Als je dat elke maand tegelijk doet in een kwartier, dan zal dat stukje dat je extra betaalt voor die verhoogde capaciteit het minste van je zorgen zijn en moet je je misschien afvragen waarom je tijdens het afwassen nog de tijd hebt om tegelijk te frituren, koken en de was te doen.
Mja, mijn vader en moeder en mijn grootouders deden dat gewoon zo vroeger. Aangezien die werken gingen en na het werk dat dan gewoon inzetten terwijl ze dan aan het eten begonnen.
En frituren, koken op elektriciteit (2-3 vuren en dampkap) desnoods met de oven vind ik nu ook weer niet zodanig aberrant als ik naar mijn grootmoeder keek (al kookte die natuurlijk op propaan). Waarbij ze het afwasmachine tegelijkertijd al volstak en als dat volstak gewoon opzette aangezien na het eten ze dat dan kon wegzetten en de volgende lading vullen. Terwijl het kon voor de elektrische boiler dat die op dat moment zou aanspringen.
En soms deed ze dan al eens een was. Al was de kans hiervoor groter toen ik klein was en als peuter op bezoek "visite" kwam dan toen ik 14 - 18 jaar was en op visite kwam, Maar het punt is, dat ook al is het uitzonderlijk, het kan wel als je er effectief niet naar kijkt.
Maar als je er al een beetje naar keek, en in de tijd deden mijn grootouders en ouders dat ook (door op nachttarief te wassen), ... of andere verbruiken op die moment te doen aangezien dat eenvoudig te bepalen is. X uur dus ok.
Hetgeen je nu moet doen is allemaal niet zo evident. Al is het natuurlijk ook geen raketwetenschap maar zelfs mij ga je nu niet zien zeggen van ik heb de wasmachine opgezet en nu 15 minuutjes iets anders doen en dan de afwasmachine opzetten of zo neen, ik zal eerder opteren om te proberen die grote verbruikers niet tegelijkertijd te gebruiken.
Maar als het om een reden dan gewoon beter uitkomt dan zal ik toch foert zeggen en is het wat het is.
Vreemd trouwens dat al die mensen die het geld hebben voor die toestellen, geen geld hebben voor een toestel met de optie startuitstel.
Voor een kostprijs van 50 - 100€ ga ik mijn toestellen die er pas staan sinds 2017 niet veranderen. En betaal ik dan wel die extra euro's voor mijn comfort te behouden als het mij niet goed uitkomt.
De discussie hoe je tegelijk verschillende toestellen 'per ongeluk' kan aan hebben, doet me toch veel denken aan miljonairs die klagen dat de prijs van de river cola in den aldi toch sterk verhoogd is.
Het punt gaat er dan ook om dat iemand met een oven op gas, een kookvuur op gas, verwarmt op gas en warm water op gas (of stookolie voor de 2 laatste) zich daar niets van moet aantrekken (is het geval bij mijn grootouders). Dus gewoon een propaanfles ergens in de kelder of tank (in geval van verwarming vb) naar het toestel en gaan met de banaan ipv de toestellen op elektriciteit te voorzien.
En je hebt er allemaal geen omkijken naar. Enkel ervoor zorgen dat je een reserve fles hebt liggen.
Dus een ondersteunende maatregel voor de energietransitie zie ik daar nu ook niet echt in.
En als je dan toch uw toestellen moet veranderen, zie ik effectief mensen die keuze gaan maken ipv een nieuw inductievuur te zetten of...
Ook de mensen die het minder breed hebben dan u en mij zie ik effectief die keuze gaan maken. En zolang er geen duidelijke strategie is die zegt van wij gaan een greenshift doen van elektriciteit naar extra heffingen op fossiele brandstoffen, al verwacht ik die ooit wel, kan ik mensen in eer en geweten niet zeggen van doe dat niet.
Hell zo'n oven tik je 2de hands wel ergens voor 20 - 80€ of zo op de kop vb
https://www.2dehands.be/v/elektroni...izen/m1910109734-2-kookvuren-op-gas-met-ovens
Dus nieuw zetten op elektriciteit pfah...
OF... De warmtepomp de eerste keer opgezet?
