Check: High End - Monster PC build

Ik ben inderdaad wel heel curieus naar die Ryzen. Is zo wel spannend om eens iets nieuws te ontdekken.

Is wel fijn dat je dat allemaal kunt. Ik ga me er ook eens in verdiepen zodat ik er ook wat kennis van die praktische zaken krijg. Want inderdaad wijzigen door te geven zonder telkens te moeten heropstarten is wel beter. 😅

Nog is een vraagje, als jij mijn PC zou bouwen, kan je dan zelf ook de Windows versie installeren en alle nodige drivers, XMP profielen en alles dat nodig is van de software?

Misschien een lachwekkende domme vraag, maar ik wou toch even zeker zijn. Want zo XMP profielen en Windows erop zetten heb ik ook nog nooit gedaan. En drivers ook niet echt, enkel om te updaten.

Ik maak de PC volledig opstartklaar. Dus Windows, drivers en de nodig programma's zet ik er allemaal op.

Eventuele BIOS flash naar de nieuwste versie doe ik ook en XMP/EXPO zet ik ook aan.

in AI suite met fan xpert kan je qua fanprofielen toch meer dan via het BIOS ?

Ik gebruik al jaren de BIOS zonder problemen. Sinds de laatste jaren kan je serieus veel doen qua fan profielen.

AI Suite van Asus ben ik nooit fan van geweest.

Hoe minder software dat ik moet gebruiken hoe beter.

Elke pc kan je stil krijgen als je de juiste componenten gebruikt. En ja, de kast en hoe je die gebruikt speelt daar wel degelijk een rol in :)
Paar vragen/opmerkingen bij het hele verhaal hier:

Ga je OC'en ? Indien nee, dan is die hele watercooling loop overbodig en ga je de pc gewoon nog stiller krijgen met de juiste koelers+fans. Denk er ook aan dat watercooling meer maintenance nodig heeft dan luchtkoeling. Waterkoeling zal ook altijd lawaaieriger zijn en foutgevoeliger dan luchtkoeling. Je zit sowieso met een pomp die lawaai maakt (en kapot kan gaan) en high-pressure fans voor waterblokken zijn lawaaieriger dan de beste fans voor luchtkoeling, al is het verschil tussen de 2 wel verkleind de afgelopen jaren.
Meer fans betekent niet de facto stiller of koeler.

Wil je gewoon een pc met de beste specs op dit moment of wil je een pc die zo lang mogelijk games op 4k max kan spelen ? in het geval van het 2de ben je beter af met iets minder zware specs nu en een goeie upgrade later (gaat je evenveel kosten maar ga je langer plezier aan hebben)
Ik zie nu veel weggesmeten geld aan theoretische gains die je nooit gaat gebruiken maar dat je een soort idefix in je hoofd hebt dat je dat geld er tegenaan moet smijten.
Kan een smak goedkoper zonder dat je ergens dat ooit gaat merken imo

De TS gaat geen custom loop meer kiezen. Hij gaat gewoon een 420 AIO kiezen en de GPU luchtgekoeld houden.

Mijn custom loop draait serieus stil, heb een 360 en 480 rad met 7 fans die static op 900rpm draaien en 2x D5 pompen die op 1900rpm static draaien. Veel luider dan een luchtgekoelde setup is dat zeker niet. Mijn temps zijn nog serieus binnen marge. CPU draait rond de 60°C en GPU rond de 44°C. 'Water' blijft continu rond de 25-30°C. Ookal is het niet het laatste nieuwe alles draait serieus koel en stil.

Mijn 2 EKWB D5 pompen draaien al 8 jaar zonder problemen, idem voor de Noctua iPPC fans en al de rest. Qua onderhoud is het enkel wat flushen en nieuwe vloeistof toevoegen. Tenzij je slechte Pastels hebt gekozen dan is het meer gekloot om te flushen.

Die waterkoeling ga ik inderdaad laten. Ik ga gewoon die Arctic 420 AIO nemen samen met goede kwaliteit fans. En overclocken ga ik inderdaad wel doen, want ik ga best wel zware games en programma's gebruiken.

@Ascari : Oke ja, dat is wel knap inderdaad.

@Xephaeston, gewoon laten maken door Ascari, die gaat dat door de passie altijd 100x beter doen als iemand anders.
Je kan er mischien zelf een dagje samen aan werken? en Ascari zal dit met plezier allemaal documenteren zodat we een echte buildlog hebben. Dat is altijd heel leuk voor anderen om mee te volgen.

Tof project in ieder geval!

