Citytrip Krakau

Hoe waren de maatregelen in Polen op het gebied van Covid? Of iemand die kan vertellen hoe het er nu is? Ik zou de week van 1-5 november gaan waarbij er op 1 en 5 november wordt gereden met de wagen. En dan de volle 3 dagen in Krakau.

Hoe waren de maatregelen in Polen op het gebied van Covid? Of iemand die kan vertellen hoe het er nu is? Ik zou de week van 1-5 november gaan waarbij er op 1 en 5 november wordt gereden met de wagen. En dan de volle 3 dagen in Krakau.
Ik ben in Krakau geweest van 13-18 oktober

Maatregelen zijn een beetje zoals België :
- luchthaven: verplicht met mondmasker
- openbaar vervoer: verplicht met mondmasker (al zagen we er enkelingen zonder mondmasker)
- meeste museums (o.a. Auschwitz en zoutmijnen): verplicht met mondmasker
- in hotel: in het begin mondmasker gedragen, zelfs plastic handschoenen voor buffet, maar vrij snel gewoon rondgelopen omdat andere mensen dat ook deden.

Winkels waren onduidelijk, soms wel en soms niet, ieder kiest precies voor zich. Wij droegen het meestal voor de zekerheid omdat we het niet goed wisten.
Op de markt/drukke plaatsen zagen we veel mensen zonder mondmasker (ook wij droegen dit niet).
Nergens werden we aangesproken om een mondmasker op te zetten als we het vergaten.

Net terug van een 4-daagse in Krakau. Het meeste staat al in deze thread, maar bij deze toch mijn highlights:

- Lost Souls Alley - Absoluut geweldig, een escape room in horror setting. Gelachen, gepanikeerd, dood geschrokken, ... dik onder de indruk hier. Ideaal om te koppelen aan je citytrip in Krakau
- Auschwitz - gemakkellijk te bezoeken vanuit Krakau. Zeker de moeite, hoewel je er natuurlijk niet vrolijk van wordt.
- Schindler museum - keigoed, echt de oorlogsgeschiedenis stap per stap chronologisch toegelicht, waar Polen dan centraal in staat.
- Zoutmijnen - ook de moeite, deed me denken aan Moria vanuit LOTR. Zou ik wel s'avonds bezoeken, alles is toch 100 meter on de grond (de aantal uren daglicht zijn momenteel beperkt).
- Markt was de moeite, maar mijd de Britse pubs hier (zaten vol zatte Britten en irritante Engelse muziek, Krakau heeft veel betere alternatieven).

Prijzen vielen ook dik mee, ik schat toch de helft goedkoper dan in België voor horecazaken.

Met Pasen ben ik in Krakau geweest voor een citytrip en ik heb dit beschreven in een blogpost (ik moet het nog wel nakijken op spelfouten en aanvullen met foto's)

Wat een fantastische stad is Krakau toch, ook al is er met Pasen geen zak open. Ik ga hier beslist nog eens terugkomen, maar dan wellicht met een roadtrip om ook Zakopane/Tatra-gebergte en Auschwitz te verkennen.

Afgelopen weekend in Krakau geweest met de voetbalploeg. Ik was er al eens geweest in 2014, maar leuk om de stad nog eens te zien, want kon er weinig van herinneren. Goed gegeten (wel stevig qua prijs voor Poolse normen). Voor de rest een stadstour gedaan met Crazy Mike. Dat was een schot in de roos voor onze groep. Een heel aparte en leuke manier om de stad te verkennen. Dan nog een shooting gedaan en dat was ook wel dik de moeite. En zaterdagavond nog een match van Cracovia meegepikt. Niet het beste niveau, maar wel een schitterende sfeer. Zeer leuke stad.

Ben dit weekend aan het kijken voor een citytrip naar krakau.
Voor mij mn partner, mezelf en mijn ouders (allebei +80, maar willen al zeer lang auswitz bezoeken).

Een hotel in het oude stadsgedeelte? Raden jullie me dit aan? Ik las dat er geen auto's mogen rijden of openbaar vervoer is in dit gedeelte. (Taxis wel?).
Of is het beter om toch een hotel te nemen buiten het oude stadsgedeelte? (Betere sfeer? Rustiger? Ouders zijn wel +80)

Dag 1 aankomst(late namiddag)
Dag 2 schindler fabriek, mariakerk, grote markt
Dag 3 auswitz. (Tickets op voorhand. Kopen via officiële site maar het vervoer , per bus zou via het centrale busstation zijn, moeten we dit ook reserveren? Busticket koop je eveneens aan het centraal busstation?
Dag 4 zoutmijnen,...
Dag 5 nog iets bezoeken? Of terugkeren naar België?

Raden jullie me 3 of 4 volle dagen aan?

Wij zaten in het Ibis hotel (Stare Miasto). Een beetje verder ligt een Mercure Stare Miasto. Beide hotels liggen aan het station (geen last van voorbijrijdende treinen) waarbij de trein vanuit de luchthaven rechtstreeks stopte. Het was een wandeling van 15min tot aan het centrale marktplein vanuit ons hotel. Het voordeel van ons hotel was dat het winkelcentrum (bushaltes vooraan) vaak wordt gebruikt als opstapplaats voor uitstappen naar Auschwitz en Wieliczka zoutmijn.

Qua restaurant tips:
Pasta Bar: https://pastabar.com.pl/
Pow Leliwa: https://podleliwa.pl/en/

Bezoek ook op het centrale marktplein Rynek Underground museum. Je kan met een lift naar beneden. Auschwitz was één van de meest beklijvende momenten voor mij.

Heel veel plezier in Polen! Wij zijn een week geweest maar hebben Warschau en Krakau gecombineerd.

De citytrip naar krakau is geboekt 😀 begin juni.
De tickets voor auswitz boek ik op voorhand .
Moet ik de tickets voor de bus ook op voorhand boeken?
Kunnen we na het bezoek aan beide concentratiekampen, na wat vrij rondlopen in auswitz?

Is dit het enigste wat ik voorhanden boeken? Of moet ik ook tickets op voorhand kopen voor o.a. de zoutmijnen en de fabriek van schindler?

Ik zou niet meer Auschwitz-Birkenau gaan via een organisatie. Heb dit in september gedaan, om kwart voor vier 's ochtends moesten we aan de bus staan om een uur en een half ongeveer te rijden. Dan moet je al in de lijn staan wachten, deze organisaties kunnen geen tickets bestellen en moeten dit ter plaatse doen wat erop neer kwam dat we eigenlijk al vanaf zes uur stonden te wachten om uiteindelijk pas om half tien een bezoek te kunnen doen. Dit is met gidsen van het museum zelf, wel zijn ze snel eens naar een andere locatie gereden waar nog een oorspronkelijke wagon stond en vervallen magazijnen. Maar dit was het voor mij niet waard.

Een volgende keer zou ik dus zelf tickets online bestellen, particulier kan dit wel maar je moet er tijdig bij zijn, en de trein of zelfs een Uber nemen.

De combinatie met de zoutmijnen heb ik niet gedaan, Auschwitz-Birkenau wou ik ook beter laten bezinken.

Vrij rondlopen in Auschwitz zat er volgens mij niet in dit is ook het museum. Je neemt dan een shuttle bus naar Birkenau waar je ook nog een rondleiding van de gids krijgt, daarna kan je daar wel nog even vrij rond lopen voordat je de shuttlebus terug neemt.

Uber of Bolt zijn er goed ingeburgerd, kan je kijken wat het meest interessante is. Een Uber luchthaven-centrum was omgerekend een 15 euro.

Zelf heb ik nog een geleide fietstocht genomen in Krakau. De omgeving die ze je laten zien is groter, zo zijn we in het oude centrum gestart, het drakenkasteel, oude joodse wijk, herdenkingsmomenten en Schindler (niet binnen het museum) gepasseerd.

