Comforttemperatuur setpunt SWW verlagen om verbruik te temperen?

rubenvb

Well-known member
Ik was mijn warmwater installatie eens aan het bekijken en zag een van de weinige parameters die ik zo snel kon wijzigen: de SWW comforttemperatuur. Die staat momenteel ingesteld op 52 graden. Nu vroeg ik me af of het een besparing zou betekenen dat ik die naar 40 of 45 graden zou zetten.

Als ik het goed begrijp (want documentatie over wat dit juist is, is moeilijk te vinden), is dit de laagste temperatuur van het SWW voordat de ketel in gang schiet om het water terug op te warmen. Dus lijkt me lager == minder verbruik. Maar dit kan natuurlijk vrij weinig zijn waardoor het misschien zelfs niet de moeite is? Uiteindelijk wordt het water toch nog opgewarmd naar pakweg 60+ graden als de brander in gang schiet.
We gebruiken nooit het water op volle temperatuur, dus zo hoog moet die volgens mij voor onze "comfort" niet staan.

Heeft iemand hier meer info over of ervaringen om te delen?
Het betreft een gasketel (Remeha Calenta Ace 15s) met apart boilervat (ACG Smart 160 als ik me niet vergis).

Is die 52°C niet m.b.t. tot legionella en consoorten (optimale groei 35-45°C)? Duurt altijd efkes dat je water warm genoeg is om die te doden. Allez, ben geen expert natuurlijk, maar da's mijn eerste gedacht.

Ik ben niet zeker hoeveel graden, maar is 40 graden geen risico op legionella?

Bijkomend is het gasverbruik door het opwarmen van warm water sowieso al maar een fractie van je stookkosten.

Ik dacht dat legionella een opwarming tot 60 graden betekende. Als het maar 52 graden nodig had dan hebben menig warmtepompen toch een groter voordeel daarbij dan dat ze lijken te gebruiken vandaag de dag...

Ook raar om dat dan de "comforttemperatuur" te noemen, niet?

Legionella gaat dood boven de 60°C. Warmtepomp systemen houden het water op 42-52°C en doen 1x per week een legionella run naar 62°C.
Sommige zetten ook die legionella run helemaal uit om dat het meer energie verbruikt. Zolang je dagelijks uw boilervat leegtrekt, blijft het risico berpekt. Maar als je terug komt van vakantie ofzo, kun je best wel eenmalig tot 60° stoken.

Ik ken niet veel van efficientie van gas, maar sowieso gaat uw stilstandsverliezen minder zijn op lagere temperatuur.

Ik had eens getest hoeveel verbruik ik had op mijn boiler van 200L om deze een week op 60°C te houden. Dat kwam neer op 1,3Kwh op 24u.
Dus een verbruik van 365d x 1,3Kwh = 474kwh op jaarbasis aan gas. Als je dan 12c per kwh betaald komt dat op jaarbasis uit op = € 57

Als je de comforttemperatuur zou verlagen dan zal het gemiddeld temperatuur in de boiler wel verlagen. Waardoor "verlies" iets beperkter is. Maar nu ook niet drastisch vermoed ik. Ik denk dan ook dat het niet de moeite is. (Bij gas)

Waarom zet ik verlies tussen "". Omdat mijn boiler in beschermd volume stond op 1ste verdiep. Deze 474kwh op jaarbasis geeft die wel af aan de binnenruimte in de woning. Dus echt kwijt ben je dat niet. Als deze bijvoorbeeld op zolder zou staan, dan wel, omdat ik er daar niks aan heb.

Waarom zet ik verlies tussen "". Omdat mijn boiler in beschermd volume stond op 1ste verdiep. Deze 474kwh op jaarbasis geeft die wel af aan de binnenruimte in de woning. Dus echt kwijt ben je dat niet. Als deze bijvoorbeeld op zolder zou staan, dan wel, omdat ik er daar niks aan heb.
Ja, da's nog een bijkomstigheid he, die warmt dan gewoon de ruimte op wat op zich ook niet echt verlies is, dus je conclusie dat het niet veel zal uitmaken in the end is waarschijnlijk terecht. Tot iemand hier komt vertellen dat het anders was bij hen 😅 .

Als je de comfort temperatuur verlaagt heb je misschien ook niet genoeg warm water om comfortabel een langere douche te nemen. Dat is de reden waarom die bij ons op 52 graden staat. Je kan er altijd wat mee spelen om te zien of je het verschil merkt als je het lager zet.

Ik had eens getest hoeveel verbruik ik had op mijn boiler van 200L om deze een week op 60°C te houden. Dat kwam neer op 1,3Kwh op 24u.
Dus een verbruik van 365d x 1,3Kwh = 474kwh op jaarbasis aan gas. Als je dan 12c per kwh betaald komt dat op jaarbasis uit op = € 57

Als je de comforttemperatuur zou verlagen dan zal het gemiddeld temperatuur in de boiler wel verlagen. Waardoor "verlies" iets beperkter is. Maar nu ook niet drastisch vermoed ik. Ik denk dan ook dat het niet de moeite is. (Bij gas)

Interessant! Ik verschiet ervan dat dat verbruik zo laag is, zou gedacht hebben dat het een pak meer was dan 474 kWh per jaar voor zo'n boiler.

Is dit dan zonder warm water te verbruiken?
Sinds juni ligt bij ons de verwarming af en zie ik dus ook hoeveel gas we verbruiken om onze boiler van 120l te verwarmen en dat ligt op 0,5 à 0,8 /dag wat een veelvoud is van jou.
De boiler staat wel in de garage die niet verwarmd is maar in de zomer is de garage zelfs warmer dan de rest van het huis.

Interessant! Ik verschiet ervan dat dat verbruik zo laag is, zou gedacht hebben dat het een pak meer was dan 474 kWh per jaar voor zo'n boiler.
Dat zijn stilstandsverliezen. Warm water gebruiken kost wel wat meer gas :p
100 liter opwarmen op een uur van 15°C naar 60°C kost u 5.22kW

Sinds juni ligt bij ons de verwarming af en zie ik dus ook hoeveel gas we verbruiken om onze boiler van 120l te verwarmen en dat ligt op 0,5 à 0,8 /dag wat een veelvoud is van jou.
De boiler staat wel in de garage die niet verwarmd is maar in de zomer is de garage zelfs warmer dan de rest van het huis.
Dat is uiteraard zonder verbruik. 0.8m³ per dag met verbruik is perfect normaal.

Dat zijn stilstandsverliezen. Warm water gebruiken kost wel wat meer gas :p
100 liter opwarmen op een uur van 15°C naar 60°C kost u 5.22kW

Zelfs de stilstandsverliezen had ik intuïtief hoger ingeschat, maar inderdaad de teller begint pas echt te lopen wanneer je verbruikt en moet opwarmen ipv op een constante temperatuur houden.

Zoals de rest zegt zijn dat stilstaandverliezen. Dus zonder warm water te verbruiken.

Mijn totaal verbruik op jaarbasis voor warm water was een 2400kwh( verbruik + verliezen). Komt overeen met een 0,6m3 per dag.

Laatst bewerkt:
Net eens gekeken voor juli & augustus via de digitale meter

Gasverbruik zit gemiddeld op 3,4kWh per dag dus enkel warm water (of 1254kWh op jaarbasis)
Betreft een Vaillant VCC266 met boilervat van 150l

Eigenlijk nu ik er meer en meer van opzoek lijkt me die boiler veel te groot momenteel met 2 personen (Enkel een douche staan en nog geen bad)

Hier zitten we aan 2700kwh per jaar voor warm water, 2 volwassenen en 3 jonge kinderen, enkel douche en een klein zitbad.

Sww temp staat op 55° en 1x week naar 65° i.v.m salmonella. Gas ketel + boilervat van 150l.

Hoe efficiënt is een warmtepomp eig als die warm water maakt? Aanvoertemp zal dan toch ook vrij hoog moeten zijn waardoor de cop laag gaat zijn tov verwarming?
geproduceerd : 1148 dus 2.56 ipv de 3.6+ voor warm water CV. Met dit voordeel dat mijn zonnepanelen een stuk van het verbruik coveren, wat niet kan bij gas.

Aangezien stilstandsverliezen lager zijn als de watertemp lager is, brengt water opwarmen gedurende 4 dagen per week dan een redelijke besparing?

Het verbruik wordt dan toch 4/7de van je verbruik. Je moet die 3 dagen wel iets harder stoken omdat je watertemp feller gezakt is, maar je hebt die 3 dagen ook minder verlies te compenseren. Dus neem dat dat dan weer +15% is (geen idee eh).
Als je 4/7*1,15 doet zit je op 65% verbruik.
Met als nadeel dat je wel maar 4 dagen warm water hebt (hier douchen we meestal dinsdag/woensdag/vrijdag/zondag, vandaar mijn 4 dagen. Als we allemaal gedouched hebben, is het water daags nadien 40 graden in de boiler (200l). Wat een snelle douche ook nog mogelijk maakt.

Weet alleen niet of het dat wel waard is.

Terug
Bovenaan