Neen, want hij had geen speciale verbruikers zoals warmtepompen of elektrische wagen.
Ik denk dat, als je over energie spreekt, het toch wel duidelijk is geworden dat enkel individuele verantwoordelijkheid de mensen aanspoort?
En het antwoord is hier al gegeven, voor die 10 - 200€ verschil op jaarbasis... boeit het voor velen eigenlijk niet (200€ is ipv 2.5kwp, 6.5kwp) echt als ze dat in perspectief zetten.
Dus welke aansporing voor individuele verantwoordelijkheid? De bedragen zijn te beperkt indien dat effectief de doelstelling is en was. Waar ik aan 1 kant begrip kan voor opbrengen (aangezien het mogelijks een no passara zou zijn indien men het te groot maakte en het kot te klein zou zijn)... maar voorlopig komt bij mij dit gewoon over als een manier om een vaste component in de factuur te steken.
Waar ik ook geen probleem mee heb, als men het dan ook gewoon op die manier verkoopt dan door te zeggen dat het is voor de pieken in het net van de toekomst. Waarbij je u de vraag dan daarnaast kan stellen... waarom zou ik dan meegaan in die elektrificatie zoals ook al hoger aangehaald?
Batterijen op wijkniveau gaan weinig uitdoen omdat ze suboptimaal gaan gebruikt worden. De kost ervan wordt gecollectiviseerd dus het individu voelt zich niet meer persoonlijk gebonden om zijn eigen impact te minimaliseren. Net zoals je nu mensen met terugdraaiende analoge teller er alles aan ziet doen om de individuele return te maximaliseren (door te gaan bijverwarmen met elektrische vuurtjes) hoewel dit op collectief niveau zowat het slechtste is wat je kan doen.
Het punt is dat het professioneler kan opgezet, georganiseerd en onderhouden en dus ook functioneel kan gehouden worden als je het in de handen van een professionele partner steekt dan dat je het bij een particulier zet die daar bij wijze van spreken het eerste jaar de cijfertjes nakijkt en regelmatig opvolgt en na 4 jaar daar met geen oog meer naar kijkt tot op het moment dat hij ineens zijn hoge factuur ziet of een pushmelding van zijn falende toestel heeft gekregen waarna hij dan eens belt naar een technieker om eens te passeren, dat te bekijken en een prijs te geven. Waarna er dan mogelijks gezegd wordt, dat is niet kritisch, niet voor weinig geld te repareren, we doen het wel even zonder.
Daarnaast, als je geen prosument MAG zijn als particulier dan heb je al die problemen die we ons op de nek hebben gehaald niet. Zit je niet noodzakelijk met de problemen van een net dat overbelast wordt. EN kan je de verantwoordelijkheid om dat te voorkomen ook volledig bij die professionele partner leggen. EN verwachten mensen nog altijd dat ze moeten betalen voor hun energie en gaan ze er daardoor ook voorzichtiger mee om.
De volledige verspilling van energie is enkel naar boven gekomen toen men ZELF energie kon voorzien. En men energie dan ook eerder als investering begon te zien als particulier dan als een pure kost.
Ik herinner mij in de goede oude tijd nog heel goed dat ik tegen mijn voeten kreeg als ik het licht liet branden (je weet wel gloeilampen, 100W, 24h aanlaten was dus 2.4kwh dat je erdoor jaste) en dat er soms versies waren waar er 4 - 8 lampen in zaten... en toen was energie ook gecollectiviseerd.
Dus collectiviseren is eigenlijk niet het probleem als uw energiekost een sturende werking heeft. Pieken zijn niet strikt een probleem als er een maatregel voorzien is om die af te vlakken.
Het probleem is gewoon dat er zo'n switch is dat de overgang van centrale naar decentrale productie zonder een correct energieplan voor het probleem zorgt. En dat de sturende werking van de energiekost weg is / was tgv het feit dat je ze zelf aanmaakte (en een tijdje het net als dumpplaats kon gebruiken en eigenlijk met injectie nog altijd mag gebruiken)
En dus is het standaard antwoord in plaats van dit deftig te bekijken -> push het maar naar de verantwoordelijkheid van het individu.
