Cementering grenst op pleister

DwightSchrute

Well-known member
Guys

Vandaag heeft onze aannemer de cementering geplaatst die achter de plinten komt, onder de pleister. De vorige eigenaar had tot de vloer gepleisterd waardoor er natuurlijk vochtproblemen waren. Nu is die cementering geplaatst tot op de pleister zelf en raakt de cementering dus de pleister.

Ik was altijd uitgegaang vh principe dat er een spatie met lucht tussen de cementering en pleister moet zitten om zo zeker geen risico te nemen tot vochtschade... Ben ik te streng hier en kan het geen kwaad dat de cementering de pleister raakt ? Voor zover ik weet is het geen speciale waterwerende cementering (bv. Compaktuna)

Mvg

Normaal gebruiken ze altijd waterwerende mortel achter de plinten. Deze mag ook gewoon aansluiten op de pleister, zolang de mortel tot boven de waterkering komt. Hier heb ik de mortel ook gewoon laten aansluiten op de pleister omdat dat makkelijker was om af te werken. Geen vochtproblemen hierdoor.

Normaal gebruiken ze altijd waterwerende mortel achter de plinten. Deze mag ook gewoon aansluiten op de pleister, zolang de mortel tot boven de waterkering komt. Hier heb ik de mortel ook gewoon laten aansluiten op de pleister omdat dat makkelijker was om af te werken. Geen vochtproblemen hierdoor.
Oef, das een geruststelling.
Ik zie nu wel dat er een bepaalde vloeistof op de bakstenen is aangebracht, ik vraag het morgen even na.

Hoe lang zit je pleister daar al?

Waarom is die waterkering eigenlijk nog nodig, als je gewoon waterwerende mortel kan gebruiken? Of trekt er anders ook vocht via de bakstenen naar boven?

Waarom is die waterkering eigenlijk nog nodig, als je gewoon waterwerende mortel kan gebruiken? Of trekt er anders ook vocht via de bakstenen naar boven?
Inderdaad. Noemt capillaire werking.
Net hetzelfde als je een keukendoek laat hangen in het water, dan zie je dat water ook omhoog 'kruipen'

Oef, das een geruststelling.
Ik zie nu wel dat er een bepaalde vloeistof op de bakstenen is aangebracht, ik vraag het morgen even na.

Hoe lang zit je pleister daar al?
Anderhalf jaar nu denk ik. Ik heb Knauf Mixem Sub gebruikt als mortel.

Omdat waterwerende mortel heel duur is t.o.v. een waterkering en ook best veel gedoe voor de metsers om daar aparte mortel voor aan te maken? Da's mijn vermoeden, geen idee.

Terug
Bovenaan