@Xephaeston, gewoon laten maken door Ascari, die gaat dat door de passie altijd 100x beter doen als iemand anders.
Je kan er mischien zelf een dagje samen aan werken? en Ascari zal dit met plezier allemaal documenteren zodat we een echte buildlog hebben. Dat is altijd heel leuk voor anderen om mee te volgen.

Tof project in ieder geval!
Oh ja, dat is best ook wel een heel goed idee inderdaad die buildlog. Als Ascari dat ook wilt. :D

Als Ascari het goed vind wil ik er ook wel bij zijn als hij die bouwt, dan kan ik ook zo eens een beetje meevolgen hoe het allemaal in zijn gang gaat, want ik wil er wel meer over leren. Ik weet natuurlijk niet hoe lang het duurt met deze build, want het heeft al zeker geen Custom Loop.

Hij mag het ook gerust bij me thuis doen, dan compenseer ik ook de kosten van de rit. Want het is toch zeker een uur rijden.

Laatst bewerkt:
De TS gaat geen custom loop meer kiezen. Hij gaat gewoon een 420 AIO kiezen en de GPU luchtgekoeld houden.

Mijn custom loop draait serieus stil, heb een 360 en 480 rad met 7 fans die static op 900rpm draaien en 2x D5 pompen die op 1900rpm static draaien. Veel luider dan een luchtgekoelde setup is dat zeker niet. Mijn temps zijn nog serieus binnen marge. CPU draait rond de 60°C en GPU rond de 44°C. 'Water' blijft continu rond de 25-30°C. Ookal is het niet het laatste nieuwe alles draait serieus koel en stil.

Mijn 2 EKWB D5 pompen draaien al 8 jaar zonder problemen, idem voor de Noctua iPPC fans en al de rest. Qua onderhoud is het enkel wat flushen en nieuwe vloeistof toevoegen. Tenzij je slechte Pastels hebt gekozen dan is het meer gekloot om te flushen.

Veel hangt ook af van wat de TS wilt natuurlijk, wat is aanvaardbaar ? Om te vergelijken (ik ben wel een oude zak die de hoogdagen van SPCR fanatiek meegemaakt heeft, stilte is voor mij echt een dingetje); ik heb 4 noctua's zitten (2 front intake voor de vele HD's, 1 cpu, 1 outtake) die variabel ergens tussen de 300 en 600 rpm zitten. tijdens gamen gaat dat wel wat omhoog natuurlijk, maar nog altijd maar tot een niveau wat 99% van de mensen als aanvaardbaar stil voor 24/7 gebruiken zouden omschrijven.
Lawaaierig is die pomp zeker niet, maar naar mijn zin bv wel te luid :)

Vermits de TS gaat OC'en gaat hij niet tot dat niveau stilte geinteresseerd zijn (je kan geen top-end OC'ed pc koel en tegelijkertijd fluisterstil houden), dan zal zo'n AIO wel volstaan.
Then again: gezien de TS zijn vragen betwijfel ik een beetje of OC wel een goed idee is (lijkt mij niet dat hij daar ervaring in heeft of goed beseft wat hij dan aan het doen is). Zijn winst gaat imo verwaarloosbaar zijn, zeker in gaming maar ook in de programma's daarbuiten terwijl het toch niet helemaal zonder risico is.

Laatste jaren AIO minder gevolgd, vroeger kon je met bv een top-noctua koeler dezelfde of soms beter prestaties krijgen qua koeling EN geluid tov AIO's (lag vaak voornamelijk aan de pomp), ik weet niet in hoeverre dat nu een verschil maakt ? Ik denk dat ze nog altijd vrij dicht tegen elkaar aanleunen qua prestaties ?

Oh ja, dat is best ook wel een heel goed idee inderdaad die buildlog. Als Ascari dat ook wilt. :D

Als Ascari het goed vind wil ik er ook wel bij zijn als hij die bouwt, dan kan ik ook zo eens een beetje meevolgen hoe het allemaal in zijn gang gaat, want ik wil er wel meer over leren. Ik weet natuurlijk niet hoe lang het duurt met deze build, want het heeft al zeker geen Custom Loop.

Hij mag het ook gerust bij me thuis doen, dan compenseer ik ook de kosten van de rit. Want het is toch zeker een uur rijden.

Dat is ook altijd zeker mogelijk. Op zich zal dat een aantal uurtjes in beslag nemen, plus met een woordje uitleg zal het wel iets langer duren, maar dat is geen probleem.