Bovendien gaat het net van de toekomst batterijen nodig hebben om de middellange termijn te overbruggen. De enkele duistere en windstille dagen na een storm bijvoorbeeld.
Qua capaciteit staat de technologie nog altijd niet ver genoeg om de lange termijn verschillen te dekken (zomer/winter), en voor de korte termijn (de dagelijkse swing) is het logischer om in te spelen op de vraagzijde (door een capaciteitstarief) dan om de beperkte grondstoffen in te zetten voor batterijen om dat te dekken.
Hangt er vanaf hoe je uw net opbouwt, maar daar is in de energiethread al eens over gesproken, dus daar ga ik niet echt meer op ingaan.
Maar sowieso zie volgend.
We gaan én batterijen én fossiele brandstoffen als back-up én vraagsturing nodig hebben om het te doen werken. En die vraagsturing zal enkel efficient werken als de juiste prijsprikkel wordt voorzien.
En ik zie echt niet in waarom dat een batterij in elk huis aan 5 - 10k€ voor 6-10kwh een betere optie is dan een paar centrale batterijen georganiseerd door professionals met een deftig beheer verspreid over het land in functie van een deftige netstudie, desnoods gekoppeld aan uw elektriciteitscabines of uw zonnevelden/ windvelden.
Kortom eigenlijk deftig aan beleid doen.
Want laat ons duidelijk zijn de huidige prijsprikkel is gewoon ondermaats. En als je kijkt naar de variabliteit waar je het over hebt zie ik daar ook niet veel alternatieven. Ik laat mijn warmtepomp al draaien tussen 14h -17h aangezien warmste moment van de dag, en daarmee dek ik de afkoeling van een dag en de heropwarming en buiten de normale piekmogelijkheden. Desondanks zit ik wel aan een piek van 4.4- 4.8. Toen ik er niet naar keek zat ik op 5.2 maximaal. Zoals gezegd de warmtepomp verbruikt gezamenlijk iets van een 3.5kw als die aanslaat. Tel daar dan die 2.5kwp als standaard bij (gewoon gebruik zonder specialletjes) en ik zit aan een niet abnormale piek van 5kw. Waar als ik er hier en daar naar kijk, ik dit kan beperken tot 4.4 - 4.8kwp.
Maar ja, veel speelruimte voor prijsparameters eraan te koppelen zijn er in mijn ogen dan ook niet. Terwijl als je 1000kwh of 10000kwh verbruikt het makkelijker is om een aanvaardbare maar zeer zeker ook voorspelbare/ planbare verdeling te maken. Pieken is en blijven abstracte zaken in tegenstelling tot kwh's.
EDIT :
vreemd, deze 2 zou je toch eerder omgekeerd verwachten (en inductie dan zelfs nog een héél stuk hoger).
Neen, hangt af van hoeveel pitten je gebruikt, op welke stand je die zet en of je de booster gebruikt.
Ik heb net de volledig tabel kwartierwaarden gedownload van Fluvius met alle waarden vanaf 14 september 2021 tot vandaag.
Hoogste kwartierpiek: 1,009kWh op 11 oktober.
Voor de rest nog 9 andere momenten met een kwartierpiek tussen de 0,8 en de 1. 6 piekjes getrokken in november 2022 (so far), 1 in oktober, september en juni. Ik moet er wel even bijzeggen dat het huis verwarmd wordt sinds november 2021 maar dat we hier pas wonen sinds eind februari 2022.
Al bij al lijkt mij dit dus nog mee te vallen zeker aangezien alles elektrisch werkt. Wel geothermische warmtepomp wat het verbruik wel sterk verminderd ten opzichte van luchtwarmtepomp.
Wel niet vergeten dat je die 1,009 * 4 moet doen om de kwartierpiek om te zetten naar de versie waar wij over spreken als men spreekt over 2.5 minimaal of 4.6 of... de hogervermelde 7.x
En je dus schommelt tussen de 0.8 en de 1.6 als ik uw post goed interpreteer. Wat dus wil zeggen :
dat je pieken noteert tussen de 3.2 en 6.4 op maandbasis. Waar dat er dan ook gekeken wordt in de maand naar de hoogste piek.