Ascari
Well-known member
Er bestaan al PCI-E 5.0 SSD's, zelfs ééntje klaar voor waterkoeling door Corsair.
Met die moederborden zoals de X870 Aorus o.i.d. laat het niet toe om een watergekoelde SSD te hebben. Door die passieve heatsinks die op het bord zitten. Dan moet je al zo'n mooi bord gaan bricoleren en dat is zonde van dat bord.
"Leessnelheden tot 14.500 MB/s en schrijfsnelheden tot 12.700 MB/s"Ja dat is wel echt geniaal. Dan ga ik wel voor die Crucial T705 gaan. Zoals Fr@gsta zegt besturingssysteem 2TB en 2 anderen van 4TB.
Ja voor de PSU ga ik dan 1200W nemen of zou 1300W niet slecht zijn? Want 1200W is al wel heel wat inderdaad, maar om zeker te zijn. En ja, voor de koeling van de SSD's, mijn behuizing gaat heel waarschijnlijk de Corsair 9000D worden. Want ik wil natuurlijk wel een behuizing die goed gekoeld wordt en genoeg ventilatie heeft. Of zijn er misschien andere behuizingen die ook groot genoeg zijn voor dit alles en die nog beter koelen?
En van het moederbord wil ik natuurlijk ook die PCIe 5.0 benutten voor de SSD's. Zou er eventueel ook een 890 serie zijn die ik zou kunnen nemen? Omdat er nu een X870 tussen staat. Niet om te zeggen dat de 870 slecht is maar ik ben alleen maar nieuwsgierig of er ook mogelijk een 890 optie is die super goed is.
1200W is meer dan voldoende, die 9800X3D of hoger verbruiken niet zoveel i.v.m. de Intel equivalenten. Dus 1200W zal zeker genoeg zijn. Die waterkoeling hardware, zoals fans, pompen e.d. verbruiken amper iets.
Qua behuizing kan je ook voor de Lian Li V3000 overwegen of zelfs de Phanteks NV7 of NV9. Die NV9 is echt groot en serieus veel plaats voor waterkoeling en zelfs dikke radiators. Zolang er genoeg plaats is voor grote radiators, zoals een 360, 420 of 480 kan je zeker genoeg airflow creëren om alles deftig te koelen.
Die 9000D is ook wel serieus overkill en vooral goed voor multi GPU setups en dual PC setups, want er ook plaats voor een Mini ITX systeem, dan haal je vooral het maximale uit die case.
Met AMD kan je geen (Z)890 chipset kiezen, dat is voor Intel. X890 chipsets bestaan niet, anders gaat er verwarring komen met de benamingen. AMD's recentste en nieuwste/beste chipsets zijn de X870 borden. Hoger kan je niet gaan.
Die X870 borden hebben ook al een PCIe 5.0 slot voor M.2 SSD's.

. Want dat is echt een serieuze job.
Ik zou totaal niet weten hoe ik eraan moet beginnen. Maar die kerel is wel heel getalenteerd want hij doet het al langer dan 10 jaar nu volgens mij. Heeft ook zijn eigen winkel, en heeft ook de PC van een kameraad ineengestoken en alles was echt op en top netjes. Hij had zelf ook een serieus beest van een PC met een 4090.