Capaciteitstarief toch vanaf januari

bah bah, wat een smerig beestje dat ...

sinds 1 maand de digitale meter, wij hebben geen EV, en alles zijn spaarlampen, zuinige toestellen.
We spreiden ons verbruik, hebben geen was of droogkast...
Toch zopas gemerkt dat ik een maandpiek van 4 Kw heb :(

edit: ah oef, toch geruststelling hieronder:
Voor de meerderheid is het capaciteitstarief geen meerkost. Het is niet omdat je boven de 2.5kW zit dat je duurder af bent dan een analoge meter he want uw vaste netkosten per kWh zijn lager. Wie op 2.5kW kan blijven bespaart eigenlijk en is goedkoper af dan in het oude systeem. En wie rond de 4kW zit, zit break even met het oude tarief.

bah bah, wat een smerig beestje dat ...

sinds 1 maand de digitale meter, wij hebben geen EV, en alles zijn spaarlampen, zuinige toestellen.
We spreiden ons verbruik, hebben geen was of droogkast...
Toch zopas gemerkt dat ik een maandpiek van 4 Kw heb :(

edit: ah oef, toch geruststelling hieronder:

4kW, daar kan ik alleen van dromen :laugh:

Ik zit aan 6,5 gemiddeld en zelfs met erop te letten er amper onder te geraken. Boosdoener: sanitiar warm water dat er in slaagt om elke maand opnieuw samen te vallen met kooktijd. Maar dan nog, door mijn hoog totaalverbruik op jaarbasis ben ik met 6,5 nog altijd goedkoper af dan in het oude systeem met analoge teller, dus ik klaag niet.

4kW, daar kan ik alleen van dromen :laugh:

Ik zit aan 6,5 gemiddeld en zelfs met erop te letten er amper onder te geraken. Boosdoener: sanitiar warm water dat er in slaagt om elke maand opnieuw samen te vallen met kooktijd. Maar dan nog, door mijn hoog totaalverbruik op jaarbasis ben ik met 6,5 nog altijd goedkoper af dan in het oude systeem met analoge teller, dus ik klaag niet.
Kunt ge geen windows aanmaken voor uw SSW? Hier wordt er enkel tussen 14 en 16h SSW gemaakt. En om 5h 's ochtends check ik als het SSW warm genoeg is om te douchen, want na een groot bad is het meestal kantje boordje. Indien niet nog een SSW run zodat ik om 7h mijn warm douchke kan pakken.

@TRUMP had jij geen sauna thuis? is die nog niet opgezet geweest?
toch wel, reeds opgezet vorige week, en toch niet boven mijn piek van 4 gegaan. (ofwel is dat juist hetgene die voor de piek van 4 zorgde?)

ook 2 airco's, wel single units . allebei reeds opgezet, uiteraard niet gelijktijdig (zal nooit gebeuren, want de ene staat beneden, de andere in slaapkamer).

edit: kan kloppen, mijn sauna kachel lijkt 3.6 kw te zijn.

dan mag daarnaast eigenlijk maar enkel mijn frigo en diepvries aanliggen, of ik zit boven die 4 Kw denk ik.

Heb het hier nu ook een paar weken en waar ik eerste goeie hoop had, is die ondertussen toch verdwenen.

Een kwartiertje het niet in het oog houden als de wagen laad en het is om zeep. Waar ik het de eerste paar dagen onder de 3 hield is de piek ondertussen 5kwh.

Heb het hier nu ook een paar weken en waar ik eerste goeie hoop had, is die ondertussen toch verdwenen.

Een kwartiertje het niet in het oog houden als de wagen laad en het is om zeep. Waar ik het de eerste paar dagen onder de 3 hield is de piek ondertussen 5kwh.
Kan je laadpaal niet configureren dat hij geen grote pieken trekt? Met de loadbalancer kan je normaal onder controle houden.

Ik heb nu EVCC zodanig geconfigureerd dat hij maximum behaalde piek ophaalt uit de digitale meter en dat vermogen vrijgeeft aan de laadpaal. Dus de maand start met max 2.5kW laden en als we door koken, 3.5kW trekken, dan mag de laadpaal of maximaal 3.5kW van het net halen.

Kunt ge geen windows aanmaken voor uw SSW? Hier wordt er enkel tussen 14 en 16h SSW gemaakt. En om 5h 's ochtends check ik als het SSW warm genoeg is om te douchen, want na een groot bad is het meestal kantje boordje. Indien niet nog een SSW run zodat ik om 7h mijn warm douchke kan pakken.

Ik ben aan het wachten op mijn elektricien, heb een homewizard kwh meter gekocht om mijn warmtepomp te monitoren zodat ik weet hoe lang dat water warm blijft zodat ik het ideale schema kan instellen voor DHW.

De boel automatiseren eh... Hier Home Assistant, als ik boven x kW ga, wordt het vermogen van de laadpaal verminderd. Laadpaal heeft de laagste prioriteit want andere toestellen kan ik het vermogen (tijdelijk) niet van verminderen.

toch tof he zo een digitale teller. Iedereen is hier bezig met kwh meters aant installeren, zijn legionella runs aant afzetten, constant aant opletten dat ze toch niet over een piek gaan met te koken/laden whatever, homewizards aant installeren,...

Nee ik zie het voordeel nog altijd niet in.

toch tof he zo een digitale teller. Iedereen is hier bezig met kwh meters aant installeren, zijn legionella runs aant afzetten, constant aant opletten dat ze toch niet over een piek gaan met te koken/laden whatever, homewizards aant installeren,...

