder braamstruiken. Elke plant heeft idd wel zijn nut.
Maaimeiniet bestaat niet in mijn tuinrijke wijk, maaien als zot wel. Veel mensen die snoeien en maaien als een gek hier, want oh wee als iets groen 2 cm groeit :lol:. Nu ja, hun keus, ik maai m'n gras maar elke maand, soms tikje meer.

Komt deels door verzuring van landbouw ook dacht ik. Zure grond trekt de woekerplanten aan die erop gedijen. Gemeenten doen dat idd meer opzettelijk die bermen niet meer compleet maaien, en hier zaaien ze zelf stukjes bloemenweide op sommige plaatsen.

Met distel bedoelde ik eerder braamstruiken. Elke plant heeft idd wel zijn nut.
Ja dat is de hele stikstofproblematiek hé, zaken zoals brandnetels doen het in die omstandigheden heel goed.

Bramen misschien ook. Nu die bloesems zijn ook wel goed voor de bijen, maar de balans is waarschijnlijk op veel plaatsen wat om zeep.

Hier in de tuin zitten er ook nog veel bijen en andere insecten. Ik merk geen verschil met andere jaren. Maar mijn vriend zorgt wel voor genoeg lekkers in de tuin en laat de natuur wat zijn gang gaan.

Voor veel mensen zal dit te wild zijn, maar de insecten zijn er dol op. Zeker gezien veel huizen rond ons veel verhard hebben, met een effen grasvlak, is dit een welgekomen oase.

Bekijk bijlage 31431
Mijn tuin is vergelijkbaar. Zit bomvol insecten, bijen, vlinders etc.

Er zijn teveel tuinen die bestaan uit 95% saai gras.

Mijn tuin is vergelijkbaar. Zit bomvol insecten, bijen, vlinders etc.

Er zijn teveel tuinen die bestaan uit 95% saai gras.
Volledig akkoord, echter vraag ik me af of die trend niet te laat komt. Het effect van allerlei pesticiden blijft hoogstwaarschijnlijk en de vraag is toch of populaties van "vreemde" jaren zoals dit helemaal herstellen.

Hier ook een redelijk "wilde" tuin (moet nog heraangelegd worden). Staat vol met gele bloemetjes (geen idee vanwaar ze komen). Daarnet eens in de tuin gelopen en toch minstens 15 bijen geteld.

De honingbij staat al langer onder druk door oa pesticides zoals reeds aangehaald, en er speelt nu het klimaat ook mee ...
Zijn honingbijen niet net mee een oorzaak van het bijenprobleem? De wilde bij wordt hierdoor verdreven had ik eens gelezen.
En de honingbij overleeft sowieso wel door imkers.

Terug
Bovenaan