Veel hangt ook af van wat de TS wilt natuurlijk, wat is aanvaardbaar ? Om te vergelijken (ik ben wel een oude zak die de hoogdagen van SPCR fanatiek meegemaakt heeft, stilte is voor mij echt een dingetje); ik heb 4 noctua's zitten (2 front intake voor de vele HD's, 1 cpu, 1 outtake) die variabel ergens tussen de 300 en 600 rpm zitten. tijdens gamen gaat dat wel wat omhoog natuurlijk, maar nog altijd maar tot een niveau wat 99% van de mensen als aanvaardbaar stil voor 24/7 gebruiken zouden omschrijven.
Lawaaierig is die pomp zeker niet, maar naar mijn zin bv wel te luid :)

Vermits de TS gaat OC'en gaat hij niet tot dat niveau stilte geinteresseerd zijn (je kan geen top-end OC'ed pc koel en tegelijkertijd fluisterstil houden), dan zal zo'n AIO wel volstaan.
Then again: gezien de TS zijn vragen betwijfel ik een beetje of OC wel een goed idee is (lijkt mij niet dat hij daar ervaring in heeft of goed beseft wat hij dan aan het doen is). Zijn winst gaat imo verwaarloosbaar zijn, zeker in gaming maar ook in de programma's daarbuiten terwijl het toch niet helemaal zonder risico is.

Laatste jaren AIO minder gevolgd, vroeger kon je met bv een top-noctua koeler dezelfde of soms beter prestaties krijgen qua koeling EN geluid tov AIO's (lag vaak voornamelijk aan de pomp), ik weet niet in hoeverre dat nu een verschil maakt ? Ik denk dat ze nog altijd vrij dicht tegen elkaar aanleunen qua prestaties ?
Met die 9950X3D dat de TS gaat kiezen is het toch niet mogelijk om te OC'en, dat is redelijk goed gelocked en kan een negatieve invloed hebben op de prestaties van de CPU.

Mijn PC is met custom loop ook binnen een marge stil te noemen. Zelfs mijn toetsenbord met mechanische toetsen is een pak luider.

De AIO's tegenwoordig zijn ook heel stil te krijgen. Merendeel van de pompen dat gebruikt worden hebben wel 1 of ander aanpassing waardoor die een pak stiller draaien dan de vroegere AIO's.
Die Noctua luchtkoelers a la NH-D15 e.d. zijn nog altijd de top van de luchtkoelers, de prijs is dan ook navenant. Die pompen van die 360/420 AIO's zijn relatief goed voor zo'n grote radiator. Naarmate je die hoger in toeren laat gaan zal die wel luider worden. Maar dat valt echt goed mee.

Ja, dat is wel excellent. Ik apprecieer het echt enorm voor al de hulp en dat je ook mijn PC wil bouwen en het wilt uitleggen hoe en wat.

Om een voorbeeld te geven hoe luid mijn PC nu is... Ik zit op mijn kamer met een deur die dicht is, en als mijn ouders naar de badkamer moeten gaan ofzo passeren ze mijn kamer en horen ze de PC heel goed draaien (de koeling dan). En ja, ik zit er natuurlijk juist naast. Dus als ik met mijn koptelefoon videospellen speel of ik luister muziek, het geluid van die radiatoren komt er steeds door. Echt iets vervelend.

Het is alsof mijn radiatoren altijd op volle toeren draaien ookal ben ik niets aan het doen.

Dat is wel serieus luid dan. Kan zijn dat die stock fans ook gewoon heel slecht zijn. Dat is zowat het eerste dat ik vaak vervang bij slechte stock fans met slechte fancurve is dat niet zo goed.

Merendeel van de cases zoals Fractal Design en Be Quiet zijn dan weer wel heel goed en stil. De prijs daardoor ook wat hoger voor die cases.

140mm fans kan je ook iets stiller zetten dan 120mm fans, omdat die op dezelfde toeren nog altijd meer lucht verplaatsen

Kan die PC desnoods ook dan even nakijken, als je wil?

Laatst bewerkt:
Ja ik zit echt serieus te twijfelen tussen de Lian Li O11 Dynamic Evo XL, Phanteks NV9 en de Fractal Design Define 7 XL. Tussen die 3 kan ik echt moeilijk kiezen. Ik dacht dat ik de knoop had doorgehakt maar het blijft moeilijk. 😅

Het gaat nog wel een tijd duren vooraleer ik die nieuwe PC ga hebben. Morgen doe ik hem wel even binnen bij de PC shop waar ze mijn PC eens gaan nakijken. Ik ga het hen eens vertellen dat die wel stil moet te krijgen zijn, maar als dat niet lukt dan geef ik je wel een seintje. Want ik geloof dat hij die stock radiatoren van de ASUS Helios case gebruikt. En de cooler die erin zit is de ASUS ROG RYUJIN II 360 ARGB.

