Clair Obscur: Expedition 33

Goldrusher

Crew Member
Platinum Trophy
e33.png

release: 24 april 2025
genre: turn-based RPG
dev: Sandfall Interactive

Van een nieuwe Franse studio.

Once a year, the Paintress wakes and paints upon her monolith. Paints her cursed number. And everyone of that age turns to smoke and fades away. Year by year, that number ticks down and more of us are erased. Tomorrow she’ll wake and paint “33.” And tomorrow we depart on our final mission – Destroy the Paintress, so she can never paint death again. We are Expedition 33.

Clair Obscur: Expedition 33 is a ground-breaking turn-based RPG with unique real-time mechanics, making battles more immersive and addictive than ever. Explore a fantasy world inspired by Belle Époque France in which you battle devastating enemies.

With only one year left to live, join Gustave, Maelle, and their fellow Expeditioners as they embark upon a desperate quest to break the Paintress’ cycle of death. Follow the trail of previous expeditions and discover their fate. Get to know the members of Expedition 33 as they learn to work together against impossible odds.

Ik ben alvast geïntrigeerd. Hopelijk nog eens een pareltje van een JRPG exclusief op de Xbox (die het begin mag inluiden van meer).

Ik ben alvast geïntrigeerd. Hopelijk nog eens een pareltje van een JRPG exclusief op de Xbox (die het begin mag inluiden van meer).

Is multi-platform hoor:
LCZ268a.png

Game ziet er goed uit, eindelijk nog eens een mysterieuze JRPG uit het niets aangekondigd.

Fijn om te zien dat het multiplatform is. Turn-based JRPG met deftige graphics zonder dat het een mainline Final fantasy/persona/Dragon quest game is. :oink:

Hopelijk is de combat, verkenning, sidequests... beetje deftig afgewerkt en voelt het niet (te hard) aan gelijk de talloze budget-jrpg's die er jaarlijks uitkomen.

Oei, dan klopten de geruchten van een aankondiging van een Xbox-exclusieve JRPG tijdens hun showcase niet (ik had beter even gechecked i.p.v. op basis van wishfull thinking er op doorgegaan).
Maar goed, ik blijf er toch naar uitkijken.

Oei, dan klopten de geruchten van een aankondiging van een Xbox-exclusieve JRPG tijdens hun showcase niet (ik had beter even gechecked i.p.v. op basis van wishfull thinking er op doorgegaan).
Maar goed, ik blijf er toch naar uitkijken.
Waarom vind je het spijtig dat het geen xbox exclusive is ?

Waarom vind je het spijtig dat het geen xbox exclusive is ?
Het is niet dat ik het spijtig vindt dat het niet exclusief is, maar dat ik het niet spijtig had gevonden als het dat wel was.
  • Exclusives zorgen nog steeds dat consoles verkocht worden, anders kan je gemakkelijk een ander systeem kiezen. Zie wat Sony nu kan doen met de paar exclusives die ze hebben, en hoe de verkoop bij MS gaat...
  • Nintendo is al een hele andere weg uitgeslagen met hun strategie (en die werkt), dus eigenlijk zitten Sony en MS nu head-to-head bij de grafisch sterkere consoles. Ik heb dan graag dat de concurentie er blijft om elkaar scherp te houden.
  • Had Xbox 360 niet zo populair geweest, dan had de PS3 zeker niet zo bijgedraaid. Heel het "For the players" van Sony is van deze generatie omdat ze spelers terug moesten winnen.
    Een gedeelte van die populariteit komt van hun exclusives zoals Halo en Gears, maar voor fans van JRPG's die niet into shooters zijn mag je het effect van een FF XIII die niet exclusief op PS3 zat niet onderschatten, en als extra krijg je de andere exclusives van MS erbij. Blue Dragon, Tales of Vesperia en Lost Odessey waren volledig exclusief. Star Ocean en Eternal Sonata een jaar eerder (zonder zekerheid of deze wel naar de PS3 kwamen).
  • Het omgekeerde is gebeurd bij PS4 en Xbox One. Daardoor is backwards compatability waarschijnlijk een ding geworden en was MS plots degene die alles voor het goed van de gamers deed (lees: we doen dit om jullie terug te winnen).
Omgekeerd snap ik ook wel dat het op kortere termijn beter is voor gamers dat alles op zoveel mogelijk platformen uitkomt, want je moet maar 1 systeem kopen.
Studios moeten ook hun kosten terugverdienen, dus dat is ook een geldige reden om niet exclusief te gaan, zodat zoveel mogelijk mensen het kunnen kopen.
In the end hoop ik vooral dat deze het goed genoeg doet, en dat de industrie het goed gaat bllijven doen. Welke zet daarbij het beste is voor de toekomst ben ik eigenlijk ook niet zeker van. Concurentie bij de consoles en alle exclusieve studios die moeten sluiten omdat de sales niet goed genoeg zijn is ook geen goed vooruitzicht.

Stond een artikel in de Power Unlimited hierover, nu zeer sterk in geïnteresseerd. Lijkt me heerlijke titel en verhaal intrigeert me nu al

Nieuwe trailer doet weinig om het verhaal of personages echt te verkopen aan mij. Als de combat en muziek er echter zo gelikt uitzien, kan ik een zwakker verhaal nog vergeven. De hoop is vooral dat het zichzelf niet altijd te serieus neemt, maar als je kijkt naar die mount bvb om het water mee op te gaan, kan het nog vrij geestig worden.

Deze is een tijdje geleden gepre-ordered en staat al geinstalleerd te wachten op mijn PS5. :love:
Als blijkt dat deze game écht goed is, koop ik nog een steam exemplaar om de developers te steunen. We hebben meer turn-based rpg's nodig!

Kijk hier alleszins wel naar uit en online toch ook redelijk wat animo. :)
Oblivion gaat hier wel even voor moeten wachten.

Preload staat alleszins klaar voor morgen,

Terug
Bovenaan