CEO United Health Care Brian Thompson vermoord

"She said Mangione was recognized in a McDonald’s and reported to local police, who then found he had “multiple fraudulent IDs,” a U.S. passport, a firearm and suppressor similar to what was used in the murder and a “handwritten document that speaks to both his motivation and mindset.”

Zou toch straf zijn dat die man heel die moord + zijn escape zo goed gepland en uitgevoerd heeft maar dan vergeet zijn wapen weg te gooien.

Hij is inderdaad gevat. Iemand met een cv dat toch een grote intelligentie in één bepaalde vorm dan toch uitstraalt: valedictorian, Ivy League computer science master degree, ... en chronische rugpijnpatiënt.

Ondanks dat ik moord onder normale omstandigheden uiteraard afkeur, heb ik doorheen alle verslaggeving die ik hierover gevolgd eigenlijk nog maar bitter weinig medelijden voor de vermoorde CEO gevoeld. Voor zijn familie/vrienden zou ik het erg vinden mocht ik ze kennen uiteraard.

Maar als je in de reacties buiten de mainstream pers leest, bijvoorbeeld o.a. hier over het lijden van gewone burgers in de V.S. onder het systeem dat bedrijven zoals dat van deze CEO hebben opgezet, dan zie ik als ik een stap terugzet een gruwelijk slecht mens die een gruwelijk slecht einde heeft ontmoet. Moord kan je natuurlijk niet goedkeuren, maar waar ik in andere omstandigheden empathie zou hebben met een slachtoffer of zou zeggen: Robin Hood stal maar moordde niet... deze CEO was eigenlijk ook gewoon een "moordenaar" maar binnen de regels van onze samenleving.

En ja, andere CEO's hebben ongetwijfeld ook doden op hun geweten gehad, van de bazen van sigarettenfabrikanten en pesticidenfabrikanten die lobbypraktijken tegen betere gezondheidswetten hebben opgezet, tot uiteindelijk zelfs bazen van véél kleinere bouwbedrijven die nonchalant omgesprongen hebben met veiligheidsregels/arbeidsongevallen. Dus in dat op zicht is deze CEO niet eens "uniek", al denk ik dat er weinige CEO's zijn die hun miljoenenbonussen rechtstreeks verdienen met levensreddende zorg te ontzeggen aan mensen die ziek/lijdende/stervende te zijn, dus in dat opzicht vind ik de cartoon die VRT NWS zelfs publiceert niet verkeerd:

CEO van United Health (moederbedrijf van United Healthcare waarvan Brian Thompson de CEO was) zegt verder te willen gaan op het werk van Brian Thompson:

"I encourage you to tune out that critical noise you hear now. It does not reflect reality. It is simply a sign of the era in which we live"
Lees: niet nadenken, alles is in orde, ga zo voort.

"The health system needs a company like the United Health group and it needs people like Brian."

Volledig van de wereld die gast.

Ondertussen op de beurs vrije val.

Het zal waarschijnlijk op niet veel meer uitdraaien dan dit ene geval, maar toch, het is al een mooie boodschap geweest.

Dit is wel heel kort door de bocht, een bonus van 10 m$ voor een CEO van een firma met deze turnover is verre van uitzonderlijk, zeker niet excessief. Er zijn honderden CEO's en fondsmanagers geweest die veelvouden daarvan verdienen en een slechtere track record hadden Thompson. UNH had trouwens niet eens een slechte naam, ze zijn gewoon bij de grootsten in dat veld en daardoor zullen er verhoudingsgewijs ook wel meer fouten zijn gebeurd, maar again dat is niet abnormaal voor de grootste speler.

Het is een commercieel bedrijf dat winst moet maken, die terms & conditions liggen op voorhand heel duidelijk vast wat vergoed wordt en wat niet. Als ze daar niet mee akkoord zijn, moeten ze er geen verzekeringscontract mee afsluiten.

Ik snap je frustratie hier niet, niemand verplicht je toch om gebruik te maken van hun diensten?
Ik woon in Zwitserland waar de medische zorg ook geprivatiseerd is via verzekeringsfirma's en ik kan je vertellen dat dit systeem 10x beter is dan het Belgische systeem. Je kiest zelf wat je wilt verzekeren, je kiest hoeveel kosten je wilt maken voor je maandelijkse premies, je kiest welk type deductible je wilt, ... Ik betaal voor mijn pakket een 400€ per maand, in België betaalde ik een veelvoud hiervan via mijn brutoloon. En daarvoor heb ik een ruim insurance pakket, dat op maat van mijn behoeften afgestemd is.
Ja, akkoord, maar dit bedrijf maakte er ook een sport van om mensen met een terechte claim af te wijzen. "ach, binnenkort sterven ze toch, die klaagt dan ook niet meer".

En daar ligt de nuance: het is geen bedrijf dat luxe-goederen verkoopt, het verkoopt ziektezorg. En als maatschappij ervoor kiezen om daar winst te willen uithalen is het echte probleem.

Maar dat is een andere discussie.

Terug
Bovenaan