Capaciteitstarief toch vanaf januari

Een hoger capaciteitstarief betekent niet dat je nadelig af bent.

Stel:
Kost per kWh piek: 50eur
Kost energie kWh: 30cent
Verbruik voor EV: 2000kWh
Piek voor EV: 3kW

Eindafrekening: 2000 * 30c + 150eur = 750eur -> 37cent per kWh

Na EV:
Kost energie kWh: 30cent
Verbruik huishouden: 2000kWh
Verbruik wagen: 5000kWh (25k km met 20kWh/100km)
Piek na EV: 7kW

Eindafrekening: 7000 * 30c + 350eur = 2450eur -> 35cent per kWh

Als je werkgever de kosten van de EV terug betaalt kost je eigen verbruik 2cent minder per kWh!
Dus ondanks het hogere capaciteitstarief betaal je toch minder.

Rij je minder dan 25k -> je kosten zullen ongeveer gelijk zijn
Rij je meer dan 25k -> je zal goedkoper af zijn

(Berekening is met min of meer correcte cijfers, maar kan verschillen)
Oh ok, thx! Zo had ik het dus nog niet bekeken. Werkgever betaald idd de kosten terug. Volgens de Blossom app is dit volgens de circulaire van de FOD financiën. Nu in q4 staat dit op 30,70 cent/kwh.

Het is een beetje afhankelijk van hoeveel km je dagelijks zal doen.
Stel dat je wagen 18kWh/100km verbruikt. Als je laadt aan 4,8kW, laad je eigenlijk 26,6km/uur. Dus een nacht van 12u laden is 320km erbij.
Als je laadt aan 2kW dan laad je 11,1km/uur, dus een nacht van 12u laden is 133km erbij. Als jij dagelijks toekomt met 133km dan kan je gerust laden aan 2kW.
Oké mercikes! Dat is inderdaad ook een goede berekening om eens te maken.

Op welke max piek stellen jullie de EV in?
Ik heb mijn eindafrekening eens bijgenomen en ik heb nu een capaciteitpiek van 2,7KW zonder EV want die komt pas in maart 2026. Blossom heeft het nu standaard ingesteld op een piek van 4,8 KW. Maar ga ik dan niet heel veel bij betalen? Ik kan het ook minder zetten, maar heb geen idee of de auto dan nog een beetje deftig gaat laden?

Enige tips? Heb geen zonnepannelen (komt mss wel in toekomst).
3kw en snachts laden nu in de winter. Deze zomer kan de omvormer van 3kW overdag laden.

Wij laden hier net onder de 10kw (wel normaal alleen ‘s nachts) maar sat is dus verre van verstandig vermoed ik.

Ach, die sukkelaars mogen ook iets hebben. Waar moeten we anders met ons geld blijven?

Naar hoeveel veranderen we best? Onder de 5kw of direct naar 3kw?
Bekijk wat je moet opladen gemiddeld voor uw verkeer. Zie wat je nodig hebt om die aantal kwh effectief over de nacht, de tijd dat de auto's stil staan in uw garage, heen te laden.

Tel dan een reserve van 25% voor de zekerheid en ga daar vanuit ?

Bekijk wat je moet opladen gemiddeld voor uw verkeer. Zie wat je nodig hebt om die aantal kwh effectief over de nacht, de tijd dat de auto's stil staan in uw garage, heen te laden.

Tel dan een reserve van 25% voor de zekerheid en ga daar vanuit ?

In de week valt dat goed mee. In het weekend moeten we vaak een pak verder dus zou hij naar 100 moeten. Maar heb het voorlopig bijgesteld naar 3kW. Eens zien wat dat doet.

Eerlijk; ik houd mij er niet mee bezig. Ik heb een hoop zonnepanelen liggen en een batterij van 10 kwh. Buiten wat summier letten op wanneer we bv. een was ofzo laten draaien (ik dan, mijn vrouw let er totaal niet op :oi22:) zal er niet veel gebeuren.

Net de afrekening van engie gekregen. Jaartotaal was 450 euro.

250 nettarieven (de piek, he)
50 prullen wkk en datakost en zo
50 euro btw en taxen
100 euro elektriciteit

Volgens mij betaal je nog altijd 300 euro zelfs met 0 verbruik.

Eerlijk; ik houd mij er niet mee bezig. Ik heb een hoop zonnepanelen liggen en een batterij van 10 kwh. Buiten wat summier letten op wanneer we bv. een was ofzo laten draaien (ik dan, mijn vrouw let er totaal niet op :oi22:) zal er niet veel gebeuren.
Zelfde setup hier, maar tijdens de winter kan een kleine aanpassing wel een paar honderd euro verschillen. Toch zeker met een EV.

Ach, die sukkelaars mogen ook iets hebben. Waar moeten we anders met ons geld blijven?

Naar hoeveel veranderen we best? Onder de 5kw of direct naar 3kw?

Je telt (ruwweg) 50 euro per kilowatt piek voor een jaar capaciteitstarief. Dus 10 kW capaciteitstarief is ongeveer 500 euro belasting. Elke kilowatt minder schaaft daar 50 euro van af.

We zitten met een EV aan een gemiddelde capaciteitspiek van 3,05kW. Ik doe wel maar 3-400km/week en laad dus altijd aan 2kW.
Totaal verbruiken we een 8000kWh per jaar.