Gohja, de overheid of fluvius wil het verbruik spreiden, blijkbaar omdat er anders mogelijks overbelastingen zijn .. (niet dat ik dat ooit al heb gemerkt maar kom :p )

en zoals ik aangaf, nu doen wij eigenlijk niets speciaals hoor, ik weiger een P1 meter te kopen omdat ik me er anders op zou kunnen gaan opjagen in dat monitoren... We doen eigenlijk niets speciaals.
Enkel sauna opzetten, als er geen andere zware dingen aan liggen.
en de airco: idem.
en we komen niet boven die 4Kw. En het is dan nu ook winter.
dus ik maak er mij niet echt zorgen in.

ander verhaal als je een EV hebt, dan moet je toch best gaan monitoren/instellen.

De boel automatiseren eh... Hier Home Assistant, als ik boven x kW ga, wordt het vermogen van de laadpaal verminderd. Laadpaal heeft de laagste prioriteit want andere toestellen kan ik het vermogen (tijdelijk) niet van verminderen.
Heb een load balancer op de laadpaal dus moet inderdaad mogelijk zijn, maar er is iets met de connectie naar de teller. Dus hopelijk krijg ik dat voor december opgelost en kan ik de limiet van die load balancer aanpassen.

Wel grappig dat in vlaanderen het verplicht. En niet in de walen de digitale meter.

Ik vind het ook wel straf hoeveel mensen hiermee bezig zijn. Wij hebben een digitale meter sinds juni en voorlopig een gemiddelde piek van 4,25kW zonder op iets te letten. Dat is €15 extra betalen op een jaar t.o.v. de analoge meter en €80 meer ofzo t.o.v. het minimum van 2,5kW. Dus al die extra hardware en tijd om dit omlaag te halen verdien je eigenlijk heel moeilijk terug.

Op welke max piek stellen jullie de EV in?
Ik heb mijn eindafrekening eens bijgenomen en ik heb nu een capaciteitpiek van 2,7KW zonder EV want die komt pas in maart 2026. Blossom heeft het nu standaard ingesteld op een piek van 4,8 KW. Maar ga ik dan niet heel veel bij betalen? Ik kan het ook minder zetten, maar heb geen idee of de auto dan nog een beetje deftig gaat laden?

Enige tips? Heb geen zonnepannelen (komt mss wel in toekomst).

Wel grappig dat in vlaanderen het verplicht. En niet in de walen de digitale meter.

Ze gaan er -rijkelijk laat ja- ook mee beginnen hoor.

edit: kan kloppen, mijn sauna kachel lijkt 3.6 kw te zijn.

dan mag daarnaast eigenlijk maar enkel mijn frigo en diepvries aanliggen, of ik zit boven die 4 Kw denk ik.

Hoe lang moet je sauna opwarmen? Waarschijnlijk langer dan een kwartier?
Dan zal je sowieso nooit ver van die 4 kW zitten, en dat is dan best case scenario (eens per ongeluk de sauna en de oven tegelijk opwarmen en je zal al naar de 6-7 gaan).

Ik heb mijn eindafrekening eens bijgenomen en ik heb nu een capaciteitpiek van 2,7KW zonder EV want die komt pas in maart 2026. Blossom heeft het nu standaard ingesteld op een piek van 4,8 KW. Maar ga ik dan niet heel veel bij betalen? Ik kan het ook minder zetten, maar heb geen idee of de auto dan nog een beetje deftig gaat laden?

Een hoger capaciteitstarief betekent niet dat je nadelig af bent.

Stel:
Kost per kWh piek: 50eur
Kost energie kWh: 30cent
Verbruik voor EV: 2000kWh
Piek voor EV: 3kW

Eindafrekening: 2000 * 30c + 150eur = 750eur -> 37cent per kWh

Na EV:
Kost energie kWh: 30cent
Verbruik huishouden: 2000kWh
Verbruik wagen: 5000kWh (25k km met 20kWh/100km)
Piek na EV: 7kW

Eindafrekening: 7000 * 30c + 350eur = 2450eur -> 35cent per kWh

Als je werkgever de kosten van de EV terug betaalt kost je eigen verbruik 2cent minder per kWh!
Dus ondanks het hogere capaciteitstarief betaal je toch minder.

Rij je minder dan 25k -> je kosten zullen ongeveer gelijk zijn
Rij je meer dan 25k -> je zal goedkoper af zijn

(Berekening is met min of meer correcte cijfers, maar kan verschillen)

Hoe lang moet je sauna opwarmen? Waarschijnlijk langer dan een kwartier?
Dan zal je sowieso nooit ver van die 4 kW zitten, en dat is dan best case scenario (eens per ongeluk de sauna en de oven tegelijk opwarmen en je zal al naar de 6-7 gaan).
Een uur opwarmen.

We gaan natuurlijk niet eten vlak voor of tijdens we in de sauna zitten he :p

Het is een beetje afhankelijk van hoeveel km je dagelijks zal doen.
Stel dat je wagen 18kWh/100km verbruikt. Als je laadt aan 4,8kW, laad je eigenlijk 26,6km/uur. Dus een nacht van 12u laden is 320km erbij.
Als je laadt aan 2kW dan laad je 11,1km/uur, dus een nacht van 12u laden is 133km erbij. Als jij dagelijks toekomt met 133km dan kan je gerust laden aan 2kW.

Terug
Bovenaan