Comforttemperatuur setpunt SWW verlagen om verbruik te temperen?

Aangezien stilstandsverliezen lager zijn als de watertemp lager is, brengt water opwarmen gedurende 4 dagen per week dan een redelijke besparing?

Het verbruik wordt dan toch 4/7de van je verbruik. Je moet die 3 dagen wel iets harder stoken omdat je watertemp feller gezakt is, maar je hebt die 3 dagen ook minder verlies te compenseren. Dus neem dat dat dan weer +15% is (geen idee eh).
Als je 4/7*1,15 doet zit je op 65% verbruik.
Met als nadeel dat je wel maar 4 dagen warm water hebt (hier douchen we meestal dinsdag/woensdag/vrijdag/zondag, vandaar mijn 4 dagen. Als we allemaal gedouched hebben, is het water daags nadien 40 graden in de boiler (200l). Wat een snelle douche ook nog mogelijk maakt.

Weet alleen niet of het dat wel waard is.
Ik had verstaan dat dat niet interessant was... maar bon aanname:
Indien verbruik om boiler op te warmen 5.9kwh is. En het in stand houden van de temperatuur 1kwh is. Dan moet je die al minstens 6 dagen afzetten voordat je goedkoper af bent. Al is dat niet 100% correct.

Hoe efficiënt is een warmtepomp eig als die warm water maakt? Aanvoertemp zal dan toch ook vrij hoog moeten zijn waardoor de cop laag gaat zijn tov verwarming?
Hangt van de boiler temperatuur af en de buitentemperatuur. Met zo’n groot boiler vat 300l en single zijn kun je wellicht 42C water temp instellen. Vanaf de lente tot en met de herfst dragen zonnepanelen ook bij.

3.5 COP voor SSW en 5.0 COP voor verwarming indien zeer lage aanvoer is realistisch.

Net ook eens een maand ons gasverbruik opgevolgd, enkel voor sww. Wij zitten aan een 55kWh per week.
2 volwassenen. Vriendin neemt elke dag een douche, ik om de dag, de andere dag douche ik op t werk.
Boiler is een Vaillant Unitstor 200L met verlies van 0,75kWh per 24u.
Temperatuur water staat op 65 graden ivm Legionella. Ik ga eens kijken om die te verlagen en mss ook 1 keer per week warmer te laten stoken.

EDIT: Net even de thermostaat bekeken, kan idd ook een dag instellen dat de boiler moet opwarmen voor de Legionella beveiliging. Deze doet dat dan tot 60 graden. Heb de temperatuur van de boiler eens op 50 gezet, en ingesteld dat ie op maandag om 06u00 dan even verder opwarmt. Mss dat 40 ook wel voldoende is ?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan