Ik was vroeger ook nooit ziek en nu veel vaker. Daaruit zou ik kunnen afleiden dat uitslapen/laat in mijn bed kruipen, elke avond weg zijn, de trein nemen, ... goed was om "sterker" te worden.
Of het ligt dus inderdaad aan het feit dat ik nu een kleine incubatiekamer heb rondlopen die elke mogelijke infectie uit de crèche meeneemt om dan in mijn gezicht te hoesten.
Ik ben van nature gewoon sceptisch bij dat soort zaken, aangezien wat echt werkt meestal ofwel al breed toegepast wordt ofwel op de dopinglijst staat. Dus vaak gaat het dan over zaken die zo'n miniem of geen effect hebben, dat het voor de wereldklasse atleet misschien nog uitmaakt, maar dat het placebo-effect mogelijk al belangrijker is. Maar dan kom je dus bij de eerdere raad: als je je gezond verstand gebruikt kan je dat allemaal doen, ik zou er gewoon niet veel van verwachten. Vermits ijs wordt gebruikt tegen ontstekingen, kan ik begrijpen dat zoiets nut heeft wanneer je na een vechttraining een hoop kneusingen hebt. Minder pijn hebben de dag erna wil dan ook zeggen dat je beter kan trainen. Maar dat je er "sterker" van wordt op zich, dat lijkt me redelijk sterk. En zo'n uitleg over "stress" is helemaal raar gezien dat meestal gepaard gaat met een hormonale respons die net spieraanmaak tegengaat.
Zelf zat ik in het powerliftingwereldje op Belgisch niveau, en daar zaten ook best wel wat internationals tussen. Veel gewicht kunnen heffen (en ik vermoed goed op iemand kunnen kloppen) is geen garantie op eender wat buiten goed zijn in die sport. Vaak hoort de ene dat van de andere, en het kleine beetje positief of negatief effect zullen we nooit achterhalen aangezien dat allemaal geen gecontroleerde omstandigheden zijn. Vaak gaat het dan ook gewoon over mensen met veel talent (en die mogelijk nog wat illegale zaken nemen), die je bij wijze van spreken elke dag een shift kan laten draaien in de haven na het werk, en ze zullen nog vooruitgang boeken. Dan krijg je allerhande indianenverhalen over hoe je nu net moet trainen, of wat je daarnaast moet doen om sterker te worden.