Ik heb dit via ChatGPT opgezocht en mijn PC is echt een pak stiller nu:

Ventilatorcurves aanpassen

1. Kies de ventilator die je wilt aanpassen (bijv. CPU_FAN, CHA_FAN1, etc.).
  2. Klik op de ventilator en pas de curve aan door de volgende punten te wijzigen:
    • Bij 30-40 °C: Stel de snelheid in op 20-30%.
    • Bij 50 °C: Stel de snelheid in op 40%.
    • Bij 60 °C: Stel de snelheid in op 60%.
    • Bij 70 °C en hoger: Stel de snelheid in op 80-100% (voor noodgevallen).
      Dit zorgt ervoor dat je ventilatoren veel langzamer draaien bij lage temperaturen, wat het geluidsniveau aanzienlijk verlaagt.

Laatst bewerkt:
Is inderdaad wel een moeilijke keuze.
Zijn alledrie heel goede cases.

Als je andere voorstellen wil, zijn deze ook wel goed:
Hyte Y70 Touch Infinite - Pitch Black ook een goede keuze. Komt met een display op de glas vooraan.

Corsair iCue 5000T RGB, komt standaard met een Corsair Commander XT en LL120 RGB fans.

Je zal dan wel die Arctic 420 AIO moeten aanpassen naar de 360 en die Phanteks D30 140 naar 120 moeten aanpassen, maar is een kleine aanpassing.

Ja die Hyte is idd ook wel echt knap. Welke zou jij kiezen als je puur voor maximale koeling en stilte wilt gaan? Ja natuurlijk zorgen daar de fans en cooler voor maar ja als ik het echt optimaal zou willen hebben.

Laatst bewerkt:
Als je je puur op koeling en stilte baseert zou ik de Fractal Define 7 (XL) kiezen.

Qua functionaliteit zou ik die Hyte kiezen met dat scherm is dat wel praktisch, kost natuurlijk wel een pak meer, maar zo'n case heb je voor altijd.

Mijn huidige case koste ook rond de €500 en moest ze nog zelf inelkaar steken 🤣.

Goh ja, dan ga ik toch wel gaan voor de Fractal denk ik. Ik snap wel dat je zo'n zware PC, als je dan ook nog eens dingen op 4K max settings draait dat die niet muisstil gaat zijn, maar ik zou het toch wel zo stil mogelijk willen hebben.

Die Hyte vind ik inderdaad wel knap. Zou je die even stil kunnen krijgen? Want zoals je zei ligt het aan de cooler, radiatoren en fan curve profielen enzo. Maar ja, als je dan ziet op de website van Fractal biedt de Fractal wel extra geluidsdemping.

€500 voor een case is idd wel wat vooral als je die nog zelf in elkaar moet steken. 😅

Zou dan gewoon die Fractal kiezen. Ga je zeker content van zijn.

Was een case die een redelijk bekende modder heeft uitgebracht in beperkte oplage, volledig uit plaat staal gemaakt.
Moest ze zelf in elkaar steken omdat je wel wat verschillende mogelijkheden ermee kan doen, zoals de moederbord tray omdraaien, zodat die onderste boven sta, weliswaar. Ook de mogelijk om de radiator trays te veranderen van 4x 120mm naar 3x 140mm e.d.

Dan ga ik idd met de Fractal gaan. Kan je denk ik ook wel best knap maken vanbinnen.

Dan heb je wel geluk gehad dan als die beperkt is. Zal ook wel een stevige zijn als die van plaatstaal is. Wie was die modder als ik vragen mag?

Zou die Fractal ook wel kiezen.

Die case ga ik voor altijd bijhouden.
Wou eerst een Caselabs case, maar die waren helemaal niet te vinden en dan ben ik bij deze uitgekomen, op puur toeval.

Is een heel stevige case. Alleen kan ik die amper dragen.

Die modder heet Hans Peder "p0Pe" Sahl.
Die case waar hij in gebouwd heeft met die 4 GPU's heb ik ook.

Die had die ook volledig watergekoeld met 1600W PSU erbij, dus zeker stevig.
Bij mij is het maar een 2080 😅.

Heb dat moederbord ook gehad een tijdje terug, zo ben ik bij die case gekomen via Google omdat ik aan het zoeken was voor een stevige custom loop case.

1600W. 😅

Ja dat is wel veel. Maar ja, als je zo 4 GPU's hebt...

Dan ben ik toch ook wel eens benieuwd naar de prestaties van zo'n machine.

Terug
Bovenaan