Capaciteitstarief toch vanaf januari

Na een half jaar met een warmtepomp is de vaststelling: 1 piek per maand van 8kw door de elektrische weerstand voor een kwartier is genoeg om de hele maand om zeep te helpen. Ze zouden beter de gemiddelde dagpiek berekenen voor een hele maand, nu ben je door 1 foutje meteen gesjareld.

Na een half jaar met een warmtepomp is de vaststelling: 1 piek per maand van 8kw door de elektrische weerstand voor een kwartier is genoeg om de hele maand om zeep te helpen. Ze zouden beter de gemiddelde dagpiek berekenen voor een hele maand, nu ben je door 1 foutje meteen gesjareld.

Het hele punt van dat tarief is net dat pieken opgevangen moeten kunnen worden...

Ik weet niet of het zo is, maar dat klinkt als een snood plan. We gaan op momenten dat we stroom over hebben mensen zeggen dat ze dit gratis mogen gebruiken, waardoor mensen hopelijk zoveel stroom gaan gebruiken dat hun piek hoger ligt voor die maand en ze meer capaciteitstarief moeten betalen.

Ik weet niet of het zo is, maar dat klinkt als een snood plan. We gaan op momenten dat we stroom over hebben mensen zeggen dat ze dit gratis mogen gebruiken, waardoor mensen hopelijk zoveel stroom gaan gebruiken dat hun piek hoger ligt voor die maand en ze meer capaciteitstarief moeten betalen.
Da maakt voor Engie niet uit hé, capaciteitstarief heeft niets met de energieleverancier te maken... Dus ik zie niet in hoe dit een snood plan zou kunnen zijn.

Aan de capaciteitspiek heeft engie toch echt 0,0 cent winst mee, dat is voor Fluvius die het net beheerd.

Da maakt voor Engie niet uit hé, capaciteitstarief heeft niets met de energieleverancier te maken... Dus ik zie niet in hoe dit een snood plan zou kunnen zijn.
Klinkt als.

Nee, het is inderdaad niet voor hun. Maar juist omdat zij het niet bepalen en de capaciteitspiek van dat moment niet kunnen kwijt schelden, voorspel ik wel dat verschillende mensen verrast zullen reageren door een plots hogere prijs door hogere capaciteitspiek.
Het snode zit dan meer in het gebrek aan correct informeren van hun klanten, als het op deze manier gedaan wordt.

"Ow tis gratis, zet maar alles op!"
(Neen, dat is niet gratis, je zult gaan betalen voor een hogere piek.)

Laatst bewerkt:
Oplossing voor de huidige en komende energiecrisis: dynamische kwartierpiek. (in samenwerking met dynamische prijzen)
Tijdens goedkopere momenten of wanneer er een overaanbod is aan energie: kwartierpiek schrappen tijdens deze momenten.
==> Gebruikers kunnen goedkoper/ sneller hun wagen/batterij/ warmtepomp opladen, maar de overheid loopt geen inkomsten mis.

Nadeel: dit zal enkel een voordeel zijn voor de tech-minded gebruikers (BG), en niet de kwetsbare gezinnen...

Klinkt als.

Nee, het is inderdaad niet voor hun. Maar juist omdat zij het niet bepalen en de capaciteitspiek van dat moment niet kunnen kwijt schelden, voorspel ik wel dat verschillende mensen verrast zullen reageren door een plots hogere prijs door hogere capaciteitspiek.
Het snode zit dan meer in het gebrek aan correct informeren van hun klanten, als het op deze manier gedaan wordt.

"Ow tis gratis, zet maar alles op!"
(Neen, dat is niet gratis, je zult gaan betalen voor een hogere piek.)
Om hier nog even op terug te komen, hieronder een voorbeeld van zo'n mail van Engie die aankondigt wanneer het happy hours zijn.

Als je de mail volledig leest kan je niet zeggen dat Engie hun klanten niet correct informeert.

De beperkte duur van afgelopen zaterdag maakt het natuurlijk wel moeilijk om hun voorstel tot spreiding te volgen, maar het is ook maar een standaardmail waar enkel de uren worden aangepast.

Happy-hours.jpg

Aan de capaciteitspiek heeft engie toch echt 0,0 cent winst mee, dat is voor Fluvius die het net beheerd.
Inderdaad, maar moeten ze dicht echt integraal doorstorten? Of krijgen ze daarop een klein %?

Die zogezegde happy hours commerciële cadeautjes kunnen me eigenlijk niks schelen, das gewoon marketing truukje, een extra klein kortingske geven om de klanten te binden, en voor de rest van de uren happy billing hours!
Ik geloof niet dat ze bv. van 10 tot 17u op 11/04 happy hours cadeau gaven... Terwijl ik dit met m'n dynamisch contract wel had en ook mooi heb verbruikt op dat moment.

Het gaat hier maar om één uurtje. Ocharme.

Wallonië pakt het trouwens anders aan:
Zucht, het Vlaamse systeem is toch best wel beter en eerlijker. Dat er geen consensus is qua tarieven in dit kleine land, is toch schaamtelijk. We zijn één land, neen, 3 aparte systemen, per regio.

Zucht, het Vlaamse systeem is toch best wel beter en eerlijker. Dat er geen consensus is qua tarieven in dit kleine land, is toch schaamtelijk. We zijn één land, neen, 3 aparte systemen, per regio.

Dat is het gevolg van dit soort zaken naar de regio te duwen ipv dit op europees niveau uit te rollen en te bepalen.

Inderdaad, maar moeten ze dicht echt integraal doorstorten? Of krijgen ze daarop een klein %?

Integraal, net zoals accijnzen en BTW etc.
Meer nog: leveranciers moeten dit ook doorstorten voor klanten die hun rekeningen niet betalen.

Vlaamse systeem geeft de verkeerde incentives: veel verbruiken kan problematisch zijn voor de netstabiliteit maar in bepaalde gevallen kan het de netstabiliteit net helpen.
Of zoals ik het sinds dag 1 heb benoemd: het idee is goed, de uitwerking niet.

Die zogezegde happy hours commerciële cadeautjes kunnen me eigenlijk niks schelen, das gewoon marketing truukje, een extra klein kortingske geven om de klanten te binden, en voor de rest van de uren happy billing hours!
Ik geloof niet dat ze bv. van 10 tot 17u op 11/04 happy hours cadeau gaven... Terwijl ik dit met m'n dynamisch contract wel had en ook mooi heb verbruikt op dat moment.

Happy hours zijn in anticipatie van lage onbalansprijzen. Niet van lage day ahead prijzen.

Terug
Bovenaan