We zitten van Mei al ruim onder de 3,5kW, November was dan 3,2kW doordat mijn plug-in batterij onverwachts begon te laden. December staat op 2476W, allicht gaat die nog wat hoger. Mijn vrouw kijkt daar nu ze de tools heeft wel naar, ze is volledig aangepast.

Kan je laadpaal niet configureren dat hij geen grote pieken trekt? Met de loadbalancer kan je normaal onder controle houden.

Ik heb nu EVCC zodanig geconfigureerd dat hij maximum behaalde piek ophaalt uit de digitale meter en dat vermogen vrijgeeft aan de laadpaal. Dus de maand start met max 2.5kW laden en als we door koken, 3.5kW trekken, dan mag de laadpaal of maximaal 3.5kW van het net halen.
Hoe heb je dat geconfigureerd in EVCC?

Ik heb een max power draw geconfigureerd op mijn main grid, maar EVCC geeft gewoon een "over power" warning en throttlet voor de rest niks.

Hoe heb je dat geconfigureerd in EVCC?

Ik heb een max power draw geconfigureerd op mijn main grid, maar EVCC geeft gewoon een "over power" warning en throttlet voor de rest niks.
Met circuits. Je kunt evt. die 2500W verhogen als het laden in het begin van de maand te traag gaat.
Hier werkt het actief throttlen goed. Als we koken of de warmtepomp springt op, gaat hij trager laden.

Zodra mijn piek 4000W wordt bv, zit EVCC op 3880W grid draw te mikken. Die offset moet er staan zodat hij zichzelf de hoogte injaagt als er een kleine afwijking is. Stel dat je max 4000W wil en je hij gaat per ongeluk tot 4020W. En dan de volgende keer tot 4050W en zo verder... 120W offset is voldoende en dan blijft alles in check.

Code:
circuits:
  - name: main
    title: main circuit
    maxCurrent: 96 # home circuit breaker 3 x 32A
    maxPower: 2500 # Fallback, max power I like to allow
    GetMaxPower:
      source: calc
      max:
        - source: const
          value: 2500 # Fallback, max power I like to allow
        - source: calc
          add:
              value: -120 # Small offset to keep things in check
            - source: http
              uri: http://192.168.1.xx/api/v1/data # HomeWizard v1 API
              jq: .montly_power_peak_w
    meter: my_grid

Hier met de vrouw al menig discussie gehad dat ze te veel grootverbruikers opzet tegelijkertijd. Nu laatste maanden is het wat aan het keren dus ze wordt geleerd met veel herhaling.
Vraagt ze mij gisteren terwijl zij aan het koken is: steek jij de was uit het wasmachine eens in de droogkast?
Braaf doe ik dat natuurlijk en denk ook: ik zal ze direct opzetten ook, dan zal ze content zijn.
Chance dat zij bij de les was en het onmiddellijk door had. Ik heb het mogen horen met al die pieken en meneer die er niet naar kijkt 🤣

Met circuits. Je kunt evt. die 2500W verhogen als het laden in het begin van de maand te traag gaat.
Hier werkt het actief throttlen goed. Als we koken of de warmtepomp springt op, gaat hij trager laden.

Zodra mijn piek 4000W wordt bv, zit EVCC op 3880W grid draw te mikken. Die offset moet er staan zodat hij zichzelf de hoogte injaagt als er een kleine afwijking is. Stel dat je max 4000W wil en je hij gaat per ongeluk tot 4020W. En dan de volgende keer tot 4050W en zo verder... 120W offset is voldoende en dan blijft alles in check.

Code:
circuits:
  - name: main
    title: main circuit
    maxCurrent: 96 # home circuit breaker 3 x 32A
    maxPower: 2500 # Fallback, max power I like to allow
    GetMaxPower:
      source: calc
      max:
          value: 2500 # Fallback, max power I like to allow
        - source: calc
          add:
              value: -120 # Small offset to keep things in check
            - source: http
              uri: http://192.168.1.xx/api/v1/data # HomeWizard v1 API
              jq: .montly_power_peak_w
    meter: my_grid
Bedankt voor de .yaml. Na kleine aanpassing determineert hij netjes de maxpower adhv mijn huidige piek.
Volgende maand zal ik eens kijken of hij effectief zal throttlen, want voordien zag ik m'n laadpaal gewoon rustig 7.8kW trekken, zelfs al staat mijn piek op 6kW.

Heb je die offset ook overgenomen? Want anders trek je wel een nieuwe piek zodra hij er een beetje boven zit.

Bij mij staat de EVCC max power altijd op 32A. Hier je zie je een screenshot van een van mijn recente laadsessies. Je ziet de auto throttlen met momenten terwijl de P1 meter vrij constant blijft.

Heb een gemiddelde piek van rond de 8
Mn laadpaal is afgestompt aan 6.7kw. Maar altijd wel iets dat’ per ongeluk’ ook even gebruikt word waardoor mn piek omzeep is

Mn auto heeft niets waarmee ik de stroom kan afknijpen spijtig genoeg. Khad het graag zelfs rond 5kw/ uur gezien

Doe er 50000 km ongeveer per jaar en hang ook veel aan snelladers

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan