Citytrip Rome

Dit topic even vanonder het Colloseum zand halen.

Wij gaan in oktober een kleine week naar Rome. Eerste keer voor mij.
We hebben een aantal zaken opgelijst die we willen bezoeken, maar waar ik me vooral vragen bij stel zijn de online reservaties.
Er zijn verschillende toeristenkaarten die zogezegd voordelig zouden zijn itt zelf tickets boeken. Maar als ik even snel de inbegrepen toegangsmogelijkheden van bvb de Rome Tourist card vergelijk met wanneer je ze apart zou boeken, is er eigenlijk bijna geen verschil.
Is het slimmer zoveel mogelijk via de officiële sites van de gebouwen/musea tickets en time slots te boeken?

Wat is in realiteit de voordeligste en misschien ook meest praktische manier om alles vast te leggen? Want op het moment vind ik het allemaal wat verwarrend. Bij voorkeur willen we ook de mogelijkheid tot skip the line of fast lane. Al begrijp ik dat je zelfs dan niet helemaal vrij bent van aanschuiven.

Dit topic even vanonder het Colloseum zand halen.

Wij gaan in oktober een kleine week naar Rome. Eerste keer voor mij.
We hebben een aantal zaken opgelijst die we willen bezoeken, maar waar ik me vooral vragen bij stel zijn de online reservaties.
Er zijn verschillende toeristenkaarten die zogezegd voordelig zouden zijn itt zelf tickets boeken. Maar als ik even snel de inbegrepen toegangsmogelijkheden van bvb de Rome Tourist card vergelijk met wanneer je ze apart zou boeken, is er eigenlijk bijna geen verschil.
Is het slimmer zoveel mogelijk via de officiële sites van de gebouwen/musea tickets en time slots te boeken?

Wat is in realiteit de voordeligste en misschien ook meest praktische manier om alles vast te leggen? Want op het moment vind ik het allemaal wat verwarrend. Bij voorkeur willen we ook de mogelijkheid tot skip the line of fast lane. Al begrijp ik dat je zelfs dan niet helemaal vrij bent van aanschuiven.
“Skip the line” betekent in wezen dat je niet meer in de rij hoeft te wachten voor je ticket, maar omdat alles vooraf geboekt wordt (en vaak moet worden), is dat eigenlijk een beetje misleidende verkooppraat. Je vermijdt de rij aan de ticketbalie, maar voor de security zal je sowieso moeten aanschuiven met alle andere mensen met gelijk welk soort pass of ticket die op dat tijdslot geboekt staan. Ik denk niet dat je met zulke passes goedkoper zal uitkomen. Het voordeel zit in inbegrepen openbaar vervoer bij sommige passes en extra kortingen op kleinere musea of sites. Of wanneer een museum uitverkocht is via de officiële site, geraak je er soms nog in met zo'n pass. Met zo'n pass moet je wel nog steeds op voorhand reserveren en een tijdsslot kiezen, denk ik.

Als je via de officiële sites boekt, wees er wel snel bij. Villa Borghese bijvoorbeeld is vaak al enkele weken op voorhand uitverkocht.

Rome is ondertussen wel al enkele jaren geleden, dus best nog eens dubbel checken.

Laatst bewerkt:
Ik ga in september: meeste tickets al gekocht via Getyourguide. Villa Borghese was 4 weken op voorhand al te laat (tenzij je meer betaalt). Colosseum enzo was ik wel op tijd.

Villa Borghese is fenomenaal als je van dat type kunst houdt en het voordeel van die tijdslots is dat je amper moet aanschuiven. Het helpt wel dat dit een relatief klein museum is vergeleken met het Vaticaans museum. Bij die laatste hadden we in 2015 ook op voorhand tickets geboekt en toen konden we daar gewoon binnenwandelen terwijl de mensen die dat niet hadden gedaan urenlang moesten aanschuiven in de blakende zon.

Gelukkig bevat Rome ook tal van boeiende bezienswaardigheden waar je geen tickets moet boeken. Je kan een hele dag kerken gaan bezoeken en telkens omver geblazen worden door de pracht & praal. Om nog maar te zwijgen van alle Romeinse overblijfselen. Op dat vlak is het toch een heel unieke stad met heel veel restanten van meer dan 2000 jaar geschiedenis (tot aan de 8ste eeuw v.C. aan de Palatijn).

Net mijn 2e keer Rome achter de rug. Wat een machtige stad toch. Beter ervaren dan de eerste keer 10 jaar geleden.

Terug
Bovenaan