Ook nog eens een step gehuurd (via Uber) en zo nog een concentratiekamp gevonden in Krakau zelf. Wou de ruimere omgeving eens verkennen en kwam op het kamp/monument/park uit.

Zelf dat probleem absoluut niet gehad. Ik heb via een organisatie geboekt. Geen idee meer welke maar het was via GetYourGuide. Had daar toen korting op via het werk. Wij werden opgehaald aan het winkelcentrum met een bus (door de organisatie). Bij aankomst in Auschwitz zijn wij nog geen 30min later gestart aan onze gidsbeurt met een gids vanuit Auschwitz-Birkenau zelf. Het is een geleide wandeling dus niet echt veel ruimte om daar vrij rond te wandelen. Al schiet er in Birkenau ook niet veel meer over van wat het ooit geweest is. Erna zijn wij doorgereden naar de Wieliczka zoutmijn. In geval van Fabke zou ik dit niet achter elkaar doen maar apart op verschillende dagen. Of je ouders moesten nog vrij goed te been zijn dan kan het.

Neem vooral je tijd om deze prachtige stad te bezoeken. Wij hebben alles op 3 dagen gedaan. Wij hadden deze gids voor Krakau: https://www.timetomomo.com/nl/bestemming/krakau/routes/

Had ook via GetYourGuide geboekt, juist eens gekeken en de organisatie was Royal Cracow volgens mijn geschiedenis. Voor de fietstocht was de organisatie krakowbiketour, fietstocht door de oude stad, joodse wijk en het getto.

Had al gekeken bij getyourguide voor een Nederlandstalige gids maar als ik las dat sommige gidsen met een hollands accent praten, dan zal mijn vader er niets van verstaan.
K zou de zoutmijnen idd op een andere dag doen, we zijn er 4 volle dagen.dus genoeg tijd om te doen.
Ik zal komende weken mijn planning opmaken (doe ik altijd als ik een citytrip doe) en dan kom ik nog eens langs 😉

Een fietstocht? Bedoel je baja bikes? Hebben we in praag gedaan (was echt goed) en in athene (slecht, je moet geluk hebben met de gids) en vind het toch wel kostelijk..kost gemiddeld 90 euro en moet cash betaald worden . K zal het bespreken met mn vriendin.

Thx

We hebben destijds gewoon met de bus naar Auschwitz geweest en het zelf bezocht. Na het museum iets gaan eten in een restaurant in de buurt, een Pools kapsalon ;) voor de rest in mijn herinnering was buiten dat kamp daar in de buurt niks te zien.

We hebben destijds gewoon met de bus naar Auschwitz geweest en het zelf bezocht. Na het museum iets gaan eten in een restaurant in de buurt, een Pools kapsalon ;) voor de rest in mijn herinnering was buiten dat kamp daar in de buurt niks te zien.
Bustickets op voorhand bestellen? Of niet nodig?

Voor de fiets had ik deze gedaan, had een goede gids maar om te muggeziften wel enkele die enkele met zichzelf bezig waren en geen rekening hielden met de groep. En dan een paar die zelden op een fiets zitten waardoor er soms wat oponthoud is maar dat ligt niet aan de organisatie.

De Tour naar Auschwitz die voor mij tegen viel was deze. Gelukkig zouden er betere zijn dan deze of was het gewoon een slecht moment bij mij. We hebben echt wel 3 uur moeten staan wachten in de rij.

.

De Tour naar Auschwitz die voor mij tegen viel was deze. Gelukkig zouden er betere zijn dan deze of was het gewoon een slecht moment bij mij. We hebben echt wel 3 uur moeten staan wachten in de rij.

Komt dit niet, zoals Ozne geschreven heeft, dat ze tickets ter plaatse moeten kopen (ze kunnen niet op voorhand gekocht worden, en dat je daarom zo lang moest wachten?)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan